Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Filament extruder

Posted by Frans@France 
Filament extruder
January 17, 2015 07:40AM
Ik print nogal veel en probeert ook veel ontwerpen uit. Er gaan echt kilo's plastic door heen en dat is niet echt goedkoop. Blijkt de prijs van goede kwaliteit ABS granulaat ergens rond de euro 3/kg te liggen! Tijd voor het zelf bouwen van een filament extruder grinning smiley

Ik heb de Filastruder en Lyman als basis genomen samen met nog een x aantal andere projecten die minder aandacht kregen en probeer nu op basis van die projecten mijn eigen ontwerp te bouwen. De Filastruder is een ontwerp dat bewezen werkt met zo'n 1600 verzonden unit maar weinig controle kent anders dan het hoger of lager plaatsen van de unit. De lyman kent juist heel veel controle maar is daardoor in onderdelen duurder en ingewikkelder.

Ben sinds eind november 2014 bezig om alle onderdelen te verzamelen voor de beste prijs via oa ebay en kreeg net vorige week 200KG ABS binnen smiling bouncing smiley

Begonnen met het lyman ontwerp omdat in dat ontwerp controle over de extruder motor geregeld kan worden waardoor er meer gemeten kan worden. Het eerste ontwerp met houten frame is al weer gesloopt om plaats te maken voor een nieuw ontwerp. Eerste grove metingen en berekeningen laten zien dat ergens tussen de 2.5 a 4 uur nodig is om 1 kg filament te maken. Op zich is dat al beter dan de filastruder die daar twee tot drie maal langer over kan doen afhankelijk van de filament dikte die je wilt hebben.

Er zijn nog geen foto's aangezien alles in losse onderdelen op de werkbank liggen maar zodra het er iets netter uit ziet zal ik een foto posten.

lyman V5 : [www.thingiverse.com]
filastruder : [www.filastruder.com] maar ook [www.soliforum.com]
Re: Filament extruder
January 17, 2015 06:44PM
Interessant project! Met zo veel plastic kan je een boot gaan printen tongue sticking out smiley.
Re: Filament extruder
January 19, 2015 08:55AM
Leuk project, ga ik volgen!

Ik ben voornamelijk benieuwd of je met zo'n zelfbouw ook de kwaliteit kunt krijgen als de 'professionele filament makers'.
Dit begint uiteraard met de kwaliteit van de ingekochte PLA/ABS, maar toch ook zeker met de apparatuur. Ik ben hier ietwat huiverig voor maar ik ben benieuwd, succes in ieder geval. Goedkoper is het in ieder geval met €3,- de kilo!


3D Printer Onderdelen.nl
Re: Filament extruder
January 19, 2015 09:28AM
Quote
Splendid
Ik ben voornamelijk benieuwd of je met zo'n zelfbouw ook de kwaliteit kunt krijgen als de 'professionele filament makers'.
Dit begint uiteraard met de kwaliteit van de ingekochte PLA/ABS, maar toch ook zeker met de apparatuur. Ik ben hier ietwat huiverig voor maar ik ben benieuwd, succes in ieder geval. Goedkoper is het in ieder geval met €3,- de kilo!

Ik weet 100% zeker dat er al een aantal verkopers van filament zijn op deze manier hun plastic maken en dus verkopen. Er zijn filastruder gebruikers die een filament dikte nauwkeurigheid van 0,05mm claimen. Dat lijkt wat vergezocht maar dat is het, zover ik kan begrijpen, niet. De snelheden zijn zodanig lager dan bij een professionele machine (1kg/6 uur tegen x kg/uur) dat het makkelijker is om een redelijke tolerantie te behalen en behouden.
Re: Filament extruder
January 19, 2015 09:37AM
PS En een project dat zeker niet onvermeld mag blijven [richrap.blogspot.fr] Direct van pellets naar printer!

