Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

mijn 3d printers en andere projecten

Posted by felenna 
mijn 3d printers en andere projecten
November 07, 2017 04:58PM
hoi hoi allemaal ik zal me even voorstellen ik ben bob liftmonteur van beroep oud elektricien elektronica hobbyist ben 40 jaar oud en ben sinds een jaartje bezig met 3d printers.
Ik ben er al lang al mee bezig geweest met inlezen e.d. zoon 5 jaar terug al en toen was het allemaal nog te duur naar mijn idee.
Uit eindelijk door dat ik niet veel te hobbyen had toch maar begonnen met er 1 te bouwen .
Mijn eerste printer viel op de prusa mendel i2 door de eenvoudige reden dat via werk de meeste materialen gevonden kon worden lees de bouten moeren draad stangen ringetjes e.d. lag allemaal op de grond.
Toen was mijn volgende uit daging om geprinte onderdelen te krijgen.
Gelukkig zit der een webshop die ook 3d print materiaal levert heel dicht bij mij in de buurt en kon ik via hem de onderdelen bestellen voor een subtiel prijsje.
Het frame was toen vrij snel in elkaar gezet.
Nu ben ik de enigst werkende in het gezin dus het budget omdat ik dit ook nooit eerder gedaan had is dan vrij krap.
De uitdaging was het dus om zo goedkoop mogelijk alles bij elkaar te sprokkelen.
Op mijn werk hoorde ik dat meerdere collega's via Aliexpres bestelde en dat ging volgens hun ook altijd goed.
Dus ik heel voorzichtig vouw lief overgehaald om iets kleins te bestellen en af te wachten of dat goed zou gaan . smiling smiley
Uiteindelijk na 2 weken wachten kwamen voorzichtig de eerste onderdeeltjes binnen.
uitgaven van een paar euro om mee te beginnen. dus een Ramps 1.4 bordje voor 2 eurotjes of zo
De meeste elektronica heb ik door elke maand bij Alie besteld max 10 eurotjes van wege douane kosten e.d. en dat ging allemaal prima.
Na een maand of 6 had ik dan ook eindelijk alles binnen. De motoren en heatbed had ik wel in Nederland gekocht met oog op kwaliteit.
Alles stond vrij snel in elkaar maar heb toch zeker enkele weken aan het stoeien geweest om de printer goed in te stellen . temperaturen nozzle te hoog heat bed temperaturen een doorverbinding op het heatbed maken anders maar een half heat bed tot temperatuur beveiliging faillures aan toe .
Het leuke was ook ik zei tegen mn vrienden ik ben een 3d printer aant bouwen en iedereen zei gaat je niet lukken. Ik bouw in middels printer 2 en printer 3.
Wat ik nu heb staan is een stevig verbouwde Mendel i2. En dat is eigenlijk mn werkpaardje.
En inmiddels een prusa i3 mk2s aan het bouwen.
Ook deze is eigenlijk al verbouwd voordat hij klaar is zoals de autobedleveling extra ventilatoren aansturen.
De i2 draait op een arduino mega kloon ramps 1.4 verbouwd gewone glas zekeringen standaard steppen drivers 1 servo motortje voor auto bedleveling groot lcd scherm wat ik eigenlijk niet gebruik omdat ik het veel gaver vind via repetier te zien wat der gebeurd.
De marlin firmware ook al stevig verbouwd en de voeding is een ruime 400 watt pc voeding die ik via de software aan en uit kan schakelen.
Voor de I3 ben ik nog aant twijvelen of ik weer een pc voeding pak of een losse 12 volt voeding. het zorgt er wel voor met een losse 12 volt voeding dat de printer mobieler is .
de print koppen die ik gebruik zijn kloonen van uit china e3dv6 versies en werken naar mijn idee prima mn prints komen der goed uit.
De derde printer is een bijna totaal geprinte delta printer.
Het is een vrij klein delta printertje maar die is ook puur om snel iets te printen een delta printer kan soms tot 20 procent of meer tijdwinst zijn.
verdere projecten omdat ik nog niet goed kan 3d tekenen heb ik als een bijna klaar gemaakte 3d scanner staan helaas doriets doms weet nog niet wat ergens rook uit de elektronica (ben ook maar een mens)
en een printplaat cnc frees in aan bouw de cyclops pcb frees.
Hmmm ik zie dat der problemen zijn met grootte van plaatjes deze zal ik later posten.
Re: mijn 3d printers en andere projecten
November 07, 2017 05:03PM
Even een test van de eerste foto :

Re: mijn 3d printers en andere projecten
November 07, 2017 05:14PM
O.K. dit ziet der goed uit nu de rest .
kompleete foto van mijn i2tje :


Aanbouw van de i3 let op alles wat zwart is in aluminium en met de hand bewerkt helaas geen cnc frees of zo:


De aangepaste printkop naar bowden :



Een stap verder met aanbouw van de i3


De rest van de projecten post ik later wel als ik wat meer foto's bij elkaar gescharreld heb
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login