Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 bouwpoging

Posted by 3D rob 
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 21, 2015 04:58PM
Kwam dit draadje toevallig tegen
zo te zien wordt je coldend behoorlijk warm en smelt je filament hierin al.
wat voor temperatuur stel je in om te printenen en hoe heet wordt de hotend werkelijk?
je moet deze cold end wel constant koelen oftewel de fan moet constant draaien.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 22, 2015 04:55AM
Heb het filmpje bekeken en ge zou deze aanpassingen kunnen doen om het demonteren wat eenvoudiger te maken.en eens men kan printen is het mogelijk om een ander design uit te printen.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 22, 2015 07:15AM
Hallo Rob,

Ik heb ook je filmpje gekeken.

Het is een All-metal. Schoonmken is dus prima te doen. Je kunt hem een stukje demonteren. Het heater blokje (met de heater, thermistor en de nozzle) eraf en de rest kun je in de oven op 180-200 graden leggen. PLA loopt er dan vanzelf uit.

ik zou dat stukje er niet af frezen. Je bent dan wel weer even bezig met een goede ophanging te maken en dat is zonde.
Heb je een ventilatortje op de bovenkant van je hotend? Dat raad ik echt iedereen aan.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 22, 2015 02:07PM
Apart om een hotend te veranderen als het probleem zit in de het ontwerp van de extruder. grinning smiley Ik zou zelf een andere extruder ontwerp kiezen en klaar of bijvoorbeeld die onderkant van de extruder eraf en vervolgens met een plaatje die een inham heeft de hotend ertegen vast zetten. (hotend holder of groove mount plate).... Daarnaast wist ik niet dat er ook hotends zijn met daarin teflon ? Is het niet mogelijk dat het pla niet gesmolten is in de coldend, maar dat de filament te dik was en daarom vast zit?
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 22, 2015 06:52PM
.
oei dit had ik niet meer verwacht, zoveel reacties!
hallo beste mensen allemaal,
tis al gedaan,
ik heb die rand al weg gefreesd en met een stuk aluminium zoals ik in het filmpje zij heb ik een plaatje gemaakt.
het is nog niet helemaal naar mijn zin(win er geen schoonheidsprijs mee) maar nu kan ik hem strakjes uit elkaar trekken.
.
en ja ik heb de temperatuur waarschijnlijk te hoog gezet!
ik dacht misschien is tie te koud dus zet hem naar 220...230 grade (met PLA) en ja ik kreeg bij RepRapWorld ook al te horen dat dat veeeeellll te heet was,
ik heb dus hoogstwaarschijnlijk daardoor de boel laten vast lopen(WIST IK VEEL!!!) ik was juist bang dat de toevoer van PLA te snel ging waardoor ik dacht zet hem heter.
en ook vervelend is ik kan dan wel op de PC de temperatuur veranderen maar of de temperatuur klopt met de PC???
.
de ventielator start door dat het zo is ingesteld na ongeveer wanneer de printer een klein stukje geprint heeft(leek mij niet raar toch?)
en ja ik lees wat iedereen schrijft ventilator direct bij starten aan (mag ik eigenwijs zijn en zo laten? of worden jullie dan boos?!) ;-)
.
ik kreeg trouwen alles (gelukkig!) toch nog redelijk makkelijk uit elkaar!
ik had hem in de zon gelegen:
[www.mijnalbum.nl]
en dacht zal eens met de hand proberen om dat buisje (met die schroefdraad er op) los te draaien, en dat lukte!!!(stond er een beetje versteld van eigenlijk!
daarna een beetje met hobby mesje zitten peuren en kreeg ik de rest ook los!!!
het moet niet gekker worden!
.
even tot zo ver want ga onderuit(naar mijn nest)
ik zal nog foto's laten zien, doe ik morgen ff! (hebben jullie een voorbeeld hoe het NIET moet! ;-)
vriendelijke groetjes van hier allemaal!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 22, 2015 07:49PM
Zonder fan aan je hotend (dus aan de ribben) zal het nooit gaan... fan gewoon aansluiten op de 12V voeding dus printer aan, fan aan. Alleen het puntje van je hotend, waar de heateren nozzle zitten, moet heet worden, de rest er boven moet koel blijven.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 23, 2015 05:43PM
.
Hallo Smokey sorry dat ik zo eigenwijs ben,
de ventilator start als de tempratuur ongeveer goed is -
MAAR kijk eens?
>>> [www.mijnalbum.nl]
mijn eerste poepseltje HAHAHAAaaaa
ook hier de vraag wat kunnen jullie uit dit bakseltje halen?
valt er iets te vertellen wat er anders moet?
ik schreef het daarnet elders ook al in C.O. helaas kwam het kubusje los!
ook weer eigen fout natuurlijk, ik had het glas schoon gemaakt met alcohol maar niet gespoten met haarlak.
(in mijn geval met dat spul van R.R.W. een volgens zeggen speciaal spulletje)
ik heb mijn HOTEND aangepast maar staat helaas ietsjes scheef (moet ik nog even iets aan doen)
Hier misschien op de foto te zien wel:
[www.mijnalbum.nl]
deze foto is achter af wat minder (dacht gebruik het flesje om duidelijk te laten zien dat ie scheef staat maar nee dus)
[www.mijnalbum.nl]
.
MAAR moet ik nu wel zeggen dat ik HEEL erg blij ben dat ie nu ijijijijndelijk iets gepoept heeft want begon al te denken om hem te gaan gooien of zo ;-)
perfect nog niet maar dit geeft wel weer moet om verder te gaan want die (DE moet) was al behoorlijk verdwenen kan ik wel melden.
tis wel door eigen schuld allemaal maar je begrijpt het wel, kijk maar eens hoe lang ik al bezig ben!
ook moet ik zeggen het is (vind ik!) opvallend hoe weinig mensen zoals ik huilend hier kommen vragen.........
MAAR goed ijndelijk iets wat mij weer een beetje op pept zeg maar.
.
zit te twijfelen, tis al wat laat........om nu nog even..... tot morgen ochtend.... ;-) LOL
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 25, 2015 01:25PM
Hoi Rob,
Leuk dat tie eindelijk iets print.
Staan je steps voor de z-as wel goed ingesteld? Meet de hoogte eens na als je de z-as bv 100 mm omhoog laat gaan.