Edited 1 time(s). Last edit at 01/19/2015 09:38AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
January 19, 2015 01:21PM
Dan nog te zeggen dat ik vroeger in een spuitgietafdeling heb gewerkt waar tonnen materiaal aanwezig was..............................had ik dit geweten smiling smiley
Re: Filament extruder
January 22, 2015 04:40AM
De lyman kan een sensor gebruiken om de dikte te meten. Deze sensor, bedacht door Filip Mulier, hangt er sinds kort ook aan (model III alweer) waardoor de dikte van het filament te meten is.

Model III was het gevolg van de achterwaartse druk die de auger uitoefent op de constructie. Die was dusdanig dat een versteviging nodig was.

Na flink wat filament geproduceerd te hebben en daarbij continue allerlei instellingen aan te passen is de maximale snelheid die op dit moment gehaald wordt 5,4grm/min maar met een filament fluctuatie van +/- 0,3mm Bij een snelheid van 2,9grm/kg loopt dat terug naar +/-0,1mm
Re: Filament extruder
January 22, 2015 09:03AM
Met die snelheid ben je dus ruim 1000 uur bezig om die 200kg te verwerken.smiling smiley
Re: Filament extruder
January 22, 2015 12:15PM
Quote
gforce1
Met die snelheid ben je dus ruim 1000 uur bezig om die 200kg te verwerken.smiling smiley
smiling smiley Mijn doel is 2uur/kg of lager. Vandaar dit project. Denk ook wel dat andere mogelijk ook wat willen proberen maar niet direct een paar 100kg willen bestellen dus die kunnen dan bij mij wel een kilo'tje afnemen, heb er zat grinning smiley
Re: Filament extruder
January 22, 2015 05:18PM
Ga je ook filament verkopen? grinning smiley
Re: Filament extruder
January 23, 2015 04:18AM
Ik moet zeggen dat ik hier ook al een tijdje naar kijk. Pellets gaan verkopen lijkt me wel echt iets om in 2015 me te gaan beginnen. Filament in een kleur naar wens zou ik mensen graag aanbieden, maar zelf zie ik er tegenop om het uit te voeren. Filament extruder, spoelen, vacuum verpakken (?).

Maar als juist die kant je leuk lijkt, sta ik zeker open om eens te kijken of we samen kunnen werken smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Filament extruder
January 23, 2015 05:17AM
Quote
P4tje
Ga je ook filament verkopen? grinning smiley
Heb liever dat ze het zelf gaan doen. Er kan dan door de 3D printer bezitter zelf een kleur gemaakt worden en die gebruiken in zijn print. Of zelfs filament maken met verschillende kleuren. Door kleuren te mixen krijgen je een onbeperkt aantal kleuren tot je beschikking. Ben al een paar dagen aan het emailen met verschillende leveranciers van masterbatches (de kleuren) om te kijken wat daar de kosten van zijn. Kreeg al oa glow-in-the-dark, laserpigment, antimicroben toevoegingen etc aangeboden.

De filastruder bouwer vindt zijn snelheid al hoog genoeg "het kan al meer filament maken dan dat de printer kan op printen" maar het is niet handig om van iemand te verwachten dat hij al die tijd thuis is en staat te wachten. En om nu een extruder te laten draaien terwijl je zelf niet thuis bent....slecht plan!
Re: Filament extruder
January 23, 2015 05:22AM
Quote
jonnie
Ik moet zeggen dat ik hier ook al een tijdje naar kijk. Pellets gaan verkopen lijkt me wel echt iets om in 2015 me te gaan beginnen. Filament in een kleur naar wens zou ik mensen graag aanbieden, maar zelf zie ik er tegenop om het uit te voeren. Filament extruder, spoelen, vacuum verpakken (?).
Kijk eens naar de lyman en filastruder. Het is het vullen van de hopper met pellets en vervolgens wordt alles gedaan tot en met het spoelen. In de firmware van de lyman zit zelfs een lengte teller en wordt er gestopt zodra de lengte bereikt is. Blijft over afknippen en sealen. Is niet echt een grote hoeveelheid handelingen toch?
Re: Filament extruder
January 29, 2015 06:31AM
Tja.. twee modellen later en wat bedrading verlengen is er eigenlijk niet veel veranderd. Het filament ziet er geweldig uit, mooi glimmend, massief, sterk, geen luchtbellen etc maar de dikte blijft nog steeds fluctueren. Met 0,12mm fluctuatie was de gekozen afstelling tussen puller, extruder, tempratuur en afstand puller/nozzle het best maar nog steeds te hoog. Slechtste afstelling gaf 0,34mm fluctuatie. Ja, achter de extruder ligt denk ik al een kilo of drie aan filament ten gevolg van al het testen eye popping smiley



