Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Filament extruder

Posted by Frans@France 
Re: Filament extruder
February 10, 2015 05:04PM
Quote
jonnie
Ik vind het nette prints en vooral het zwart ook een mooie diepe kleur zwart!

Wel erg leuk ook om te zien dat die 1% kleur zo goed werkt.

RAL 9005 in 1% en in het echt nog zwarter dan op de foto! Het filament is nogal glimmend en daardoor oogt het echt diep en diep zwart grinning smiley
Re: Filament extruder
February 11, 2015 08:39AM
Detail fotos van een motor coupler 100mm/s, 0.1layer, 217C. De top ziet er goed uit

Van de zijkant echter goed te zien hoe (weliswaar wat grote) filament dikte fluctuatie invloed heeft op de print


Open ruimtes tussen lagen en momenten waarop er te weinig plastic is waardoor de hoeveelheid te laag is en "knapt"

Als ik een run doe met +/- 0.1mm filament zal ik hetzelfde object weer printen en die fotos ook plaatsen. Ik heb ook nog wat gekocht PLA liggen en zal die ook eens gebruiken en plaatsen.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/11/2015 08:45AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 14, 2015 04:03PM
Dit ben jij ook hoop ik?
[forums.reprap.org]

Dan kom je iig van die kilo's af winking smiley
Re: Filament extruder
February 14, 2015 04:41PM
Quote
gforce1
Dit ben jij ook hoop ik?
[forums.reprap.org]

Dan kom je iig van die kilo's af winking smiley
Yeap grinning smiley

PS Maar al meer dan 15kg in testen "verdwenen" Even testen met verschillende temperaturen, voor elke tempratuur de verschillende extruder snelheden proberen, voor elke snelheid even koeling veranderen of puller positie veranderen. En daarna alles nogmaals overnieuw doen vanwege een nieuwe nozzle ontwerp etc... Zeker met snelheden van >150cm per minute op 2.85mm is even testen bijna verzuipen in het filament grinning smiley Ben nu het spool mechanische maar aan het maken en installeren voordat ik verder ga testen want er is geen plek meer om het filament op te slaan


Edited 1 time(s). Last edit at 02/14/2015 05:01PM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 14, 2015 05:45PM
Dan nu nog een vermaler maken om dit terug naar korrels te verwerken smiling smiley
Re: Filament extruder
February 14, 2015 06:28PM
Quote
SnelleD
Dan nu nog een vermaler maken om dit terug naar korrels te verwerken smiling smiley

Die is ook al ontworpen, daar zijn die grijze, zwarte en licht blauwe foto's van, maar ik heb mij serieus vergist in de taaiheid van ABS. Bijna alles van de pelletizer gaat kapot behalve het filament grinning smiley Terug naar te tekentafel....
Re: Filament extruder
February 21, 2015 08:14AM
Om het printen van de prototypes sneller te laten gaan een E3d Volcano besteld met 1.20mm nozzle grinning smiley De verzending was snel, de verpakking erg netjes en de beschrijving van het in elkaar zetten bijna 100% volledig. Net de bedrading aangepast en op 280graden gestookt om eea vast te draaien. Dat moet eigenlijk op 285 maar repetier wilt die waarde niet accepteren?? confused smiley



Daarnaast de vermaler met een boor en vijl verbouwt en die verbouwing bleek de correcte aanpassing te zijn. Het 3mm filament wordt nu netjes in stukjes gehakt. In openscad nu een aanpassing in mijn eerste ontwerp aan het maken om de boor/vijl actie hierin te verwerken. En daarna met de 1.2mm nozzle printen. Kijk daar erg naar uit grinning smiley Wat wel opvalt is dat er erg veel statische elektriciteit is, de pellets kleven echt aan elkaar. Daar nog een oplossing voor vinden.



Zoals hierboven te zien is, is de kleur wel aan de buitenkant aanwezig maar binnenin het filament maar een zeer klein beetje. Het gebruik van de vermaler op zo'n draad kan ervoor zorgen dat bij een tweede keer extruden de kleurmening beter is.

