Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Lasersnijder bouwen

Posted by Ohmarinus 
Lasersnijder bouwen
December 27, 2014 08:08AM
Hi guys, ik ga mijn oude 3D-printer ombouwen naar een lasersnijder. Nu vraag ik me af of er anderen zijn hier die dat ook hebben gedaan?

Ik ben op zoek naar een bril die beschermt tegen een 450nm laser, nu vind ik overal brilletjes van 60-200 euro, maar misschien zijn er in Nederland zelf ook nog wel betaalbare alternatieven te vinden.

Op het moment ga ik denk ik deze laser bestellen:
[www.insaneware.de]

Prijzig dingetje, maar dan heb je ook wat, 2W laser diode is best okay om dingen mee te snijden.

Verder ben ik op zoek naar laserveilig doorzichtig materiaal om een box mee te bouwen die over de lasersnijder komt zodat ik niet constant een bril op hoef als ik aan het snijden ben. Hier kan ook mooi een afzuiger op komen. Iemand een adresje voor een 'raampje' dat laser niet doorlaat?

Groetjes,
Marinus


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Lasersnijder bouwen
December 27, 2014 05:45PM
Zat toevallig ook enige tijd naar lasercutters te kijken. Nog niet echt veel uitgezocht anders dan lasersaur site redelijk doorgelezen maar is euro 265 voor 2W niet wat aan de dure kant ook al zit er enige elektronica bij?

Bij lasersaur is een bom te vinden met de links naar de verschillende leveranciers ook die in de EU, mogelijk heb je daar iets aan?
Re: Lasersnijder bouwen
December 27, 2014 06:03PM
PS L-Cheapo 2w usd 199 (met bril) [robots-everywhere.com]
Re: Lasersnijder bouwen
January 01, 2015 07:17PM
Hi Frans, die 199 dollar kit klinkt ook goed, helaas komen er dan wel flinke kosten bij kwa invoerrechten, inklaringskosten en bwt...

Ik ga eens naar lasersaur zoeken. Heb ondertussen de software en aansturing al een beetje zitten uitzoeken. Er is een Marlin versie voor Ramps waarmee je de laser kan aansturen smiling smiley In Inkscape kan je gcode genereren aan de hand van een lijntekening d.m.v. een plugin.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Lasersnijder bouwen
January 02, 2015 05:21AM
Bij die usd 199 zit wel weer een brilletje bij die bij de andere sites euro 50 kosten (of meer) Daarmee is het bedrag voor een 2.1W unit op zich lager dan de genoemde duitse website.

De inklaringskosten zijn vooral bij bijv. UPS hoog. Ik heb voor een filament extruder wat gietijzeren onderdelen uit de US laten komen en die website verzond het via [www.pbcrossborder.com] Bij het afrekenen in de webshop (op ebay) werd direct invoerrechten/btw etc verrekend en was er bij aankomst verder niets meer te betalen.

Die lasersaur is wat duurder grinning smiley understatement... [www.lasersaur.com] maar ziet er geweldig uit.
Re: Lasersnijder bouwen
January 02, 2015 06:14PM
Dat is mooi, ik zal eens kijken wat uberhaupt de verzendkosten zijn voor de laserdiode. De koeling ziet er niet heel erg kwalitatief uit, het kitje dat ik op de Duitse site heb gevonden is een stuk degelijker in elkaar gezet en ik heb gratis verzenden kunnen krijgen. Alsnog is het dan een groot bedrag.

Hier is e.e.a. te vinden over het draaien van een laser op Ramps:
[jtechphotonics.com]

Maaar, eigenlijk denk ik dat ik de L-cheapo ga kopen...
Hier staat heel veel goede info hoe je hem met Ramps 1.4 laat werken:
[robots-everywhere.com]

Ziet er allemaal erg goed uit!

Edited 1 time(s). Last edit at 01/02/2015 06:44PM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Lasersnijder bouwen
January 02, 2015 07:46PM
Update, heb de L-cheapo besteld. Ik denk dat dit precies is wat ik nodig heb.

Nu alleen nog de CoreXY carriage afmaken en ik kan gaan snijden smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Lasersnijder bouwen
January 03, 2015 01:44AM
Ik zit ook te kijken, maar dan meer in de 700 - 900 mw versies. Stuk goedkoper en staalplaat hoef ik niet te snijden hoor.

