Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

printer klaar....maar nu de software en calibreren

Posted by herry 
printer klaar....maar nu de software en calibreren
August 13, 2013 03:52PM
herman huiskamp en ik woon in Drenthe in Loon
Ik ben 2 jaar met Blender (3D tekenprogramma) bezig geweest en besloot toen een 3D printer te bouwen en heb de printed parts voor de Prusa i3 box besteld, hout op maat laten zagen, ringetjes en moeren gekocht (gewoon lekker begonnen). Omdat ik tegen de software opkeek heb ik het boek ¨Getting started with Arduino¨ gekocht, de Arduino IDE software geinstalleerd en wat met scripts gespeelt om LEDś, LCD en motortjes aan en uit te zetten. Maar toen ik de Arduino Mega wou bestellen zag ik op RepRapWorld een alternatief, de Minitronics (geen Ramps en stepper drivers nodig , goedkoper en ¨plug and play¨) vooral dat laatste sprak me wel aan. Dus de Minitronics gekocht, ingebouwd en alles bekabeld.
Maar ik loop weer vast op de software.
Voor het aansturen van de microprocessor gebruik je Arduino ? (Merlin is een soortgelijk programma ?)
Voor het in plakjes snijden ( G-Code ) ,heb ik Slic3r op de computer gezet.
En dan heb je nog firmware nodig....weer de keuze uit verschillende programma ś.
Dus mijn vraag is .....heeft iemand ervaring met Minitronics ?
......welke software programma ś werken goed (en makkelijk) samen ?



ik kom in ieder geval naar die beurs in Zwolle op 19 sept. Hoop daar veel te leren en te zien (ook lekker dicht in de buurt ).
Re: printer klaar....maar nu de software en calibreren
August 14, 2013 05:22AM
Hallo Herman,

Welkom hier op het forum!

De Arduino IDE gebruik je eigenlijk alleen om de firmware (Marlin, sprinter, repetier, etc) naar de electronica te uploaden.

Om je printer aan te sturen gebruik je een programma als pronterface, repetier host, ReplicatorG, etc)
Op je minitronics moet je een aangepaste versie van Marlin zetten, deze is te downloaden van de RepRapWorld website.

Voor welke software je kiest is volgens mij meer een kwestie van persoonlijke voorkeur dan van combinaties die echt beter/slechter samenwerken dan andere.

Succes en hou ons op de hoogte!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
jcr
Re: printer klaar....maar nu de software en calibreren
August 14, 2013 07:31AM
Hoi Herman,

Aan de computer kant zijn er verschillende programma's mogelijk zoals Calis al aangeeft. Hier gaat het altijd om de combinatie van een slicer en host software voor de printer, waarbij die laaste vaak ook meteen een slicer kan aanroepen of zelfs ingebakken heeft. De meest gebruikte host software zijn momenteel Pronterface, Cura en Repetier-Host. In wat mindere mate wordt ReplicatorG ook nog gebruikt, maar lijkt behoorlijk aan populariteit te verliezen. Probeer ze gewoon allemaal en gebuik wat jou het beste bevalt winking smiley

Als slicer is vooral Slic3r aan te raden, welke prima samenwerkt met Pronterface en Repetier. Cura heeft een eigen, gloednieuwe en supersnelle slicer ingebouwd welke ook nog de moeite waard is. De enige andere slicer waarvan ik weet dat deze actief ontwikkeld wordt is Kisslicer, maar deze is niet opensource en de gratis versie heeft zo zijn beperkingen. Als je rond zoekt, zal je ook nog veel verwijzingen tegenkomen naar Skeinforge, maar dit wordt momenteel niet actief ontwikkeld en kan nog wel eens verwarrend zijn voor een beginner. Eerder was dit ook de ingebouwde slicer van Cura, maar sinds een aantal weken niet meer dus.

Een ander stukje software wat nog wel van pas zou kunenn komen is Meshlab of Netfabb Basic, waarmee je defecte ontwerpen kunt repareren en modificeren alvorens deze aan je slicer te voeren.

Wat firmware betreft zijn er ook verschillende smaken om uit te kiezen, maar omdat je al aangeeft een Minitronics bordje gekocht te hebben, zit je momenteel aan Marlin vast. Andere firmwares ondersteunen deze (nog) niet. Overigens is het niet meer nodig om de aangepaste versie van Marlin bij RRW vandaan te halen aangezien standaard Marlin de Minitronics sinds eind mei ook ondersteunt. Deze kan je hier downloaden, of als je met git om kunt gaan, kan je deze clonen van [github.com]
Re: printer klaar....maar nu de software en calibreren
August 15, 2013 08:39AM
@ Calis en jcr.
Bedankt voor de snelle reaktie. Ik zat behoorlijk vast met al die software,maar door jullie uitleg wordt het al weer wat duidelijker.
Ik ben ondertussen Marlin aan het downloaden en op Google aan het zoeken naar Pronterface en Repetier.
Ook herinner ik me nu dat in RepRap Magazine een leuk artikel over dit onderwerp stond (ook nog even goed nalezen). Ik ben in ieder geval over het dooie punt heen en weer lekker bezig.

bedankt herry

@ Calis
Als ik de boel draaiend heb (ik hoop dat dat niet al te lang duurt), dan bestel ik zeker 5 mooie kleuren PLA.
Re: printer klaar....maar nu de software en calibreren
August 15, 2013 09:20AM
Hallo,

Op mijn webshop bij links staat mijn dropbox endaar staat ook heel wat uitgelegd ivm de software en dergelijke misschien ben je daar iets mee?


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login