Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 probleem

Posted by Mechanic 
Prusa i3 probleem
July 30, 2014 02:32PM
Hallo Allen,
1. na maanden goed gewerkt te hebben zijn nu de problemen niet van de lucht. Nadat ik nieuwe firmware heb geïnstalleerd omdat de eeprom de geest had gegeven en vervangen is, doet zich het volgend voor: de printer print alleen een kwart (1/4) van het object, en wel van b.v. de ronde knop van de Pololu slechts
het kwart tussen 12 en 3. (Als het een wijzerplaat was).
Ik gebruik Arduino 0023 met Sanguino1284P, firmware (Marlin) en T3P3 voor Pololu. Als programma Cura 13.12. en windows 8.1.
2. Ik gebruik deze versie van Cura omdat ik met de nieuwere versies, tot 14.07, geen verbinding van computer en printer kan maken, via usb.
Wie kan mij helpen om deze 2 problemen op te lossen? Ik heb alles meermaals opnieuw geïnstalleerd maar geen succes.
Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groet,
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
July 30, 2014 08:00PM
Hi je hebt je bericht in het archief geplaatst, ik zal hem verplaatsen zodat het forum geen rommeltje wordt.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 probleem
July 31, 2014 06:55AM
Een rare vraag waar zit de eprom op het Sanguino board.
Of is de chip 1284P vervangen.
Re: Prusa i3 probleem
July 31, 2014 12:16PM
#Ohmarius, sorry, was er niet mee bekend.#
#de eeprom zit midden op het Arduino board, 1284p is een programmadeel

Iemand nog met een oplossing? Vandaag heb ik nog geprobeerd met diverse Marlin config's, geen resultaat.
Kan de eeprom defect "in de war" zijn? Door het vele werken met diverse Marlin en andere firmware kan het zijn dat ik bij het wijzigen en aanvullen van de lines steeds dezelfde fout maak.
Wie heeft een idee?
Greetz en bedankt.
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
July 31, 2014 12:40PM
Geen idee, maar ik zou gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Lopen alle motoren in de goede richting over de assen? (kan dat er een inverted was en nu niet meer).
Heeft je printer hetzelfde bereik? (is 0,0 niet verschoven naar het midden van je printbed?)


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 probleem
August 01, 2014 03:29AM
Vind dit trouwens erg knap, heb je de bovenkant van 1284p eraf geslepen om de eeprom te vervangen? De 1284p is de microcontroller die in de chip een eeprom heeft zitten winking smiley. Je firmware staat op de 1284p, je KAN de eeprom gebruiken om snel instellingen te wijzigen via GCODE. je HOEFT deze niet te gebruiken, probeer het anders eerst werkend te krijgen zonder eeprom. Het lijkt me stug dat de eeprom kapot zou zijn, deze heeft write lifecycle van 100.000 writes.

Post eens je config file, wat fotos van wat er fout gaat en heb je Slic3r al geprobeerd met een ander ontwerp?
Re: Prusa i3 probleem
August 01, 2014 01:49PM
#P4tje: je hebt mij nog nooit bezig gezien met mijn doorslijper natuurlijk. LOL.
Maar intussen zit ik nog steeds met mijn probleem. Ik weet niet of ik het in Cura of in Arduino / Marlin config.h moet zoeken.
Vandaag weer alles opnieuw gedownload (Arduino 0023, sanguinololu 1284p, Marlin firmware i3, ).
Nog steeds hetzelfde effect, alleen 1/4 van het object wordt geprint segment 12 tot 3 kloksgewijs gezien.
Greetz,
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
August 01, 2014 06:55PM
Quote
Mechanic
alleen 1/4 van het object wordt geprint segment 12 tot 3 kloksgewijs gezien.

Maar als je kijkt terwijl het print komt de kop dan wel in die andere gedeeltes? Oftewel PRINT het alleen in dat segment of BEWEEGT het alleen in dat segment.

