Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Advies gevraagd prusa i3 en drivers

Posted by bartch 
Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 01, 2013 09:21AM
Hallo allemaal,
ik heb wat advies nodig en hoop dat hier te vinden.
ik heb een tijd geleden mijn proxxon cnc freesmachine omgebouwd tot cnc frees. Mijn 3 stappenmotoren zijn Nema23 2NM en 3A per phase.

Nu heb ik het ook voor elkaar gekregen om van mijn cnc frees een 3d printer te maken door eenzelfde driver toe te voegen en een extruder te plaatsen ipv een freesboor.

Ik heb helaas te lichte drivers gekocht.
Ik heb dit type drivers: [www.stappenmotor.nl]
Deze drivers kunnen tot maximaal 1.5A (ik neem aan dat dit ook per phase is). De motoren die 3A nodig hebben, zijn daardoor zeer traag en geven te weinig kracht met alle gevolgen van dien. (stappenverlies, zeer traag, etc, etc.)

Voordat ik mijn frees in orde ga maken met krachtiger drivers zou ik graag eerst een Prusa i3 printer willen bouwen.
Ik wil wel graag proberen om mijn huidige elektronica te gebruiken.
Ik wil bij reprapworld een aantal Nema17 motoren bestellen maar ik lees dat deze 2.5A current rating hebben. Betekent dat dat mijn huidige drivers hiervoor ook te licht zijn? Kan ik iets beschadigen als ik hiermee aan de slag ga?? Hoe kan het dat deze relatief lichte motoren zoveel ampère per phase nodig hebben?

Mijn setup is wellicht iets anders dan de meeste gewend zijn voor 3D printen, maar dat komt vooral omdat een cnc-frees het oorspronkelijke uitgangspunt was.
Dit is mijn setup:
pc > breakout-board (via parallel port) > 4 stepper drivers m415C > 4 Nema17 motoren.
Dit alles gevoed door een voeding van 24V of 36V

Daarnaast heb ik een PID-controller Board van Gnexlab. Deze maakt het mogelijk om de hotend en heated bed op temperatuur te houden.
Ik gebruik MACH3 als software.

Kan iemand mij advies geven op mijn huidige drivers? Werkt dit of kan ik beter een hele andere weg bewandelen?

Bij voorbaat dank!
Groeten
Bart
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 01, 2013 02:09PM
Hallo Bartech,

Waar kom je vandaan?
Zelf ben ik ook bezig met een Prusa i3 en wil graag ook nog een CNC frees maken. Kennis en ervaring uitwisselen lijkt me dus erg leuk en nuttig.

reprapworld heb ik daar ook naar gevraagd. De electronica die ik had kon tot 2A aan. Zij zeiden dat dit wel goed zou gaan. Ik vond het geen geweldig idee en heb contact opgenomen met Wantai (een producent van steppermotoren) en heb bij hun 1,7A motortjes gekocht. Ik moest er 10 afnemen, maar vond dat niet zo'n probleem. Als je in de buurt woont kunnen we altijd eens afspreken en kijken hoe 1,7A motortjes zich gedragen met je electronica.

Heb jij nog een duidelijke onderdelen lijst kunnen vinden voor je prusa i3? Zelf heb ik er 2 gevonden, die toch nog wel afwijken op bepaalde punten.

Groetjes,
Jonnie
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 01, 2013 03:39PM
Hoi Jonnie,

Bedankt voor je bericht. Ik kom zelf uit Nijmegen. Prima om ervaringen te delen! Ik ben net als jij nogal zoekende naar goede Prusa i3 bouwtekeningen.
Ik heb nu besloten om voor de "boxed" version te gaan, dat is dus niet de "single plate" versie.
Ik heb een poolse site gevonden (http://reprap.org/wiki/Clone_wars:_Prusa_iteración_3) van iemand die hem heeft gebouwd en gebruik dat nu als leidraad, maar ik ben het met je eens dat de onderdelenlijsten op internet nogal van elkaar verschillen. Heel verwarrend. Ik houd in ieder geval die poolse site aan, want daar staan ook de STL onderdelen die geprint moeten worden.
Ik heb inmiddels het hout van het frame al in elkaar zitten. Ik heb inmiddels ook al draadeind en "gladde staven" of "smooth rods". De gladde staven zijn volgens de leverancier rvs, maar volgens hem werd dit ook ook vaak assenstaal genoemd, maar ik ben er niet zeker van dat hij het zeker wist. Ik lees ook dat mensen Silversteel nemen.
Vreemd is dat de algemene wiki ook m10 draadeind in de boodschappenlijst heeft, maar deze poolse site bouwt alles met m8.
Nu komt nog de uitdaging, want elke bouwhandleiding hanteert geloof ik vershchillende lengtes van de benodigde rods/staven/draadeinden..zucht..

