Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Mislukt printje

Posted by SnelleD 
Mislukt printje
September 29, 2014 11:16AM
Rustig aan het printen alles verloopt prima totdat alles opeens een cm opschuift en daar verder print! Nu dat er eens een stap kan overgeslagen worden ok maar 1cm?
Zou dit kunnen komen van de PC waar het programma repetier op werkt?
Is het beter om met een aparte unit te werken en SD kaartje zou ik dat daarmee kunnen vermijden?
Het is jammer dat steeds bij een grote print er iets misgaat soms stopt gewoon het printen met de boodschap dat repetier niet meer werkt.



Edited 1 time(s). Last edit at 09/29/2014 11:25AM by SnelleD.
Re: Mislukt printje
September 29, 2014 11:37AM
Is dit in de Y-richting?

Dit kan heel goed komen door:
- te snel printen
- te hoge acceleratie of jerk
- stappenmotoren die niet genoeg stroom krijgen (en steps kwijtraken)
- een belt die niet strak genoeg staat en daardoor slipt op de belt pulley
- pulley die op de stappenmotor glijdt
- teveel power naar de motor waardoor de stepper-driver zichzelf uitschakelt om af- te koelen, dit zijn vaak micro-seconden dus is bijna niet merkbaar voor een mens

Een van deze dingen is de reden, toen ik mijn acceleratie iets terugbracht en de jerk veranderde, en de power naar de Y-motor iets verhoogde ging alles sindsdien goed.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Mislukt printje
September 29, 2014 12:56PM
Bij het tweede printje terug hetzelfde iet verder geraakt en dan terug een cm verder beginnen te printen.

Yep in de Y richting.

Wel dat zijn nog tips smiling smiley

Belt staat strak genoeg.
Op de stappenmotor is de as afgevlakt en daar zit een van de schroeven op, denk dus dat deze vast zit.
Te snel, denk van niet.
Zit te denken dat er onvoldoende koeling op de driver zit er staat wel een ventilator op maar toch.
in ieder geval ga ik morgen alles controleren wat op u lijstje staat.

Het is zo irritant dat steeds die iets grotere prints mislukken en door tijdsgebrek heeft het printgebeuren wat stilgelegen dus nog niet echt kunnen zoeken.

Welke snelheid is goed om te printen?
En welke acceleratie is ideaal?
Het is voor mij op dit moment niet zo belangrijk om snel te printen, ik zou gewoon graag eens een groter printje willen afwerken.

In ieder geval al bedankt voor de tips smiling smiley

Edited 2 time(s). Last edit at 09/29/2014 01:02PM by SnelleD.
Re: Mislukt printje
September 29, 2014 01:19PM
Denk dat de Jerk bijvoorbeeld wel kan uitmaken en acceleration, een stappenmotor staat eigenlijk altijd aan, als hij moet afremmen na een snelle beweging kan het zijn dat de motor niet genoeg 'holding torque' heeft (letterlijk vertaald: vasthou-koppel). De motor kan dan een paar stappen skippen, helemaal als het de Y-as betreft met een zwaar heatbed, als het heatbed daarna weer de andere kant op moet bewegen, terwijl hij net ietsjes doorskipt kunnen die eerste paar stappen ook nog doorskippen door het momentum (=product van de massa + snelheid) van de heatbed.

Ik heb ook een 40mm fan op de stappenmotoren staan op mijn oude printer, op de nieuwe zelfs 2x 50mm fans. Dit werkt prima. Maar op de oude printer moest ik alsnog de jerk en acceleration verlagen.

Er is geen 'beste snelheid', dat is echt per printer verschillend. Wel is het zo dat de jerk en acceleration in de firmware zijn aan- te passen, ik herinner me niet of dit ook in software kan, maar software is vooral voor dingen als de print snelheid, deze kan je ook verlagen, maar als de jerk en acceleration te hoog staan kan je beter eerst daar wat tweaken. Ik zou het gewoon allemaal met een percentage verlagen en weer testen.

Hier is best wat te vinden:
[forums.reprap.org]


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Mislukt printje
October 01, 2014 11:32AM
Wel thumbs up Ohmarinus thumbs up heb uw link gebruikt en de parameters overgenomen op een paar na, deze die bij mij lager stonden heb ik zo gelaten maar dat waren er maar een twee tal de rest heb ik aangepast.

