Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Beginnen aan een project

Posted by Jerreke 
Beginnen aan een project
June 01, 2014 03:56PM
Hoi, mijn naam is Jeroen en woonachtig te belgië. Ik heb een enorme interesse in het gehele 3D printen en na alles goed te hebben bekeken wil ik nu proberen om er zelf eentje te bouwen.
Ik heb weinig ervaring met electronica maar hoop daar in de loop der tijd verandering in te brengen (de interesse en drive is er) en dus wil ik stap voor stap alles uitzoeken, me er in verdiepen om uiteindelijk tot een goede machine te komen.

Na wat research lijkt de reprap mendel I3 me een goede start maar hoe ik er aan moet beginnen is een andere zaak. Ik heb de visual guide al gedownload en een hoop sites met instructies bekeken maar nu weet ik niet of ik hier telkens het recentste model zie of niet (en of er veel verschil is tussen de modellen) verder moet ik ook alles nog uitpluizen in verband met de anduino aansturing en natuurlijk de onderdelen ( ik zit nu nog voornamelijk in de researchfase)

Ik vroeg me nu vooral af of er ergens nog meer in depth info is te vinden en wat ik zeker allemaal al moet uitzoeken en goed bekijken voor ik aankopen ga doen (en er mogelijk spijt van krijg) en natuurlijk ook of de mendel I3 een goede keuze is om mee te starten.

Hopelijk staat dit topic op de correcte plek en kan ik hier de nodige info vinden


Grtz

Jeroen
Re: Beginnen aan een project
June 01, 2014 04:56PM
Hi Jeroen, de I3 is een goede starter, het is dat ik al twee printers heb, maar anders had ik de Achatz I3 gekocht denk ik. Een mooi frame van Dibond en goed geprinte onderdelen.
Verder heeft een printer altijd variatie in onderdelen. De een gebruikt een Wades extruder, en weer de ander heeft er een Direct Drive Bowden systeem op zitten.

Alles heeft voor- en nadelen. Ik denk dat als je wat duidelijkheid wil, je het best een kit kan kopen met een duidelijk pakket waar je van weet wat er in zit.

Kijk op Thingiverse voor mods zodat je leert welke variaties er op welke onderdelen te vinden zijn smiling smiley
Re: Beginnen aan een project
June 02, 2014 03:07AM
Hoi Jeroen,

Bij het aanschaffen van de printer had ik me voorgenomen een kit te kopen en niet zelf alles los te gaan bestellen, hierdoor ben je een stukje duurder uit maar heb je wel de zekerheid dat deze compleet is en alles past.
En je hebt een aanspreekpunt bij twijfel gedurende de bouw.

Ik ben ook begonnen met de Prusa i3, gekocht bij [www.charlies3dtechnologies.eu]
Charlie had een goede handleiding gemaakt en was zeer snel en correct qua support.
Een aanrader.

Het assembleren van deze printer is heel goed te doen.
Re: Beginnen aan een project
June 02, 2014 02:21PM
een compleet pakket is inderdaad makkelijker maar ik had de kosten graag wat gespreid en dan is een compleet pakket minder aantrekkelijk. Ondertussen wel al een hoop leesvoer gevonden smiling smiley
Re: Beginnen aan een project
June 02, 2014 03:22PM
Kijk ook eens hier:[www.modelbouwforum.nl]
Re: Beginnen aan een project
June 02, 2014 04:22PM
Leuk topic en enkele goede tips om onderdelen vast te krijgen.
Re: Beginnen aan een project
June 04, 2014 06:12PM
Na een bezoekje aan whaw (bedankt om eens langs te mogen komen trouwens) en de zoveelste surfsessie lijkt het er op dat alles zelf gaan zoeken en dan hopen dat het past waarschijnlijk duurder gaat uitdraaien dan een kit kopen dus zal ik maar op zoek gaan naar een betaalbare kit. (blijft zelfbouw natuurlijk :p )
Re: Beginnen aan een project
June 05, 2014 02:05PM
oke ik denk dat ik een kit heb gevonden die me wel in orde lijkt. Hij is van replikeo. Het hot end is niet ideaal maar die kan ik achteraf mss wel vervangen. Iemand ervaring met het bedrijf?

[www.replikeo.com]
Re: Beginnen aan een project
June 05, 2014 02:18PM
Hou er rekening mee dat je invoerrechten moet betalen en bij zo'n bedrag kan dat niet mis zijn.