Hans.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 26, 2015 03:17AM
Hallo,

De ventilator van de hotend MOET altijd aan staan.
Best gewoon rechtstreeks aan de voeding aansluiten zodat hij start als je de stroom in steekt.
Door dit niet te doen heb ik een hotend in de vuilbak kunnen gooien.

Van het moment dat de koude zone warm word plakt de binnenkant en loopt het mis.

Mvg

Jef
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 26, 2015 11:15AM
.
je zullen dit niet geloven! (te vroeg gejuicht!)
ik was gisteren avond bezig met de printer,
ik dacht ga nu proberen de beter print maken.
dus alles start klaar en gaannn met die printer.
de printer is goed en wel net even bezig toen ie in eens stopte.
dus ik ga kijken waarom de printer stopt en blijkt het contact met de Arduino kwijt te zijn!
ik heb geprobeerd de USB er uit en weer opnieuw in te steken maar niks.
en dus een andere arduino met de USB verbonden en gelijk hoor ik hem aanmelden.(met de bekende toontjes!)
dit gaat dus goed, nogmaals met de printer van de Arduino er aan maar hoor niks!(GEEN toontjes!!!)
dus.........ik denk dat ik de Arduino heb stuk gemaakt!
.
hoe precies weet ik nog niet maar denk dat er misschien ergens een piek is geweest of zo?
of misschien een onderdeel op de RAMPS stuk gegaan?
ik moet nog ff kijken maar ben bang dat ik de Arduino wel kan afschrijven!

