Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Handleiding Firmware voor beginners

Posted by Evbeurdn 
Handleiding Firmware voor beginners
October 15, 2013 03:45PM
Uitleg stappen voor het afstellen en aanpassen van je 3D printer.
Open Source: de broncode van een programma wordt gedeeld met de wereld, en verbeteringen en aanpassingen kunnen worden aangeboden aan de eigenaar van de code-stream. Het staat mensen ook vrij om van de “stroom” een aftakking te maken. Aangezien deze wijzigingen vaak in een rap tempo gaan en het hier vaak verbeteringen betreft, is het raadzaam om de bron zelf op te pakken.
Dus niet van een obscure internetlocatie een locale copie halen. We gaan naar de bron.

Gaan naar www.github.com en maak een account aan. Als je dit niet doet, kun je wel de code zien, maar hem niet ophalen, dus even registreren en dan inloggen.



Vervolgens zoek je de Marlin code, en wel van de baas, Erik van de Zalm. De andere aftakkingen laten we even voor wat ze zijn…..



Klik op deze stream en je komt in de bladzijde die aangeeft welke code beschikbaar is, en welke wijzigingen er gemaakt zijn. Je moet even begrijpen, dat als je ZELF iets aan de code veranderd, en dat gaan we doen, dat dit betekent dat je vanaf dat moment niet meer zonder inspanning de laatste updates en correcties kunt ophalen van github. We gaan namelijk de code overhevelen naar jouw computer.



In het midden zie je de bestanden staan waar het ons om te doen is, aan de rechterkant, onderaan staat de download ZIP knop. Dus downloaden die hap.
En die landt dan in je download folder van je browser, normaal is dat / Downloads.
Daar vindt je dan een gezipped bestand dat Marlin1 o.i.d. heet en die gaan we uitpakken en op een fijne plaats parkeren.

In mijn computer heb ik een RepRap folder aangemaakt waarin ik al mijn 3D rommel parkeer. Dus dat is een fijne plek om de firmware te gaan parkeren.



Volgende stap is het openen van het project in de Arduino IDE (integrated development environment).
Deze kun je downloaden op de diverse Arduino development websites.



Bij mij opent hij altijd in een voorbeeld sketch (=project) en ik heb niet de moeite genomen uit te zoeken hoe dit te veranderen.

We gaan nu de Marlin.INO openen op de locatie waar je zojuist Marlin hebt geparkeerd.



Na het openen zie je alle bestanden die je nodig hebt in de tab bladen. Er is er maar 1 belangrijk voor nu. Het tweede tabblad: Configuration.h



Er zijn diverse websites met uitleg hoe te configureren, maar we beginnen met het instellen van het juiste type printer en hardware.
Voor RAMPS1.4 met 1 extruder en heated bed, kies je Motherboard 33. Dan staat het grootste deel van je instellingen al goed.
Dan loop je van boven naar onder door de configuratie.h heen en maak je aanpassingen waar nodig.

Als je dan denkt dat je klaar bent voor een poging, gaan we de wijzigingen in de HW vlammen.
Je verbindt de Arduino met een USB poort van je computer. Als je de Windows drivers van de Arduino IDE hebt geïnstalleerd zul je het bekende plong-plong horen van het insteken van een USB apparaat. Zoniet, dan moet je eerst je Windows in orde brengen.

Je kiest nu de juiste communicatie poort, in mijn geval COM6:



En dan stel je het juiste programmeer apparaat in Arduino ISP (Incircuit Serial Programmer), dus je Arduino bordje is zelf de programmeertool voor het veranderen van zijn eigen programma. Lekker handig en goedkoop!



Nu moet het programma (in de taal C of iets wat er op lijkt), worden vertaald naar de code die de Arduino verstaat. Omdat er een hele zwik van die Arduino’s zijn, moet je even aangeven welke jij gebruikt.

In mijn geval is dat de Mega2560 en dat zal bij jou wel niet anders zijn.




En dat waren 10 files attached, vervolg in deel 2
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 15, 2013 03:48PM
Dus, nu weten we hoe we het programma gaan vertalen, we weten hoe we het gaan programmeren en we weten via welk communicatiepad we de software gaan verplaatsen.

Wat rest is nu het commando om de riedel in gang te zetten.

En dat doe je met het commando Uploaden onder File of met het pijltje op de knoppen bar.



Niet vergeten om aan het einde van de sessie je wijzigen te saven.

En het kan ook geen kwaad om veranderingen die je maakt te voorzien van een markering, dan weet je later wat er oorspronkelijk stond en kun je het terug veranderen. Commentaar voeg je toe door // aan het begin van de regel te typen.
Tot zover de eerste uitleg…….


