Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Z-as instelling probleem

Posted by Ikke Zelf 
Z-as instelling probleem
November 17, 2014 05:32PM
Sinds enkele dagen heb ik zelf een Prusa i3 in elkaar geknutseld, een hele hoop dingen gaan goed maar ik heb alleen een probleem bij het afstellen van de Z-as.

Wat ik na veel lezen wel weet is dat het aantal steps voor een M5 draadeind (200x16)/0.8 moet zijn.
Nu is mijn probleem dat als ik dit instel de motoren helemaal niet draaien maar wel een hoop herrie maken. aan de potmetertjes draaien helpt alleen tegen de herrie maar doet niets aan de beweging,
De instellingen voor M8 werkt overigens wel naar behoren maar geeft dus afwijkingen in de hoogte van de prints.

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.00,80.00,3200/1.25,700} werkt dus wel maar geeft een te lage print

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.00,80.00,3200/0.8,700} geeft alleen een hele hoop herrie

Wat doe ik fout?
Re: Z-as instelling probleem
November 18, 2014 12:49AM
4000 stappen per mm is in mijn optiek wel erg veel.

Mijn suggestie is door de jumpers zo te zetten dat je uit komt op 1/8 micro stappen. en dan 2000 in vullen. Of op 1/4 en dan 1000 dit is naar mijn mening nog precies genoeg.

Succes! ik hoor graag of het gelukt is.
Re: Z-as instelling probleem
November 18, 2014 12:57AM
nog 1 klein tipje winking smiley
vul na het kalibreren de uitgerekende steps per mm hier goed in met zo min mogelijk afronding. Gescheiden door een komma en een punt voor de decimalen.

Als je dan een aanpassing moet doen in je firmware (andere eindstops, z-probe ect). Als je dit doet scheelt dit veel tijd omdat je de printer niet opnieuw hoeft te kalibreren.

Dit geld trouwens voor alle instellingen die je in de firmware veranderd met g/m code.
Re: Z-as instelling probleem
November 18, 2014 02:51AM
4000 is correct, als de microstepping op 1/16 staat (alle jumpers geplaatst). Het zoemen komt, doordat de acceleratie / maximale snelheid te hoog is op de Z as. Doe die eens met de helft verlagen.

Ik zou hem op 1/16 laten staan, voor minder geluidsproductie / trillingen.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/18/2014 02:56AM by P4tje.
Re: Z-as instelling probleem
November 18, 2014 04:53PM
ik heb beide aangedragen opties geprobeerd maar geen van beide werken.
microstepping staat op 1/16. alle andere geeft een hoop herrie en schokkende bewegingen
op dit moment zit ik er eigenlijk aan te denken om gewoon de draadeinden te vervangen door m8 om zo het verschil op te gaan lossen.
Ik weet alleen nog niet hoe ik dat wil gaan oplossen aangezien de printer is gemaakt voor M5
Re: Z-as instelling probleem
November 18, 2014 05:54PM
M5 is beter, want je hebt minder massa en je kan de steps preciezer afstellen. Naar M8 stappen gaat dus niet echt veel invloed hebben. Kijk eerder naar het probleem van schokkende bewegingen.

Heb je de accelleratie te hoog staan? Hebben de stappenmotoren genoeg stroom? Deze dingen kunnen schokkende bewegingen veroorzaken.

De draadeinden vervangen zal echt niet gaan helpen, dat zal het probleem m.i. alleen maar erger maken. Verder zou ik de draadeinden smeren met Tefspray (PTFE smeermiddel) of als je dat niet hebt, naaimachine olie of Kroon all-duty olie. Gebruik hier echter geen WD40 voor, aangezien dit geen smeermiddel is. En pas op dat er niks op andere delen van de printer komt!

Edited 1 time(s). Last edit at 11/18/2014 05:55PM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Z-as instelling probleem
November 18, 2014 07:17PM
De motoren lopen soepel als deze op 3200/1.25 staan ingesteld. Geen gebrom, geen haperingen. Alleen de print is zo'n 35% te laag.
Aangezien de spoed van M5 0,8mm is en die van M8 1,25mm leek mij dit de oplossing te zijn...

Nu ben ik wel een complete leek in het 3D printen en zal hier waarschijnlijk wel wat hulp bij kunnen gebruiken...

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   {80.00,80.00,3200/0,8,700}  // default steps per unit for Ultimaker
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE          {500, 500, 5, 25}    // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION      {9000,9000,100,10000}    // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves. E default values are good for Skeinforge 40+, for older versions raise them a lot.