En als je in de interface handmatig x (of y) home gcode opdracht ingeeft en vervolgens maximaal met gcode verplaats verplaats hij dan wel ook daadwerkelijk of komt de printer kop ook dan niet buiten het segment.

Als je printer kop wel buiten het segment kan bewegen als je handmatig met gcode eea ingeeft dan zit de fout in de printer instellingen in je slicer.....

Edited 2 time(s). Last edit at 08/01/2014 06:57PM by Frans@France.
Re: Prusa i3 probleem
August 01, 2014 07:19PM
Als de kop er niet komt zou het een fout in de definitie van je printbare oppervlakte kunnen zijn? Je printkop gaat niet verder dan je ingestelde software endstops. Als deze in het midden zitten klopt het dat je printkop maar op een kwart van je printbed mag bewegen. Post hier je configuratie eens, dan kunnen we misschien zien waar het fout gaat.
Re: Prusa i3 probleem
August 02, 2014 06:48AM
#Frans@France en P4tje: de printkop beweegt en print alleen in dat segment. Als ik de printkop handmatig verplaats komt hij wel buiten het "segment". Ik zal zondag mijn config.h
hier posten.
Voor een goed begrip, de printkop print ook echt het 12/3 ofwel 1/4 segment, exact zoals dat deel van het object moet zijn. Juiste afmetingen e.d. Ik heb ook andere usb poorten geprobeerd en een nieuwe usb kabel, zonder resultaat.
Bedankt voor jullie reactie.
Greetz.
Re: Prusa i3 probleem
August 04, 2014 08:23AM
Hallo,
hierbij mijn config.h
Attachments:
open | download - ._Marlin.pde (212 bytes)
Re: Prusa i3 probleem
August 04, 2014 08:42AM
Hallo, het lukt mij niet om config.h leesbaar te versturen. hoe werkt dat? Zie mijn vorig bericht Marlin.pde 212 bytes
Attachments:
open | download - ._Marlin.pde (212 bytes)
Re: Prusa i3 probleem
August 04, 2014 09:43AM
Dat is je Marlin project file, je moet je configuration.h hebben winking smiley.
Re: Prusa i3 probleem
August 07, 2014 09:05AM
Hallo P4tje,
nog een test, is dit de goede?
Attachments:
open | download - Configuration.h (19.1 KB)
Re: Prusa i3 probleem
August 07, 2014 09:13AM
Yes, welke firmware is dit? Ik gebruik Marlin, maar zie een paar onbekende dingen.

Zou het hier fout gaan? Bij een I3 is je bed center niet 0,0 maar 100,100 (afhankelijk van je endstops)
#define BED_CENTER_AT_0_0 // If defined, the center of the bed is at (X=0, Y=0)
Re: Prusa i3 probleem
August 08, 2014 05:04AM
#P4tje,
dit is de Firmware van de leverancier van mijn i3 pakket, reprapuniverse in Limburg. Ben heel tevreden over zowel kwaliteit al ondersteuning. Ze zijn momenteel met vakantie.
Voor wat betreft bedoelde regel, als ik de regel commented // laat dan begint de print links voor, overigens ook een kwart segment. Ik ga proberen wat 100.100 doet.
De printer heeft het maandenlang prima gedaan. De trouble is begonnen toen ik de printer heb uitgebreid met een Panelolu2 display met SD kaart om onafhankelijk van de ps te kunnen printen.
FYI, ik werk met een HP laptop, 6 maanden oud en win 8.1. Verder Cura 13.12, Arduino 0023, deze firmware, sanguinololu1284P, en verder de aansturing van de panelolu2.
Zoals je kunt zien is de laatste nog niet in de firmware uncommented.
Dank voor je hulp en groeten,
Peter j.
Re: Prusa i3 probleem
August 08, 2014 11:16AM
Ik heb het geprobeert, maar het resultaat is dat de print linksvoor op het bed begint, het moet dus 0.0. zijn.
Ik hoor graag van je.
Nog iemand die iets weet?
Re: Prusa i3 probleem
August 10, 2014 06:47PM
Als je met gcode de printer kop overal kan plaatsen en naar toe bewegen waar je maar wilt dan lijkt het mij duidelijk dat het geen firmware instelling is maar een mismatch tussen je slice software en je firmware instellingen.

