Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?

Posted by Marco050 
Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 26, 2015 04:59PM
Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Marco. ik ben 19 jaar en ben sinds kort geïnteresseerd in 3dprinten. Ik heb sinds 10 dagen een prusa mendel i3 pro c dual extruder. Ik heb deze printer gekocht via ebay.

Op dit moment kom ik niet verder omdat de beschrijving van hoe je deze printer in elkaar moet zetten bij sommige stappen een beetje onduidelijk is. Hieronder de zite waar ik mijn informatie weg heb gehaald:
[www.geeetech.com]

De rest van deze site vind ik wel goed beschreven.thumbs up

In de afbeeldingen die ik heb toegevoegd als bijlage heb ik mijn vragen toegevoegd.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn onduidelijkheden over deze printer. Ik heb al best veel gegoogeld maar ik kan vrij weinig vinden over deze printer. misschien zoek ik niet goed genoeg of op het verkeerde onderwerp maar op dit moment kom ik dus helaas niet verder.

Mvg. Marco
Attachments:
open | download - 3d printer. onduidelijkheden 2.png (472.8 KB)
open | download - 3d printer. onduidelijkheden.png (503.5 KB)
open | download - bedrading stekkertjes.jpg (329.2 KB)
open | download - ventilator kabel te kort.jpg (166.4 KB)
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 04:03AM
Beste Marco,

welkom hier op het dorum en gefeliciteerd met je printer!
Hij ziet er erg netjes uit.

Over je vragen.
1: ik denk dat de rode draden de + zijn en de rood/zwarte de -. Staat er op de voeding iets?
Onder " Mount the control board on the left side panel" staat een mooie duidelijke afbeelding waar de 2 + en waar de 2 - draden bevestid moeten worden.

2. Voor de thermistors (temperatuursensors) maakt het niet uit welke draad op welke pin komt, dat gaat dus altijd goed.
Voor de endstops met 2 draden volgens mij ook. Of de stroom nu linksom of rechtsom loopt. Hij kijkt of er stroom loopt of niet.

3. Op die afbeelding staat op welke connector op het control panel moet. Eigenlijk moeten die altijd zo dat als je de stekkers erin hebt de draden niet gekruist of gedraaid zijn. Sorry dat ik daar niet duidelijker over kan zijn.

4. Tsja....dat is gewoon een standaard ventilatortje. zwart is de -, rood is de + en geel is de sensor voor het toerental. Die laatste heb je niet nodig volgens mij.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 08:06AM
Bedankt voor je snelle reactie jonnie. Ik ga vanavond even kijken.

Mvg. Marco
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 09:00AM
Hoi Marco,

Wat betreft je lcd-scherm: EXP1 = LCD en EXP2 = SD-card.

Hans.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 10:03AM
gforce1, bedankt voor je reactie.

Maar hoe weet ik nu welk welk is van de 2 draden. dit staat er namelijk niet op. en ook niet op de printplaat. als ik weet welke de linker is en welke de rechter is op de printplaat waar het lcd aan vast zit kan ik hem gaan aansluiten.

Ik heb ook nog 1 vraag in de bijlage toegevoegd. voor de rest is het allemaal duidelijk. bedankt voor jullie antwoorden. dit helpt enorm!!grinning smiley

Mvg. Marco
Attachments:
open | download - aantal voltage 3d printer.png (485.2 KB)
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 10:12AM
of moet ik binnenin de PSU 110v of 220v selecteren en mijn gebruikelijke spanning gebruiken wat in Nederland word gebruikt?(220v)
Ik denk namelijk dat er wat onder of naast de sticker zit wat ik over het hoofd heb gezien.



onderaan de afbeelding staat namelijk nog een tekst:
After connection, please close the protective cover to avoid electronic shock.

Mvg.Marco

Edited 1 time(s). Last edit at 05/27/2015 11:12AM by Marco050.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 03:54PM
De voedin g kan zowel van 110V 12/24V maken als van 220V.
Dit gaat natuurlijk iets anders.
Je moet hem dus vertellen welke spanning hij kan verwachten binnen te krijgen. Daar is die schakelaar voor. Een wereldstekker lost het probleem niet op. Je moet de PSU vertellen welke spanning hij krijgt.

Als je de draden hebt aangesloten, moet je het plastic kapje er weer overheen doen anders loop je het risico op een schok. Dat kapje gaat ook over de ingang aansluitingen van de PSU. (daar staat 220V op, dat wil je niet per ongeluk beetpakken)


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 27, 2015 05:05PM
Inderdaad het kleine schakelaartje (schuifje) op 220V zetten.
Je moet alleen nog een ander netsnoer (verkrijgbaar bij een computer- of elektrozaak) hebben, deze past niet in het stopcontact. Met een wereldstekker gaat dit niet passen, deze zijn om een nederlandse stekker in een buitenlands stopcontact te pluggen.

Aan de achterkant van de display zitten twee aansluitingen, degene die het dichtste bij het sd-kaart slot zit is EXP2, dit is dus op je board de SD-Card aansluiting.