Heb een kleine mini-oven gekocht om de pellets te drogen on daamee nog eens een set testen te draaien om te kijken wat de gevolgen zijn voor de draad dikte consistentie. Als dat een merkbaar gevolg heeft zal ik ook gaan testen welke temperaturen en tijden de beste resultaten hebben.



De lyman\filip firmware aangepast om meer filament draad dikte informatie te tonen. Moest helaas eerst begrijpen hoe git en github werkte dus dat duurde wat langer dan verwacht.

Edited 3 time(s). Last edit at 02/21/2015 04:06PM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 21, 2015 04:04PM
Die volcano is weer eens wat anders en een project op zich! Het afstellen is nog niet echt helemaal gelukt en het lijkt erop dat de gebruikte slic3r er veel moeite mee heeft om er een mooi resultaat van te maken.

De tijd winst is beduidend kleiner dan bedacht!! sad smiley Dit is een 3mm 12v Volcano en normaal print ik ergens tussen de 100mm/s -120mm/s op 0,1 of 0,2 Maar die snelheid is onmogelijk met de volcano! Het filament is te kort in de hotzone om goed warm te worden hierdoor komt het er al redelijk koud uit de nozzle. Dit heeft tot gevolg dat bij deze snelheid het plastic meegetrokken wordt door de van de nozzle. Let wel de tempratuur stond op 270C(!) en nog kwam het plastic te koud uit de nozzle!

Ik ben terug gegaan naar een snelheid van 25mm/s en een laag van 0,9mm. De vermaler geprint met 100mm/s 0,1 laag doet er normaal 2 uur over. Met 25mm/s0,9 laag wordt dat terug gebracht naar iets meer dan 1 uur. En de snelheid waarmee de draad door de hotend wordt gejaagd is zelfs bij deze snelheid nog steeds indrukwekkend.

Wat nog indrukwekkender is is het resultaat. Dat ABS een behoorlijk hard materiaal was dat wist ik maar mijn meeste prints zijn nu niet echt bepaald extreem stevig. Maar met deze laagdikte wordt dat een ander verhaal. De interlayer binding is ongekend, samen met de dikkere perimiter afmeting wordt je object opeens een plastic baksteen! Geweldig smiling bouncing smiley

Ander nadeel : Warping is terug. Mijn PEI bed stond op 80 graden en dat was meer dan voldoende maar bij deze laagdikte trekt het alsnog los angry smiley Net een snelle test gedaan door het bed op 110C te zetten en een brim van 3mm te laten printen. Het object blijft nu wel weer vastzitten.

Zodra het afstellen gelukt is en de objecten er een beetje uit beginnen te zien zal ik wat foto's posten.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/21/2015 04:04PM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 23, 2015 04:17AM
Het afstellen is nog niet af maar het testen van de vermaler stond op het programma grinning smiley Dus snel even 200grm ABS met 2 gram geel door de extruder heen gehaald. Dan krijg je ongeveer dit


Het kleur verschil is goed te zien. Daarna dit weer door de vermaler heen gedaan en dan houd je dit over


En na het opnieuw extruden van deze korrels een mooie egale kleur die ook daadwerkelijk door een door is, dus ook de binnenkant van het draad.


Na ongeveer 9 minuten (exacte tijd vergeten eye popping smiley ) komt er dan dit uit de printer (volcano 25mm/s 0.8layer)


Dit is de deksel van de vermaler. Die na het samenstellen er zo uit ziet.

