Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 bouwpoging

Posted by 3D rob 
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 14, 2015 06:10AM
Hi Rob, ik hoop dat je er snel weer bovenop bent. Wat kreeg je? Prednison? Of een benzo?

Moet wel leuk blijven he dat bouwen smiling smiley haast is nergens goed voor, tenzij je goed weet wat je doet, dan kan je best eens snel doorwerken maar voor een eerste bouw van een printer heb je tijd nodig. Hihi, en dan is 'ie af en dan begint het echte werk pas. Afstellen!

Edited 1 time(s). Last edit at 03/14/2015 06:11AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 14, 2015 05:34PM
.
hallo Ohmarinus,
nee ik heb Tramadol HCI/ Paracetamol gekregen, dat komt omdat ik allergisch ben voor NSAID maar het medicijn wat jij opnoemt is ons ook wel bekend.
ik zit hier trouwens opgescheept met twee(2) dokters! (kheb er alleen maar last van, ;-) SSSssstttt niet verder vertellen!)
.
over het bouwen:
ik ben er nu toch wel aan begonnen, de poging.
het plastic (denk ik!) is vind ik vrij goed de lagertjes en de asjes gaan er flink stroef in wel maar ik heb een paar tolletjes frees schuur enz enz.
helaas heb ik wel een asje licht beschadigd(braampje) maar heb dit met heel fijn schuurpapier weer glad gemaakt.
ik heb trouwens als ondergrond een MFD plaat onder de gehele operavlakte.
zal even fototje er bij zetten nog:
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
volgende keer de motor met snaar er in en als ff kan testen met een los stuur printje:
[www.youtube.com]
word vervolgt!

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 15, 2015 12:06PM
.
BALEN komt er een kogeltje uit een zo'n linear ball bearingsad smiley
heb er gelukkig nog net eentje reserve maar toch......
het komt (denk ik) omdat bij mij de X as met 4 van die lagers in elkaar zit,
ik deed de as er in terug omdat eerder voelde ik dat het niet lekker liep,
het moet natuurlijk allemaal goed in lijn staan, x-end-motor.scad, x-carriage.scad, en x-end-idler.scad
die x-carriage.scad heb ik met een schuurtolletje moete opschonen omdat die linear ball bearing er niet goed in wou passen.
ook heb ik in de gaten dat ik beter er eentje met 3 linear ball bearings had kunnen hebben,
zit zelfs te denken nu om die van mij te verbouwen!
ik zal ff een fototje maken dan kunnen jullie meekijken:
[www.mijnalbum.nl]
.
[www.mijnalbum.nl]
er zit een soort schotje tussen de lagertjes dat zou ik eventueel weg kunnen frezen!
graag jullie gedachtes hier over?
.
alhoewel ik zie nu dit mannetje zijn X as heen en weer schuiven ter hoogte van(7:14):
[www.youtube.com]
maar die gaat ook niet echt mooi zie ik!
En hier nog eentje op (4:43) ook niet echt soepel:
[www.youtube.com]
.
HOOWWwwww ook nog een ander vraagje? (ik zal het nu eerst op de standaart manier doen) maar....
in plaats van twee gewone M5 moertjes in de x-end-idler.scad en de x-end-motor.scad -
is het misschien een idee om er lange moertjes in te maken?
ik las ergens over het tegen gaan van speling, misschien is dit een idee?
.
ook nog wat,
in een PDF lees ik 150MM van af het frame naar de achterkant smooth rot(glade as)
nu zie ik hier weer op filmpje:
[www.youtube.com]
ter hoogte van(23:50) dat tussen de moeren 50MM ruimte moet zitten?
das best nog wel een flink verschil?!

ik vind trouwens het geknutsel best leuk!
we zijn gewoon weer terug in mijn kinderjaartjesspinning smiley sticking its tongue out hot smiley thumbs up
HEEEERRRRLIJK!!!

VrGr Rob.

Edited 5 time(s). Last edit at 03/15/2015 03:30PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 15, 2015 04:28PM
Ik denk dat het X wagentje verkeerd zit de straps moeten aan de andere kant zitten, als ge naar het filmpje kijkt ziet ge dat.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/15/2015 04:28PM by SnelleD.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 16, 2015 04:44AM
.
het klopt snelleD, (scherp gezien!)thumbs up
dankjewel voor jou melding!thumbs up
het komt omdat ik die narigheid gehad hebt met de lager en het kogeltje wat er is uit kommen zetten,
ik heb de lager verwisseld maar het karretje daarbij er weer verkeerd om op terug gezet.
bedankt!