Ondertussen ook op zoek naar leveranciers van masterbatches gegaan (de kleuren) en dat is een aparte wereld. De eerste prijsopgaven waren rond de euro 250,- per kg. De beste verkoper erop gewezen dat tussenhandelaren op het internet het al voor euro 45/kg aanbieden. Gevolg was dat hij direct ook naar euro 45/kg zakte. Wees hem er vriendelijk op dat dat een tussenhandelaar prijs was en toen zakte de prijs naar euro 25/kg....tongue sticking out smiley Ook andere handelaren hadden hetzelfde gedrag! Ondertussen aangekomen bij een prijs ongeveer de helft daar weer van cool smiley

Kleur pellets zijn plastics met zeer veel kleurstof, hierdoor hoef je maar een kleine hoeveelheid toe te voegen bij je hoofdmateriaal meestal iets van 1 a 2 % Oftewel met 1kg kleur kan je ergens tussen de 50kg en 100kg gekleurde filament maken. Jammer dat de minimale afname voor een goede prijs al snel op de 25kg per kleur ligt thumbs down goed voor 2500kg gekleurd plastic!!.

Edited 2 time(s). Last edit at 01/29/2015 06:59AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
January 29, 2015 07:21AM
Zou dit iets zijn?

[forums.reprap.org]

Past wel bij het diy filament maken.
Re: Filament extruder
January 29, 2015 08:59AM
Quote
P4tje
Zou dit iets zijn?

[forums.reprap.org]

Past wel bij het diy filament maken.

Inderdaad ook al gelezen maar nadeel is dat om zeker te blijven zijn over de kwaliteit van het uiteindelijke gekleurde filament moet de kleurstof wel door de correcte "drager" toegevoegd worden aan de basis grondstof. Vandaar ook de vraag van [IanJohnson ] in die thread wat er met het filament is gebeurt. Als je via de laatste post in in die thread doorleest op soliforum zie je daar regelmatig meldingen van filament problemen na mengfouten of batch wisselingen.

Afgezien daarvan kost zo'n dit soort pigmenten ook al weer snel euro 40-80/kg. Prijzen had ik hier gevonden:
[www.ebay.in]
[www.grpltd.net]
[www.thecraftkit.nl]

Edited 2 time(s). Last edit at 01/29/2015 09:02AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 02, 2015 07:24AM
Nieuw model gemaakt die nog eenvoudiger is. Met dat model nu gedurende een langere periode filament gemaakt waar de fluctuatie niet meer dan 0,1mm wassmiling bouncing smiley

Voor het eerst nu ook wat zelf gemaakt filament in de printer gedaan en wat geprint Dit was nog een oude test batch met wat meer fluctuatie maar wilde het toch graag eens testen. Mijn oude ABS afstellingen kloppen duidelijk niet voor deze ABS, uiteindelijk lagere bedtemperatuur (85 ipv 110) en lagere extruder tempratuur (210 ipv 235). Wat test prints (gears en plates) op 35mm/s en 0,1 layer en 100mm/s en 0,2 layer. Zien er redelijk uit. Je kan goed zien wat fluctuatie in filament dikte met je print doet.