Ik had nog wat oud rood liggen en mijn "nieuwe" geel was op dus dan maar een muli-color vermaler grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 02/23/2015 04:23AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 23, 2015 04:33AM
Er was nog meer draad over van de eerste keer testen dus nog maar wat geprint om de afstelling te vinden. Dit tandwiel is 11cm in diameter (voorkant , achterkant)


Re: Filament extruder
February 23, 2015 05:34AM
Mijn pelletizer is gebaseerd op deze:
[www.youtube.com]
[www.youtube.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 02/23/2015 05:41AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 23, 2015 06:24AM
Erg vet hoor, ik hoop dat die volcano wat beter af- te stellen is. Het is een logische stap, grotere nozzle. Iedereen maakt maar van die pietluttige modelletjes, terwijl, waarom gaan we niet groter? Dat heeft ook zijn charme.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Filament extruder
February 23, 2015 08:37AM
Quote
Ohmarinus
Erg vet hoor, ik hoop dat die volcano wat beter af- te stellen is. Het is een logische stap, grotere nozzle. Iedereen maakt maar van die pietluttige modelletjes, terwijl, waarom gaan we niet groter? Dat heeft ook zijn charme.

Wat voor mij eigenlijk nog meer een reden is om het toch met de volcano te blijven proberen is de (in mijn ogen) extreme toename van de stijfheid/hardheid van je uiteindelijk model. Op hun blog (http://e3d-online.com/blog/volcano_release) schreven ze bij deze foto
"This is a display shelf bracket, the tabs on the part printed with a standard 0.40mm nozzle could be broken by hand if you really try. However the same features printed with Volcano were impossible to break with bare hands, and we really tried! Even with pliers we struggled to delaminate the layers."

Ik dacht dat ze overdreven maar een aantal prints met de volcano heb ik inderdaad ook eens gesloopt om een indruk te krijgen van hoe sterk eea is. Ik kan vertellen dat met deze nozzle afmetingen de sterkte echt groot is. De ultieme test zou zijn om de motor coupler van de extruder weer eens te printen. Met de jhead kreeg ik het niet voor elkaar om de coupler (via infull, print richting, oriëntatie, vorm) zo sterk te krijgen dat het het iets langer uithield dan 1 run.

Misschien iemand anders een idee?

Wat direct opvalt is het onvermogen van de slicer om goed te slicen en rekening te houden met de verzwakking die de slicer zelf veroorzaakt. Bij zowel slic3r en kisslicer worden bijv bij de gears de tanden in 1 geheel geprint, het rondje is 1 geheel en de shaft houder is 1 geheel. Oftewel de gear bestaat eigenlijk uit 3 verschillende delen die continue op elkaar geprint worden met minimaal contact tussen de delen. Ik denk dat met een beetje kracht ik de shaft houder uit de gear kan drukken en ook de tanden los kan krijgen als 1 geheel. Had de slicer moeite gedaan om per laag deze drie delen meer "door elkaar" te printen dan was de integrale sterkte nog meer toegenomen.

Kan uiteraard ook zijn dat mijn afstelling nog niet correct is grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 02/23/2015 08:38AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
March 02, 2015 05:33PM
Veel gebeurt maar niet met het materiaal, deze keer was het software code. De Mackerel firmware uitgebreid met een nieuwe M code (m700) deze code dumpt alle settings van de extruder. Vervolgens snel even een windows client in elkaar gezet die deze settings inleest en in een grafiek verwerkt.



Vervolgens deze grafiek weer gebruikt om de PID instellingen te fine-tunnen. Dat lukt nog niet zoals ik wil ook al is de dikte fluctuatie via PID afgenomen naar +/-0.08 Het doel is en blijft +/- 0.05mm

Ben me nu aan het inlezen in PID algoritmes mogelijk kan ik de client hiermee uitbreiden en eea testen en daarna de code overzetten naar de firmware zodat er een autotune optie voor de filament dikte is.
Re: Filament extruder
March 03, 2015 10:17AM
ggrrrr angry smiley gearhead van motor overleden.......toch iets te veel op het max van de gears geopereerd....smiling bouncing smiley

Gelukkig een reserve aanwezig....
Re: Filament extruder
March 04, 2015 05:02PM
Een serieus aantal meters weer gedraaid en wel voor een speciale test om te kijken wat ik uit de filament fluctuatie kan halen.

