Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

thermistor problemen

Posted by oopss 
thermistor problemen
February 24, 2015 12:36PM
Hallo,

Ik heb een probleem met de thermistoren op de extruder en het heated bed van mijn prusa i2. Er is er een keer een kapot gegaan en heb meerdere keren nieuwe thermistoren gekocht alleen dat waren waarschijnlijk niet de goede waardoor ze niet werken. En de draadjes doorgemeten of er stroom doorheen gaat en dat is wel zo.
Dus mijn vraag is wat zijn de goede thermistoren en waar kan ik die kopen?
Ik hoop dat er iemand is die mij wil/kan helpen.

mvg oopss
Re: thermistor problemen
February 24, 2015 01:20PM
Hallo oops,

Welkom op het forum en we kunnen en willen je ook zeker helpen.

Allereerst de opmerking dat je dit bericht nu in het archief gedeelte van het forum hebt geplaats. Een andere sectie is beter winking smiley

In de firmware staat ingesteld welke thermistors gebruikt zijn. Als je een ander type hebt dan je had, moet dat dus aangepast worden in de firmware. Heb je de printer kant en klaar gekocht? zo ja, heb je de firmware erbij gekregen?
Anders moet je precies dezelfde thermistoren vinden als degene die je had. Lastiger, maar daarbij helpt het misschien als je er foto's van post.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: thermistor problemen
February 24, 2015 02:13PM
Hoi jonnie

Bedankt voor het welkom en het snelle antwoord winking smiley
ik heb me pas aangemeld dus ik weet niet zo goed hoe het allemaal werkt hier dus bedankt voor de tip!
Ja ik heb de printer via marktplaats gekocht en heb volgens mij de firmware er jammergenoeg niet bij gekregen. Maar bedoelt u met een ander type de aantal k's heb er nu een gekocht van 100k en dan moet ik bijvoorbeeld een 120k thermistor kopen. spijtig genoeg kan ik geen foto maken van de thermistor want ik ben op het moment op vakantie zal als ik thuis ben en als ik er niet uit ben welke het is een foto maken (mis mn printer nu al sad smiley winking smiley ).

mvg oops
Re: thermistor problemen
February 25, 2015 05:47AM
En kan je ook gewoon de firmware instellen op de thermistors die er nu in zitten?
Re: thermistor problemen
February 25, 2015 11:25AM
Dat kan, dan moet je zelf een tabel maken of van internet halen. Maar een andere thermistor zou gewoon moeten werken, zo dan niet met een afwijking.

Heb je de stroom door de thermistor gemeten, of de spanning? Je kan beter de weerstand meten, de thermistor heeft bij een bepaalde temperatuur een bepaalde weerstand. Voor een 100k thermistor is dat 100k ohm bij 25 graden celcius. Je arduino meet deze weerstand.
Re: thermistor problemen
February 25, 2015 04:06PM
Hoi Oopss,

Dan zou ik als eerste de verkoper vragen of die de firmware heeft en of die kan vertellen welke thermistors er in de printer zaten. Dat lijkt me de makkelijkste smiling smiley

Als er een thermistor van het type EPCOS 100k (dat is de meest gebruikte in 3d printers) in zat, dan is de firmware daarvoor ingesteld. Zet je er dus weer precies zoeen in, dan werkt het gewoon. Er zijn meerdere thermistors met 100K, heb je toevallig een andere dan ingesteld krijg je zoals P4tje al zegt een afwijking. Daar valt over het algemeen ook prima mee om te gaan hoor.

De andere weg is een andere thermistor gewoon helemaal correct werkend krijgen. Dat moet je in de firmware instellen. Als je de firmware van de printer hebt, staan daar de andere instellingen al goed. Als je die niet hebt, dan zou je je printer opnieuw moeten calibreren. Meer werk en ook wel een leerproces, maar ook prima te doen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: thermistor problemen
February 27, 2015 06:17AM
Maar als de firmware staat ingesteld op een 120 k thermistor en ik doe er een 100 k in dan moet hij het dus gewoon doen? Ik zal ook even vragen aan de verkoper of ik mag weten welke thermistors er zijn gebruikt en of ik de firmware mag hebben.
Echt super veel bedankt voor de snelle antwoorden en hulp zonder jullie had ik over een jaar nog geen werkende printer!winking smiley
Re: thermistor problemen
February 27, 2015 07:39AM
120K thermistor?

Ik gebruik zoiets, bestel ze vaak gratis (als je lid bent krijg je regelmatig €2 / €2,50 tegoed in je mail) tongue sticking out smiley:
[www.miniinthebox.com]

120K weet ik niet of dat werkt, de printplaat is gebouwd op 100K (referentie weerstanden e.d.).
Re: thermistor problemen
February 28, 2015 04:20AM
Oke Dan zal ik ff Vragen aan de man waar ik hem heb gekocht welke hij heeft gebruikt. Want volgens mij had hij er een 120 k thermistor in zitten.
Re: thermistor problemen
March 04, 2015 01:51PM
Weet iemand hoe je de firmware moet instellen?
Re: thermistor problemen
March 04, 2015 02:48PM
Ja hoor. daar mowt iedereen een keer aan geloven.

In dit topic uit de FAQ en tutorials sectie van het forum staat er meer over.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/04/2015 02:50PM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: thermistor problemen
March 16, 2015 04:45AM
Hallo,

is het gelukt het probleem op te lossen? Ik heb zelf een probleem met de temperatuurmelding (zie hier) en ben nu aan het rondkijken naar wat de mogelijkheden zijn. Vandaar dat ik het even vraag (en voor het geval je hulp nodig hebt met de firmware).
Re: thermistor problemen
March 16, 2015 07:02AM
Ja ik heb het probleem met de thermistoren op kunnen lossen door de firmware aan te passen alleen ik heb nu wel een ander probleem met m'n heated bed en een stepper driver.
De firmware update werkt goed.
Re: thermistor problemen
March 16, 2015 04:55PM
Ok, bedankt. Dat ga ik nog proberen. Hoewel ik nu meer het gevoel heb dat ik iets heb beschadigd aan het bord. Heb je al een thread voor je andere probleem? Dan kan ik even kijken of ik iets weet.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login