Re: Filament extruder
February 03, 2015 06:44AM
Interressant topic

Zag dat je met kleur nogal wat kan spelen en toevallig zag ik dat je vrij hoge prijzen moet betalen tegen grotere hoeveleheden pellets.
Richard Horner heft een direct extrude hotend gemaakt (heft ie neit afgemaakt) maar daar had hij lieve kleine flesjes met kleuren pellets

[colorfabb.com]
dit izjn voor 25 euro goed geprijsd en verschillende kleuren in 1 packet. misschien heb je er wat aan smiling smiley
Re: Filament extruder
February 03, 2015 07:14AM
Quote
Weedz
Interressant topic

Zag dat je met kleur nogal wat kan spelen en toevallig zag ik dat je vrij hoge prijzen moet betalen tegen grotere hoeveleheden pellets.
Richard Horner heft een direct extrude hotend gemaakt (heft ie neit afgemaakt) maar daar had hij lieve kleine flesjes met kleuren pellets

[colorfabb.com]
dit izjn voor 25 euro goed geprijsd en verschillende kleuren in 1 packet. misschien heb je er wat aan smiling smiley

Leuk gevonden, maaaaaar: "One jar contains 300gr of high quality pre-colored PLA/PHA pellets."

Dit is zijn dus geen pellets om kleur mee te mengen, maar dit zijn pellets om direct de gewenste kleur mee te maken.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Filament extruder
February 03, 2015 07:36AM
Die gekleurde pellets zijn gerecycled filament, dus geen masterbatch. Bij het pakket van 12,50 kan je zelf een masterbatch kleur erbij kiezen. Het is niet duur, 1,2kg Collofab PLA voor €12,50 of woodfill voor €20.

Hier verkopen ze ook masterbaches:
[www.ebay.nl]
[www.ebay.nl]

Die Duitse is niet duur, maar ik heb geen idee of een PP masterbatch samen gaat met ABS.
Re: Filament extruder
February 03, 2015 09:18AM
Quote
P4tje
Die Duitse is niet duur, maar ik heb geen idee of een PP masterbatch samen gaat met ABS.
Sterker nog die Duitse is buitengewoon goedkoop!

EDIT : PP = polypropylene (PP). nog even geen idee of dat mengt met ABS als drager van de kleur stof...

EDIT II : Het lijkt erop dat het een masterbatch is die eigenlijk alleen bedoelt is om ook daadwerkelijk met PP te worden gemengd. Als de masterbatch geschikt is voor meerdere plastics dan noemt men het universal en anders wordt de drager expliciet genoemd. Dat is wat ik even zo snel kan achterhalen.

Edited 2 time(s). Last edit at 02/03/2015 10:50AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 03, 2015 09:58AM
En niet te vergeten de dampen die bij PP vrij komen, die zijn namelijk anders dan van ABS, en ik geloof dat die ook slechter zijn voor je dan ABS dampen.

Hier een interessant verhaal, het schijnt dus niet heeeeel slecht te zijn, maar ik denk wel dat ABS minder slecht voor je is:
[www.quora.com]


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Filament extruder
February 05, 2015 06:30AM
Weer aanpassingen gemaakt door wat onderdelen te vervangen en sommigen zelfs maar gewoon weg te laten. Fluctuatie blijft op zijn best nog steeds rond de +/- 0,1-0,15mm hangen (voor 2,8mm filament) Wat extra koeling toegevoegd, er worden nu in het totaal 5 fans gebruikt en dat is nog steeds niet genoeg. Begin nu te begrijpen waarom een pro installatie water als koeling gebruikt smiling smiley

Weer heel veel metingen gedaan met de sensor, koeling, puller, temperatuur en snelheden in te stellen op verschillende waardes en afstanden. Ik hoop daarmee te leren begrijpen wat wel en niet invloed (of veel cq weinig) heeft op de fluctuatie. Gezien het feit dat het nog steeds rond die 0,1-0,15 zweeft ben ik nog niet dichterbij gekomen angry smiley
Re: Filament extruder
February 05, 2015 10:27AM
Net ontvangen, 1.5 kg kleur samples via DHL.