Een test set waarbij de extruder speed op drie verschillende waardes wordt gezet en de gewenste filament dikte voor elke snelheid ook op drie verschillende waardes was ingesteld.

oftewel
E(extruder) = 2.0 2.5 3.0 rpm
F(ilament) = 1.8 2.0 2.2 mm

Na alles eens rustig geanalyseerd te hebben bleek uit deze data elke keer exact de extruder speed terug te vinden te zijn! Eigenlijk gok ik dat het uiteinde van de boor (auger) een verandering van de druk veroorzaakt en dat deze druk verandering terug te vinden is in de dikte verschillen.

Geprobeerd om terug te rekenen wat het gevolg zou zijn als deze "heartbeat" niet aanwezig zou zijn maar het leek erop dat dit maar een zeer beperkte invloed heeft op de fluctuatie. Een eerste voorzichtige berekening liet zien dat mogelijk maar +/- 0,002mm - 0.007mm fluctuatie van deze "heartbeat" afkomt.

Ga eea ook eens posten op het Engelse deel om te kijken of iemand mijn berekeningen kan nadoen of minimaal kan vertellen of ik eea goed doe.... grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 03/04/2015 06:34PM by Frans@France.
Re: Filament extruder
March 31, 2015 07:46PM
In het begin had ik ook variaties die gekorrleerd waren aan de spiraal boor rotate. Deze heb ik weggekregen, door the nozzle te verlengen met 10mm. Dit hielp ook om de luchtbellen sterk te verminderen. Ik gebruik doorzichting abs, en dan kun je precies zien of er lucht in je filament zit.

Als rollers gebruikt ik rubber zie [www.thingiverse.com]

Wat is the MFI of the abs die je gebruikt? Ik gebruikt een MFI 3 (5kg, 200degreeC)
Re: Filament extruder
April 01, 2015 04:33AM
Geen last van luchtbellen. De langere nozzle ook geprobeerd maar de fluctuatie blijft. De mackerel versie met de m700 code is gereleased samen met de client software om de filament sensor data te volgen en te plotten.

MFR 43 g/10min (220c/10kg)

Volgens een andere lyman gebruiker was het gebruik van een extra die de oplossing (gemaakt van teflon) Ook dat geprobeerd, verschillende afstanden, die grote, land lengtes en ook andere materialen die verhit konden worden zodat ik ook een verwarmde die kon proberen. In totaal bijna 30 testen gedaan maar geen enkele test was succesvol. Deze gebruiker heeft echter een puller snelheid van ongeveer 10mm.min ingesteld en is dus 11 uur bezig voor 1kg. Niet echt mijn doel grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 04/01/2015 04:34AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
April 02, 2015 08:12AM
PS Als je een lyman draait zou het mogelijk zijn dat je de aangepast mackerel eens laad en de logfile van de sensor hier plaatst? Ik ben zeer benieuwd naar data van andere gebruikers en vooral wat ze aangepast hebben en hoe dat terug te vinden is in de data cq hoe het de fluctuatie verbetert heeft.
Re: Filament extruder
April 21, 2015 06:49AM
Project loopt nog steeds grinning smiley Ondertussen bijna 1 kilometer aan draad gemaakt en weer door de pelletizer heen geduwd .... honderden metingen gedaan maar het "lek" is nog niet boven water. Op dit moment is het verbouwd tot een verticale extruder. Een echte verticale dus niet een horizontale die onder een hoek is gezet met een geknikte hopper.


Gelukkig tijdens het weekend wat inspiratie opgedaan en voor vandaag staan er weer 5 tests op het programma om te kijken of in deze testsets het lek wel te vinden is. De snelheid is prima (meer dan 20mm/sec) maar de fluctuatie is steeds ongeveer +/- 0.2mm terwijl 0.05mm het doel is.

Door zoveel testen gedaan te hebben valt wel op dat de "echte" waarde van de fluctuatie eigenlijk alleen gemeten kan worden over een zeer lang stuk. Melde ik eerdere testen waarbij de fluctuatie bijv +/- 0.1mm of 0.08mm was dan is nu wel duidelijk dat als er nog een paar meter extra gemaakt zou worden de kans op grotere fluctuatie alleen maar toeneemt. Een test met minder dan 6 meter geeft niet voldoende inzicht in de echte fluctuatie. Zelfs bij 6 meter wilt het in de 7de meter opeens nogal extreem fluctueren. Deze extreme fluctuatie duurt vaak erg kort (minder dan een seconde), maar de gevolgen kunnen groot zijn. Het filament van een aantal tests houd ik achter om er mee te printen en zo'n "blob" in het filament jammed de hotend direct!

