Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Golfjes in prints

Posted by spekkie2002 
Golfjes in prints
April 07, 2014 03:31AM
Dag Heren! (En dames?)


Mijn prusa i3 doet opzich goed zijn best, is relatief best wel naukeurig, en bloedsnel... Maaarrrrr....
Aangezien ik nogal een mierenneuker kan zijn op vlak van kwaliteit, breek ik me op dit moment het hoofd over kleine golfjes op rechte stukken...
Zodra er een bocht geweest is of bv een opening, zie ik golfjes, en dat vind ik jammer sad smiley

Ik heb liggen spelen met flowrate, bij minder flow krijg ik effectief losening layers, en toch hetzelfde probleem, en bij meer, krijg ik troep...
Daarnaast ook al met de acceleration gespeeld, tussen de 3000 & 7000 zie ik geen verschil ( > 7000 maakt hij te veel herrie voor de vrouw, en heb ik het gevoel dat het mechanisch gezien niet interessant meer is)

Kunnen jullie je mening eens geven? In bijlage zit een fotootje...


Thanks!


Spek


Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 03:56AM
Ik denk dat je die golfjes voor lief moet nemen. Tenzij je een professionele printer hebt, totaal geen vibraties, geen resonantie en de beste software en firmware, dan zou je denk ik mogen klagen. Maar zoals die prints er nu uit zien, zijn er zeer veel mensen die jaloers op je zullen zijn.
Ikzelf heb het in hoeken gelijk na een bocht, dat er een kleine verdikking is. is lastig met maatwerk en moet ik altijd verwijderen maar beter zal ik het met deze printer (i3) ook niet krijgen, al heb ik dan geen golfjes. Maar bij jou ziet het eruit als resonantie.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 04:18AM
Als het inderdaad resonantie is, zou ik eens proberen om wat minder snel te printen, puur om eens te proberen.
Daarnaast kan ik je aanraden om (indien je dit nog niet hebt gedaan) deze modificatie toe te passen: [www.thingiverse.com]
Dan gaat het met name om het verstevigen van de Z-as.
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 04:26AM
Ik print met de i3 namelijk ook niet snel, en als ik wel snel print, dan merk ik gelijk dat de boel danst. en idd die z as versterking werkt goed.
Nu ga ik mijn printer ombouwen naar stalen buisframe. Wel gek dat rechthoekig ook buis wordt genoemd maar das een ander forum.... en dan las ik alles aan elkaar.
een frame met buizen van 20x40 gelast moet me wel wat sneller laten printen denk ik zo.

En heb je een bowden systeem of extruder op de x as?
Scheelt ook namelijk!

Edited 1 time(s). Last edit at 04/07/2014 04:27AM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 04:27AM
Dit is denk ik wel een algemeen probleem bij printers bet bewegend printbed / zware printkop, heb er zelf ook een beetje last van met mijn boxed frame I3. Je kan dit verhelpen door je acceleratie nog lager te zetten, maar dan krijg je weer het probleem dat je in hoeken meer plastic krijgt of opstaande lijnen in je top layer. Het is dus even zoeken naar de beste instellingen, gelukkig is daar het eeprom voor.
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 04:31AM
Die golfjes zijn inderdaad het gevolg van de flex/beweging in je printer. Zowel in het frame als wel in de verschillende onderdelen tov van je frame zoals bijv hotend en bed. Daarnaast ook nog dingen als backlash. Hoe hoger de snelheid van het printer des te duidelijker deze "onvolkomenheden" tevoorschijn komen. Vandaar ook dat je veel informatie over deze onderwerpen kan vinden inclusief oplossingen\verbeteringen in de vorm van aanpassingen smiling smiley

bijv i3 boxed frame om maar eens een aftrap te geven. Daarnaast belt spanning...en veel lezen bijv link : [forums.reprap.org]
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 04:47AM
Of als je eens wat wilt meten en software matig wilt aanpassen : [www.thingiverse.com]
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 05:34AM
Ik heb amper flex in mijn frame, maar heb er voor gekozen om zelfgeprinte glijlagers te gebruiken i.v.m. geluidsproductie. Deze lagers hebben een hogere weerstand op de as, waardoor de kans op backlash groter is. Door de software te calibreren, heb ik er nog amper last van. Zal binnekort wel eens een topic maken over mijn printer smiling smiley.

