Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

nema motoren z-as draaien niet

Posted by nawikre 
nema motoren z-as draaien niet
November 22, 2012 10:24AM
Hallo medebouwers,

ik heb mijn prusa eindelijk af, maar ik zit met het probleem dat mijn nema motoren van de z-as (dus 2 motoren) niet goed willen draaien.
Als ik het programma Pronterface opstart kun je daarme 3 snelheden op de z-as testen. 0,1 1 en 10. Als ik 0,1 en 1 test draaien ze wel. bij 10 maken ze 1 slag en daarna maken ze alleen maar een geluid en doen niets. Ook als ik ze test op 0,1 en 1 en ik hou ze vast met mijn hand kan ik ze soms tegenhouden.

Mijn opstelling is als volgt.
1 x computervoeding van 8A op 12V
1 x sanguinolulo V1.3a

ik vermoed zelf dat het aan mijn voeding ligt, dat die te zwak is om deze 2 nema motoren volledig te laten draaien, maar weet het niet zeker..

iemand ervaring met dit probleem?

ik hoor het graag.

Iwan
jcr
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 07:36AM
Hoi Iwan,

Je voeding met 8A is afdoende om je hele printer op te laten werken (mits je er geen HPB op aansluit en redelijk normale hotend heb), dus dat zou geen probleem op moeten leveren. Wat je kan proberen is je Z-as pololu/stepstick iets verder opendraaien zodat de motoren wat meer stroom krijgen. Mocht dit niet werken kan het zijn dat het schroefdraad te stroef loopt. Dit is deels te verhelpen door deze te smeren met wat olie/vet, maar mocht dat niet baten kan je ook proberen, als je ze al gebruikt, de veren in de x-ends wat in te korten.

Overigens test je niet verschillende snelheden in Pronterface met de 0.1/1/10 knoppen, maar kies je de afstand in mm die he z-as moet afleggen. De snelheid waarme je Z beweegt stel je in dmv het invul vakje direct boven die 0.1/1/10 bedieningsknoppen (zet deze overigens niet te hoog, je Z-as kan niet dezelfde snelheden aan als X & Y winking smiley

Groetjes,
John
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 08:01AM
Hallo John,

wat een gruwelijk goede tips...niet eens aan gedacht om de steppstick op te schroeven....
k ga dit direct uitproberen.

p.s er draait wel degelijk een hotbead en een normale extruder mee, maar die zijn niet aan bij het testen van dit geheel...

Ik kom hier zo op terug..
bedankt.

Iwan
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 08:47AM
topic kan gesloten worden....zo dom (zo makkelijk) en niet aan gedacht.

het werkt...

bedankt John.
jcr
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 09:05AM
Hoi Iwan,

Toch nog even een reply er achter aan dan voor de zekerheid. Pas op met je HPB, want die er bij gaat je 8A voedig dus niet trekken. Ik weet niet wat je gaat gebruiken als heater, maar als dit zo'n gewone PCB gebaseerde is (mk1 of mk2), deze alleen al is goed voor z'n 10 - 12A @ 12V
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 10:13AM
Ik heb deze inderdaad uit gelaten, tijdens testen.....ik merk dat de voeding zwaarder moet.

Helaas ben ik er nog niet, want las ik het nu wil calibreren volgens
[richrap.blogspot.nl]
kom ik tot het punt dat ik in pronterface wat gegevens in moet vullen zoals 30mm printen met een snelheid van 50mm/min. De extruder is 185 graden volgens Pronterface.

Deze hotend heb ik (entry hole 3mm, nozzle exit hole 3.5mm) en ik gebruik 3mm pla.

Als ik nu op de knop 'extrude' druk in Proterface, loopt het fillament terug (naar boven) in plaats van vooruit (naar beneden) Ondanks dat ik alles goed heb bedraad. Ook zie ik dat de toevoer stokt (als ik op 'reverse' klik in Pronterface)...ik zie dan dat de motor en grote tandwiel aan de hobbit bolt blijft hangen. Hij stottert zeg maar. Dit kan ik oplossen door de stroomtoevoer op te schroeven van de aanvoermotor, maar wat eruit komt in wel heel erg dun en komt erg langzaam....

Wat doe of gaat er fout.

alvast bedankt
jcr
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 11:16AM
Hoi Iwan,

Klinkt toch alsof je de extruder stepper verkeertenom aangesloten heb en een iets hogere temperatuur moet proberen.

Verwijder anders even je hotend en probeer extrude/reverse in pronterface nogmaals; waarschijnlijk zie je dan dat deze het tegenovergestelde doen van wat je verwacht. Dus even de prik er van af halen en gewoon het stekkertje op je sanguinololu 180 graden omdraaien.

Wat de temperatuur betreft, kan er een behoorlijk verschil zitten tussen wat er gemeten wordt en de werkelijke temperatuur, tenzei je wat tijd steekt in het calibreren hiervan. De toleranties van de gebruikte ntc's kunnen nog al groot zijn en je meet niet direct in de smeltkamer van het hotend. Gewoon even de idler op je extruder helemaal los halen en met de hand je filament door proberen te duwen. Gaat dit moeizaam, telkens de temperatuur een paar graden omhoog schroeven tot dat je het relatief makkelijk met de hand door kan duwen (je blijft evengoed wat weerstand voelen) en er een consistente extrusie uit je nozzle komt. Heb je dit voor elkaar, je idler weer dicht schroeven en dan weer met pronterface proberen. Ook hier geld weer dat je mogelijk je stepstick wat verder open moet schroeven voordat dit correct werkt (vergeleken met andere motoren heb ik die van mijn extruder ook "veel" verder open staan).