Vr Gr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/16/2015 04:45AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 16, 2015 09:40AM
Nou scherp gezien, ben gewoon hetzelfde tegengekomen kogeltje eruit en verkeerd geplaatst cool smiley
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 17, 2015 12:13PM
HOOWWwwww je hebt het zelfde gehad, okeej!
.
ff weer een fototje:
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
ik dacht ga even testen met een zelfbouw regelaar:
[www.mijnalbum.nl]
ik heb twee(2) stepstickje opgeblazen!
daar word ik ff niet vrolijk van! angry smiley
ik dacht hoef ik niet alles overhoop te halen,
foutje bedankt!thumbs down

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 18, 2015 07:57AM
Die motoren zien er ook wel vrij dik uit voor zo'n stepstick. Hoeveel Amp levert de driver en hoeveel Amp trekt de motor? En is het een unipolar die je als een bipolar draait? Lijkt het wel op.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 18, 2015 12:34PM
deze is inderdaad een dikke jongen maar is Bipolarmaar en 1Amp. ik begrijp wel jij ziet die andere draadjes!
ik schrijf zometeen nog even verder (ik moet voor het eten zorgen deze keer!)smiling bouncing smiley
die andere draadjes zijn van een soort controle aan de achterkant/andere kant zit in een kastje een schijfje met gleufjes en een poortje waar die doorheen gaat.
(het heeft een benaming maar kom er ff niet op!)
juist bij deze motor deed ie het eerst prima!
.
waar smeren jullie de linear ball bearings mee?
siliconen spray of........olie.....vet....smeer???
.
heb nog niet even de kans gezien om te meten!

VrGr Rob.

Edited 3 time(s). Last edit at 03/18/2015 01:30PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 19, 2015 08:57AM
Ah, bedoel je misschien dat er een rotary encoder op de motor zit? Dat is wel vet, ik geloof dat je die met firmware zelfs zou moeten kunnen gebruiken. Dan geeft je printer namelijk feedback aan de firmware waar je motor zich precies bevindt en weet de firmware het ook als je een step hebt gemist.

Voor smering gebruik ik Teflon/PTFE spray. Werkt erg goed!


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 19, 2015 01:06PM
JAAAAaaaaaa dat bedoelde ik! HAHAaaaaa ik kwam er niet op!
Rotary Encoder,
daar ken ik zelf niets mee maar het zit er inderdaad wel op ja.
de motortjes die ik heb kommen uit twee radar/sateliet bollen van schepen:
[comps.canstockphoto.com]
ga er binnenkort weer eentje scorensmiling bouncing smiley
.
Teflon/PTFE moet ik even kijken waar ik dat vandaan haal,
Bedank Ohmarinus!
ik vind eerlijk gezegd dat die linear ball bearings niet zo heel erg mooi rollen!
en de X as bevalt me het minst!
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 26, 2015 02:45PM
Zijn gewoon stalen assen op die laatste foto ??
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 29, 2015 01:19PM
.
Eerlijk gezegd weet ik niet welk soort staal, ik heb ze van RepRapWorld.
ik baal hier trouwens flink, ik ben WEER ziek!
mijn zoon heeft een virusje meegenomen uit Spanje en ik BAAL er flink van want kan niks doen.
ff tikken hier gaat wel, maar om te gaan zitten rommelen.......dat gaat gewoon niet lekker.
geen vooruitgang niks. :-(

tot zo ver weer!
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 30, 2015 05:45PM
Ach, zo ging het vroeger met Columbus en de Spanjaarden ook, en nog wat Portugezen erbij. Hebben ze met de westerse griep iets van de helft van Zuid-Amerika uitgeroeid. Gelukkig stelt een griepje tegenwoordig niet zoveel meer voor winking smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 06, 2015 10:17AM
Hallo Ohmarinus en iedereen die mee kijkt leest enz enz.
nou ik was behoorlijk stuk hoor van dat griepje maar dat valt nog in het niet bij:
een goeie vriendin die is opgenomen met meerdere hersenbloedingen (of ze dit overleeft???)
MAAR ondanks dat toch nog een testje gedaan want moet toch wat afleiding hebben:
[www.youtube.com]
ik hoop in vredesnaam er binnenkort wat meer vaart er achter te kunnen zetten-
want gaat nu wel erg langzaam!