tot zo ver even.
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
May 28, 2015 06:38PM
Arduino vindt de 12V uit de ramps niet heel fijn.... daar kan de interne volt regulator van de arduino niet altijd tegen..... Hoeveel volt voed je ? Ik heb gewoon de diode D1 uit de ramps geknipt en de arduno zijn eigen 7V voeding gegeven.
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 11, 2015 09:27AM
.
hallo Smokey, en alle andere lezers,
ik heb destijds mijn Arduino MEGA opgeblazen!
zou bijna zeggen zoiets overkomt alleen mij (maar dat klink weer zo negatief)
nu moet ik toch wel zeggen alles wat er tegen kon zitten zat ook inderdaad tegen.
en nog steeds heb ik niets geprint, eerst hot end stuk en daarna de stabilisatie IC van Arduino opgeblazen.
uiteraard als je/ik volgens de regels gewerkt had dan komt het er op neer dat het allemaal mijn eigenste schuld was.
WEL DENK IK!!!
dat er veel meer mensen deze fout nog wel gaan maken,
en het probleem zal hem er dan in de twee aparte geschakelde voedingen gaan zitten.
doordat wij in Nederland in onze huizen niet overal geaarde stopcontacten hebben zitten gaat het waarschijnlijk bij andere ook nog wel een keertje mis.
tis niet te hopen maar ben er wel bang voor dat dit nog wel vaker zal gebeuren (laten we hopen zo min mogelijk)
ik heb bij mij tussen de USB van Arduino en de USB van de PC over de 100Volt wisselstroom gemeten en dat is dus overduidelijk foute boel!
dus voor mensen die eventueel mee lezen de TIP!
let goed op, heb je een goede aarde en zit die aarde ook aan alle twee de voeding?
veel mensen gebruiken een laptop draaiende op de accu en dat gaat altijd wel goed.
maar ook als zij de laptop op de voeding zetten kan het misschien mis gaan.
(niet dat ik paniek wil zaaien maar tis misschien ook iets om over na te denken)

tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 06/11/2015 12:58PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 12, 2015 02:18AM
.
en ja hoor eindelijk aan het draaien:

[www.youtube.com]

[www.youtube.com]

[www.mijnalbum.nl]

[www.mijnalbum.nl]

niet zonder slag of stoot maar dit maakt weer wat goed.

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/12/2015 02:18AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 12, 2015 07:10AM
top thumbs up
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 12, 2015 09:32AM
Ziet er goed uit!
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 15, 2015 06:01PM
.
hallo mensen,
ja ik ben nu dan ook maar (met knikkende knietjes) aan het proberen om te ijken/tunen.(Marlin)
het testen van 100MM extruden.
het klopte als ik het nog steeds goed begrijp en doe helemaal niets van!
als ik 100MM wou extruden deed ie 55MM nu op het laatst 58MM in Config.H stond toen (80,80,4000,900)
100 / 58 = 1,72413793.......( word: 1,724 )
100 / 58 = 1,724
1,724 * 900 = 1551,72 afgerond 1552
dus die (80,80,4000,900) word (80,80,4000,1552)
ik heb er nu voorlopig even (80,80,4000,1500) van gemaakt! (zat zelfs te twijfelen aan (80,80,4000,1400)
.
het nare is dat ik nu ook weer niet te hard wil gaan met de gedachte dat die stmotor misschien dan de hele tijd staat te persen/duwen.
want ook, wie zegt dat de temperatuur van de hot end goed is en niet te koud???
.
kun je dat aan een print afzien?
[www.mijnalbum.nl]

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/15/2015 06:08PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 15, 2015 06:06PM
Een vraag

Waarom heb je een weerstand aan de Z microswitch??

Cheers
Phil
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 15, 2015 06:17PM
.
dit heb ik afgekeken van ook iemand op het internet!
je schijnt pull up en pull down weerstanden te hebben, (weerstand naar de plus of naar de min)
dit schijnt te dienen om storingen te onderdrukken, (tenminste zo begreep ik dat)
als je een draad of in dit geval twee draden los laat bungelen kunnen ze storing gaan op pikken,
dat zou naar mijn idee dan kunnen zijn 50HZ of hoogfrequente radio signalen.
en volgens zeggen, en wat ik er dan zon beetje van maak is dat dan die losse (signaal in draad)
door die weerstand een soort van kortgesloten word. (zo begrijp ik het er een beetje van)
soms/vaak zie je ook 100nF-104-0,1uF er bij staan, zie de link even:
[www.google.nl]
het LEDje is dan voor waarschuwing of die echt nodig is???
ik hoop dat mijn verhaal klopt, want om eerlijk te zijn.......???

