Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

builder als vervanging van de Orca

Posted by Replace 
builder als vervanging van de Orca
May 16, 2013 10:10PM
Ik overweeg een Builder aan te schaffen met 2 extruders, ter vervanging van mijn Orca

Heeft iemand die hier al en zo ja, hoe is de ervaring met 2 kleuren versus nadruppelen enzo?

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: builder als vervanging van de Orca
May 17, 2013 05:15AM
Bij mij op de academie hebben ze een Replicator X2, en ik hoor van ze dat dual extruder hun niet echt bevalt. Het is leuk dat het kan, en zelf beschouw ik het ook meer als een gimmick, het zal vast veel afstelwerk zijn, op de academie overkomt ze vaak dat de verschillende kleuren layers niet exact op elkaar komen, ook hebben ze wat problemen met retraction en drip.

Waarom zou je eigenlijk je Orca willen vervangen? Er is vast wel een mogelijkheid om je Orca om- te bouwen naar dual extruder?

Benieuwd naar de overwegingen die je hebt gemaakt die je ertoe doen besluiten om een nieuwe printer te kopen smiling smiley

- Marinus
Re: builder als vervanging van de Orca
May 17, 2013 07:54PM
Hi Marinus,

Ik heb de Orca zelf gebouwd, tijdens een workshop bij Gubbels,
Sindsdien heb ik er veel aan gesleuteld en geupgrade tot v043, maar toch heb ik wel mankementen.
Met name de stabiliteit van de extrusie geeft hinder. Ik zit al aan mijn 3e extruder en hij is erg critisch voor slip. Ook na de upgrade naar hobbed-bolt. En hij iserg gevoeligvoor verschillende PLA"s

En nu iksteeds meer ontwerp is het hinderlijk dat het printen vaak misgaat.

Dus onlangs was ik bij het KPMG 3dseminar en daar stond 3dprinter4you met een stel Builders.
Ik was erg gesharmeerd door die printere en over de resolutie van wat daar uit kwam.

Dus die wil ik kopen. Dual extruder is daarbij een niet zo dure optie, vandaar.....
De Orca gaat marktplaats op zodra de Builder binnen is.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
jcr
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 04:57AM
Hoi Thomas,

Als je je nu al stoor aan een haperende extruder, dan kan je waarschijnlijk je lol op met de Builder. Kijkend naar de foto's op hun site, gebruiken ze PG35L motoren, waarvan bekend is dat de tandwielen nog al snel de geest geven. Dit motertje is korte tijd erg populair geweest bij verschillende RepRap ontwikkelaars en early adopters, maar je ziet dat iedereen ze links laat liggen nu er wat ervaring mee op gedaan is. Misschien dat de mensen van 3dprinter4u een verbeterde versie opgedoken hebben of laten maken, maar ik betwijfel het.

Een gimmick zou ik dual extruder niet willen noemen, maar het heeft momenteel nog wel een vrij beperkt toepassings gebied. Zoveel multi-kleur objecten zijn er niet en aan support materiaal is er nog niet zoveel verkrijgbaar. Het lekken wordt momenteel "voorkomen" door bij wisselen van de active extruder, de andere veel verder te retracten dan normaal. Helemaal oplossen van het druppelen doet dit helaas niet. Ik ben momenteel zelf ook een dual extruder aan het bouwen en verwacht nog wel een paar problemen tegen te komen smiling smiley

Heb je overigens wel eens overwogen om een reprap aan te schaffen/bouwen, in plaats van een onbekende (gesloten) printer? Over het algemeen is daar veel meer bekend over en is makkelijker hulp mee te krijgen dan met een of ander onbekend apparaat waarvan er weinig in het wild voor komen en bijna niemand bekend is met de constructie/werking.
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 11:05AM
Ik zie de Orca als een ge evolueerde reprap.......
ik denk dat mijn probleen niet liggen in de motoren, maar in de combinatie van meenemers, aandrukkers en hot/end constructie.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 01:06PM
Hoi Thomas,

Een Orca is volgens mij best een goede en degelijke machine. Daar moet je goede resultaten mee kunnen behalen.
Ik denk persoonlijk dat het zonde is om een ander machine te kopen.

Je problemen zitten in de extruder / hotend combinatie begrijp ik.
Dit zit mooi bij elkaar. Door goed te kijken en luisteren naar je printer moet je er achter kunnen komen wat het probleem is.

Een aantal tips:

Wanneer treed het op.?
Bij lange stukken achter elkaar zoals een grote solid infill, ergens tussen de retrackts in.
Of aan het begin /einde van een spoor, dus net voor of na de retract.
Deze info geeft een indicatie van waar het probleem zit.

Als je de hotend los haalt van de extruder en je voert de draad met de hand in, gaat dat dan makkelijk en regelmatig of stottert hij?

Groeten,

Jan
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 01:24PM
grote infills zijn inderdaad slachtoffers.
ik expirimenteer al met hogere retract minima (dus pas na grotere afstand) maar dat geeft weer drip bij de aankomst.

als ik de eerste laag (dus 100%) neerleg, dan slaat hij soms een hele of meerdere banen over.
als ik dan cancel en de filament met de hand doordruk, dan loopt hij gewoon goed.

je ziet ook bij 100% infill dat het na zoveel banen weer terugkomt, maar hij pikt het wel weer steeds op.

Ook bij honingraat mist soms een stuk, maar dat valt niet zo op en vereffent na een paar lagen eestal wel weer.

ik zie geen overdreven schaafsel onder de hobbed bolt
dus hij blijft niet hangen, want als hij dat doet dan komt hij nooit meer in beweging.

ook mist de motorgeen stappen. het tandwiel loopt lekker gelijkmatig rond.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 02:03PM
Wat bedoel je met hogere retract minima?

Als een solid infill een tijd goed gaat en dan even stop om wat later weer op gang te komen denk ik toch aan dat je motor stappen mist. Tijdens de infill wordt de druk in de nozzle opgevoerd, naar verloop van tijd wordt de druk zo hoog dat de motor niet meer de kracht heeft om alle gewenste hoeveelheid plastic door te voeren. Dit kan met een hapering gaan, dat zie en hoor je goed. Het kan ook geleidelijk gaan zodat je het niet of nauwelijks ziet.

Wat je het beste kunt proberen is de snelheid terug te brengen. Denk aan de helft of zelfs een kwart, dan zie je het verschil beter.
Hoe snel print je nu?

Bij een goede print zie je helemaal geen schaafsel. Hooguit een heel klein beetje poeder tussen de tanden van de hobbed bolt.
een andere mogelijkheid is dat de hobbed bolt niet goed vast zit op de motor as. Ik ga er even van uit dat je deze hebt [www.mendel-parts.com]

Maak even een markering op de as en de hobbed bolt, zodat je mogelijk verloop kunt zien.

Success,

Jan

Edited 1 time(s). Last edit at 05/21/2013 02:10PM by jand.
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 07:59PM
ik bedoel dat hij niet meer retract tussen kleine spaces.

ik print op 50 met first lyer daar de helft van.

ik zal eens die bolt markeren. goeie tips.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: builder als vervanging van de Orca
May 21, 2013 08:04PM
jan,

ik heb een infill foto in de ' infill' topic.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login