Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Filament Extruder

Posted by Budan18 
Filament Extruder
June 22, 2015 11:30PM
Ik en een vriend zijn recentelijk gestart met actief 3D printen.
We hebben gemerkt dat er zeer veel filament verloren gaat aan het bouwem van raft.
Zodus zijn we op zoek gegaan naar het hergebruiken van dit afval.
Wij zijn gestuit op een filament extruder en die zullen wij nabouwen. (http://m.instructables.com/id/Build-your-own-3d-printing-filament-factory-Filame/)
Wij zijn gisteren op zoek gegaan naar enkele onderdelen, vooral waren we opzoek naar een soort spuitkop of boortje van 1.75 (we werken immers met filament PLA 1.75 ∅).
Wat we reeds gekocht hebben en in bezit hebben:
*grote boor als voortstuw spiraal
*spuitkop uit koper (1.75 binnen diameter)
*kogellager om de boor stabiel te houden
*een tool om schroefdraad te trekken in een buis zodat we onze spuitkop kunnen aansluiten

Foto's zal ik vanavond posten na het werk, via de mobiele site gaat het niet zo vlot

Grtz Budan18
Re: Filament Extruder
June 23, 2015 05:06AM
Plastic zet uit nadat het uit de "spuitkop " komt. Hierdoor zal een 1.75 "spuitkop" dikker dan 1.75 filament maken, vandaar dat je in de instructie ook tegen komt om met 1.5 te starten en te kijken wat de uiteindelijke dikte is.
Re: Filament Extruder
June 23, 2015 11:05PM
Quote
Frans@France
Plastic zet uit nadat het uit de "spuitkop " komt. Hierdoor zal een 1.75 "spuitkop" dikker dan 1.75 filament maken, vandaar dat je in de instructie ook tegen komt om met 1.5 te starten en te kijken wat de uiteindelijke dikte is.

tot zover hadden we nog niet gelezen, we waren enkel nog op zoek naar de materialen.
We hebben nu een spuitkopje gevonden van 1.75 diameter.
En als ik men lessen chemie goed kan herinneren, dacht ik dat enkel water in vaste vorm een grotere massa had dan zijn vloeibare vorm.
Maar vermits u meer ervaring hebt met filament extruden, zal ik uw raad zeker niet van boord gooien.

We waren eveneens aan het denken om de filament door een waterkoeling te sturen voor een snelle koeling.

grtz GRegory
Re: Filament Extruder
June 24, 2015 03:52AM
grinning smiley Als je er meer over wilt weten dan kan je zoeken op de term "die swell"

Water koelen kan maar dan moet je daarna weer extra drogen omdat je anders het filament absoluut niet kan gebruiken!
Re: Filament Extruder
June 24, 2015 03:55AM
Overigens is het bouwen van de filament extruder een makie vergeleken met het bouwen van de schredder die je nodig hebt om je rest materiaal zodanig te versnipperen dat het door de extruder gebruikt kan worden.....smiling bouncing smiley
Re: Filament Extruder
June 25, 2015 05:46PM
Re: Filament Extruder
June 25, 2015 06:24PM
Quote
Splendid
Uuh, blender? cool smiley
warmt het plastic zodanig op dat het begint te smelten. Werkt daardoor niet echt goed.
Re: Filament Extruder
June 30, 2015 05:26PM
Enkele foto's van de materialen en het werk zoals het nu is







Re: Filament Extruder
July 01, 2015 07:45AM
beton boor? Ik had begrepen maar nooit zelf getest dat een betonboor geen goede resultaten gaf en dat daarom iedereen een houtboor gebruikt. Ben benieuwd.
Re: Filament Extruder
July 05, 2015 07:01AM
Even verder gezocht: de betonboor geeft als probleem dat het de pellets niet alleen naar beneden duwt maar ook naar de zijkant van de barrel. Eea in detail na te lezen in een studie gedaan door tudelft studenten [reprapdelft.files.wordpress.com]
[forums.reprap.org]
Re: Filament Extruder
July 10, 2015 04:46AM
Quote
Frans@France
beton boor? Ik had begrepen maar nooit zelf getest dat een betonboor geen goede resultaten gaf en dat daarom iedereen een houtboor gebruikt. Ben benieuwd.

Wel ik was ook in twijfel voor het gebruik van deze boor, maar we hebben deze kunnen aankopen voor nog geen 1€.
Ik en men makker hebben al gezegd dat als het niet blijkt te werken, we een houtboor zullen aankopen die de correcte afmetingen heeft.

Onze resterende elementen zijn trouwens ook aangekomen, we zoeken nu nog kleinigheden om alles aan elkaar te zetten.
Ondertussen is Yannick (men maat), bezig met het handmatig versnipperen van het filament.
Ik denk dat Frans@France zijn tip over het bouwen van een shredder toch nodig zal zijn spinning smiley sticking its tongue out
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login