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/15/2015 06:21PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
June 15, 2015 06:32PM
HI Rob

De weerstand is helemaal niet nodig en kan zelfs mischien probleemen geven voor je ramps/arduino

Die "pull up" en of "pull down" weerstanden zijn intern op the ramps bord and kan in gebruik worden gesteeld in de config files.

Je hebt alleen 2 draaden nodig voor elk microswitch en verder niets . Je moet alleen opleten op welke aansluit punten op the micro switch je gebruikt. NO or NC ( Normally Open / Normally closed)

Somige microswitches op de markt gebruiken 3 draaden waar de 3rd is voor voeding spanning om een indicatie LED te voeden. Je gebruikt standard switches dus heb je alleen 2 draaden nodig.

De meeste mensen gebruiken NC (dat volgt een oude industrieel standard) Dus gebuik C ( Common) & NC ( Normally closed) voor je 2 draaden
Re: Prusa i3 bouwpoging
July 27, 2015 10:48AM
hello Bigfilsing,
if you read back here once again I want to thank you again for the support!
it is still not 100% stable, but I believe there'll be near it.

[www.youtube.com]

[www.youtube.com]

Kind regards from here!
Rob.

hallo Bigfilsing,
als je nog eens hier terug leest wil ik je nogmaals bedanken voor de steun!
het is nog niet 100% stabiel maar kom er geloof ik bij in de buurt.

[www.youtube.com]

[www.youtube.com]

vriendelijke groeten van hier!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
July 27, 2015 01:09PM
Hi Rob

Looks pretty good to me. You mentioned its not 100% stable??? What problems are you still experiencing then ??

Het lijkt vrij stabiel in de videos. Wat voor probleemen hebt je dan nog ??

Cheers
Phil
Re: Prusa i3 bouwpoging
October 17, 2015 06:16AM
Hi Phil,
How are you there, I hope with you and you famiele all right! (I hope all is well)
I've been busy here lately!
the whole is famielie seems crazy (they all move to another house and busy with home remodeling)
and I of course there to help so busy busy busy.
.
over the unstable,
The printer makes his figure good but the extruder sometimes falters
sometimes just stops it seems then if he is blocked or whether it to cool down very fast for a second and then he stuck.
.
now I'm back working To connect the printer to my laptop (that works)
only am still messing with the software I have Repetier host on it
only the marlin does not seem right
it seems that the merlin is more suitable for a different printer (a Delta printer, not for a prusa i3)


and so we messing what around.
I wish for you (and the hobby) and the famielie all the best!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
October 17, 2015 07:40AM
Hi Rob

Just so happens i am just back from working overseas and building a Prusa i3 for a a friend of mine so at least i will understand the i3 issues better.

Please excuse me if my dutch is bad but i like to try and keep it up even thou i dont speak it much nowadays

Neem het mij niet kwaalijk als ik jou iets vertel de je al weet. Het is altijd morlijk in te schatten wat verschillende mensen weten/ niet weten.

Ten eerste ben ik niet met jou eens wat Marlin betreeft . Het is voornaamlelijk een firmware voor Cartesian ( geen idee hoe je dat zegt in Nederlands) printers ( i3 . Prusa mendel etc etc)
Het heeft de mogelijkheid om ingetsald te zijn om een Delta aan te sturen maar om nou te zeggen (of denken) dat het op Delta's gericht is is niet correct.

Ik heb helemaal niets op Repetier teggen maar vondt het moeilijk in te stellen vergelijken met Marlin. Dat ligt mischien aan mij maar ik blief er bij " if it isnt broken dont fix it" en Marlin heeft altijd goed gewerkt bij al mijn projecten en
zelfs bij een project om Ramps met 32 bits Dui ann te sturen.
Ik zal dus zeker de i3 ik momenteel aan het bouwen bent voorzien van Marlin firmware.