Ik hoop dat dit de wat helpt voor de mechanisch ingestelde forumleden. Mochten jullie aanvullende vragen of verzoeken hebben dan hoor ik het wel.

Eric
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 15, 2013 07:36PM
Prachtig want ik ben leek. Ik wil voordat ik hiermee begin eigenlijk een backup maken van de huidige instellingen. Kan dat?
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 16, 2013 04:03AM
@Duckpower: Het handigste hiervoor is zoals Evbeurdn schrijft om commentaar te plaatsen. Een voorbeeld uit mijn configuration.h van de repetier firmware:

// J.Z.
// #define YAXIS_STEPS_PER_MM 98.425196
#define YAXIS_STEPS_PER_MM 160.00

Ik zet altijd boven de gewijzigde code mijn initialen zodat ik makkelijk (ctrl+f) kan terugvinden waar ik wijzigingen heb aangebracht. De 2e regel was de code die ik gewijzigd heb. Op deze manier blijft de oorspronkelijke code behouden en is het zo weer terug te zetten. Kopieren en plakken scheelt ook zeer vervelende typfoutjes winking smiley


Houd er rekening mee dat als de EEPROM is geactiveert niet alle wijzigingen in de firmware worden doorgevoerd.
Ik was dit even vergeten en dat zorgde voor veel frustratie. Deze opmerking is niet bedoeld om leken te ontmoedigen. De EEPROM moet je bewust activeren. Hiermee kun je (met repetier firmware en host software) waardes aanpassen zonder de firmware te wijzigen en uploaden.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 16, 2013 04:46AM
Kijk, dit is nog eens handig! Mooi werk! Als mijn printer zover is dat ik met de firmware aan de slag kan, ga ik dit zeker als naslagwerk gebruiken.
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 16, 2013 11:36AM
@Callis
Ik bedoel een backup van de EEPROM.
Ik kocht een 2e handse ZONDER software erbij......dus ik weet niet wat erin zit.
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 16, 2013 11:59AM
Daar was ik op zoek naar, zeer handig als leek.
Bedankt Evbeurdn

Een vraagje, stel men heeft een Marlin versie ergens op het bordje geplaatste en denk dat deze niet het goede is hoe verwijderd men deze dan of is dat niet nodig wordt dit overschreven als men een andere versie plaatst?

Edited 1 time(s). Last edit at 10/16/2013 12:47PM by SnelleD.
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 16, 2013 03:36PM
@Duckpower: De EEPROM waardes importeren en exporteren kan niet. Een backup van de waardes daarin maken moet dus handmatig. Deze pagina geeft onder "Modifying EEPROM values" wel nuttige informatie hierover. Alle host software (pronterface, repetier, cura, etc) heeft wel een invoerveld. De code M205 (kleine letter m mag ook) geeft de huidige inhoud van de EEPROM. Dat lijstje kun je overschrijven.

@SnelleD: Deze wordt inderdaad overschreven door gewoon andere firmware te uploaden. Soms worden de EEPROM waardes echter wel behouden en gebruikt.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 17, 2013 01:40AM
Dat ziet er goed uit.... Bedankt. Daar hebben we zeker wat aan.

Wat zijn de meest essentiële instellingen die je moet aanpassen?
Of is dat alleen het moederbord?

Heb ik het goed als je zegt dat wanneer je de eeprom activeert dan kun je alle basinstellingen regelen en vastleggen via Repetier (windows)
En wanneer niet dan pakt hij altijd de instellingen van config . En kun je geen basisinstellingen vastleggen via Repetier (windows)

Edited 1 time(s). Last edit at 10/17/2013 02:45AM by Justintime.
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 17, 2013 08:01AM
@Justintime:
de meest essentiele instellingen zijn:
- moederbord
- steps per mm voor de X, Y, Z en de extruder
- type thermistors van de extruder en heated bed (meestal zijn dit de EPCOS 100k varianten)
- endstop settings.

Zeker het moederbord moet je in de firmware goed instellen. Van deze 'essentiele' dingen kun je volgens mij alleen de steps per mm via Repetier wijzigen. De EEPROM is gebruiken is vooral handig voor het fijnere afstelwerk. Via Repetier host software (de windowskun je dit ook alleen doen als je ook de repetier firmware gebruikt. Gebruik je Marlin, dan kan de Repetier host software dit volgens mij niet.

De meeste mensen vinden de Repetier firmware erg uitgebreid, maar zelf vind ik dat hij wel erg overzichtelijk in elkaar zit.