Het is een feit dat je met een zware extruder en bewegend printbed tegen snelheid limitaties aan loopt. Met verbeteringen en calibratie is voortgang te behalen. Wil je sneller printen zonder kwaliteitsverlies ga je richting de Ultimaker of Delta printers.
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 06:14AM
Quote
P4tje
Het is een feit dat je met een zware extruder ....................tegen snelheid limitaties aan loopt.
wordt inderdaad veel gezegd maar toch als je naar een cnc machine kijkt dan is de "extruder" deel behoorlijk veel zwaarder en ik zie daar toch echt snelheden waar mijn i3 nog niet aan komt.

Heb helaas geen inktjet printer meer staan maar ook die hebben zo uit mijn hoofd redelijk zware printkoppen en ook daar is de snelheid en nauwkeurigheid niet echt een probleem smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 04/07/2014 06:16AM by Frans@France.
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 07:11AM
Dit zijn wel enkele onvergelijkbare voorbeelden. Een CNC machine is een professionele machine met high end lineaire drives inclusief terugmelding. Voor de prijs van één zo'n lineaire as kan je wel tien I3's maken.

De kop van een inkjetprinter is een stuk lichter dan die van een niet bowden extruder. De snelheid van de printkop is constant en de kop legt geen korte stukjes af, maar gaat altijd helemaal van links naar rechts. Ook is dit een commercieel product waar alles helemaal uitgerekend en gemeten is.

Bij een zelfbouwprinter is dit bijna onmogelijk, omdat elke zelfbouwprinter verschilt. Wij hebben niet de apparatuur om de optimale instellingen theoretisch te kunnen benaderen. Het is het vinden van de optimale verhoudingen tussen geld / kwaliteit / snelheid / geluid. Hoe lichter de bewegend delen zijn, hoe makkelijker het voor ons (amateurs) is om hogere snelheden te behalen en toch een goede printkwaliteit te hebben.
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 07:36AM
Quote
P4tje
Dit zijn wel enkele onvergelijkbare voorbeelden. Een CNC machine is een professionele machine met high end lineaire drives inclusief terugmelding. Voor de prijs van één zo'n lineaire as kan je wel tien I3's maken.

dat valt wel mee als je naar de zelfbouw cnc's kijkt. Dan kan je voor 10 i3 er zelfs 1 bouwen winking smiley Maar inderdaad er is altijd een kosten aspect.

Quote
P4tje
De kop van een inkjetprinter is een stuk lichter dan die van een niet bowden extruder. De snelheid van de printkop is constant en de kop legt geen korte stukjes af, maar gaat altijd helemaal van links naar rechts.
Ik ben het met je eens dat uitsluitend links/rechts beweging inderdaad veel problemen direct weghaalt en zeker omdat dan de stop en reverse actie buiten het daadwerkelijk printen valt. Niet aan gedacht. Die kop is echter niet een stuk lichter. Voor een standaard a4 printer is de cartridge per stuk misschien 60grm of extreem 100grm maar een profi printer praten we over liter(s) per kleur.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/07/2014 07:38AM by Frans@France.
Re: Golfjes in prints
April 07, 2014 12:37PM
Een cnc machine is mechanisch veel sterker, en door meer gewicht minder resonantie.
Maar zelfgeprinte lagers, hoe goed je printer ook is, dat is nooit zuiver en dus slechtere kwaliteit. Tenzij lagers 100% egaal zijn heb je er last van.

Maar we wijken af van het originele probleem en daar oplossingen voor.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Golfjes in prints
April 08, 2014 06:09AM
Dankjewel voor de vele antwoorden!

Ik heb inderdaad een redelijk zware printkop, maar heb 2 E3D bowden extruders klaarliggen... Nu nog de tijd vinden om het allemaal in mekaar te steken!
Ik ga alvast eens proberen die Z Axis versteviging toe te passen!
Hou jullie op de hoogte...



Thanks heren!


Spek
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login