Over het extruder blookeer probleem.
Er zijn een heeleboel dingin het zou kunnen zijn heelaas. Als je all naar de E3D forum kijkt kun je zien dat er vrij veel mensen zijn de ook zulke problemen envaren.
Het is geowoon super belangrijk dat the hotend gooed opgebouwd is, EN alles is correct afgestelde.
Wat ik the laaste tijd veel hoor is dat mensen koeling pasta gebruiken ( de zelfde als voor een PC processor) tussen de heat break en the koel element. Het blijkt erg belangrijk te zijn dat de fan/ koeling element goed hun werk doen en niet the warmte/ hitte "in" de heat break door laten lopen.
De tweeded vaak vorkomende probleem is te veel retractie tijdens het printen. Een hoop mensen hebben dit te hoog en te snel ingesteld en dat geeft gegarendered probleemen.

Vroeg of laat and met een beetje geduld zal je het wel voor mekar krijgen.

Dont give up

Cheers

Phil
Re: Prusa i3 bouwpoging
October 17, 2015 08:57AM
toevallig Phil,

Neem het mij niet kwalijk als ik jou iets vertel dat je al weet. Het is altijd moeilijk in te schatten wat verschillende mensen wel of niet weten.
niet eens wat Marlin betreft.
het woord in het nederlands is: cartesiaanse (maar ik begrijp het woord niet eens???)
Ten eerste ben ik niet met jou eens wat Marlin betreft.( I have no opinion about the software Phil, I thought only that it was so)
.
I do not know anything of software, let alone that I can have an opinion about it!
ik weet helemaal niks van software laat staan dat ik er een mening over kan hebben Phil.

No, I only wrote that it seems or that the Merlin software I have downlowd one of them is for a Delta printer
of dat de Merlin software die ik heb ge downlowd er eentje is voor een delta printer.

the Prusa i3 is an very good machine
de prusa i3 is een zeer goed machin

no complaints about that because he is perfect.
geen klachten daarover want hij is perfect.

only the extruder does not work so well for me.
alleen de extruder werkt bij mij niet zo goed.

but that's OR by me, OR the software!
maar dat komt OF door mij, OF door de software!

I do not know exactly.
ik weet het niet precies.

your Dutch is still pretty good! So it still is not too bad;-)
jou Nederlands is nog best goed! dus het valt nog mee ;-)

hier maak ik gebruik van:
[translate.google.nl]-)
het is jammer dat ik niet wat beter ben in Engels / Amerikaans en dan vooral op gebied software.
ik schrijf / vraag veel in andere forums ook!
en gelukkig zijn er nog mensen die mij willen helpen, ben ik ZEER DANKBAAR VOOR!!!

en nee ik geef niet op (maar soms wel ontmoedigend, ja moet ik wel toegeven!)
Vriendelijke Groetjes van uit Nederland - Rotterdam.
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
November 15, 2015 08:10AM
Hallo allen,
ik denk zal nog een keertje hier wat tikken want tis al een tijdje geleden.
en jaaaaaa we zijn nog steeds aan het knooien rommelen klooien noem het maar wat.
de printer doet het wel maar toch soms loopt ie nog vast,
gelukkig weet ik nu snel hoe het op te lossen het heeft iets te doen met koeling inderdaad.
dit werd HEEL in het begin ook al gezegd maar ja met de ervaring van een pannenkoek komt rob dus niet ver.
(en ja ja ik ben wat eigenwijs misschien oke okeee) tis soms ook de fout dat ik het niet goed lees (smoesje?)
eventjes wat anders tussendoor!
ut lijkt misschien reclame maar dat is het absoluut niet,
kijken jullie ook hier eens naar? als je dan toch ook graag Nederlands schrijf/tikt:
[www.3dprintforum.nl]
ja ja je hebt gelijk als je zegt ik hou het er bij eentje en niks moet natuurlijk.
los ook van dit weer hoop ik dat er nog eens iets als een hobby beurs komt in Nederland -
en ja hoop ook met wat meer of graag veel 3D printen,
Wie weet gaat dat in Utrecht misschien nog eens gebeuren? (Rotterdam mag ook is lekker dicht bij mij) ;-)
Oow en hier ben ik ook nog te vinden:
[www.circuitsonline.net]
ook misschien fijn/makelijk voor de Nederlandertjes die het niet helemaal voor elkaar krijgen dat 3D gedinges.
en ik,
jaaaa ik blijf klooien!
nu tijdje geleden Laptop stuk, zit ik weer te klooien om Repetier Host draaiende te krijgen op die nieuwe laptop,
je leest het we blijven bezig met de hobby.

