Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Orca besteld, hoe nu verder .....

Posted by Replace 
Orca besteld, hoe nu verder .....
January 17, 2012 02:09PM
Het goede nieuws: Ik mocht zojuist van mijn liefje de Orca v0.4 bestellen, dus dat heb ik direct gedaan op Mendel-parts.com. Ik heb de 1.75 mm filament versie genomen.

Dat betekent dat ik een kleine 2 maanden de tijd heb om mij te oriënteren op de voorkant (ontwerpsoftware en print software) en daar mee te leren omgaan. Uit mijn vorige posts blijkt vast al wel dat ik daar niks van af weet, dus hierbij de vraag om mij een beetje op weg te helpen.

Ik ga er van uit dat ik ontwerpen van het Internet af haal, maar ook dat ik zelf ontwerpen ga maken.
Ik heb dus 3d ontwerp software nodig (fase 1) die enerzijdlekker eenvoudig werkt, maar die ook de nodige output formaten kan maken.

Vervolgens heb ik begrepen dat ik software (fase 2) moet hebben die de ontwerpen in 'plakjes' opdeelt voor de printer.

Tenslotte moet de printer de boel kunnen uitvoeren, dus die zal ook wel wat software (fase 3) nodig hebben.

Ik weet nog niet welk van de 3 fases aan de printer vertelt hoe heet hij de extruder moet stoken en wat de filament size is en wat de printsnelheid wordt en hoe warm de heated bed moet worden, maar ik denk fase 2. Klopt dat ?

De eerste vraag is dus: klopt dat? Heb ik 3 niveau's software nodig ?
De tweede vraag: welke set (fase 1, 2 en 3) is voor een beginner aan te raden? Die goed samengaat. Met name voor de Orca reeks geschikt?
Ik heb een W7 64bits machine om op te spelen.

Ik ben benieuwd, tips worden gewaardeerd.

Thomas
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 19, 2012 06:11PM
je hebt zelfs "fase" 4, de firmware voor op de printer zelf.

ik heb geen orca, maar is volgens mij gen6 spul. dus meeste moet er mee kunnen omgaan.

voor fase 1 gebruik ik openscad. met mijn programmeer achtergrond super.

2 en 3 kunnen op zich samen. pronterface combineert bv al skeinforge. maar ik gebruik het toch los.

fase 4 , marlin of sprinter is denk goeie keus.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 20, 2012 04:55AM
Kijk eens aan. Hartelijk dank. Daar heb ik wat aan.

Ik heb gauw Openscad gedownload en ik had in 1 minuut al meer resultaat dan na een uur Blenderen en een uur Sketchuppen.

De Orca is Gen6 inderdaad, als ik het goed heb begrepen.
Het verschil tussen mijn fase-3 en jouw fase-4 snap ik nog niet helemaal.

Moet ik een Gen-6 board laden met firmware (naar keuze?) en blijven die andere 3 fases dan op de PC ?

Thomas
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 20, 2012 12:35PM
Vandaag nog wat gespeeld met OpenScad, perfect. Brupje, bedankt voor de tip.

Ik heb voor mijn Griffon project een steun ontworpen voor de propulsion motor.


en


natuurlijk valt er nog niks te printen tot m'n Orca binnen is,
maar zou het printbaar zijn in deze vorm? (Gekanteld bedoel ik natuurlijk, maar zo oogt hij beter :-)

Thomas

Edited 2 time(s). Last edit at 01/22/2012 03:42PM by Replace.
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 21, 2012 04:48AM
fase 3 zoals ik dacht dat je bedoelt is een programma op je pc, waarmee je de printer bestuurd. Je moet ook nog een programma op de printer hebben staan, die commando's van de PC verwerkt in daadwerkelijke bewegingen.
"Moet ik een Gen-6 board laden met firmware (naar keuze?) en blijven die andere 3 fases dan op de PC ? " > ja dus smiling smiley

Het ligt een beetje aan het aantal graden dat de print maakt in de bocht. teveel graden en het gaat fout. Die overhang onderaan het rondje gaat ook niet goed. Volgens mij kun je hem beter 90 graden draaien zodat het rondje op het bed ligt.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 21, 2012 05:49AM
Ik ben blij met alle antwoorden en tips.
De steun is al 90 graden rechtsom ontworpen. Dus nergens overhang. Ik heb hem alleen rechtop gezet voor de foto.

Hierna heb ik de file in ReplicatorG gestopt. Daar kon ik wat zaken kwijt als filement dikte en soort.
Daarna heb ik de Gcode gegenereerd. Dat heeft ca 2 uur staan stampen, zonder fouten. Iets meer dan 700 lagen kwam er uit.
Dus de Gcode krijg ik al voor elkaar.

Ik kon nog geen printer er an hangen, maar als ik dat straks doe, wat mis ik dan nog? Het lijkt alsof ik ReplicatorG de boel kan laten bouwen zonder extra stap.
Ik zie hier echterr nog niets over temperaturen van pla of bed.

Verder nog een vraag over 'gaten'. Het RepRaplogo is een druppel, niet voor niks begrip ik. Horizontale gaten worden niet rond.
Waar moet ik zelf rekening mee houden met zo'n gat? Moet ik het al druppelvorm ontwerpen, of neemt de Gcode dat automatisch voor zijn rekening?

Thomas
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 21, 2012 06:54AM
horizontale gaten worden wel rond, verticale gaten niet winking smiley

2 uur stampen is wel lang tongue sticking out smiley Hoe hoog in cm wordt dit?

Zelf druppels ontwerpen lijkt me niet nodig. skeinforge is redelijk slim wat betreft bridges maken. ReplicatorG maakt gebruik van skeinforge (default wel een oudere versie, maar goed) voor het slicen van een model.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Orca besteld, hoe nu verder .....
January 21, 2012 07:08AM
Hm, een kwestie van beschouwen. Ik bedoel de gaten die je krijgt als je de boor horizontaal houdt :-)

Als de steun op zijn rug ligt is de voetplaat 16cm hoog. Het geheel is dan 14,5 cm breed.
De ronde motorgondel is op zijn hoogste punt 6cm.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login