Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Heated Bed

Posted by kloknibor 
Heated Bed
June 20, 2013 02:01PM
goedenavond,

Ik ben van plan volgende week te beginnen met de bouw van mijn eigen 3D printer ! alleen ik zou er ook graag netjes ABS mee willen kunnen printen... en het probleem is dat het heatbed, om de juiste temperaturen te behalen, 24V nodig heeft i.p.v. de veel voorkomende 12V. Het probleem is dat ik geen PSU kan vinden die 24V levert en genoeg vermogen... mijn idee was nu om een omvormer tussen de 12V lijn en de mosfet van het heated bed te plaatsen om de gewenste 24V te bereiken. Echter trekken deze omvormers slechts maximaal 10A bij 24V is dit voldoende ? of is er meer vermogen nodig?

wat trekt zo'n heated bed nou eigenlijk? en heeft iemand misschien betere adviezen om dit op te lossen ?

alvast bedankt,

kloknibor

ps : het heatbed wat ik had gezien was een PCB heatbed winking smiley
Re: Heated Bed
June 20, 2013 02:13PM
Het 12 volt bed trekt bijna 10A, dus om op hetzelfde vermogen te komen zal het 24 volt bed 5A trekken.

24 volt voedingen zijn er zat op ebay, en chinese websites voor minder dan 2 tientjes thuis uit china smiling smiley

Voor de rest (motoren en hot end) heb je 12 volt nodig, Je kunt dan het vermogen dat het bed neemt (c.a. 110 watt) aftrekken van de voeding die je normaal nodig hebt. Met een 12 volt 180 watt kun je de rest prima voeden.

Blijft de vraag: waarom zo moeilijk een geen 12 V bed genomen?

Edited 3 time(s). Last edit at 06/20/2013 02:17PM by Johnny.
Re: Heated Bed
June 20, 2013 02:18PM
Bedankt voor je snelle reactie !
Ik denk dat ik het probleem niet helemaal goed heb uitgelegd... De heatbed werkt zowel op 12V als op 24V het enigste probleem is dat je voor ABS een warmer heatbed nodig hebt (110 graden) en dit is volgens de leverancier alleen te behalen bij 24V en bij 12V kom je niet verder dan 90 graden...
Als u mij een 12V bed kan aanraden waarvan u zeker bent dat die 110 graden behaald zou ik daar erg blij mee zijn !

kloknibor
Re: Heated Bed
June 20, 2013 02:40PM
Ahh .. ok.

Tja .. even rekenen: een 12 volt bed heeft een weerstand van (U/I) 12 / 9.9 = 1.2 ohm

Als ik dat op 24 volt aansluit dan gaat er (U/R) 24 / 1.2 = 20 A lopen en is het op genomen vermogen (UxI) 24 x 20 = 480 watt.

Daar heb je
A: een niet standaard voeding voor nodig, die is niet zomaar te koop. 2 of 3 voedingen parallel kan (maar is dat verstandig?)
B: een bed nodig wat op dat vermogen kan werken. Een standaard bed is bij 480 watt in no time naar de vaantjes.

Ik zou het eerder zoeken in andere oplossingen. Warmte aan de omgeving beperken b.v.

n.b. mijn prusa krijgt ook een standaard 12 volt bed, en ik verwacht daar ABS mee te kunnen printen. (geen ervaring nog)

In een volgend project maak ik een bed op 220 volt, maar ook dat gaat 100 watt worden,

Edited 1 time(s). Last edit at 06/20/2013 02:41PM by Johnny.
Re: Heated Bed
June 20, 2013 03:10PM
Ik print met 6 printers op dit moment op 12 volt en deze bekomen een temp van 110 graden. Dus ik zie het probleem niet echt?


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Heated Bed
June 20, 2013 03:13PM
owkeej dan denk ik dat ik het gewoon mooi op 12V ga wagen winking smiley Het stond op deze manier op de site vermeld en zelfs na email corrospendatie bevestigden ze dit... vandaar dat ik me er zorgen over maakte winking smiley
Re: Heated Bed
June 20, 2013 05:21PM
Ik zou gewoon zorgen dat je onder jouw bed enige vorm van isolatie plaatst. En normaal moet het dan wel goed zijn.


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Heated Bed
June 20, 2013 06:02PM
Hihi sorry kloknibor (of Robin Kolk, lijkt me?), maar wat is 'corrospendatie'? winking smiley

Niet erg hoor, ik vond hem eigenlijk wel mooi!
jcr
Re: Heated Bed
June 21, 2013 08:48AM
Hoi kloknibor,

Zoals Johnny je hier al voorrekend, de standaard PCB heaters zijn compleet ongeschikt voor gebruik op 24V (traces op de pcb zijn niet berekend op 20A). Tevens kan ik beamen dat de standaard pcb heaters prima 110C halen op 12V. Een hbp op 24V laten draaien kan wel, maar zal dan moet je een hbp hebben die hiervoor geschikt is (zie bijvoorbeeld de "MK2b Dual Power" op http://reprap.org/wiki/PCB_Heatbed). Maar dan eindig je dus met twee voedingen, of je moet weer je hele printer geschikt maken voor 24V, maar dat brengt ook weer de nodige uitdagingen met zich mee.

Groetjes,
(een andere) John
Re: Heated Bed
June 21, 2013 09:52AM
Kloknibor schreef eerder al dat het bed geschikt is voor 12V en 24V.
Een converter van 12V naar 24V schiet niet echt op en is ook een extra ding. Bovendien moet je er eerst maar een een zien te vinden die voldoende vermogen heeft. De beste oplossing is dan een extra 24V voeding te gebruiken.
Andersom is logischer: een 24V Voeding gebruiken een een 24V naar 12V converter gebruiken. Worden vaak in vrachtwagens gebruikt.

Wat je even moet uitzoeken is wat de gespecificeerde vermogens zijn voor 12V en voor 24V en kijken of een je een tweede voeding de moeite waard vindt.

Zelf heb ik een alu-plaat (5mm) met weerstanden gemaakt en een glasplaat erop. Dit wordt gevoed met 24V. 3.3 ohm, geeft 175 watt. Dit komt in 10 a 15 minuten op 125 graden. Hoger heb ik nooit geprobeerd. De rest heb ik ook aangepast en draait ook op 24V.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/21/2013 09:57AM by jand.
Re: Heated Bed
June 23, 2013 04:18PM
bedankt allemaal voor jullie reacties, top ! en het robin gedeelte klopt inderdaad haha :p maar ik ga de gok gewoon wagen winking smiley zal zo te horen wel goedkomen winking smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login