Hans.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 28, 2015 06:59AM
Hardstikke bedankt gforce en jonnie. Ik ga vnv even vetder met de printer. Ik post vnv nog wel even een fototje!!thumbs up

Mvg. Marco
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 31, 2015 01:15PM
De stekker gaat der zo in!!
Iemand een goed progamma voor 3d printen?
Denk dat ik gewoon een willekeurige neem maar misschien weten jullie nog een goede site?

Mvg. Marco
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 31, 2015 02:17PM
Wat bedoel je met programma?
Ikzelf gebruik Marlin als firmware en heb Repetier Host op de pc staan hier zitten al slicer programma's in. Ik gebruik meestal Slic3r en soms Cura.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 31, 2015 03:03PM
Nou qua wat er voor programma's erop moeten ben ik niet bekend mee. Ik dacht dat er een ontwerp programma op moest zoals sketchup en een software programma.
Ik ga mij eerst wel even iets beter inlezen voor ik de stekker er in doethumbs up

Edited 1 time(s). Last edit at 05/31/2015 03:03PM by Marco050.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
May 31, 2015 03:33PM
Je hebt programma's zoals Sketchup, 123d design, openscad, freescad etc om dingen te tekenen. Dat kan leuk zijn, maar je kunt ook ontwwerpen van anderen downloaden van sites als thingiverse.

Verder heb je de firmware die op de electronica van je printer staat. Vaak is dit Marlin, Repetier of Sprinter.

Dan heb je nog de software op je pc waarmee je je printer aanstuurt. De meest gebruikten daarvoor zijn Repetier-host, Cura en pronterface/printrun.

Welke firmware jouw printer heeft, heeft de fabrikant niet vermeld, maar die staat er ongetwijfeld al wel op en ook geconfigureerd en gecalibreerd.

Voor de software op je Pc ben je vrij om te kiezen welke jij het fijnste vind werken. Zelf gebruik ik ook Cura en Repetier-host.
Cura kan heel snel berekenen hoe lang een print tijd is en heel snel objecten 'slicen' (machinecode maken voor je printer). Repetier-host vind ik het fijnste qua mogelijkheden om je printer te besturen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 07:19AM
Repetier en cura gebruik je samen? Of allebij appart?

Mvg. Marco
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 11:05AM
Cura zit in Repetier Host.
Met Repetier maak je verbinding met je printer en kan je deze ook besturen.
Hiermee open je ook de te printen voorwerpen die dan op een virtueel bed geplaatst wordt.
Daarna maak je met Cura allemaal plakjes (slicen) van je voorwerp, vervolgens maakt Cura hier een gcode bestand welke je printer begrijpt.
Repetier stuurt nu je printer aan door deze gcode in stukjes naar je printer te sturen, je printer moet dan wel met je pc dmv usb verbonden blijven.
Je kan ook de gcode opslaan op een sd-kaartje en dit kaartje dan in je lcd card-reader van je printer stoppen. Dmv het lcd-scherm kan je dan je printer sturen. Je hoeft dan niet meer met je pc verbonden te zijn.

In Repetier moet je nog wel diverse gegevens van je printer instellen (maat en vorm van printbed, aantal extruders, etc.).
In Cura moet je het filament en de printeigenschappen instellen (llaagdiktes,snelheden etc.).
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 01:12PM
oke bedankt voor het helpen. ik heb de printer nu gekoppeld. alleen ik die zoveel Repetier Host progammas dat ik niet weet welk type ik nu moet nemen..
ik neem er wel gewoon 1 want ik weet niet welk ik moet nemen. ik kan dit later wel aanpassen denk ik?

Mvg. Marco

Edited 1 time(s). Last edit at 06/01/2015 01:16PM by Marco050.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 01:24PM
ik ben voor deze gegaan:

Repetier-Host Windows 1.0.6 21.19 MB
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 02:34PM
Is de goede thumbs up
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 02:36PM
oke bedankt!!thumbs up

Krijg het niet voor elkaar om me printer te koppelen. kijk al veel filmpjes op youtube maar niet de goede Repetier-Host Windows 1.0.6 21.19 MB. nergens een filmpje over.

STaat er iets over op het forum? ik ga nu even kijken. en anders kijk ik nog even op de site zelf

mvg. Marco
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 03:19PM
Doet je printer het wel? heb je wel gegevens op je lcd schermpje?
In Repetier moet je nog diverse instellingen controleren/goed zetten voor de verbinding. Dit doe je bij configuratie en dan printer instellingen.
Re: Wil iemand mij helpen met een paar onduidelijkheden over mijn printer?
June 01, 2015 03:30PM
ja de printer doet het. printer staat aan. en ik kan zelf alle assen heen en weer bewegen. ventilatoren draaien mooi. en kan door het menu van de printer heen scrollen.
ik kan een object downloaden en slicen. en hij start met printen(de laptop tenminste) de printer doet niks.

Het ligt puur aan het koppelen. maar hoe ik dat doe weet ik niet. ik heb de usb aangesloten
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login