De extruder staat al op te warmen, als de eerste kleuren eruit komen plaats ik daarvan ook weer een foto.

{LATER}
Dus 1 procent mix ratio. De bedoeling is om even snel wat te zien dus 1 grm kleur op 100 gram ABS. 1 grm is dit en met 100grm ABS erbij krijg je dan uiteindelijk : .
Na ongeveer 60 minuten is er 600grm ABS door de extruder verwerkt (naspoelen met wit) Om niet te moeilijk te doen is er gewoon begonnen met zwart direct daarna wit er achteraan, rood, geel, blauw en die 100grm wit om na te spoelen.

Het resultaat ziet er dan zo uit:
en

Volgende stap is om het te printen. Als dat gebeurt is komen er weer wat foto's. Omdat dit een test run was om alleen even de kleuren te testen niet echt veel moeite gedaan om de fluctuatie in de gaten te houden maar het eerste wat opviel is dat elke kleur direct invloed had op de viscositeit van de ABS en dus ook op de dikte. Geeft maar weer aan dat je inderdaad eigenlijk voor elke kleur apart je printen moet afstellen om het optimale resultaat te halen.

Edited 4 time(s). Last edit at 02/05/2015 01:07PM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 09, 2015 05:53PM
Iets met zwart geprint, ook met het wit wat er na het zwart ingedaan was en dus grijs gaf. En een print in het wit dat gebruikt was om het blauw weg te spoelen...spinning smiley sticking its tongue out

Re: Filament extruder
February 10, 2015 05:41AM
Ik vind het nette prints en vooral het zwart ook een mooie diepe kleur zwart!

Wel erg leuk ook om te zien dat die 1% kleur zo goed werkt.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Filament extruder
February 10, 2015 06:01AM
Ziet er mooi uit zeg, begin het jammer te vinden dat ik geen 1000kg heb meegenomen van mijn vorig werk. Alhoewel dat daar enkel zwart was.

Was de bouw van het toestel moeilijk en duur?
Re: Filament extruder
February 10, 2015 07:07AM
De printjes zien er best netjes uit. Is de consistentie van het materiaal goed genoeg om een beetje netjes mee- te printen? En kan je ook PLA filament maken?


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Filament extruder
February 10, 2015 04:48PM
Quote
Ohmarinus
De printjes zien er best netjes uit. Is de consistentie van het materiaal goed genoeg om een beetje netjes mee- te printen? En kan je ook PLA filament maken?

Het uiterlijk van de print is ook afhankelijk van de afstelling van de printer en in dit geval ook nog geen moeite gedaan om de beste afstelling te vinden (Prusa I3 met 0.35 jhead) daarnaast 100mm/s en 0.2layer geprint ook al niet echt bevorderlijk voor de print kwaliteit. Ook geen moeite gedaan om het filament netjes te houden, gewoon in de extruder gedaan en op hoge snelheid gestart om te testen op alles behalve fluctuatie....lange aanloop om te zeggen dat dit waarschijnlijk ergens tussen de 2.5 en 3.0 dik was en met het gemiddelde 2.82 ingesteld op de slicer gesliced.

