Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 bouwen

Posted by bbg 
bbg
Prusa i3 bouwen
October 24, 2015 02:31AM
Hallo allemaal,

Ik ga de komende weken proberen een Prusa i3 te bouwen. De meeste onderdelen zijn binnen. De kunstof onderdelen krijg ik pas volgende week. Maar ik kan beginnen met de electronics.

Met het bouwen van de printer hoop ik veel te leren over 3D printen (en wat belangrijk is bij het ontwerpen van een 3D printer). Ik heb een (profesionele) achtergrond in mechatronica (dynamics & controls) maar heb totaal geen ervaring met 3D printen.

Keep you posted,
Barry
Attachments:
open | download - 20151024 first parts lr.jpg (335.8 KB)
Re: Prusa i3 bouwen
October 24, 2015 05:35AM
veel plezier grinning smiley
bbg
Re: Prusa i3 bouwen
October 25, 2015 04:10AM
Dank je Frans.

Gister de electronica aan elkaar geknoopt. Megatronics v3.0 board met DRV8825 drivers en nema17 motoren. Op het board de test firmware van RRW geflashed. Alles lijkt naar behoren te functioneren. Max stroom van de 8825 voor nu op 1A afgeregeld (2.5A Motoren). Dat gaan we later wel tunen.

De DRV8825 hebben een "fault signal" in geval van te veel warmte/te grote stroom. Deze fout condities moeten eigenlijk in de firmware worden gemonitord. Maar ik zie niet of en hoe dat gebeurd. Daarvoor heb ik het schema nodig van de Megatronics v3.0 maar ik heb die nog niet kunnen vinden (schemas op de rrw site geven een foutmelding bij het inlezen met Eagle en v2.0 lijkt net een beetje anders).

Als iemand weet waar ik de schemas van de Megatronics v3.0 kan vinden hou ik me aanbevolen.

We gaan verder met de cold en hot end.

Keep you posted,
Barry
Attachments:
open | download - 20151024_164933 lr.jpg (380.3 KB)
Re: Prusa i3 bouwen
October 25, 2015 04:29PM
Welkom,
Succes met het bouwen van je i3. Als je vragen hebt horen we het wel.
Zelf heb ik er drie gebouwd. Ik heb helaas geen ervaring met megatronics, maar heb je al op de wiki gekeken? wiki megatronics 3.0

Groetjes Hans.
Re: Prusa i3 bouwen
October 25, 2015 06:52PM
Welkom op het forum en veel plezier en succes!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
jcr
Re: Prusa i3 bouwen
November 04, 2015 12:18PM
Hoi bbg,

Nagenoeg geen van de beschikbare reprap electronics ondersteunt of doet wat met het fault signaal van een DRV8825, aangezien deze allemaal óók compatible zijn zijn met de A4983 en A4988 carriers waarbij deze pin een andere functie vervuld en meestal keihard aan Vcc geknoopt is. Als je er echt gebruik van wilt maken zal je dus een stukje print spoor moeten doorsnijden (mits dat al mogelijk is op multilayer pcbs) en met draadjes aan het hannesen gaan. En dan nog je firmware wijs maken dat deze er iets mee zou moeten doen...

Als het goed is, kan je het Megatronics 3.0 schema & pcb layout openen in (gratis verkrijgbare) designspark
bbg
Re: Prusa i3 bouwen
November 12, 2015 04:33PM
Het bouwen is redelijk gevorderd. Ik heb alles nog los op een plaat triplex staan maar de eerste (redelijk fatsoenlijke) printjes komen eruit. Ik ben de boel nog aan het calibreren. Daarbij gebruik ik Triffids Calibration Guide (http://reprap.org/wiki/Triffid_Hunter's_Calibration_Guide).

Met name het fine tunen van de steps van de Extruder moet nog afgemaakt worden. Maar bij het printen van grote objecten loopt het filament vast door gestold plastic in de heatbreak. Ik vermoed dat te veel plastic wordt geextrudeerd en daardoor gesmolten plastic "terug vloeit" naar de heatbreak. Maar dat zullen we van het weekend verder uitzoeken.

Het schema en pcb waren inderdaad met Design Spark te openen. (Ik had het met Eagle geprobeerd eye rolling smiley)

Ik wil nog iets maken om het filament netjes naar de extruder te geleiden (van rol naar coldend). Ik wil daar iets hebben wat wat soepler is dan de ptfe tubing. Tips? Voor als nog denk ik aan gewoon standaard pneumatisch slangtje van PU (4x0.75 of zoiets). Tips?

Barry
Re: Prusa i3 bouwen
November 14, 2015 09:50AM
Quote
bbg
bij het printen van grote objecten loopt het filament vast door gestold plastic in de heatbreak. Ik vermoed dat te veel plastic wordt geextrudeerd en daardoor gesmolten plastic "terug vloeit" naar de heatbreak.
Als er veel plastic wordt geextrudeerd dan blijft er geen gesmolten plastic over om terug te vloeien naar de cold-zone van je hotend, grinning smiley Het kan zijn dat de cold-zone "gewoon" te heet wordt, dat kan je oplossen met een fan op de cold-zone. Of het kan zijn dat je nozzle verstopt zit met vuil dat in het plastic zat. Of je plastic was net iets dikker dan het kanaal van je hotend en liep daardoor vast. Vooral die laatste optie komt meer voor dan dat de meeste mensen denken.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login