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 07, 2015 04:36PM
.
hallo allemaal,
ik heb een vraagje over gregs-wade.scad of wel :
[www.google.nl]
de mijne is weer een beetje anders maar okee hier even een fototje van die van mij:
[www.mijnalbum.nl]
en hier het stukje waar ik de vraag over heb:
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
je ziet de E3D v6 en die past prima in die gregs-wade.scad(als dat de goeie naam is?)
hoe doe ik dat met....... als ik het goed heb dat teflon buisje?
en als ik dat zwarte lock hulsje zou gaan gebruiken dan past het niet meer in gregs-wade.scad!
.
ik kan mij een(1) manier bedenken en dat is het teflon buisje precies op maat maken er er ongeveer klemmend tussen plaatsen en de E3D er in schuiven?
OF misschien kan ik dat lock hulsje er wel op ....klikken en dan alles (inclusief lockhulsje)gelijk aan de bovenkant afsnijden?
misschien bij dat laatste heb ik minder kans dat het teflon niet los in de E3D gaat rammelen?
.
kijk ook even naar de Attachment?
ik wil met het tekeningetje aangeven waar ik zou snijden,
ik zou hem dan vlak afsnijden over de bovenkant van de E3D door de kraag/lockhulsje en door het teflon.
(afsnijden langs de groene lijn dus!)
.
weten jullie wat?

VrGr Rob.

Edited 4 time(s). Last edit at 04/07/2015 05:41PM by 3D rob.
Attachments:
open | download - nozzle.jpg (213.1 KB)
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 12, 2015 07:55AM
Tis erg stil hier!
maar goed ik heb de laptop van mijn zoon gepikt maar -
weet niet goed meer welke software ik er op moet zetten om strakjes die printer goed te laten draaien.
wat hebben jullie er op staan? of wat moet ik er op zetten?
Repetier ook?
of........ er is best veel, maar wat is nu goed?
ik had zitten denken op die laptop alleen software om te printen,
en dan op de vaste PC ook teken software.
zit alleen ook nog te twijfelen want je hebt natuurlijk ook nog online die soort bibliotheken
waar zet ik die er bij op? kunnen jullie wat vertellen daar over?
weet ijgenlijk daar nog niet zo veel van!grinning smiley

Marlin
Octoprint
Repetier

[www.3dprinter.nu]
[www.3dprinter.nu]

VrGr Rob.thumbs up
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 12, 2015 04:17PM
Marlin is firmware die op de printer moet. Daar heb je Arduino IDE voor nodig. ook met het afstellen gebruik je die nog erg regelmatig.
Octoprint is niet echt nodig. Dat is vooral handig als je je printer kunt aansluiten op bijvoorbeeld een Raspberry pi om hem dan over een netwerk te laten printen.

Repetier gebruik ik zelf ook om de printer te bedienen. Veel mensen gebruiken hier pronterface voor.

Ik raad je Repetier host of pronterface aan om te printen. Repetier host vind ik het fijnst, maar dat is persoonlijk.
Arduino IDE heb je nodig om firmware in je printer te 'branden'. Dat heb je ook echt nodig. Zeker in het begin.

Octoprint heb je niet nodig. Mocht je daar ooit mee willen gaan spelen kan dat altijd nog, maar het is niet nodig om gewoon te kunnen printen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 13, 2015 06:23AM
.
Hallo John(mag ik je zo noemen?)
die laptop is denk ik stuk, ik dacht die blaas ik wel nieuw leven in maar hij lijkt dood.
(ga er nog wel mee aan de gang later)
heb dan nu op mijn eigenste PC even Repetier host en arduino staat er ook op.
wat mis ik? waar haal ik het vandaan? graag als het kan een/of meer linkjes?

met arduino had ik dit voor elkaar:
[www.youtube.com]
maar ik krijg Repetier niet goed gekonect!
dat test progje wat ik er met Arduino in gezet heb blijft hardnekig zitten,
dus de drie motortjes blijven allemaal 1 slag voor en 1 slag achter uit gaan!
weet nog niet wat ik verkeerd doe!
heb wel geklooid met COM poortje dan klik ik koppelen dan haperen de motortjes ff -
en gaat ie weer verder met 1 voor 1 achter uit
het zal aan mij liggen begrijp ik wel!
heb ik dan alle software wel?
.
op de laptop toen die het nog even deed had ik de software hier vandaan:
[nwreprap.com]
marlin firmware for i3
pronterface
slic3r for i3
en wat me niet meer lukte de 20MM cube, had ik willen doen!