En ja hoor de print is gelukt wel dat het materiaal toch nog wat is losgekomen van het heatbed en dat de twee lange smalle deeltjes beetje ruw zijn maar dat komt omdat ik geen ventilator heb om het materiaal te koelen (blazen hielp een beetje smiling smiley ) Dus ventilator zoeken voor mijn E3D is de volgende stap voor de I3 printer.

Maar steps overslaan heeft hij niet meer gedaan en de print op 3u30 afgewerkt smiling smiley





Edited 4 time(s). Last edit at 10/01/2014 11:44AM by SnelleD.
Re: Mislukt printje
October 23, 2014 09:14AM
Zozo, mooi object.

Ik spray de kapton op de glasplaat met haarlak. Dan plakken ook de randen en hoeken goed en komt hij niet los (warp)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Mislukt printje
October 24, 2014 02:36PM
je kunt ook wat opnemen in je startscript, is erg handig

bijvoorbeeld :

M201 X1000 Y1000 Z200 E10000 ; limit acceleration
M205 X10 ; limit xy jerk
Re: Mislukt printje
November 24, 2014 02:01PM
Het volgende printje is een cirkel in ABS van een 2mm dikte.
Aan de buitenkant kan men vertikale streepjes zien zo is de cirkel niet perfect rond, nu voor wat ik het nodig heb is dit geen erg.
Hoe kan het dat deze cirkel niet perfect rond is?

Edited 4 time(s). Last edit at 11/24/2014 05:14PM by Ohmarinus.
Re: Mislukt printje
November 24, 2014 05:15PM
Dit ziet er uit alsof dit in de STL al zo gegenereerd is. Vanuit welk programma teken je? Ik heb begrepen dat Sketchup bijvoorbeeld niet een ronde lijn kan maken, maar dat deze altijd uit segmenten zal bestaan.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Mislukt printje
November 25, 2014 08:31AM
Wel ik teken met FreeCad, misschien daar eens gaan zien of er niets in te stellen valt ?
Re: Mislukt printje
November 25, 2014 12:41PM
Kun je de STL met ons delen? Dan kijk ik eens smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Mislukt printje
November 25, 2014 01:00PM
Zo hier beide bestanden.smiling smiley
Heb ook eens gelezen dat bij sommige tekenprogramma's men parameters kan aanpassen waardoor dit beter wordt maar in FreeCad heb ik nog niets gevonden. ook op hun forum het probleem gepost maar tot hiertoe nog geen reactie.

Bedankt om eens te kijken smiling smiley
Attachments:
open | download - RING VERLICHTING.3 HOGE RAND.FCStd (7.3 KB)
open | download - RING VERLICHTING.3 HOGE RAND.stl (41 KB)
Re: Mislukt printje
November 25, 2014 03:00PM
Heb antwoord gekregen van het FreeCad forum wat ik moet aanpassen.
Bovenaan ziet ge de oude situatie en onderaan de nieuwe en deze ziet er toch ronder uit.
Nu hopen dat dit bij het printen ook zo is, morgen eens uitproberen want nu ben ik net in een ander kleurtje mijn wieldoppen aan het printen smiling smiley

Toch nog aan het printen, maar het ziet er hetzelfde uit sad smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 11/25/2014 03:46PM by SnelleD.
Attachments:
open | download - Doc1&.pdf (272.4 KB)
Re: Mislukt printje
November 25, 2014 06:20PM
Ah handig, ik zie het nu pas, maar inderdaad, het zit dus in het bestand zoals ik al dacht. De deviatie is een soort berekening die de lijn maximaal laat afwijken van de gewenste vorm. Dus een cirkel wordt dan in segmenten opgedeeld die 0,5% mogen afwijken van de rondheid als ik het even snel bedenk zo.

Hoe dan ook, je kan nu weer door smiling smiley

Sketchup heeft geen deviatie-instelling maar je kan bij Sketchup gewoon aangeven hoeveel segmenten je wil hebben in je cirkel voordat je hem tekent. Ook wel handig, maar ik teken liefst in Rhino aangezien die een cirkel gewoon altijd als een echte cirkel houdt.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Mislukt printje
November 27, 2014 02:09PM
Wel op het scherm is het beter maar de print blijft hetzelfde daar is geen verbetering. In het programma is anders ook niets te vinden om het STL bestaand eventueel aan te passen.
Re: Mislukt printje
November 27, 2014 05:17PM
Welke slicer gebruik je en welke firmware gebruik je? Ik weet dat Marlin firmware namelijk zelfs rekenkracht heeft om van segmenten te proberen om een mooie kromming weer te maken!


http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login