iedereen HEEL VEEL succes met de hobby (welke dat ook mag wezen!)
vriendelijke groetjes van hier allemaal!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
January 01, 2016 10:43AM
Gelukkig nieuw jaar alle lezers,
allemaal de beste wensen voor in het nieuwe jaar!

zal het niet geloven maar inmiddels begonnen aan het bouwen van een tweede Prusa i3.
ondanks veel tegenslag door veel vastlopers nu toch een beetje de problemen te boven.
vastlopen doet ie nu niet meer(even afkloppen) je weet maar nooit.
tot zo ver weer heel eventjes!

Vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
January 09, 2016 07:55AM
Hallo allemaal!

ook hier maar eventjes een berichtje nog,
zoals eerder geschreven begonnen met een tweede Prusa i3.
ik heb hier wat fototjes geplaatst maar even opletten!
de eerste foto's tot en met het knijper haaitje en de tekst I(love/hartje)You zijn allemaal nog van de eerste printer.
daarna krijg je het maken van de bowden extruder en er zitten nog wel wat ander fototjes doorheen maar je begrijpt het vanzelf wel.
[myalbum.com]
stukje bij beetje halen we de onderdeeltjes bij elkaar!
het frame heb ik ff op de zaak gemaakt is alleen wat aan de dikke kant(10MM) het blauwe gekochte frame is 6MM dik,
ik neem het nog even mee terug naar de zaak en boor er wat gaten in om hem lichter te maken!

tot zo ver weer eventjes,
groetjes uit Rotterdam!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
January 10, 2016 11:33AM
hallo allen,

misschien wel even leuk om te laten zien is het frame wat ik even gemaakt heb op mijn werk:
[myalbum.com]
op mijn gemakkie het duurde ongeveer een uur om het te maken,
eerst omtrek afgetekend en geknipt,
daarna met kartonnen mal (van het gekochte frame gemaakt) wat centertjes er in geslagen voor het boren.
na boren met doorslijptol het gat er uit geslepen en met schuurtol grof wat braampjes er af gehaald.
M3 gaatjes getapt en dat was hem zo'n beetje.
het frame is alleen een beetje dikker(10MM) dan (wat ze noemen) originail 6MM.
maar neem hem nog even mee naar de zaak en boor er wat 10MM gaatjes in om hem lichter te maken.

Tot zo ver weer even.
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
January 11, 2016 05:50AM
Waarom wil je hem lichter maken? Zwaarder heeft volgens mij het voordeel dat het minder snel in beweging komt door de beweging van de printerkop waardoor de print resultaten beter worden.

Ik heb bijvoorbeeld ook zo'n houten onderbouw waar de printer op staat en ik heb de printer daar ook op vast geschroefd zodat het bijna niet beweegt tijdens het printen.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 07, 2016 03:51AM
Hallo F@F en eventueele meelezers,

ik ben even weg geweest naar Oostenrijk (ik kon het nog skiƫn)

nou ik denk dat mijn printer nog wel weer zwaarder word hoor,
omdat ik hem steviger wil maken door verbindingen van af dit frame naar de schroefdraad te maken.
(en daar wil ik die zelfde gaatjes ook bij gebruiken)
[myalbum.com]
het frame waar het bed op komt heb ik ook gemaakt maar ben er nog niet erg tevreden mee:
[myalbum.com]
vind ik ook te zwaar, en bij dit is het wel belangrijk dat ie licht is natuurlijk.
de materiaaldikte is te dik!
weet het niet, denk dat ik een andere maak maar dan van 3...4MM als ik het kan vinden.
die ik destijds heb gekocht is 6MM.

ik heb voor de rest geen haast dus ga daar ook even voor kijken.

VrGr Rob.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login