Als je het midden als 0,0 instelt dan loopt de printer bereik van -100 tot 100 bij een 200mm bed. Je slicer moet dat weten zodat het ook daadwerkelijk die -100 in de gcode aan maakt. Staat die info niet in je slicer dan zal deze dus gcode genereren die loopt van 0-200 en daarna zal je endstops als je die hebt het printen in het gebied 100-200 tegen houden.

Heb je een home gcode als eerste regel in je slicer toegevoegd? Gaat de printer ook echt naar home (-100,-100) of direct naar (0,0) en dus in het midden?
Re: Prusa i3 probleem
August 11, 2014 11:34AM
#Frans@France, de kop loopt eerst naar "Home", links voor en loopt dan naar het centrum van het bed en start printing. Het voorstaande is niet het probleem, er wordt nog steeds alleen 1/4 deel van het object geprint, zie ook eerdere posts. Welk printeble object ik ook kies, steeds hetzelfde resultaat.
Is dit een hard- of software probleem? Ik heb nog steeds geen idee.
Graag advies.
Greetz,
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
August 11, 2014 02:55PM
Misschien snap ik het probleem niet meer maar het lijkt mij niet echt een bijzonder probleem noch moeilijk om uit te zoeken. Design een vierkantje van 1laag hoog en wand dikte van 1 eenheid, slice het en lees cq bekijk de gemaakte gcode. Dan heb je daadwerkelijk alles wat je nodig hebt om het probleem te achterhalen.
Re: Prusa i3 probleem
August 11, 2014 03:38PM
#Frans@France, helaas, zover reikt mijn kennis niet. Natuurlijk kan ik in Blender een blokje met bepaalde afmetingen tekenen, met .stl extensie saven via Cura naar de printer sturen. Maar slicen en de G-Code bekijken kan ik niet, laat staan er conclusies uit trekken. Ik wil het wel leren maar weet niet waar te beginnen. Wijs me de weg maar. Waaromr er maar 1/4 deel van een object wordt geprint blijft voor mij een raadsel, temeer daar ik op deze machine tientallen objecten heb geprint die wel goed en aan de maat waren. Het 1/4 deel dat geprint wordt is ook exact aan de maat en vorm.
Graag wat meer uitleg. Ik het net afgezocht (reprap forum en andere), maar nog niets over deze rare fout gevonden. Als het een bekend verschijnsel was zou er toch iets over te vinden moeten zijn? FYI de printerkop komt niet buiten het 1/4 segment, de rest van het object bestaat kennelijk niet.
Bedankt voor de hulp en graag meer info.
Greetz,
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
August 11, 2014 06:55PM
Peter, met alle respect maar je snapt dat CURA je slicer is die een stl file omzet naar een bestand met opdrachten die door je printer gesnapt worden? En dat die opdrachten bestaan uit gcode ?
[reprap.org]

Door je antwoord twijfel ik nu ook of je eerdere antwoord op mijn vraag of je met gcode wel alle hoeken van je bed kon benaderen wel klopt cq of je de vraag wel begreep?
Re: Prusa i3 probleem
August 12, 2014 04:04AM
// Travel limits after homing
#define X_MAX_POS 200
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MAX_POS 200
#define Y_MIN_POS 0
#define Z_MAX_POS 200
#define Z_MIN_POS 0

Zet deze eens op:

// Travel limits after homing
#define X_MAX_POS 100
#define X_MIN_POS -100
#define Y_MAX_POS 100
#define Y_MIN_POS -100
#define Z_MAX_POS 200
#define Z_MIN_POS 0

