Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
January 04, 2013 09:02AM
Ik vraag me af.... In elke slicer kan je de gewenste laagdikte opgeven.

Ik print meestal met 0.3 mm.

Maar wat doet de extruder nou precies meer of minder als ik die dikte ga varieren?
De filamentdikte en de nozzle opening zijn niet variabel, dus het moet de feed zijn.

Maar ik snap het niet precies. Betekent het een hoogteverschil, bij altijd gelijkblijvende laag breedte?
Tenslotte is die nozzle altijd even breed.

Ik hoor graag hoe het zit.

Grt Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
January 18, 2013 10:41AM
de extruder gooit er iets minder (heeel ietsje) plastic uit en je Z as gat 0.1mm minder omhoog.

in principe probeerd de slicer de breedte van 1 los geprinte lijn hetzelde te houden behalve de hoogte
Re: Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
May 05, 2013 09:21PM
Je kan hem verhogen of verlagen als trade-off tussen print snelheid en detail. Had gehoort dat de maximum hoogte 80% die van de nozzle diameter mag zijn, maar uit eigen ervaring moet dat afhankelijk zijn van het ontwerp dat je print. Ik weet trouwens niet hoe laag de printhoogte nog nuttig kan zijn.

Dusver ik weet berekenen slice programmas gewoon hoeveel er ongeveer moet ge-extrudeert.
Re: Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
May 06, 2013 04:26PM
De optimale laagdikte neem je rond de 80% van de nozzle diameter, dat klopt.

Maaaar er is een calculator waar je die 80% invoert en dan dmv de steps/mm van je Z-axis in de formule te stoppen, je de ideale hoogte krijgt.

Voor mij is 80% van 0.4mm nozzle dus .32mm en nou zit de .325 precies op de mooie steps/mm van mijn Z-as dus heb ik die gekozen.

Calculator hierrrrrr:
[calculator.josefprusa.cz]
Re: Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
May 06, 2013 06:30PM
Ik heb natuurkunde gestudeert en ben dus allergisch voor die formuliertjes. :p Had eigenlijk niet daaraan gedacht.. Zal eens kijken welke waarden ik moet kiezen..
Re: Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
May 08, 2013 02:47AM
Nou, dat klinkt begrijpelijk, minder plastic en hij wordt dunner.

Maar dan heb ik nóg een vraag.... als je de laag dikker maakt, dan moet er dus meer plastic in dezelfde tijd door de hete zone.
Heeft dat gevolgen voor de stabiliteit van de temperatuur, dus de viscositeit, dus weer... de laagdikte ?

Op een bepaald moment smelt het natuurlijk minder goed omdat er meer langs moet ?

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Laagdikte ....... Hoe werkt dat eigenlijk ?
May 08, 2013 01:45PM
Ligt erg aan het ontwerp van je hotend, er is altijd een deel vloeibaar in de hotend, je kan het zien als een reservoir waar druk op staat, het niet-gesmolten filament drukt van bovenaf op het reservoir en zorgt ervoor dat er een steady 'flow' van gesmolten materiaal uit de nozzle komt.

Als je een goedkope (ik bedoel 'slechte', want goedkoop is niet altijd slecht) hotend hebt kan het zo zijn dat de hitte teveel omhoog kruipt en dat het filament te hoog al smelt en het hele zaakje een beetje vastloopt. Het kan ook zo zijn dat inderdaad je hotend teveel afkoelt door toevoer van koud materiaal. Ik had dat met een oude hotend erg vaak en dat kwam omdat de resistor die als hitte-element functioneerde, het aluminium niet goed raakte waardoor de contacthitte niet goed van de resistor in het aluminium trok.

Ik heb gelezen dat je om te voorkomen dat je hotend problemen krijgt, de laagdikte altijd zo'n 80% onder je nozzle width moet houden. Hoe lager je gaat, dat maakt niet uit. Je kan met een 0.4mm nozzle zelfs op 0.1mm layer height printen, ik heb nog lager gelezen van sommige mensen hier. De flow is dan veel lager en hij kan absoluut niet teveel afkoelen. Als je op 0.4mm laaghoogte gaat printen met een 0.4mm nozzle krijg je weer dingen als dat het filament aan de buitenkant van de bocht die het maakt als het de nozzle uitkomt, teveel aan de buitenkant zit en meer afkoelt, en het filament aan de binnenkant van die bocht, te warm blijft. Dit zorgt weer voor allerlei kleine veranderingen in de printkwaliteit.

Kan het artikel hierover niet meer vinden, misschien iemand anders die weet waar dit nog te vinden is?






Replace Wrote:
-------------------------------------------------------
> Nou, dat klinkt begrijpelijk, minder plastic en
> hij wordt dunner.
>
> Maar dan heb ik nóg een vraag.... als je de laag
> dikker maakt, dan moet er dus meer plastic in
> dezelfde tijd door de hete zone.
> Heeft dat gevolgen voor de stabiliteit van de
> temperatuur, dus de viscositeit, dus weer... de
> laagdikte ?
>
> Op een bepaald moment smelt het natuurlijk minder
> goed omdat er meer langs moet ?
>
> Thomas
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login