Je verzendkosten tellen op bij de berekening van je invoerbelasting als ik me niet vergis.

Shipping cost naar NL zijn:
26.5 dollar voor de eerste kilo
11.5 dollar voor elke bijkomende kilo

Dus bij 5 kilo betaal je 26.5+(4*11.5) wat neerkomt op ongeveer 70 dollar. Aangezien het frame ook nog van metaal is denk ik dat je wel boven de 4 kilo gaat komen met die kit. Zeker.

Invoerrechten zijn dan:
kosten bestelling 349+70=420 dollar (is dus 2626 yuan want de winkel zit in Hong Kong)
[www.invoercalculator.nl]

Dan komt dit er uit:

Bestelbedrag in euro’s
€ 309,46
Invoerrechten bedrag
€ 13
BTW bedrag
€ 67,72
Totale bijkomende kosten
€ 93,71
Totaalbedrag
€ 403,17 (+30,28%)

Let op dat het vaak nog duurder uitvalt, en dat je ook nog eens lang kan wachten op je pakketje uit China.
Ik weet niet of het voordelig is, aangezien je ook problemen kan krijgen met die printer en dan is je garantie ineens wel heel erg ver weg.

Dit is dan ook ineens niet zo duur meer:
[reprapworld.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 06/05/2014 02:27PM by Ohmarinus.
Re: Beginnen aan een project
June 05, 2014 03:04PM
Re: Beginnen aan een project
June 05, 2014 05:20PM
hmm die prijzen voor verzending lopen inderdaad best op, was dan maar terug naar zelfbouw gaan kijken maar de materialen vinden is blijkbaar ook onbegonnen werk (zelfs een simpele draadstang is moeilijk te vinden dezer dagen) de prijzen van de kits zijn echter te duur door de verzendingskosten (het bedrag op zich is geen probleem het feit dat de kosten er in 1 keer zijn is echter wel lastig) hopelijk kan ik iets vinden om de prijs wat te doen zakken.
Re: Beginnen aan een project
June 06, 2014 05:25AM
Draadstangen heb ik gewoon bij de lokale bouwmarkt gehaald.
Rond ook, al is dat niet de allerbeste kwaliteit.

Electronica kun je prima kopen op ebay, maar Banggood vind ik ook veel hebben voor erg lage prijzen (geen persoonlijke ervaring met ze).

Wat ze hebben aan hotend (immitatie j-head) ziet er niet slecht uit voor die prijs, maar dan zou ik gaan voor een e3d.
Steppermotortjes zou ik liever van RepRapWorld of ebay kopen. die van Banggood vind ik wel echt klein/licht voor een printer.

Ik ben zelf een groot voorstander van zelf onderdelen kopen, maar je moet dan wel een goede onderdelenlijst hebben en niet gefrustreerd raken als je toch ergens een extra van nodig hebt waar je niet op rekende (M3, M4, M5 schroeven, ringen en moeren bijvoorbeeld)


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Beginnen aan een project
June 06, 2014 07:46AM
indd frustratie zal er niet snel optreden:p Ik ga vandaag nog eens proberen in een andere winkel (om de een of andere reden waren de moeren en stangen niet beschikbaar in enkele winks waar ik er vroeger nog gehaald heb)
Het is op dit moment vooral het frame dat lastig te verkrijgen is. Ik kan zo niet onmiddelijk een leverancier waarbij de verzendkosten en de kosten van het ding zelf niet op dezelfde lijn liggen. Ik ben ook al op zoek gegaan om het eventueel te laten snijden maar particulier een watercutter vinden is niet echt simpel.
Re: Beginnen aan een project
June 06, 2014 10:17AM
Quote
Jerreke
...Het is op dit moment vooral het frame dat lastig te verkrijgen is.....
want? Zoals iemand anders al eerder aangaf is het redelijk makkelijk om dat frame te krijgen bijv bij charlies3d
Re: Beginnen aan een project
June 06, 2014 03:44PM
Ja indd alleen het verkeerde frame aangezien ik een einstein/ rework wil bouwen en deze M10 stangen gebruikt en als ik me niet vergis gebruikt de orginele versie M8 en dus zijn de gaten te klein.
Re: Beginnen aan een project
June 06, 2014 04:52PM
Re: Beginnen aan een project
June 07, 2014 03:39AM
Oke ik denk dat ik er uit ben met onderdelen. De electronica + motors + hotend + pulley + hobbed bolt + heatbed voor een 170 euro met shipping bij in lijkt me een redelijke prijs. En op de site van labtek staat een volledige mechanische set die me ook geschikt lijkt.
Re: Beginnen aan een project
June 07, 2014 05:41AM
Quote
Jerreke
Ja indd alleen het verkeerde frame aangezien ik een einstein/ rework wil bouwen en deze M10 stangen gebruikt en als ik me niet vergis gebruikt de orginele versie M8 en dus zijn de gaten te klein.