Edited 1 time(s). Last edit at 10/17/2013 08:02AM by Calis.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 17, 2013 02:26PM
Dus men kan Marlin installeren dan Pronterface en met het laatste kan men dan de essentiële parameters instellen?
Zijn er andere combinaties van software mogelijk?
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 18, 2013 04:06AM
Marlin en pronterface is een erg veel gebruikte combinatie. Voor zover ik weet kun je alleen met de Repetier firmware / Repetier host combinatie de waardes in de EEPROM wijzigen.

Wil je marlin/pronterface gebruiken is het een kwestie van firmware aanpassen (configuration.h) en opnieuw uploaden met Arduino.

Hier staat een lijst met verschillende firmwares. Zo'n mooi lijstje voor de host software kon ik niet vinden, maar de bekendste hiervan zijn: Pronterface, Cura, Repetier en ReplicatorG. Elke combinatie firmware/host werkt.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 18, 2013 11:28AM
Beetje aan het proberen geweest met Arduino....blink...en toen werd de printer niet meer herkend....ook m205 gaf geen informatie........

Vervolgens de firmware van Repetier maar opgehaald......pffffffff........de z verplaatsing werkt nog niet.....x en y zijn inmiddels gecallibreerd.......nog wel even verder stoeien. M205 geeft nu wel waardes. :-)


Maar wel leerzaam
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 18, 2013 04:12PM
@Duckpower: Geen waarde die belangrijk is met calibreren, maar wel met verbinding maken met je printer is de baudrate! (de snelheid waarop je printer met de computer kn communiceren) Pronterface kan die zelf detecteren, maar repetier host bijvoorbeeld niet.

Als de computer niet weet op welke snelheid hij met de printer kan praten levert dit een probleem op.
Deze staat ook in configuration.h.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 22, 2013 04:41AM
Na de firmware van Repetier, vervolgens Marlin toch die van Sprinter maar opgehaald en voila....het werkt weer zoals vanouds!

Graag had ik Marlin aan de praat gekregen maar er gebeurden rare dingen: de richting was niet goed, de snelheid was niet goed, de heater ging spontaan aan en was dan niet meer te stuiten.........en ga zo maar door. Kennelijk zaken goed fout ingesteld.

Maar ik ben voorlopig weer blij met de Sprinter firmware.


Hoe ik de lcd aan de praat krijg wordt nog een verhaal op zich.....Zijn hiervoor sugessties?
Re: Handleiding Firmware voor beginners
October 22, 2013 05:29AM
Duckpower Wrote:
-------------------------------------------------------
> Na D du e firmware van Repetier, vervolgens Marlin
> toch die van Sprinter maar opgehaald en
> voila....het werkt weer zoals vanouds!
>
> Graag had ik Marlin aan de praat gekregen maar er
> gebeurden rare dingen: de richting was niet goed,
> de snelheid was niet goed, de heater ging spontaan
> aan en was dan niet meer te stuiten.........en ga
> zo maar door. Kennelijk zaken goed fout
> ingesteld.
>
> Maar ik ben voorlopig weer blij met de Sprinter
> firmware.
>
>
> Hoe ik de lcd aan de praat krijg wordt nog een
> verhaal op zich.....Zijn hiervoor sugessties?

Bij Marlin kon je de juiste versie "uncomment-en" en werkte direct.

Vind alleen de communicatie tussen pc en lcd vreemd. Sommige temp. Instellingen en waardes verschillen of reageren dan niet of heel langzaam.
Re: Handleiding Firmware voor beginners
November 13, 2013 04:08AM
Even bovenaan zetten....
Re: Handleiding Firmware voor beginners
February 06, 2014 03:05PM
even on top voor calibratie verzoekje
Re: Handleiding Firmware voor beginners
May 08, 2014 10:26AM
Nu we toch bezig zijn met configuraties, dan heb ik ook nog een vraag? Waar staat de extruder bij aanvang van het calibreren van de firmware? boven op homing of start positie iets boven het printbed?
Zoals jullie zien vlot ik al aardig (na 3 maanden ofzo).
Re: Handleiding Firmware voor beginners
April 15, 2022 12:27PM
Hoi Evbeurdn, ik heb een Mega aangesloten op de Arduino en werd herkend door de gekende Plongplong, doch wanneer ik de Ramps 1.4 erop plaatst met 2 stepperdrivers (voor een verticale plotter) doet de laptop niets en ziet hij de COM poort niet meer. Geheel is momenteel alleen gevoed via de USB. Je maakte de opmerking dat mijn Windows niet in orde is. Kunt ge dat even toelichten, want ik ben een leek en vertrek eigenlijk van nul.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login