Groetjes,
John
Re: nema motoren z-as draaien niet
November 23, 2012 05:00PM
De stekker omgedraait en dat doet zijn werk goed....nog even afstellen met stroomsterkte en werkt nu ook.
Temperatuur omhoog gezet en dat gaat nu ook beter....de doorvoer is nu een stuk sneller. Maar u zit ik met een ander kein probleempje waar ik aan moet werken. 1 as (schroefdraad as) gaat erg stroef. Ik heb een koppelstuk gemaakt uit aluminium om de nema motor aan het tapdraad vst te maken. Ik denk dat die niet helemaal recht is en daardoor het tapdraad per omwenteling wat scheef trekt...daardoor gaat het erg stroef. Ik ga daar nog even mee bezig..Verder ben ik al een stuk verder.

bedankt.
Re: nema motoren z-as draaien niet
December 02, 2012 08:51AM
Het gedoe met de slippende motoren komt weer terug. Ik heb er maar een filmpje van gemaakt zodat mensen kunnen zien wat nu het probleem is.

Ik heb de draadeinde al ingevet zodat ze soepeler draaien, maar ook dat helpt niet. WAT kan het probleem nu zijn?

Filpmje z as probleem.

ik hoor het graag zodat ik verder kan en hem eindelijk kan laten werken...

Even ter extra info.
ik had alu busjes laten maken, maar het tapdraad in een busje leek scheef te zitten waardoor de draadeindes ook bleven hangen.
Ik heb de as waar de extruder op zit ook al waterpas gezet m.b.v de z asses. Ook heb de afstanden gemeten van de bovenste as (waar de 2 nema motoren op vast zitten) tot aan de onderkant van de houder waar de draadeind assen van de z as motoren in zitten (aan beide kanten) en ze op die manier dezelfde afstanden gegeven...

Ik weet gewoon niet meer wat ik nu moet doen.

Edited 1 time(s). Last edit at 12/02/2012 08:54AM by nawikre.
jcr
Re: nema motoren z-as draaien niet
December 03, 2012 03:17PM
Hoi Iwan,

Je motoren klinken echt alsof ze het zwaar hebben. Nu kan het gewoon een kwestie van gemiste stappen zijn door te weinig stroom en wederom makkelijk op te lossen door de Pololu wat verder open te schroeven, maar echte mechanische problemen zijn daar niet mee te overkomen. Kijkend naar mijn eigen Z-as Pololu, deze staat ongeveer op "11 uur" (zie bijgevoegde foto) en levert zo meer dan afdoende stroom voor de twee (veel gebruikte) Wantai 42BYGHW811 motoren. Afhankelijk van de door jou gebruikte motoren zou de benodigde stroom natuurlijk wat meer of minder kunnen zijn. Echter is het ook weer oppassen dat je weer niet te veel stroom door de motoren heen jaagt, want dan worden deze veel te warm.

Bij problemen van mechanische aard, is het geen oplossing om meer stroom door je steppers te sturen, al zijn lichte problemen hier wel mee te overkomen. Het z-draad smeren heb je al gedaan, dus zou geen problemen moeten geven (tenzei je heel zwaar vet gebruikt heb). Zoals ik al eerder vermeld heb, kunnen het de veren zijn in je x-ends, als je deze al gebruikt, die te groot/sterk zijn. Een stuk hiervan afknippen kan helpen. Overigens is dit makkelijk te testen door je motoren te ontkoppelen en met de hand je draad assen te draaien, dit moet vrij makkelijk en soepel gaan. Het enige andere wat ik nog kan verzinnen is dat je gladde as en je draad as niet exact evenwijdig aan elkaar lopen. Dit kan gebeuren als je je motor(en) iets te ver naar binnen monteert of heel vervelend, verkeerde geprinte onderdelen heb (verwant aan [github.com]). Een kwestie van even meten dus. Mocht dat het ook niet zijn.... mijn ideeën raken een beetje op. Misschien dat iemand anders met wat meer kennis/ervaring hier zijn licht op kan doen schijnen. Of je kan nog de Engelse fora proberen.

Groetjes,
John
Attachments:
open | download - pololus.jpg (257.8 KB)
Re: nema motoren z-as draaien niet
December 26, 2012 08:19AM
Dit probleem is eindelijk verholpen.

Oplossing:

draadeind vervangen door rvs draadeind. Dit loopt veel soepeler.
Het hele frame nog eens nagemeten om te kijken of alles nog recht en waterpas stond. (stond het wel)
nema motor vewisseld. (geen idee of dit heeft geholpen)
heel nauwkeurig geweest met afstellen steppermotor.

alles draait nu wel goed en soepel, zonder rare geluiden.

bedankt voor alle aanvullingen en tips.

fijne feestdagen nog.

greetz,

Iwan.
akg
Re: nema motoren z-as draaien niet
January 10, 2013 03:02AM
hallo ik ken dit probleem heb ik ook gehad feedrate z as te hoog zet hem maar eens oop 100 of 150 je zult zien dat hij dan wel draait
gr richard
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login