Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

HowTo: Installeer SketchUp 2013 in Ubuntu met werkende plug-ins

Posted by MartijnD 
HowTo: Installeer SketchUp 2013 in Ubuntu met werkende plug-ins
August 31, 2014 08:48AM
Hallo allemaal,

Hier een artikel over hoe je SketchUp Make/Pro 2013 installeert in Ubuntu of een van zijn neven zoals in mijn geval Xubuntu.Voor meer informatie over waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb leer je hier: [link]


1: Open het Ubuntu Software Center en zoek op "playonlinux"


2: Download Sketchup:
- SketchUp Make 2013
- SketchUp Pro 2013 (let op! 7 dagen evaluatie periode) download wel 2013 want andere versies gaan niet werken met plug-ins![/list]

3: Open PlayOnLinux (deze wordt standaard geinstalleerd onder het kopje "Games" of "Spelletjes" en je zult het volgende scherm zien:


4: Klik op "Install" en typ "sketchup" in het zoek venster


5: Klik op "Next"

PlayOnLinux zal de juiste Wine versie downloaden,

uitpakken,

installeren en configureren.


5: Klik op "Use a setup file in my computer"



Klik op "Browse" en ga naar het directory waar je gedownloade installatie bestand van SketchsUp staat en dubbelklik dit bestand en klik op "Next"


6: Loop de installatie van SketchUp door gewoon "Next" te klikken en de voorwaarden te accepteren en uit eindelijk op "Finish" te klikken.














7: PlayOnLinux zal nog wat laatste bewerkingen uitvoeren en zal nog wat melden over "locale settings" dit mag je nergeren gezien sketchup Engels is en alle basis versies van Wine ook engels zijn. Klik "Next" en je bent klaar met de installatie.




8: Je zult nu terug keren naar het hoofdscherm. SketchUp zal op starten als je hem aanklikt en op "> Run" klikt maar een aantal dingen zullen nu nog niet werken. Om dit werkend te maken klik je op "Google SketchUp" en vervolgens op "Configure" in de "Actions" balk aan de rechter zijde van dit venster:
9: Het volgende venster krijg je nu te zien. In dit venster kun je een hoop zaken instellen en verprutsen winking smiley aan de geselecteerde "Prefix" in dit geval "GoogleSketchUp"


Klik op het tabblad "Components"


En installeer de volgende componenten:
- Microsoft Core Fonts
- Internet Explorer 8 (English)
- mono28
Door ze simpelweg aan te klikken en vervolgens op "Install" rechtsonder te klikken en eventueel de installaties te door lopen.Let op! Installeer geen zaken die je "ook wel handig/leuk" lijken je kunt je installatie daarmee overhoop gooien. Als je wilt experimenteren hiermee maar dan een nieuwe "Prefix" aan door linksonder op "New" te klikken. Of start de installeer wizzard in het hoofdscherm en zoek jouw favoriete programma op. Dit is de grote kracht van PlayOnLinux, je maakt voor ieder programma een eigen "Prefix" of makkelijker gezegd "emulator" (officieel is het geen emulator)

10: Nog 1 laatste "vereiste" stap: Zet automatische updates uit!

Start sketchup en selecteer een template (voor 3D printen kan ik "Product Design and Woodworking - millimeters" erg aan bevelen) En klik op "Start using SketchUp".
- Je scherm zal er nu zo uit zien:belangrijk: niet updaten en op "Remind Me Later" klikken!

- Ga nu naar: in het menu bovenaan "Window > Preferences"
- Klik op "General" en haal onderaan dit vinkje weg:

- Klik op "OK"

11: Je bent nu klaar! Als het goed is heeft PlayOnLinux ook snelkoppelingen gemaakt op je bureaublad zodat je je ze direct kunt opstarten.

Optioneel: Plug-ins Installeren

1: Zoek een plug-in op http://extensions.sketchup.com/ bijvoorbeeld de SketchUp STL plug-in.(erg handig voor 3D printen of welke vorm van CNC aansturen dan ook)

Login en download de plugin met de rode knop rechts bovenin.

En sla de plugin op in de voor jouw logische locatie. Bijvoorbeeld de Downloads map in je home directory.


2: Start SketchUp op en ga naar: in het menu bovenaan "Window > Preferences" en klik op Extensions:

Klik op "Install Extension" en ga naar waar je het gedownloade bestand hebt opgeslagen:

Selecteer het bestand en klik op "Open":

Klik op "Yes":

Klik op "OK":

Klik op "OK" en de plug-in is geïnstalleerd:


3: Onder windhoos zal de plug-in direct werken onder Wine moet je SketchUp even moeten her starten.



Ik hoop dat deze Howto mensen helpt en met name de mensen uit de RepRap Community omdat ik daar ontzettend veel informatie vandaan heb gehaald voor de bouw van mijn 3D Printer. En hoop op deze manier wat terug te kunnen doen. Mochten er vragen zijn hoor ik dit graag.

[link]

Edited 1 time(s). Last edit at 08/31/2014 08:49AM by MartijnD.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login