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/13/2015 08:19AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 14, 2015 05:33AM
.
hoowww heb op een ander forum vernomen dat ik de temeratuur censoors aan moet sluiten.
foutje van mij uiteraard!
eye popping smiley
word vervolgt!

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 17, 2015 06:07PM
ook even hier nog hoi hoi hij doet het!
alleen de motortjes draaien maar naar een(1) kant!

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 18, 2015 05:44AM
Dan saat waarschijnlijk voor de andere kant de endstop verkeerd.

Probeer eens de motortjes die kant op te laten draaien als je een endstop ingedrukt houdt.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 20, 2015 11:57AM
.
jeetje,
had ik jou tekst maar eerder gelezen!
ik heb zitten kliederen de hele tijd je wilt het niet weten.
en het erge is het kwartje viel bij mij maar niet he!
pas HEEEELLLL laat kreeg ik hem door
.
nu werkt bijna alles,
alleen zonder de spuit en waarschijnlijk hitte bed wil het programa ook niet fatsoenlijk opstarten,
op de een of andere vreemde manier is het mij toch een(1) keertje gelukt om op te starten.
ik blij natuurlijk. hij deed de test cube.
JAHAAAAaaaaaa maar daarna kon ik doen en laten wat ik wou een tweede keer is het mij niet meer geluk!
ik heb nu een paar dagen zitten klooien en was het eerlijk gezegd zat dus heb alles heel even in de hoek gegooid!
ik heb het geprobeerd met Repetier Host en Pronterface en Slic3r -
maar heb er nu zo veel mee gesold dat ik het er denk ik van af gooi en het DENK IK opnieuw probeer met .....
kweet het nog niet Pronterface daar is het mij een keertje mee gelukt, Repetier kreeg ik alleen handmatig iets gedaan.
en dan met MARLIN misschien, kweet het nog niet.
en voor de mensen die het nog niet weten: [www.circuitsonline.net]

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 21, 2015 06:11AM
Rob,

Mogelijk komt wat ik nu ga schrijven negatief over en beledig ik je, dat is niet de bedoeling maar als het toch gebeurt mijn excuus! Ik wil alleen helpen.

Ik heb de moeite genomen om ook dat andere forum te lezen en te kijken wat je daar en hier schijft, wat er daar en hier aan hulp wordt geboden en vervolgens ga ik hier schrijven wat ik denk waar je mee geholpen bent. Mogelijk geeft dat ook antwoord op opmerkingen/vragen die je in dat andere forum hebt gesteld.....etc...

Oftewel doordat jij op meerdere fora dezelfde/andere vragen stelt wordt het voor andere steeds moeilijker om te volgen wat er aan de hand is en uiteindelijk zal de hulp stoppen. Dus of je schrijft op alle twee de fora hetzelfde en herhaald op alle twee de fora wat er op het andere werd gezegd of je blijft op 1 forum....

Je maakt het jezelf erg moeilijk op deze manier ook voor diegene die je willen helpen. Wat ik daarom hieronder schrijf aan advies kan wel eens volledig fout zijn maar dat is wat ik begrepen heb na het lezen van informatie verspreid over twee fora.. Dus als het onzin is wat ik schijf.....ook daar vast mijn excuus voor grinning smiley

Tot zover het algemene advies. smiling smiley

Wat ik lees op het andere forum is dat je nog niet echt weet wat de bedoeling is van de verschillende sensoren zoals temperatuur en endstops en doordat je dat niet 100% weet wil je eigenlijk dat de printer iets doet wat hij daadwerkelijk niet kan (of mag doen). De firmware is zo geschreven dat je printer niet beschadigd als je het per ongeluk toch probeert of als er een sensor kapot is.

Zo vraag je je af waarom er niets gebeurt als de temperatuur sensor niet aanwezig is. Dat is bedoelt om ervoor te zorgen dat je huis niet af fakkelt! Als er geen temperatuur wordt gemeten kan de firmware namelijk niet meten of er voldoende stroom naar het verhittingselement is gegaan. Als het dat niet kan meten en dus maar stroom blijft sturen naar het verhittingselement dan kan er zonder probleem een paar honderd graden bereikt worden en dat samen met de plastic onderdelen geeft problemen. In de firmware is dus bewust opgenomen dat er niets gebeurt als er geen data van de temperatuur sensor binnen komt.

