Prusa of Ultimaker
December 10, 2011 02:26PM
Ik wil volgend jaar met de bouw van een 3D printer beginnen.
Heeft iemand ervaring met de bouwpakketten voor een Prusa (MakerBot) of de Ultimaker.
Ze zien er beiden mooi uit, maar wat zijn de verschillen?
Bas
Re: Prusa of Ultimaker
December 12, 2011 02:44AM
Prusa is geen makerbot!

Verder heb ik ze beide helaas nog niet in het echt gezien en het hangt ook van je budget af wat handig is voor jou om te kiezen. En vind je het leuk om een bouwpakket in elkaar te zetten of wil je hem compleet geassembleerd?
Re: Prusa of Ultimaker
December 19, 2011 08:47AM
Heb net de prusa (metric) gebouwd door zelf alles bij elkaar te zoeken. Plastics vanaf ebay, Gen6 electronics, Heatbed Mk1 (maar daar wil ik nog een eigen monitor voor bouwen), Stappenmotors bij XYZmotors, HotEnd uit de US, Voeding uit Duitsland. Draadeind (gewoon bij de Praxis), Zilverstalen assenbij mijn groothandel (rs-components.nl).
Draad etc en connectors ed heb ik standaard liggen dus dat was niet nodig. 3 weekenden lekker aan het sleutelen geweest (Mijn echtgenote vondt me net een klein kind met zijn meccano grinning smiley Sinds afgelopen weekend, draaid hij en heb ik mijn eerste grote tandwiel met succes (en verrassende tevredenheid) kunnen printen. Nu nog 'tweaken' spinning smiley sticking its tongue out
Re: Prusa of Ultimaker
December 27, 2011 12:23AM
wat versta je onder 'tweaken'?

Is het temperatuur wijzigingen? Of stap wijzigingen van de motor?
Of bedoel je lager of as-wijzigingen?
Re: Prusa of Ultimaker
December 31, 2011 07:46AM
waarschijnlijk bedoelt hij het eindeloze proces van print maken, verbeteringen bekijken, aanpassen, print maken etc winking smiley




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Prusa of Ultimaker
January 23, 2012 12:48PM
Als je geld hebt kun je een Ultimaker (website) bouwen, deze wordt geleverd in een totaal bouwpakket en is meer solide dan een RepRap Mendel Prusa. Prusa is gewoon de meest goedkope 3D printer die er is, wanneer je de onderdelen bij elkaar sprokkelt kost deze 380 euro. De Ultimaker kost 1,194 euro.

Zelf heb ik een RepRap mendel prusa staan, vooral omdat ik niet heel rijk ben. Als je echt een solide 3D printer wilt is de shapercube (shapercube) het beste alternatief: 1129,99, dit is een metalen 3D printer. Andere printer die op komst is is de printrbot (kickstarter).

Meer informatie heb ik in een Google Docs bestandje gezet: Google Docs
Re: Prusa of Ultimaker
January 23, 2012 01:55PM
Ik denk dat de Prusa voor 90% van de gebruikers genoeg is om mee te spelen..

Ik heb hem hier staan, de iteration 2, en ik ben heel erg tevreden.. Beter dan mijn 'oude' mendel modelletje, deze heb ik weggegeven :-) (aan een school)
Maar de ultimaker is mooie machine!!!

Veel succes met het kiezen.. :-)
Re: Prusa of Ultimaker
January 23, 2012 05:52PM
Ik ben ook op zoek naar een printer om mee te beginnen maar ben nog altijd aan het twijfelen aan een Makergear Prusa.
Ik vraag me namelijk af als het mogelijk is voor iemand met weinig ervaring met solderen,electronica,... (kan computers in elkaar steken maar daar blijft het bij :-) ) om een Prusa in elkaar te steken ?
Re: Prusa of Ultimaker
January 24, 2012 08:05AM
In principe is het mogelijk om zowel de prusa las de Ultimaker te bouwen. Bij de Ultimaker heb je voor de rest (volgens hun) geen extra gereedschap nodig. (Je hoeft niet te solderen, boren etc.) Bij de Makergear Prusa weet ik het niet precies
Re: Prusa of Ultimaker
February 01, 2012 05:46PM
Voor electronica kun je volledig voorgesorteerde delen kopen .. hoef je niets anders te doen dan aansluiten..

En op zich is het allemaal niet zo complex.. heb al meerdere bordjes in elkaar gepeuterd.. Zelfs de ramps 1.4 met SMD is goed te doen voor iemand die maar een klein beetje handig is.. Secuur is het toverwoord bij het zelfbouwen..
Re: Prusa of Ultimaker
March 25, 2012 12:22PM
Ik ben sinds kort geinteresseert in reprap. Ben op het moment aan het overwegen of ik een full kit koop of zelf alles bij elkaar sprokkel. Wat is jullie ervaring hiermee ? Het lijkt een stuk goedkoper om het zelf allemaal to zoeken. Alleen wordt het dan allemaal wel en stuk moeilijker. De makegear prusa kit ziet er goed uit alleen zit je dan met 100 dollar verzendkosten en de douane tax. Een andere kit van wel binnen europa www.thereprapkitstore.co.uk/products-2/reprap-mendel/abs-prusa-complete-kit/ lijkt ook goed, maar is wat minder bekent (hoewel echter stukken goedkoper). Het grote probleem met alles bij elkaar zoeken is dat ik geen ervaring met de reprap heb en nog totaal niet weet hoe alles in elkaar moet en waar ik op moet letten. Wat zouden jullie me adviseren ?
Re: Prusa of Ultimaker
March 26, 2012 04:38AM
Hey Niek (dezelfde als bij ez-robot ???)

ikzelf heb m'n set gehaald bij romscraj , moet zeggen , heel compleet en duidelijke handleiding.
Ikzelf ben zelf maar weekje mee bezig en beklaag het me nog niet

grts

helmut
Re: Prusa of Ultimaker
March 26, 2012 12:31PM
Ik ben niet bekent met ez-robot.

Dat setje van romscraj ziet er ook wel goed uit. Moest je veel verzendkosten betalen ? En wordt vanuit singapoor net zo goed gecontroleerd als vanuit de US ? Is anders toch iets van 20 percent btw nog erbij ?
Re: Prusa of Ultimaker
March 26, 2012 03:37PM
verzendkosten waren 100$ nog niets ontvangen van btw of zo , verstuurd via dhl
Re: Prusa of Ultimaker
March 26, 2012 04:04PM
Bedankt voor het advies helmuteke. Moet er nog even over nadenken voordat ik een beslissing neem, maar het lijkt een zeer goede optie.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login