Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Filament extruder

Posted by Frans@France 
Re: Filament extruder
January 15, 2016 12:27PM
2000 regels code verder en de user interface is zo goed als af. Moet het bewaren en ophalen van de instellingen van/naar de eeprom nog regelen.

De DUE is echt een onbeleefd racemonster! Niet alleen wordt het scherm op dit moment ~8 keer per seconde gerefreshed maar tegelijkertijd lukte het om meer dan 800.000 pulsen/sec te genereren. Een aangesloten standaard stappenmotor hield er echter bij ongeveer 53.000 pulsen /sec (~1000rpm) mee op :-)

Ben overgestapt van de Arduino IDE naar Visual studio 2013 met de visual micro plugin. Super combinatie, kan ik iedereen aanraden!

Edited 1 time(s). Last edit at 01/15/2016 12:28PM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 09, 2016 07:09AM
Na een berg programmeerwerk tijd om ook de hardware er weer aan te hangen. Na wat kleine aansluit problemen blijkt eea goed te werken. Grootste probleem is echter het aansluiten van de dikte sensor op basis van een Teensy 3.1. SPI werkte niet, I2C bleek onbetrouwbaar (hangen) en eigenlijk onmogelijk als het binnen een interrupt routine word aangesproken.

Uiteindelijk werkte een simpele Serial1(Teensy)<-->Serial3(Due). Ook hier echter is het doorlezen van de twee datasheets wel belangrijk! De snelheid van de serial poorten is namelijk direct afgeleid van de clock snelheid van de MCU met de Teensy op 96mhz en Due op 84mhz. Als je de clock snelheid door 16 of een veelvoud van 16 deelt dan krijg je de exacte baudrate. Oftewel beide instellen op bijvoorbeeld 512.000 werkt niet omdat dan de Teensy in werkelijkheid op 500.000 werkt, 96mhz/(16x12) en de DUE op 525.000, 84mhz/(16x10)

750.000 is een waarde die voor beide wel werkt:

750.000= 96mhz/(16*8)
750.000=84mhz/(16*7)

Het serial protocol is in staat om binnen een zekere foutmarge in de baudrate (~2.5%) nog te werken maar exact is imho altijd beter smoking smiley.

Bij de hardware ook een probleem ontdekt, de thrust bearing maakt veel geluid! Blijkt dat het kogellager vet niet meer aanwezig was. Stom toevallig nog een oud blikje vet voor fietsen liggen en dat gebruikt. Helaas na 1 uur was het geluid weer terug. Ik zal uit moeten zoeken welk vet het beste is voor deze toepassing moody smiley

Daarnaast is de motor voor de pelletizer doorgebrand sad smiley zoveel meters er doorheen jagen was iets te veel voor deze kleine 12v motor. Op zoek naar iets beters, ik heb nog een oude 220v motor van een elektrische gras trimmer liggen, volgens mij ga ik eens uitzoeken of ik die kan aansluiten grinning smiley

Edited 2 time(s). Last edit at 02/09/2016 07:12AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 21, 2016 07:07PM
Die grastrimmer motor zag het niet zitten en was het na 10cm snipperen al zat. Terug naar de tekentafel.

Ondertussen de sensor weer eens onderhanden genomen. Met een calibration rod van 1.60 meet de sensor 1.600, bij 3.05 meet de sensor 3.045 en een calibration rod van 2.48mm wordt als 2.490 gelezen. Dat lijkt dus behoorlijk goed te gaan en dat met ongeveer 250 metingen per seconden. Toch was er 1 meting van de 3.05 rod die 3.152 opleverde en als dat 1 keer kan gebeuren dan kan het meerdere keren gebeuren.

Na behoorlijk wat spitwerk bleek de schaduw (rand) van die 3.152 meting net even minder scherp te zijn dan die van de 3.045 meting. Opnieuw het ontwerp van de sensor en software aangepast om dit probleem uit te sluiten in de toekomst. Moet nog een aantal testen draaien maar dit nieuwe ontwerp lijkt beduidend duidelijker shadow overgang te geven. De meetsnelheid is naar ongeveer ~760fps gegaan.

Als je de analog waardes van de 128 pixels in grijswaardes omzet en een aantal frames onder elkaar zet (zoals hier 60 stuks) dan ziet zo'n "foto" cq meeting van het filament er zo uit:


Edited 1 time(s). Last edit at 02/22/2016 10:59AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
February 22, 2016 11:09AM
De Teensy ADC lib gebruikt om analogread te vervangen en nog wat andere wijzigingen. De meetsnelheid kwam daarmee op >1300fps maar wel met wat te veel fluctuatie. De ADC settings iets aangepast bracht de snelheid terug naar ~830fps en over >14.000 metingen bleek de fluctuatie maar 0.002mm te zijn. Dat is niet slecht.

In deze "foto" is goed te zien dat er nog maar 3 pixels zijn waar de grijs waarde niet 100% zwart is, hierdoor is de subpixel berekening nauwkeuriger en is het resultaat beter


Edited 1 time(s). Last edit at 02/22/2016 11:21AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
March 01, 2016 09:44AM
De sensor een nieuwe truc geleert smiling smiley In het menu van de "controller" een optie toegevoegd om aan de sensor de frame data te vragen. Hierdoor is het mogelijk om "live" mee te kijken met wat de sensor ziet.

Was de data eerst alleen zichtbaar in een programma dat ik speciaal had geschreven voor op de PC

Ziet het er nu zo uit op de TFT
Menu:

Frame data:


Edited 2 time(s). Last edit at 03/01/2016 10:01AM by Frans@France.
Re: Filament extruder
October 04, 2016 08:50AM
Geen idee de hoeveelste prototype dit is maar deze verticale vorm gaat nu al een tijdje mee smiling smiley

[www.thingiverse.com]
Re: Filament extruder
November 07, 2017 05:52PM
hmmm ik zit ook al een tijdje te aasen op een eigen filament maker probleem bij mij is ik gebruik de 1.75 mm en de huidige systemen vond ik te kostbaar. nu heb ik een aantal vrienden die ook printen 3d en dan is recyclen zeker wel ene optie tot aan eigen filament maken . maar als ik jouw zo ziet. dan w8 ik nog zeker even totdat der iets is dat voor een mooi prijsje in elkaar te flansen is . zeker met temperatuur schommelingen en water koeling is iets wat moet gebeuren .
misscien een ide de sensoren die prusa gebruikt atm om bv blokkeringeingen van filament te detecteren dat je de snel heid beter kan controleren tis het princiepe van een laser muis en dus ook vrij nauwkeurig dat koppelen aan extruder en puller zou je de fluctuatie misschien op meerdere motoren kunnen aanpassen . Tis maar een idee . Als de motor varieert met persen van filament dan zou de puller daar ook moeten aan passen lijkt mij. Voor het recyclen van koud water is een ruitenwissersproeier motor van een auto goed te doen blijf je op de 12 volt . ik ben benieuwd blijf dit zeker volgen want vind 25 euries voor een kilo plastic nog steeds duur. zeker in het niveau dat ik print .
Re: Filament extruder
June 14, 2020 09:08AM
Hoe is het nu met dit project.?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login