Maar hoe voorkom je dat je door de tafel snijdt ? Wordt dat een spiegel ? Snij je dan niet door je carriage ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Lasersnijder bouwen
January 03, 2015 05:07AM
Je kan het beste iets nemen met een holle structuur zoals een honingraat, het gaat erom wat er genoeg materiaal onder het te snijden materiaal is om het te ondersteunen, maar verder wil je dat het onderliggende bed juist wat afstand heeft van het te snijden materiaal. De laserbeam is maar gefocust op een exacte afstand vanaf de lens, dus al vlak onder het materiaal dat je snijdt, zal de laser vrijwel geen snijkracht meer hebben.

Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Maar reflecterend materiaal wil je echt niet onder je laser hebben!

Zat er zelf aan te denken om een board te maken waar allemaal stripjes metaal op hun kant op zijn geplaatst in een soort van raster. Voor de eerste testjes zal ik vast gewoon op een MDF plankje snijden winking smiley

Ik hou jullie op de hoogte! Pakketje komt volgende week ergens aan als ik het goed heb begrepen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Lasersnijder bouwen
January 03, 2015 05:16AM
2.1W gaat geen staal snijden smiling smiley

Quote

The L-Cheapo cuts paper, acrylic, balsa, plywood, hardboard, cardboard, leather, felt, and foam. It engraves on all these, plus ceramic and protoboard.

Als je nog goedkoper wilt dan kan je de BOM voor de L-cheapo van de website halen en alles zelfs kopen en bouwen. De laser diode unit zelf is bijv usd 67,-

De maker zelf legt er extra materiaal onder omdat de laser niet zo diep snijdt maar je kan ook een soort van metaal gaas neer legen (de engelse term is aluminium expanded sheeting)

@Marinus: Cool! Houd je ons op de hoogte? Ene....wees voorzichtig met laser licht!
Re: Lasersnijder bouwen
February 12, 2015 06:34PM
Heb je hem al kunnen testen?
Re: Lasersnijder bouwen
February 13, 2015 06:21PM
Hey Whaw, excuses, ja hij is af! Hij draait al een tijdje, ik zal snel eens wat video's online gooien en eventueel wat foto's! smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Lasersnijder bouwen
February 18, 2015 10:27AM
Ben wel benieuwd eigenlijk is een blauwe laserdiode helemaal niet zo geschikt als snijlaser, dan kom je dichter bij een CO2 laser..... Maar goed die prijzen zijn weer niet zo mals.

Ben ook wel benieuwd waar je het beschermende material vandaan hebt gehaald.


Mvg

Wietse
Re: Lasersnijder bouwen
March 12, 2015 04:08AM
Wat krijg je er zoal mee gesneden?
En in hoeveel lagen?
Geeft het veel rook?
smiling smiley
Re: Lasersnijder bouwen
March 19, 2015 07:09AM
Volgens mij is Ohmarinus zijn huis afgebrand :-)
Re: Lasersnijder bouwen
March 19, 2015 08:56AM
Quote
Whaw
Volgens mij is Ohmarinus zijn huis afgebrand :-)

Haha, jup, alles weg! Drama winking smiley

Ohwell, was het maar zo'n feest, lijkt me best fijn om alles kwijt te zijn, nieuwe start etc...

Anyway, ik zal wat vragen beantwoorden.

Materialen:

Golfkarton 3mm, heb bij de supermarkt kartonnen dozen van Lays chips verzameld, 3mm dik, dit snijdt vrij goed in 2 passes, de z-hoogte is dan ingesteld op 2,6mm zodat het focale punt van de laser in de eerste pass iets te laag ligt en in de tweede pass iets te hoog, zo snijdt de laser het best door het materiaal

Balsahout 2mm, gaat 'ie in 1 keer doorheen, wel de snelheid goed instellen en de laaghoogte op 1,8mm. Heb er al een paar kleine zweefvliegtuigjes mee gemaakt, dit heeft wel potentieel om ook mooi modelletjes mee te maken voor mijn studie architectuur omdat het hout redelijk wat dikte heeft, vergelijkbaar met foamboard. Maar foamboard is zeer giftig om te snijden dus dat doe ik liever niet binnenshuis. Heb een goede luchtfilter gebouwd maar plastics durf ik niet aan.