Ondanks dat de huidige opstelling soms over lange lengtes (>1000mm) niet meer dan 0.05mm fluctueert moet er bij een totale fluctuatie van 0.2mm dus filament met een gemiddelde lager dan 2.9mm worden gemaakt zodat de bovenste waarde absoluut niet boven de 3.1 uitkomt en de hotend blokkeert tijdens het printen. Ik snap nu waarom 2.85mm filament een nieuwe standaard aan het worden is. grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 04/21/2015 09:22AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
June 23, 2015 09:23AM
mmhh de doelen beginnen een beetje zgn moving targets te worden. Zodra het iets beter gaat probeer ik een nog betere opstelling te vinden. Na weer een kilometer filament gemaakt te hebben (en versnippert grinning smiley ) is de snelheid opgelopen tot 40mm/s maar de fluctuatie is nog steeds +/ 0.2mm thumbs down

De aandacht gaat nu uit naar de betrouwbaarheid van de sensor. Nadat de sensor code uit de mackerel firmware was opgeschoond cq verwijderd bleek namelijk dat een stukje filament dat in de sensor stil lag waardes geeft die tussen de 3.20-3.09 ligt oftewel een schommeling van 0.11mm. Dat is niet goed! Dus nu een programmer gekocht en ga in de sensor software duiken om te kijken of dit op te lossen is.

Wordt vervolgt...
Re: Filament extruder
July 09, 2015 08:15AM


In een poging om ook de onnauwkeurigheid van de sensor uit te sluiten een aantal TSL1401 adapter plaatjes laten maken en die werden vandaag ontvangen. Indien nodig zal de firmware van de sensor aangepast worden. Daarvoor reeds een programmer gekocht en de toolchain geprobeerd te installeren zodat eea gedebugged kan worden. Ben benieuwd...
Re: Filament extruder
August 03, 2015 07:28AM
Na flink wat testen lijkt het dat de chip die op de sensor gebruikt wordt niet in staat is om een stabiel voltage op de output pin te geven. Als je dan alle filters uit de firmware verwijderd dan is de door mij gemeten 0.11mm fluctuatie goed te begrijpen. Ik heb de ontwerper van de sensor om meer informatie gevraagd, ben benieuwd.

Een snelle test met een arduino mega sketch die niet meer dan analogread doet en daarna een Serial.println laat het volgende zien:
De zwarte lijn is een 32periode moving average trendlijn.


Ondertussen op basis van de TS1401 nu mijn eigen sensor gemaakt en voorlopig lijkt het erop dat de fluctuatie zich beperkt tot 0.01mm (zonder filters) . Vandaag gaat dat ontwerp aan de extruder gehangen worden om te kijken of het in de praktijk ook werkt.

Edited 2 time(s). Last edit at 08/03/2015 07:31AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
October 14, 2015 06:14AM
De nieuwe sensor werkt duidelijk beter en sneller. Met ongeveer 300fps en een schommeling van +/- 0.01mm is dit een betere oplossing. De snelheid komt door het gebruik van een Teensy 3.1 wat echt een race monster is in mini-verpakking en de stabiliteit van de meeting is het gevolg van het volledig herschrijven van de code en op een andere manier de subpixels berekenen.

In de oorspronkelijke code werd bijv de lichtsterkte van de led gecontroleerd (via pwm) om zo een constante basis waarde te genereren. Een goed idee die de mogelijkheid geeft om background noise door licht van buiten op te vangen. Ongeacht wat ik deed in de code kreeg ik het niet aan de praat. Pas na lang peinzen en de output te bekijken werd het duidelijk dat de teensy zo snel was dat het het pulsen van de led door de lichtsterkte routine stond te meten! Die led routine verwijderen was de oplossing.