Verder heb ik ook timebelt, pulleys en een heated bed gekocht, deze zullen een dezer dagen binnenkomen.

ìk ben wel geinteresseerd in 4 van jouw motoren. Bij de motoren van reprapworld vind ik de benodigde 2.5A nogal aan de hoge kant. Ik denk dat jouw 1.7 een stuk efficienter lopen op mijn drivers. Ik las ergens dat het "rule of thumb" is om je motoren met 70% van de gespecificeerde current aan te sturen. Zo lopen ze lekker en niet te warm.
Kun je mij evt. mailen en laten weten wat je voor 4 motoren wilt hebben?

Wat betreft mijn CNC-frees-project. Ik kreeg van mijn vader een hobbyfreesmachine, de Proxxon KT150 met kruistafel. Via wat gegoogle kwam ik erachter dat Kevin van DamenCNC hiervoor een ombouwset heeft gemaakt voor CNC. (http://www.damencnc.com/en/machines/milling-machines/retrofit-kits/180)
Niet echt heel goedkoop, maar ja, hij heeft het toch maar mooi zelf uitgevogeld en ik was te lui om zelf de motormounts te gaan maken en overal losse onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
Helaas dus heb ik te lichte drivers en ga deze ooit nog eens vervangen door wat zwaardere, of ik probeer wat lichtere motoren misschien. Het werkt allemaal wel, maar hij slaat nogal eens een stapje over bij het frezen en dat kan natuurlijk niet als je precies wilt werken.
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 01, 2013 05:42PM
Hoi Bartch,

Ik ben ook de boxed version aan het maken. Ik vind hem wat meer body hebben en ook mooi dat je er spul een beetje in kunt wegwerken (electronica, power supply). Het ijzer rond, wordt inderdaad vaak assenstaal genoemd. Ik heb het gewoon bij de bouwmarkt gehaald. M10 draadeind gebruik ik ook nergens, maar de z as is m5, ook op de site die jij noemt. de lengtes van de draadeindes zijn bij mij wel anders dan hier genoemd ja. Misschien dat deze serie filmpjes iets voor je is: [www.youtube.com] 18cm lengte voor je threaded rod lijkt me wel erg weinig speling geven (ik heb die 25cm).

Bijgevoegd heb ik de 2 specificaties van de steppers die mijn leverancier in Duitsland heeft. Wat mij direct opviel was dat de 1,2A echt veel minder holding torque heeft dan de 1.7A variant. Als ik jou was zou ik eerst even kijken hoeveel kracht 1,7A motortjes leveren met 1,5A geleverd en of een 1,2A bijvoorbeeld voldoende is om de X en de Y te bewegen (ik vermoed van niet, maar het is de moeite om te checken).

Groetjes,
Jonnie
Attachments:
open | download - 42BYGHM208.pdf (86.1 KB)
open | download - 42BYGHM809.PDF (87.3 KB)
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 02, 2013 02:21AM
Bedankt voor de youtube link, daar heb ik wat aan!
Die 1.2A zijn denk ik inderdaad wat aan de lichte kant voor de assen, maar zijn prima voor een directe extruder met filament voor 1.75mm. Dat heeft niet zoveel kracht nodig. Natuurlijk is het handig om wel voorbereid te zijn op 3MM filament en evt. een andere extruder, dus, een zwaardere motor is altijd handig.

Groeten
Bart
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 02, 2013 02:36AM
Volgens mij bouwt de persoon uit het filmpje een grotere variant van de standaard boxed versie, of niet?
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 02, 2013 04:34AM
Hoi Bart,

Mooi om dat te horen! Ik begreep wel dat 1,75mm veel makkelijker is dan 3.0mm, maar hoe sterk je stepper ervoor moet zijn wist ik niet. Zeker met die Metal Gear motortjes dacht ik dat gewone Nema 17's te zwak waren. Zelf ga wil ik ook alleen 1,75mm gaan gebruiken, dus dit maakt meer extruders mogelijk smiling smiley

In dat filmpje zegt hij inderdaad dat hij iets wil maken vn een "Prusa X" ofzo, maar de maten die hij noemt voor zijn box frame zijn dezelfde die ik bij andere bronnen vond. Het belangrijkste is natuurlijk dat je print platform door de opening past en je extruder voldoende naar links en naar rechts kan winking smiley

Deze site vond ik als eerste. Hij heeft ook nog steeds geen goede bouw handleiding, maar langzaam aan komt er wel meer op. [reprap.org] De lengtes voor de rods staan daar ook wel mooi vermeld.

