Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

RAMPS probleem

Posted by karelk 
RAMPS probleem
November 18, 2012 05:01PM
Hoihoi,

Ben nieuw hier, dus een korte intro: Karel uit Noord Limburg, probeer een eigen model CNC/3D printer te maken.
Klein build-volume, maar wel erg sterk, zodat ik er ook een dremel/frees in kan hangen voor klein freeswerk.
Ik maak graag vanalles, maar de elektro zag ik niet zo zitten (en zeker geen communicatiesoftware schrijven, dus graag dat stukje standaard), dus heb een arduino + RAMPS 1.4 gekocht, met pololu stepper drivers.

Nadat de X en Y-as voorzien waren van steppers heb ik eerste testjes gedaan, met eigen test-interface, en afzonderlijk werkten ze (aangesloten op X-as). Zie bv Speed Test.
Toen ben ik dingen gaan doen om beide assen tegelijkertijd aan te kunnen sturen, ofwel twee steppers aansluiten en aansturen.
Daar ging iets mis. Geen idee wat. Op een gegeven moment deed 1 motor het niet meer, en nu ook de tweede.
Na de stepper drivers vervangen te hebben, komt er wel weer geluid uit de steppers - maar geen beweging...

Voor dat ik oscilloscopen ga regelen en reserveRAMPS, pololu's en arduino's ga bestellen, heeft iemand enig idee van wat er loos kan zijn, mis kan zijn gegaan, oplossings-zoek-richtingen?

Merci,
Karel
Re: RAMPS probleem
November 19, 2012 06:00AM
Hoi Karel,

De hele reprap-scene is al behoorlijk uitgebreid en ge-catered op het gebruik van allerlei verschillende combo's machines.. Ik denk dat je beter kunt zorgen dat het eerst werkt met de standaard firmware (voor RAMPS zou ik Marlin gebruiken) met de standaard interface (zoals Pronterface/printrun)

Als het daarmee werkt, dan zou ik gaan kijken naar het aanpassen van de software/firmware om jouw toepassingen te realiseren.

1 tip: de pololus zijn gemaakt voor NEMA17 motoren, en je moet ze niet helemaal opendraaien, want je kunt er zowel de motoren en drivers mee slopen.
Om de motoren te testen kun je doormeten op weerstand per aderpaar (aderpaar kun je matchen door 2 draden bij elkaar te draaien, als er weerstand is op de as, dan is het een paar, als ie stuk is dan heeft ie zowiezo geen weerstand op de as)
Bas
Re: RAMPS probleem
November 19, 2012 10:39AM
inderdaad als er wel geluid uit komt maar geen beweging dan is het vaak een connector die niet meer lekker zit dus dat doormeten is een goede tip.

Let er ook op dat je de motoren alleen los haalt als de 12V van je bordje is anders kan je ook de drivers mollen!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login