Edited 1 time(s). Last edit at 08/12/2014 04:04AM by P4tje.
Re: Prusa i3 probleem
August 12, 2014 02:32PM
#Frans@France, dank voor je inzet. Ik heb weinig tot geen verstand van G-code, maar wil dat graag leren, alleen, waar te beginnen. Ik heb je att. Reprap geopend en bestudeerd. Maar hoe kom ik in de G-code van mijn programma? Ik ben maar een doorsnee 3D printer gebruiker en geen Pro. Maar ik wil mij er graag verder in verdiepen, dank voor alle hulp.
#P4tje, dank voor het overzichtje, ik ga het proberen, je hoort van mij.
Dank en groeten,
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
August 12, 2014 02:38PM
#Frans@France, aanvulling: ik heb in Cura de printkop en het printbed naar alle plaatsen kunnen sturen, zonder problemen.
Re: Prusa i3 probleem
August 12, 2014 06:50PM
Quote
Mechanic
Ik ben maar een doorsnee 3D printer gebruiker en geen Pro.

Ik ben zeker geen pro, heb mijn Prusa i3 pas 8 maanden.

Quote
Mechanic
#Frans@France, aanvulling: ik heb in Cura de printkop en het printbed naar alle plaatsen kunnen sturen, zonder problemen.

Ik ken cura niet maar mogelijk kan je uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Het lijkt mij dat dat dus inderdaad aangeeft dat er geen probleem is in de firmware maar toch "simpele" een mismatch hoe in je slices je bed is gedefinieerd en hoe het in je firmware is gedefinieerd.

Kun je ons vertellen hoe je bed in cura is gedefinieerd?
Re: Prusa i3 probleem
August 13, 2014 02:20AM
Als je vanuit een ander programma (pronterface, repetier) print. Doet hij dan hetzelfde?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 probleem
August 13, 2014 01:18PM
Waarom gaat je printer naar het center van je heatbed? Je kan hem toch gewoon vanuit de home positie laten beginnen.
Staat in Cura het vinkje aan bij Machine center 0,0? Zet dit anders eens uit.
Re: Prusa i3 probleem
August 13, 2014 02:19PM
#gforce1: de printkop homed naar linksvoor, waarbij printbed naar achter gegaan is, printkop (Z) daalt naar printbed, en gaat dan omhoog en naar center van printbed en daalt en begint met de print. Dat is naar mijn idee precies zoals het na het startsignaal moet. Inderdaad staat in Cura o.o. Aangevinkt. Als ik dat weghaal, dus ontvink, dan begint de print gelijk linksvoor i.p.v. In het midden van het bed. Maar nog steeds een kwart segment.
#Frans@France, ik ben een pro in mechanics, maar een halve in programmering etc.
In Cura heb je de mogelijkheid in de x, y, en z bewegingen in stappen van 0,1, 1 en 10 mm. In alle beide richtingen te bewegen.
#Jonny, ik zal het eens proberen.
Jullie horen van mij.

Wat mij nog steeds verbaasd is dat, zelfs met dezelfde config.h als toen de printer nog wel goed werkte, er nu alleen een kwart wordt geprint. M.a.w., ik heb de totale confugiratie teruggebracht naar de oorspronkelijke instellingen, dus, arduino 0023, marlin vlgs. Erik Zalm, sanguinololu 1284p.
Is het mogelijk dat na deleten van Arduino etc. Toch nog, eventuele resten van vorige installaties bij nieuwe installatie automatisch weer worden hersteld, hoewel dat niet de bedoeling is? De bedoeling is toch dat je na delete met een schone lei begint?
Windows 8.1 heeft de nare gewoonte van autofill, zou dat hier ook het geval kunnen zijn, dat je na delete met een nieuwe download begint en dat automatisch bepaalde dingen worden ingevuld? Zomaar een vraag!
Dank voor het meedenken.
Groet,
Peter J.
Re: Prusa i3 probleem
August 13, 2014 02:47PM
Volgens mij kan je een Arduino niet deleten.
Als je nieuwe instellingen upload worden de oude overschreven.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login