Als je de temperatuursensor wel aansluit maar je "spuit" zoals jij het noemt niet en je probeert dan te printen dan zal de firmware wederom ingrijpen. De software weet namelijk niet dat jij geen spuit hebt en denk dat jij de printer vraagt om koud niet gesmolten plastiek door een heel klein gaatje heen te persen. De firmware probeert dat te voorkomen zodat je motor niet doorbrand en eea af breekt, Dat dat niet kan gebeuren omdat jij de spuit niet geïnstalleerd hebt dat weet het niet!

Endstops: Stel ik zet je geblinddoekt in een auto in een loods, verteld niet waar je bent in de loods en vraag je 30 meter vol gas na voren te rijden. Hoe groot is de kans dat je dat lukt zonder de auto kapot te rijden op een muur? Dat is wat je de printer vraagt te doen zonder endstops. De endstops zorgen er voor dat de firmware weet waar het begin van de printer is. Samen met of extra endstops op het einde of via software instellingen hoe groot je printer is weet de printer exact hoever het kan gaan. Als de printer dat alles niet zou weten en je geeft de printerkop de opdracht om 100 meter (ja meter) naar voren te gaan over de x-as dan zal je printerkop dat ook daadwerkelijk doen en niet eerder stoppen dan dat de teller aangeeft dat er 100 meter voorbij is. Zelfs als de printerkop na 5cm al tegen de constructie van de printer aanliep. Het stopt niet het blijft proberen om daadwerkelijk 100 meter af te legen. Je kan je voorstellen dat een motor die probeert door je constructie heen te drukken daar kapot van gaat!

Daarom het volgende advies
- Als je wilt testen zonder alles aan gesloten te hebben probeer NIET iets te printen! Type commando's (M codes) in die bijv de motor verplaatsen en kijk of het goed gaat. Houd de vinger bij de noodstop! Je kan met de m commando's heel veel opdrachten geven
- schijf op wat je veranderd voordat je het veranderd zodat je precies weet wat je hebt gedaan
- Wissel niet steeds van software! Blijf bij 1 frontend (bijv pronterface), 1 firmware (bijv marlin), 1 slicer (bijv slic3r) en zorg dat eea daarmee werkt. Pas als dat lukt kan je op zoek gaan naar andere/betere/vriendelijkere/leukere etc software


En om je motiveren want ik las ook ergens dat software niet echt je sterkste punt is : Als alle hardware correct(!) is aangesloten en je geeft aan wat je nu precies allemaal aan je Prusa i3 hebt hangen dan is het laden van de software en je eerste print opstarten mogelijk niet meer dan 10 minuten werk.

Edited 2 time(s). Last edit at 04/21/2015 08:39AM by Frans@France.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 22, 2015 11:10AM
nee voel mij niet beledigt, er zit zeker wel wat in wat je schrijft ja!
ik hoop toch niet dat ik in een ander forum veel anders schrijft dan bijvoorbeeld weer hier he?
liegen is niet mijn bedoeling(wil wel eens wat mooi(er) vertellen dat wel!)
.
alleen wat betreft die beveiliging, daar ben ik het toch niet met je eens!
wat ik trouwens in het andere forum bedoelde slaat niet op die eind stops of sensors.
en ik schijn het goed begrepen te hebben dat je zonder de iendstops en sensors wel kunt draaien,
alleen weet ik niet precies hoe maar software matig kan alles aan en uit gezet worden.
ik heb nu ook wel zonder hitte sensors proefgedraaid.(ik trok ze er uit en het ging werken)
.
wat ik ook graag doe is ook andere mensen motiveren tot het bouwen van.....
en vind het verschrikkelijk jammer dat de mensen die de kennis wel hebben dat die......
alhoewel ik niets te klagen heb hoor, en de mensen rond om mij heen vertellen zat!
daar ben ik hun ook erg dankbaar voor!
.
hoowww wacht nog even?
ben een beetje moe(van het werk) zodoende misschien wat kort ook -
die M code waar in vredesnaam schrijf je die?
(waar in dus?)

VrGr Rob.
.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/22/2015 01:50PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 22, 2015 04:07PM
Rob,

Ja, je kan alle instellingen die de beveiliging regelen verwijderen\uitzetten in je firmware.....is dat handig\verstandig als dit de eerste printer is die je bouwt? grinning smiley Als je twee tellen zoekt kom je wat foto's en verhalen tegen van 3D printers die zichzelf en het huis in as hebben gelegd.

screenshot: [reprap.org]

rechtsonderin waar de "send" knop naast staat kan je commando's ingeven. Zoiets als M104 S185 (verwarm extruder tot 185C) of M105 (Lees temperatuur uit). Of om je motoren te testen
G28 (Ga met alles naar de thuis positie)
G28 X (Alleen op X-as naar thuis positie laten gaan
G1 X12 (verplaats 12mm op de x-as)

etc [reprap.org]