en als je de site had bezocht en gelezen dan had je gezien dat er stond
Quote

This kit makes it possible to build a working Prusa i3 printer. It's not a standard Prusa i3 becaus we changed some parts and things that improve the printer.....
For example:

- We only use M10 threaded rods in this model. So we had to change some parts to fit the

als je bij labtek besteld zou ik persoonlijk de reinforced frame nemen...

by charlie3d had je het op kunnen halen of gratis bezorgen als je boven de euro 100 zit.....
Re: Beginnen aan een project
June 07, 2014 09:22AM
heb tot nu toe alleen de electronica nog maar besteld. Het frame moet ik nog doen aangezien ik vandaag nog wat plekken wilde afshuimen om te zien of ik de onderdelen los konden vinden zodat ik enkel het frame moest bestellen. Nu blijkt hier in de buurt de gladde staven niet te vinden te zijn ( nog ijzerwarenwinkels, doe het zelf zaken en bouwmarkten verkopen ze) en M3 schroeven zijn hier ook niet in trek :p Dus de kit zal besteld worden. Ga inderdaad het reinforced nemen samen met alle bouten, printed parts, rods enz. Schrok er wel van hoe moeilijk deze redelijk simpele dingen te verkrijgen zijn in de winkels :p
Re: Beginnen aan een project
June 07, 2014 11:02AM
Quote
Jerreke
( nog ijzerwarenwinkels, doe het zelf zaken en bouwmarkten verkopen ze)

Mooie zin, maar het is 'noch' winking smiley

Anyway, ik heb maanden gedaan over alles uitwerken, uiteindelijk speciale bedrijven benaderd voor smooth rods e.d. Het gaat niet over 1 nachtje slapen, ik had ook inderdaad alle ijzerhandels afgezocht, niemand die wat bruikbaars had helaas...
Re: Beginnen aan een project
June 07, 2014 02:58PM
hehe een typo komt door de hitte :p Als ik 1 maal een model werkend heb zal ik wel eens proberen lokaal leveranciers te vinden maar nu ga ik het proberen betaalbaar te houden smiling smiley
Re: Beginnen aan een project
June 07, 2014 05:43PM
Quote
Jerreke
hehe een typo komt door de hitte :p Als ik 1 maal een model werkend heb zal ik wel eens proberen lokaal leveranciers te vinden maar nu ga ik het proberen betaalbaar te houden smiling smiley

Was uiteindelijk via de industriele leverancier nog beter uit ook. Niet goedkoper, maar ook niet veel duurder, en deze asjes (hardverchroomd) gaan een eeuw mee winking smiley
Re: Beginnen aan een project
June 11, 2014 02:36PM
oke even een vraagje dat minder gerelateerd is aan dit alles. Ik heb een veiling gewonnen via ebay met alle electronsiche onderdelen voor men build. Tot het hier in Brussel aan kwam geen problemen maar eenmaal in het land van vertraging en papierbergen liep het natuurlijk mis. Ik had er op gerekend dat ik importkosten ging moeten betalen maar blijkbaar (dit is alles wat ik heb kunnen vinden op hun eigen "prachtig stom" ontworpen website) moet ik nu naar Brussel om de kosten te betalen iemand hier ervaring mee of is er een andere manier om het bedrag (dat ik nog niet weet) te betalen?

Edited 1 time(s). Last edit at 06/11/2014 02:37PM by Jerreke.
Re: Beginnen aan een project
June 12, 2014 02:49PM
Na wat telefoontjes er achter kunnen komen waar het pakket was. (de shipping werd niet echt up to date gehouden) Ondanks dat de verkoper op de bon had laten plaatsen dat er voor 40 dollar aan materiaal in de doos zat toch 55 euro importkosten kwijt.
Maar alles aanwezig en goed verpakt op naar het volgende deel.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login