Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Goedkope zelfbouw

Posted by vincentbosch 
Goedkope zelfbouw
June 01, 2011 04:34AM
Hallo reprappers,

Ik heb een paar vragen; Ik wilde een reprap kant en klaar gaan kopen, maar mijn vader vond dit dus niet goed en ook veel te duur. Nu wil ik zelf een reprap gaan maken, ik kan de benodigde dingen zo bij de plaatselijke bouwmarkt ophalen, maar ik weet eigenlijk niet precies wat ik nodig heb. Dus wat heb ik allemaal nodig en hoe kan dit zo goedkoop mogelijk. Misschien een paar goedkope webshops, en wat is voor mij ook het makkelijkst en snelst? Weten jullie ook plaatsen waar je goedkoop plastic kan kopen, welke extruder is het makkelijkst, wat is het verschil tussen 3mm en 1.75mm en werkt een 3mm in een 1,75mm (denk het zelf niet) en andersom, kun je al plastic van huis uit recyclen, zoja hoe en kun je met andere dingen dan plastic printen zoals koper of tin, en kan dat met de standaard extruder, of is er een soort universele die gewoon met alles werkt als het onder een bep temp. smelt. Ik weet dus niet wat ik allemaal nodig heb en hoe de elektronica werkt en wat ik daarvan nodig heb, hierbij dus alstublieft wat hulp. Het mag de nodigde knutseltijd kosten, maar hij moet ook redelijk snel en kwalittief goed kunnen printen, met ook weer een lage kostprijs.

Alvast heel erg bedankt en sorry voor de vele vragen, maar ik wil gewoon goed geinformeerd zijn,

Groeten Vincent

EDIT: Ik koop het liefst de onderdelen in Nederland, eventueel dat ik ze ophaal, want ik ben niet echt van de import. Als het niet anders kan sta ik hiervoor wel open.

EDIT2: Het liefst met een redelijk print oppervlak, netzoiets als de mendel, of een goedkope versie van de mendel oid..... en ik denk niet dat ik de software zelf aan kna passen. Ben pas 14, maar wel erg geinteresseerd in techniek enzo.

Edited 2 time(s). Last edit at 06/01/2011 04:42AM by vincentbosch.
Re: Goedkope zelfbouw
June 03, 2011 11:55AM
Niemand?? Kan i niet gewoon de electronics bij mendel-parts bestellen, de stalen dingen bij de bouwmarkt en dat iemand mij goedkoop de plastic parts kan leveren? Wat zou ik dan allemaal nog nodig hebben?? Help mij alstublieft.
Re: Goedkope zelfbouw
June 04, 2011 04:05AM
Je vragen kun je grotendeels zelf beantwoorden als je op de reprap wiki rondkijkt naar termen als 'bill of materials'. Kortom, eerst je huiswerk maken.
Re: Goedkope zelfbouw
June 04, 2011 04:08AM
Op school ben ik ook te lui om huiswerk te maken winking smiley Heb iets gelezen over robot arm met een extruder en/of een cnc frees ding. Is dit goed mogelijk, omdat een robotarm in principe alles in huis heeft??
Re: Goedkope zelfbouw
August 24, 2011 10:28AM
Hoi,

Ik zat met dit zelfde probleem, hier mijn oplossing:

Op deze website staat een geweldige handleiding (IKEA achtig) voor het bouwen van een reprap mendel prusa ( [garyhodgson.com] )

Er is een keuze tussen de verschillende printers, maar voor jouw denk ik dat de reprap mendel prusa voldoet. Deze is een stuk goedkoper dan de orginele mendel doordat deze veel minder bearings (lagers), belts (v-snaren) en minder printed parts heeft. De orginele mendel (vaak sells mendel genoemd) is iets duurder maar wel degelijker. De Mendel Prusa kun je zien als een sells mendel waarbij zoveel mogelijk weg is gehaald.

Ik heb de RAMPS electronics gebruikt (dit omdat ik Arduino Freak ben en veel mensen deze elektronica aanraden)
  • Arduino Mega (freeduino.eu, bedrijf in nederland)
  • Pollolu stepper drivers (freeduino.eu)
  • Ramps shield (ebay tijnekind)
  • Electronica componenten (Dickbest.nl)
Verder:
  • Motors, heated printbed, thermistor, heater, printhead, fillament (mendel-parts.com)
  • Printed parts (reprapltd.com) (KIES VOOR EEN WADE´S EXTRUDER, in plaats van een mini geared extruder, en de RepRap mendel prusa printed parts.)
  • Draadeindes, staven, moertjes boutjes (bij een groothandel hier in de buurt, kan ook op mendel-parts)

Het is nog niet mogelijk om zelf plastic flessen te smelten en die uit te printen. Mensen zijn er wel mee bezig (zie http://recyclebot.tumblr.com/, TU delft heeft hier ook wat onderzoek naar gedaan: http://reprapdelft.wordpress.com/) Verder weet ik niet precies of je soldeertin in je printhead kan stoppen, ik heb hier idd ook over nagedacht aangezien de temperatuur warm genoeg is soldeer smelt bij 183 graden. http://blog.reprap.org/2009/04/first-reprapped-circuit.html

Een zeer goed introductie filmpje voor RepRap http://www.youtube.com/watch?v=B3D56IpACME

Zelf heb ik 1.75 mm fillament, omdat de printheads voor 3mm waren uitverkocht sad smiley . Ik raad je aan om voor 3mm filament te gaan, deze is meer verkrijgbaar en goedkoper.

Ik kan zelf nu nog niet een geweldige printer printen (doordat ik voorheen repsnapper gebruikte en nu overschakel op skeinforge)

Ik ben zelf 16 en ook geïnteresseerd in techniek, en het lijkt me vet je te kunnen helpen (via e-mail, of msn ofzo.) Ik kom oorspronkelijk uit de Arduino hoek (Het maken van robots en automatische systemen, draaiende zonnepanelen, monitoren van windmolens fysieke elektronische spellen maken).

Je zou ook kunnen kijken of er een FabLab bij jouw in de buurt is, dit is een plek waar allerlei techneuten samenkomen. En waar apparaten staan (lasersnijders, 3D printers, freesmachines) die je gratis of tegen kostprijs kunt gebruiken.

Groeten Geert (Lemio)

PS: Ik woon trouwens in Zeeland

Edited 2 time(s). Last edit at 08/24/2011 10:51AM by lemio.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login