Edited 2 time(s). Last edit at 04/22/2015 04:08PM by Frans@France.
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 23, 2015 09:32AM
.
Hallo Frans (is de naam inderdaad Frans?)
en even tussendoor, ik blijf constant bij de printer nu.
hij krijgt bij mij niet eens de kans om af te fikken!
maar geloof me strakjes als het eenmaal goed draait staan alle beveiligingen weer terug!
sterker nog ik denk dat ik nu al behoorlijk veilig werk, als ik boven een bepaalde maat ampère komt schakelt alles uit!
kijk en dat wist ik dus helemaal niet! waar je die code er in kon zetten,
ik neem toch aan dat dat dan voor tijdelijk is (dat uit zetten?) of .....voor altijd? (nee toch?)
en nu komt het, ja nu geef je me strakjes op mijn falie ik gebruik/probeer ze alle twee inderdaad!
Repetier Host daar rommel ik ook mee, durf het bijna niet te vragen maar..... waar zet je daar dan die code in?
kijk even naar de Attachment?
ik neem dus aan waar G-code staat(ja ja ik weet het, noem het maar onzeker hied ;-) )
toch wil ik jou ook toch weer bedanken voor alle INFO en je moet weten dat ik echt serieus dit alles wel respecteer!
dankjewel daarvoor!
.
en nu moet ik snel weg!
ik moet even naar fysiotherapie
(ik ben van een slecht bouwjaar ;-)

VrGr Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 04/23/2015 09:38AM by 3D rob.
Attachments:
open | download - Naamloos.png (342.2 KB)
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 23, 2015 12:01PM
Quote
3D rob
Hallo Frans (is de naam inderdaad Frans?)

Ja smiling bouncing smiley

Quote
3D rob
Repetier Host daar rommel ik ook mee, durf het bijna niet te vragen maar..... waar zet je daar dan die code in?
kijk even naar de Attachment?
ik neem dus aan waar G-code staat(ja ja ik weet het, noem het maar onzeker hied ;-) )

Ja, daar kan je inderdaad de codes ingeven

Quote
3D rob
en even tussendoor, ik blijf constant bij de printer nu.
hij krijgt bij mij niet eens de kans om af te fikken!
Mooi, houden zo ! smileys with beer

Quote
3D rob
ik neem toch aan dat dat dan voor tijdelijk is (dat uit zetten?) of .....voor altijd? (nee toch?)
Voor altijd, totdat je het weer veranderd en weer op je arduino zet grinning smiley
Re: Prusa i3 bouwpoging
April 24, 2015 05:47PM
.
ik had die zelfde dag na de fysio avonds een stukje geschreven maar was zo moe dat ik ben het kwijt geraakt, tja we worden wat ouder he! ;-)
ik ben weer even aan het klooien geweest en heb de Y as schakelaar wat verbeterd gemonteerd voorheen zat de arm met een limonade rietje verlengt zodat het bed de schakelaar kon raken.
het werkte wel maar niet echt naar mijn zin.
ook het bed heb ik nu even draaiende gehad, en ja dat werd langzaam warm.(snel weer uitgezet want mijn zekering kon dit nog net hebben.
nu moet ik dus ook de extruder er bij zetten maar dan klapt zeker mijn zekering.
dus die zetten we de volgende keer wat zwaarder. (langngngngzzzaammmm kommen we naar ons doel toe!)
.
ik denk dat ik het bed met een relais ga sturen,
vroeg mij ook af of dit met de extruder ook kon?

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 21, 2015 11:23AM
.
zal toch nog even wat schrijven hier ondanks de stilte.
ik heb inmiddels een paar pogingen om te printen gedaan, zonder succes weliswaar.
(geeft niets ik heb gedult)
de Hotend en het Coldend geven naar mijn idee elkaar geen hand waardoor het vast liep
PLA smolt in het PTFE buisje en daardoor liep het (denk ik!) vast.(misschien kan het ook door verkeerd instellen zijn geweest!)
maar daarna moest ik het allemaal uit elkaar halen, EN DAT was un RAMP!!!
ik sloopte de hele boel daar bijna door en dus geen goed idee,
voor wie per ongeluk nog wel hier af en toe leest een stukje video van mij om het misschien begrijpbaar te maken:
[www.youtube.com]

Tot zo ver maar weer even,
VrGr Rob.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login