Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Beginner met opstartproblemen

Posted by arverbo 
Beginner met opstartproblemen
May 30, 2017 07:55AM
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum omdat ik een Reprap 3D printer heb overgenomen.

Ik heb de Reprap Mendel printer aangesloten, gebruik de pronterface software en ik kan het geheel manueel aansturen.

Ik loop tegen 2 probleempjes aan voordat ik kan gaan printen:

- Het bed wordt niet warm. Ik heb wel kamertemperatuur uitlezing maar het bed warmt niet op. (De nozzle wel).
Geen ledje op het bed als ik de verwarming aanzet en na lang wachten geen hogere temp. Is er een instelling die ik moet aanpassen?

- Als ik een file van STL omzet naar G-code kan ik deze terugvinden in de map. Als ik de file laadt geeft de software aan hoe groot het wordt en hoelang de print gaat duren, maar ik zie geen grafische weergave in pronterface (wel in slic3r) en de printer start niet. De code geeft wel aan hoe laat de printer gestart is.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Re: Beginner met opstartproblemen
May 31, 2017 12:39AM
Update: Het probleem met het bed heb ik na wat zoekwerk kunnen achterhalen. Ik vond een gesmolten stekker, dus de mosfet zal ook wel te heet geworden zijn. Ik zal de mosfet moeten vervangen en denk erover het bed aan te sluiten met een relais of zelfs helemaal stand-alone te maken.

Het software probleempje heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Re: Beginner met opstartproblemen
June 04, 2017 12:06PM
Als je Gcode rekening houdt met de temperaturen, dan start de printer pas als die bereikt zijn.
Je kunt dat ook uitzetten in Gcode en zelf starten als je de temp handmatig hebt ingesteld.

Reageert pronterface wel op handmatige commando's voor de carriage ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Beginner met opstartproblemen
June 06, 2017 04:34AM
Replace, bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels ook kunnen printen door inderdaad in de Gcode de temp voor het bed uit te zetten en de belangrijkste was dat ik nu de configuratie laadt in de Gcode.
Dit laatste moet ik elke keer doen. Ik zou verwachten dat je dit kunt vastleggen in de slic3r software.

Ik heb het bed ook even getest met een voeding en die wordt warm. Ik ga een nieuwe mosfet bestellen en wat spul om het anders aan te sturen.

Als ik in Pronterface het tekenveld dubbel aanklik, krijg ik ook de 3D afbeelding te zien. Waarom die niet direct getoond wordt is mij nog een raadsel, maar het is nu werkbaar.

Alles, behalve de temperatuur van het bed, doet het dus.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/06/2017 05:36AM by arverbo.
Re: Beginner met opstartproblemen
June 06, 2017 01:12PM
Het bed moet je definiëren in de firmware.
een heated bed staat niet altijd aan in de firmware. Sterker nog, ik men normaal UIT.

Ook is er een parameter (vort bescherming) onder welke room temperatuur het bed niet gaat opwarmen. Staat die niet per ongeluk te hoog ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Beginner met opstartproblemen
June 06, 2017 02:51PM
Het bed wordt wel aangestuurd door de software, maar het werd niet heet. De stekker op het printplaatje is gesmolten. Vandaag heb ik met veel moeite de stekker kunnen verwijderen en wat blijkt; de mosfet doet het nog. Op de pinnetjes meet ik netjes 12V. Dat is weer een meevaller. Ik ga maar een relais bestellen om zo het bed aan te sturen.

Vandaag ook de nozzle schoon kunnen maken en afgesteld, waardoor we weer een stapje verder zijn.
Als ik het relais en nieuw filament in huis heb kan ik echt gaan testen.
Re: Beginner met opstartproblemen
July 13, 2017 10:09AM
Het relais geïnstalleerd en stuurt het bed mooi aan. Goed om te zien dat de printjes gelijk een stuk beter gaan door het verwarmde bed.

Geen opstartproblemen meer, maar nu komt het fijn afstellen. smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 07/13/2017 10:09AM by arverbo.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login