Nadeel van de nieuwe sensor is dat eigenlijk alle test resultaten en conclusies van de oude sensor mogelijk volledig onbetrouwbaar zijn! En daarom werden bijna alle testen opnieuw gedaan. Dat doen gaf echter ook inzicht in andere problemen zoals bijv de snelheid waarmee de data door de Mackerel software wordt gelezen en verwerkt. En wederom blijkt dat dat de test resultaten te veel beïnvloed. Met 40mm/s filament maken maar met maar 3 metingen per sec daar conclusies aan verbinden is niet goed genoeg. In die ~10mm tussen elke meeting kan genoeg gebeuren om net die verdikking te hebben die je hotend blokkeert.

Daarom is ook alle software opnieuw geschreven. Dat is maar deels af maar de eigen hardware&software draait naast de Mackerel based arduino/ramps hardware en neemt langzaam aan alle taken over. Nu worden er ~90 samples per sec genomen van de data. Die snelheid lijkt een betere basis te zijn om conclusies te trekken.

Tijdens dit alles gezellig de tweede 25kg aan plastic erdoor gedraaid in honderden nieuwe test sessies....

Edited 1 time(s). Last edit at 10/14/2015 06:24AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
October 15, 2015 04:04PM
Lekker testen en dan een kapotte shredder hebben grinning smiley
Re: Filament extruder
November 18, 2015 06:54AM
Mackerel hardware/software platform is nu verwijderd van de extruder en alleen de eigen hardware/software is nu aangesloten. 3 Arduino's die via SPI met elkaar informatie uitwisselen en een OLED display als user-interface. Die OLED ga ik waarschijnlijk vervangen door een 4.2" touchscreen lcd.

Alleen de puller is het enige wat nog van het oorspronkelijk lyman ontwerp afkomt. Maar ook die staat op de nominatie om door iets anders vervangen te worden. Dat laatste is een beetje afhankelijk van de uitkomt van een behoorlijk aantal testen die ik nu aan het voorbereiden ben.
Re: Filament extruder
November 19, 2015 04:29AM
ik volg dit nog steeds graag grinning smiley

3 Arduino's, touchscreen display....Dat klinkt toch wel complexx voor de gemiddelddeDIY-er.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Filament extruder
November 20, 2015 05:45PM
Quote
jonnie
ik volg dit nog steeds graag grinning smiley

3 Arduino's, touchscreen display....Dat klinkt toch wel complexx voor de gemiddelddeDIY-er.
Touchscreen is om de user interface makkelijker te maken om bijv instellingen te veranderen en meet waardes te bekijken zoals dikte en lengte van het filament. Om die touchscreen snel genoeg aan te kunnen sturen is een apart Arduino noodzakelijk dus dan zit je al op 2 grinning smiley De filament dikte sensor heeft ook zijn eigen board en zo loopt het langzaam op.
Re: Filament extruder
December 28, 2015 05:22AM
Touch screen (3.5 inch) net voor kerst ontvangen na een maand wachten dus gezellig een fiks aantal uur in het programmeren ervan gestoken. Zoveel mooier dan het OLED scherm! om maar niet te praten over het gemak. Ik stuur het aan met een DUE en die is voor dit scherm (400x240) snel genoeg. Ik moet eea nog verder uitwerken en dan eens testen of er nog genoeg cpu cycles overblijven om ook de sensoren en zelfs misschien ook de motoren aan te sluiten. Maar dat hangt ook van het aantal GIO die overblijven af, het scherm gebruikt er nogal een paar grinning smiley

Dit is wat ik heb bedacht als hoofd scherm

En dit een voorbeeld van een popup instel scherm

Dat is dan 500 regels code cool smiley maar daar komen er nog wel een paar honderd bij voordat alles werkt zoals bedacht...spinning smiley sticking its tongue out

Edited 2 time(s). Last edit at 12/28/2015 07:59AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
December 28, 2015 12:59PM
Ziet er super uit.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login