Papier 160grams en fotomount karton van ik geloof 220grams werken ook prima, beide in 1 gang door. 160grams papier is erg fijn om pepakura modelletjes mee te realiseren, bij de V&D heb ik een pak gelig papier gekocht voor een goede prijs, het lijkt minder geel door de verbrande randjes die het krijgt door het lasersnijden dus de kleur stoort absoluut niet en heeft de papiermodelletjes een ietwat authentiekere uitstraling.

Traceerpapier, dit is van dat semi-transparante papier, snijdt iets minder goed omdat het dus licht doorlaat en een laserstraal is ook licht. Heb uiteindelijk na goed calibreren nog best wat kunnen snijden maar materialen die transparantie hebben snijden blijkbaar gewoon minder goed.

Fineer 0,3mm gaat goed, in 1 keer doorheen, en er zijn verschillende soorten fineer die je kan kopen bij de houthandel, dus voor modelletjes die je niet in balsahout of papier wil maken kan je ook fineer gebruiken. Fineer heeft wel een kwetsbaarheid haaks op de nerf-richting en juist flexibiliteit langs de nerf-richting, let goed op als je een klein object maakt, dat je rekening houdt met de nerf, het is zonde als het afbreekt.

Graveren wil nog niet lukken, ik kan wel lijntekeningen graveren maar volvlakken.. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat moet. Verder vind ik dat ook niet interessant dus laat ik het nog even voor wat het is. Misschien voor later als ik het eens nodig heb.

Het enige dat ik wil opmerken is dat mijn print-area nu 230x190mm is en merk dat het eigenlijk veel te klein is. Als je een 3D-printer bouwt is het logisch dat je ongeveer 200x200mm aanhoudt omdat dat een goede maat is voor heated bed. Groter heated bed en je hebt meer ampére nodig voor de heating etc. Bij een lasersnijder heb je die limitatie niet. Daarom ga ik de printer denk ik opnieuw ontwerpen, op een groter frame. Dan gebruik ik gewoon de onderdelen die ik nu al heb gemaakt, maar dan vervang ik de aluminium extrusies voor langere. Dit is vrij simpel te doen omdat ik gewoon de printed parts kan hergebruiken als ik dezelfde maat extrusie gebruik. Helaas is dit wel 15x15 dus als je hele lange extrusies gaat gebruiken krijg je dat het frame makkelijker doorbuigt. Daar moet ik nog wat op vinden. Op het moment heeft de lasersnijder houten zijpanelen die het frame extra stevigheid geven, dus ik moet gaan kijken of dit bij een groter frame ook mogelijk is. Verder zal de 'tafel' ook aangepast moeten worden. Ik denk aan 2x een Z-as aan beide kanten, gesandwiched tussen twee stevige hardverchroomde assen.

Denk aan twee setjes van deze beams:
[www.makerbeam.eu]

Zo maak ik de printer breder, van 360mm naar 600mm en krijg ik effectief een oppervlak van ongeveer 430x230mm. Dan kan ik dus een A3 op het printvlak plaatsen zonder dat die hoeft te worden bijgesneden en weet ik altijd dat de snijder niet over de randjes snijdt. Dit maakt het realiseren van grote papieren modellen een stuk makkelijker. Misschien dat ik de andere as-richting ook nog vergroot, moet even kijken wat er in mijn huis past en of de CoreXY belts dan niet te lang worden. Ik wil namelijk niet dat de belts te veel uitrekken.

Komt er nog zo een bij om de andere kant te ondersteunen:
[www.robotdigg.com]

Hoe ik het oplos met de smooth rods weet ik nog niet, maar 8mm is niet dik genoeg meer over een lengte van 600mm dus ik moet kijken of ik de full-length rods in 12mm kan krijgen:
[www.robotdigg.com]

Plus:
[www.robotdigg.com]

Nouja, mocht het er ooit van komen om de machine te vergroten dan komt er natuurlijk wel weer een update smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 03/19/2015 08:58AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login