#define DEFAULT_ACCELERATION          3000    // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION  3000   // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for retracts
Welke moet ik nu verlagen?
Ik heb ze allebei geprobeerd maar echt helpen doet het niet.
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 04:40AM
Die 100 kan lager, misschien 50 ofzo? En feedrate kan je ook lager instellen. Meer stroom naar de motoren kan helpen.

Beetje met 3 die dingen spelen.

De steps / mm moet zowiezo 4000 zijn.

Edited 2 time(s). Last edit at 11/19/2014 04:43AM by P4tje.
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 07:18AM
Bij mij staat de MAX_FEEDRATE voor de Z op 2 en de MAX_ACCELERATION ook op 100 voor de Z-as.

Probeer dit eens:

// #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.00,80.00,3200/0,8,700} // default steps per unit for Ultimaker
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.00,80.00,4000,700} // voor jouw Prusa i3
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {100, 100, 2, 25} // (mm/sec)

De hele redenering kn ik even niet op komen, maar het komt erop neer dat je de motortjes te snel wilt laten draaien. met 5mm/s moeten ze 6,25 rotaties per seconde maken (bij M5). Dat kunnen ze niet aan.

Als de X en Y as wel netjes liepen kun je die ook op 500 laten staan


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 09:37AM
Dit zijn mijn waardes:

//// MOVEMENT SETTINGS
#define NUM_AXIS 4 // The axis order in all axis related arrays is X, Y, Z, E
#define HOMING_FEEDRATE {50*60, 50*60, 2*60, 0} // set the homing speeds (mm/min)

// default settings

//#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80,80,4000,147.91} // default steps per unit for ultimaker
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.14,80.14,4016.06,154.30} // default steps per unit for ultimaker
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {500, 500, 5, 45} // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {9000,9000,100,10000} // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves. E default values are good for skeinforge 40+, for older versions raise them a lot.

#define DEFAULT_ACCELERATION 3000 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 3000 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for r retracts

// Offset of the extruders (uncomment if using more than one and relying on firmware to position when changing).
// The offset has to be X=0, Y=0 for the extruder 0 hotend (default extruder).
// For the other hotends it is their distance from the extruder 0 hotend.
// #define EXTRUDER_OFFSET_X {0.0, 20.00} // (in mm) for each extruder, offset of the hotend on the X axis
// #define EXTRUDER_OFFSET_Y {0.0, 5.00} // (in mm) for each extruder, offset of the hotend on the Y axis

// The speed change that does not require acceleration (i.e. the software might assume it can be done instanteneously)
#define DEFAULT_XYJERK 15.0 // (mm/sec)
#define DEFAULT_ZJERK 0.4 // (mm/sec)
#define DEFAULT_EJERK 5.0 // (mm/sec)






Om eerlijk te zijn weet ik niet waarom de steps/mm bij mij 4016 zijn, misschien heb ik een slechte kwaliteit draadeinden en is de spoed niet exact goed. Mijn printjes zijn iig wel exact op maat en altijd netjes.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 12:17PM
@Marinus: Bij mij zijn de steps per mm voor de Z 8173. (ik heb 0.9 graden steppers). Dat komt inderdaad omdat ook niet alle draadeinden perfect zijn. De mijne komen bij de lokale bouwmarkt vandaan. Ook de Z as is nuttig om even te kalibreren vind ik smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 04:47PM
Kijk.. hier hebben we wat aan.
Het eerste test kubusje van 20x20x20 is zojuist uit de printer komen rollen.
Hij is nog bij lange na niet perfect maar het begint ergens op te lijken.

Nu kan ik eindelijk eens de handel gaan kalibreren. (waarschijnlijk zal ik hier straks nog eens jullie hulp voor inroepen maar ik ga het eerst eens zelf proberen uit te vogelen)
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 05:13PM
Mooi dat dat het was!

Dit is voor X- Y- en Z-as calibratie toch wel mijn favoriete.

Bijgevoegd ook nog een excel file wat handig kan zijn.
Hij berekent de nieuwe steps per mm voor je als je de oude, de gewenste afstand en de werkelijke afstand invult.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Attachments:
open | download - steps per mm.xls (8.5 KB)
Re: Z-as instelling probleem
November 19, 2014 06:04PM
Steps/mm bereken je trouwens niet aan de hand van de dimensies van wat je print, maar door de afstand te meten die de as aflegt. Dit doe je het best met een digitale schuifmaat.

De afmetingen van een object moet je weer calibreren met andere opties zoals extrusion width etc.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/19/2014 06:04PM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login