Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

PLA of ABS

Posted by Replace 
PLA of ABS
January 31, 2012 07:43AM
Vraagje,

Ik moet straks gaan kiezen of ik ga beginnen met pla, of met abs.
Pla is duurder en abs is sterker heb ik begrepen.
Pla is 'groener'

Maar als beginner zit ik met het finetunen van de Orca, dus daar heb ik misschien andere eigenschappen bij te bedenken die tussen de beide filamenten verschillen.
Is hier iets over te zeggen voor een newbie?

En wat specifieker, welke stof is het meest logisch (per object) om te kiezen? Ik geef zomaar wat voorbeelden die in mij opkomen waar verschillende eigenschappen bij bedacht kunnen worden.

Drinkbeker (geschikt voor voedselconsumptie)
Vaatwasserbestendig spul
Broodplank (snij bestendig)
Poppetje voor tafelvoetbalspel (sterk)
Overhang in ontwerp
Bridging

Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen
Grt Thomas
Bas
Re: PLA of ABS
January 31, 2012 10:33AM
lees eerst eens beide wiki pagina's

[reprap.org]

[reprap.org]

In het simpel komt het erop neer dat abs een hogere smeltemperatuur heeft en dus beter gebruikt kan worden voor objecten die warm kunnen worden. Pla heeft weer een lagere glijweerstand. ABS trekt weer krom als je het print op een koud oppervlak.

Over het algemeen kan je dus zeggen dat PLA makkelijker is om mee te beginnen.
Re: PLA of ABS
February 01, 2012 08:49AM
Thnks Bas,

ik zie geen indicatie over verschillen in overhang of bridging. Maakt het daarvoor niet uit ?
Ik lees verder wel dat ABS onder hogere druk wordt ge-extrudeerd. Is de duk een configureerbaar item in de 3d printers ?

Is er trouwens ook een online glosary ergens waar alle 3d termen worden uitgelegd ?

grt Thomas
Re: PLA of ABS
February 01, 2012 05:44PM
Drinkbeker (geschikt voor voedselconsumptie) - PLA is nl food gradient
Vaatwasserbestendig spul ABS temp van vaatwasser is hoog... PLA vervormd vanaf 50graden..
Broodplank (snij bestendig) PLA is harder maar zo hard?
Poppetje voor tafelvoetbalspel (sterk) PLA
Overhang in ontwerp PLA (Fan op 100%)
Bridging PLA (Fan op 100%)


Maar dit zijn mijn ervaringen die ik ken.. Heb veel in ABS geprint, nu over op PLA.. Maar binnenkort weer ff ABS op verzoek
Re: PLA of ABS
February 02, 2012 08:20AM
Ha,
Bedankt.

Begrijp ik hieruit dat er een fan op de extruder staat? Ik dacht alleen op de electronica......
Re: PLA of ABS
February 09, 2012 03:02PM
hmm .. ik zelf print zowel PLA als ABS zonder fan.. of ik heb hem heel rustig draaien.. Voor PLA is het wel wenselijk maar verplicht niet echt..
Het voorkomt 2 problemen.. backflow in de extruder en een koeling van de laatste laag van de print..

Dus ja, beter van well .. ik heb hem parallel geschakeld met de fan van het electronica boardje .. (om de mosfet te koelen!)
Re: PLA of ABS
August 15, 2013 06:13AM
ABS en PLA zijn eigenlijk overal ook wel even duur hoor.

Ik verkoop try out pack van 5 kleuren in ABS of 5 kleuren in PLA, maar als je me mailt, kan ik ook iets maken met ABS en PLA door elkaar zodat je zelf kunt kijken hoe beide materialen printen.

Edit:
Toen keek ik naar de datum en dacht dat dit al lang niet meer relevant zal zijn. Toch, mochten meer mensen PLA en ABS willen proberen, kan dit natuurlijk ook.

Edited 1 time(s). Last edit at 08/15/2013 06:17AM by Calis.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login