Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Anti Warp Technieken in design

Posted by Replace 
Anti Warp Technieken in design
March 09, 2014 01:33PM
Ik heb doorgaans noot last van warp, met mijn printjes, maar die zijn dan ook nooit zo groot.

Helaas gaat het nu wel mis met een groot ontwerp.
Ik heb een design gemaakt voor het Star Trek Chess en zo'n bord wordt 18 cm in het vierkant. (Das bijna de hele buildplate)
Op zich is de stick aan de glasplaat prima, maar warp is sterker dan stick :-(
Mijn eerste poging geeft een vreselijk gewarpte hoek, een minder en twee mooi rechte.
Ik heb de print gestopt voor hij klaar was want het werd te erg.
(Zie bijlage, na het afkoelen en omdraaien)

Nou las ik laatst iemand over ontwerp "wijzigingen" om warp tegen te gaan. Wat wordt daar mee bedoeld ?
Ik doe PLA

Zijn er tips zoals bv en balk over de randen of juist niet,
Solid layers of juist niet ?
Bed heter of kouder ?

Noem maar op, wat werkt ?

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - foto-21.JPG (136.4 KB)
Re: Anti Warp Technieken in design
March 09, 2014 02:41PM
Ik probeer het nu met een 'kammetje' langs de omtrek.
Een balk met sleuven op het bed, die op 2/3 boven worden gebridged.
Dat vond ik in een thingiverse object.
Ben benieuwd !


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Anti Warp Technieken in design
March 09, 2014 05:11PM
Ik zweer sinds een paar maanden bij de blauwe schilderstape van de Praxis. Ik zag laatst dat ze daar 9.50 voor durven vragen, maar vond er in dezelfde winkel een aantal in de afprijs voor vier euro. Grote objecten met 5 mm brim en dan trekt er helemaal niks los.
Ik heb laatst in een mail van Jonnie een quadcopter body van 15 bij 15 laten zien. Helemaal strak.
Post anders je STL. Doen we een wedstrijdje vlakprinten.
Re: Anti Warp Technieken in design
March 09, 2014 05:40PM
Haha,

ik ga je dat niet aandoen, het zijn 3 STL's die je na elkaar op dezelfde plek moet printen.
Dus 2x één laag en dan de derde tot ca 1.5 cm hoogte. Dan gaat het mis.

Als je het daarna omdraait, dan is het mooi glad (behalve de hoeken :-)

ook het kammetje begint al op te krullen. Hopelijk zakt hij straks weer door zijn gewicht ....

Is die schilderstape glad ? Door het fusen van die enkellaags op glas wordt het mooi....... en ik wil geen tape naden.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/09/2014 05:41PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Anti Warp Technieken in design
March 11, 2014 08:39AM
Quote
Evbeurdn
Ik zweer sinds een paar maanden bij de blauwe schilderstape van de Praxis. Ik zag laatst dat ze daar 9.50 voor durven vragen, maar vond er in dezelfde winkel een aantal in de afprijs voor vier euro. Grote objecten met 5 mm brim en dan trekt er helemaal niks los.
Ik heb laatst in een mail van Jonnie een quadcopter body van 15 bij 15 laten zien. Helemaal strak.
Post anders je STL. Doen we een wedstrijdje vlakprinten.

Wat grappig, ik had begrepen dat alléén 3M de juiste coating op de blauwe tape heeft smiling smiley Niet dus?
Re: Anti Warp Technieken in design
March 11, 2014 09:23AM
Quote
Ohmarinus
Wat grappig, ik had begrepen dat alléén 3M de juiste coating op de blauwe tape heeft smiling smiley Niet dus?

ik kon geen blauw hier vinden, dus heb groen geprobeerd (geen 3M), werkt ook goed smiling smiley
Re: Anti Warp Technieken in design
March 11, 2014 05:45PM
Quote
Ohmarinus
Quote
Evbeurdn
Ik zweer sinds een paar maanden bij de blauwe schilderstape van de Praxis. Ik zag laatst dat ze daar 9.50 voor durven vragen, maar vond er in dezelfde winkel een aantal in de afprijs voor vier euro. Grote objecten met 5 mm brim en dan trekt er helemaal niks los.
Ik heb laatst in een mail van Jonnie een quadcopter body van 15 bij 15 laten zien. Helemaal strak.
Post anders je STL. Doen we een wedstrijdje vlakprinten.

Wat grappig, ik had begrepen dat alléén 3M de juiste coating op de blauwe tape heeft smiling smiley Niet dus?

De rolletjes zijn van Pattex, maar misschien is dat onder water ook van 3M. De tape van Aldi en Action doet het niet, die blijven aan je print plakken. Als ik voorzichtig ben met het uitnemen van de printed parts, dan gaat mijn tape makkelijk een week of twee-drie mee. Ik schuur het af en toe schoon met een dot staalwol. Werkt prima.
Re: Anti Warp Technieken in design
March 11, 2014 07:55PM
Quote
Evbeurdn
Quote
Ohmarinus
Quote
Evbeurdn
Ik zweer sinds een paar maanden bij de blauwe schilderstape van de Praxis. Ik zag laatst dat ze daar 9.50 voor durven vragen, maar vond er in dezelfde winkel een aantal in de afprijs voor vier euro. Grote objecten met 5 mm brim en dan trekt er helemaal niks los.
Ik heb laatst in een mail van Jonnie een quadcopter body van 15 bij 15 laten zien. Helemaal strak.
Post anders je STL. Doen we een wedstrijdje vlakprinten.

Wat grappig, ik had begrepen dat alléén 3M de juiste coating op de blauwe tape heeft smiling smiley Niet dus?

De rolletjes zijn van Pattex, maar misschien is dat onder water ook van 3M. De tape van Aldi en Action doet het niet, die blijven aan je print plakken. Als ik voorzichtig ben met het uitnemen van de printed parts, dan gaat mijn tape makkelijk een week of twee-drie mee. Ik schuur het af en toe schoon met een dot staalwol. Werkt prima.

Pattex is trouwens van Henkel winking smiley

[www.pattex.be]
Re: Anti Warp Technieken in design
March 12, 2014 05:54PM
Vraagje... ik heb dus opkrullende hoeken bij een vierkant van 18x18 cm.

Als ik nou de hoeken ga afronden.... zou dat helpen ?
Dan heb ik niet die krachten in de lengte en breedte ... toch ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Anti Warp Technieken in design
March 13, 2014 04:57PM
Quote
Replace
Vraagje... ik heb dus opkrullende hoeken bij een vierkant van 18x18 cm.

Als ik nou de hoeken ga afronden.... zou dat helpen ?
Dan heb ik niet die krachten in de lengte en breedte ... toch ?

Afronden zou zeker werken, omdat het materiaal op een scherpe hoek heel smal is. Maar of het genoeg is om te zorgen dat het niet losspringt... Het zou zeker helpen, maar misschien merk je het niet omdat de warp krachten erg hoog kunnen zijn.
Re: Anti Warp Technieken in design
March 13, 2014 05:34PM
Sinds een tijdje :

Scotch Glue Stick 3M (streepjescode 30064065)

op glas plaat (zonder verwarming)

werkt perfect voor PLA
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login