Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa I3 Dual Extruder bouwen -> advies

Posted by Nsverhagen 
Prusa I3 Dual Extruder bouwen -> advies
October 09, 2014 04:22PM
Hoi Iedereen,
ik ben inmiddels anderhalf jaa rin bezit van mijn Prusa I2 en nu wil ik graag een tweede 3d printer gaan bouwen: de prusa I3.

Deze wil ik echter met een dual extruder, maar daar is niet super veel over te vinden op internet.

Eis: PLA en flexibel materiaal printen

Dus een aantal vragen:

Welke dual extruder kan ik het beste gebruiken?

Ik had de Einstein dual extruder gevonden, maar wat heeft een direct drive voor invloed op mijn print-snelheid en kwaliteit?

Welke onderdelen moet ik hiervoor printen en bestellen?

Alvast bedankt!

Mvg,
Natascha
Re: Prusa I3 Dual Extruder bouwen -> advies
October 10, 2014 09:00AM
Zo veel mogelijkheden en variabelen... niet alles gaat samen.

Wil je 3mm of 1.75mm printen?
Wil je bowden of direct? Voor bowden raad ik 1.75mm aan.
Wil je geared of direct drive? Voor 3mm plastic raad ik geared aan.

Je wilt flexibel filament printen, dit gaat het beste met een direct feed extruder. Maar voor een dual extruder geeft dit veel gewicht op je Y-as, waardoor je print kwaliteit achteruit gaat.

Is het niet mogelijk je oude printer voor flelxibel filament in te zetten en bij de nieuwe printer bowden extruders te gebruiken?

Kijk ook eens naar de XY / H bot machines, als ik nu zou moeten kiezen zou ik die bouwen i.p.v. een Prusa I3.

Hier kan je goedkoop aan de profielen komen:
[www.motedis.com]

www.robotdigg.com heeft veel (mechanische) onderdelen voor een goede prijs.

Succes met je onderzoek, als je wat meer weet kan je gericht onderdelen bestellen en ontwerpen / printen.
De elektronica / hotends / heated bed e.d kan je wel al bestellen.
October 10, 2014 09:39AM
Hoi!

Ik wil met 3mm filament gaan printen. Op mijn Prusa I2 heb ik een Wade Extruder voor 3mm en flexibel filament gaat hiermee prima.
Als dat bij de dual extruder niet gaat, is het geen ramp omdat ik de I2 ook nog heb.

De keuze voor de I3 staat al vast, maar wie weet voor de volgende zelfbouw als die er komt.

Ik heb de onderdelen zo goed als allemaal al besteld, alleen de extuder moet ik nog kiezen.

Mvg,
Natascha
October 13, 2014 04:14AM
Ook een leuke printer! Mijn eerste printer is een boxed I3 toen het ontwerp net uit was, ik ben hem nu aan het ombouwen naar 1.75mm bowden.

Voor welke hot ends heb je gekozen?

Persoonlijk vind ik dit een erg mooie filament drive:
[www.thingiverse.com]
Je hebt dan wel geared steppers nodig, of een geprinte gearbox.
[www.thingiverse.com]

Zelf gebruik ik nu deze:
[www.thingiverse.com]
Geen geared stepper nodig, maar wel wat groter.

Bowden raad ik zeker aan, kijkend naar de print kwaliteit. De geared filament drive is om skipped steps bij een direct filement drive te voorkomen, de motor moet bij 3mm direct drive te veel kracht zetten.

Maar als je dan toch bezig bent met bouwen, kan je ook dit maken winking smiley:
[www.thingiverse.com]
October 13, 2014 07:20AM
1 tip: met bowden kun je geen flexibel filament printen!

Dus ik zou een direct-extruder kiezen smiling smiley

http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login