Groetjes,
Jonnie
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 02, 2013 04:46AM
Ha Jonnie,

pin me er niet aan vast hoor, want ik heb de extruder nog niet zo heel lang in gebruik..tot nu toe werkt hij prima.

die site had ik ook gevonden..ik begrijp dus dat jij deze maten hebt gebruikt voor de rods van de y-as:

Y Axis:

2x 370mm 8mm smooth rod
2x 400mm M10 threaded rod
4x 205mm M8 threaded rods

maar heb je die m10 threaded dan vervangen door m8 threaded? Ik kom namelijk op andere bouwtekeningen nergens anders m10 tegen in de beschrijvingen en ik ben bang dat eventuele printed parts dan niet meer passen.
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 02, 2013 08:29AM
Jannie,
In de bouwbeschrijving zie ik ook dat ze een houten basis onder de heated bed plaatsen. Heb jij ergens kunnen vinden hoe groot die plank ongeveer moet zijn? Hij is net iets groter als het heated bed.
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 02, 2013 05:56PM
Hoi Bart,

Die filmpjes zijn de enige waar ik dat ooit in heb gezien. Ik kan ook nergens vinden hoe groot dat dan zou moeten zijn en zelf doe ik dat dus ook niet. Wel doe ik tussen mijn heated bed en de houten plaar 2 schroefjes om afstand te houden.

Groetjes,
Jonnie
jcr
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
April 04, 2013 10:38AM
Hoi Bart,

Het plankje onder het HBP is 225mm in het vierkant. Maak deze ook niet te dun, want dan gaat deze staan resoneren met de printer en dit wordt heel snel luid en vervelend (zei iemand die hier 6mm MDF voor gebruikte)
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
June 02, 2013 06:01AM
hallo allemaal, hier een kleine update over de Prusa i3.

Hij werkt inmiddels erg goed. Ik heb de seriele aansturing en de losse drivers inmiddels vervangen door het veel betere/compactere en goedkopere Megatronics v2.0 bord. Ik raad niemand aan om meer een losse arduino met ramps te gebruiken. Dit Megatronics bord heeft heel veel standaard aansluitingen. De drivers die ik gebruik zijn de high current pololu drivers type 8825. (2.5A)
De 1.2A extruder motor heb ik maar vervangen door een 2.5A exemplaar omdat hij zo ontzettend heet werd dat mijn Wade Extruder begon krom te trekken.
Ik ga er nog een display en keypad aan koppelen om de printer autonoom te kunnen laten printen.

Ik print eigenlijk alleen nog maar met ABS omdat het veel sterker is en beter geschikt is voor de onderdelen die ik wil printen. Nadeel is dat ABS nogal snel krom trekt, maar om dat enigszins te verhelpen print ik op een warmtebed van 110 graden en smeer ik het glas in met ABS-juice. (mengsel van ABS en aceton). Daarnaast heb ik tussen warmtebed en printbed nog wat glaswol gestopt om de boel wat beter te isoleren zodat het bed sneller warm wordt.

Als software gebruik ik Repetier Host en de Repetier Firmware. Voordeel van deze firmware is dat je de eeprom heel eenvoudig via de Host software kunt aanpassen zonder dat je eerst de firmware moet updaten via de Arduino software. Nu nog een hoop tweaken om de optimale snelheid te vinden.

hierbij een linkje naar een foto van de printer:
Foto Prusa i3

Volgende project: de Rostock..die vind ik zoooo mooi! smiling smiley

Callis, is jouw boxed prusa al klaar inmiddels??

Groeten
Bart
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
June 02, 2013 08:35AM
Hoi Bart,

Mooi dat je alles nu goed werkend en op elkaar afgestemd hebt!
2,5A steppers met een driver die ook 2,5A kan leveren past natuurlijk perfect.

Dank je voor je update!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Advies gevraagd prusa i3 en drivers
June 02, 2013 09:04AM
Hoi Calis,
ja, maar toch heb ik de current-potmeter van de drivers maar een kwart of iets meer open gedraaid, als ik meer current geef, dan bewegen de motoren niet!..toch gek. Ik heb de drivers overigens wel gekoeld met een koelribbetje en een ventilator.
Grt
Bart
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login