Ik was zelf erg verbaast over de kwaliteit van de toplaag van de prints, vooral die lichtblauwe was bijna perfect. Had ik geprint op 217C dan was het denk ik nog beter geweest dan nu. Ik moet nog wat onderdelen printen en zal deze in iets meer detail plaatsen vooral de zijkant bij een hoek geeft een goed inzicht in hoe schadelijk filament fluctuatie kan zijn. In een bankschroef slopen geeft een goed inzicht in innerlayer binding grinning smiley

Mijn beste consistentie is op dit moment +/- 0.1mm op een 2.8mm draad doel. Ben daar nog niet tevreden mee, zoek 0.05mm. Moet wel erbij vertellen dat ik ook daadwerkelijk het maximale uit de machine probeer te halen voor wat betreft snelheid en op dit moment lijkt dat niet samen te gaan met de 0.05 doel. Maximale snelheid ligt nu ergens op 1kg/105min

PLA is geen probleem en er wordt op de filastuder forum ook daadwerkelijk veel andere plastics geprobeerd, ik zag naast ABS en PLA ook EVA, PC, PET, TPE etc langs komen [www.soliforum.com]
Re: Filament extruder
February 10, 2015 05:01PM
Quote
SnelleD
Ziet er mooi uit zeg, begin het jammer te vinden dat ik geen 1000kg heb meegenomen van mijn vorig werk. Alhoewel dat daar enkel zwart was.
Daar ga je nog heel lang spijt van hebben grinning smiley

Quote
SnelleD
Was de bouw van het toestel moeilijk en duur?
De bouw is nog niet af. De lyman V5 is belachelijk duur zeker door zeer specifieke Amerikaanse onderdelen en maten die in Europa een vermogen kosten. De bedenker had daarnaast gewoon gebruikt wat hij had liggen zonder echt uit te zoeken of dat het beste en goedkoopste was! Een doel bij het bouwen is om dat alles eraf te slopen en een "normale" wat meer internationale machine over te houden. Elk model dat ik nu opbouw is weer simpeler dan de vorige en bevat steeds minder onderdelen grinning smiley

Maar de lyman v5 is een speciaal type, als je niet extreem wilt gaan en "gewoon" 1 type draad wilt maken en niet ongeduldig bent dan is voor een euro of 100 er wel eentje te bouwen [www.instructables.com]

Overigens wil ik van de lyman v5 zodanig veel afslopen dat als je de stepper vervangt door een DC motor je in basis dezelfde machine overhoud maar voor een veel lager bedrag en dan later alsnog de extra gadgets kan toevoegen indien gewenst. Ik hoop bijv over een 10-tal dagen een dc motor binnen te krijgen die sterk genoeg is en niet duur is. Heb er al 3 verschillende getest maar tot op dit moment waren die allemaal niet sterk genoeg sad smiley

[EDIT] Net even gekeken en snel opgeteld maar op mijn lyman v5 extruder zit op dit moment ongeveer euro 420,- aan onderdelen. En als voorbeeld van moeilijk en duur 15% van de kosten zijn twee polyurethaan rollertjes (hardheid A35) om de draad in de correcte dikte te trekken. Omdat twee bestellen samen met de UPS kosten echt bizar duur zou zijn er dan maar 8 gekocht om zo de verzend kosten nog een beetje over deze 8 rollers te verspreiden. Totaal koste dat grapje Euro 247,99(!) maar hopelijk zijn er in Europa nog meer lyman bouwers die die rollers ook willen hebben confused smiley

[EDIT II] En die rollers dus uiteindelijk met veel chagrijn besteld in de US of A na 4 weken zoeken in Europa of ik ook hier iets soortgelijks kan vinden. In het Frans, Duits, Engels en Spaans gezocht maar totaal niet te vinden. Wat dat betreft ben ik echt jaloers op de Amerikanen die kunnen echt werkelijk alles bestellen als particulier! Had ooit eens speciale epoxy lijm nodig. Op de website van de fabrikant (Amerikaans) kon je als particulier het gewoon kopen, op de Europese deel van de site was het alleen als groot bedrijf met een bedrijfsaccount mogelijk.......Er gaat nog iets niet echt goed hier in de US of E cool smiley

Edited 2 time(s). Last edit at 02/10/2015 05:28PM by Frans@France.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login