Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Reprapers in Amsterdam regio

Posted by branko_nl 
Reprapers in Amsterdam regio
March 04, 2013 04:27AM
hi folks ,

Ik zoek mensen dat een Reprap hebben en wonen in de buurt van Hoofddorp /Amsterdam (dus mij).
Paar weken geleden heb ik een MMax in elkaar gezet en ik ben bezig met kalibreren ...
Het zou handig zijn om iemand in de buurt te hebben voor de tips / checks / Meetups .

mijn gegevens:
mob. +316-3387-7129
email: braniti at yahoo _dot. com

ciao
Branko
p.s. net gezien post van Utrecht
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 06, 2013 06:24PM
Hoi Blanco,

Ik woon en werk in Amsterdam en houd me al wat jaartjes met de repraps bezig. Zelf heb ik geen Mendel, maar een ordbot en sinds deze week een delta type versie. Printer nr 4 geloof ik
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 07, 2013 01:27AM
bedankt voor de post ,
mooi , een guru in de buurt smiling smiley

Ik zal je emailtje sturen voor a meetup ...

Ciao,
B.
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 19, 2013 08:35AM
Woon in Haarlem en studeer in Amsterdam hier smiling smiley

Heb sinds een paar weken een Air 2 XL, maar heb hem nog niet helemaal aan de praat.
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 20, 2013 01:11PM
Orca v4x in De Ronde Venen

Grt Thomas
P.s beter een extra P in het subject zetten :-)

Edited 1 time(s). Last edit at 03/20/2013 01:12PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 22, 2013 03:19PM
Replace Wrote:
-------------------------------------------------------
> Orca v4x in De Ronde Venen
>
> Grt Thomas
> P.s beter een extra P in het subject zetten :-)


Hahaha ja dacht ik ook al aan winking smiley
Alhoewel sommige mensen de reprap wel een beetje verkrachten hoor...

Hoe bevalt je orca? Ik ben nog niet happy met mijn Reprap Air, nu is de Sanguino weer stuk en heb hem nog niet eens kunnen gebruiken....
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 27, 2013 09:33AM
Ja ik heb onder andere een MMax hier en zit op skype. Ook in A'dam gewoond smiling smiley

bij de mmax is het toch vooral van belang dat je hem direct accuraat bouwt, liefst op de 0.01 mm nauwkeurig (met afwijking van schuifmaat lukt dat niet maar ik schrijf het zo op voor het principe). Als dat betekent dat je plastic moet bijvijlen, vaak het probleem om 'm perfect gebouwd te krijgen, dan moet je dat dus doen.

Zo wil je direct dat de Y-as volledig parallel loopt en dat de Z as prima parallel loopt en dat het heated bed 100% waterpas ligt.

In geval van de metalen nieuwere mmax ligt het verhaal simpeler natuurlijk omdat de onderdelen dan makkelijker op elkaar passen. De 1.0 en 1.5 en een pipo die nu de 1.6 verkoopt, dat moet dus direct accuraat gebouwd worden, terwijl bij de prusa i2, daar kun je de zaak eerst bouwen en later pas afstellen.

Welke MMAX kit heb je gekocht met welke onderdelen erin voor X Y Z?

Ben hier bezig wat nieuw plastic te fabriceren in openscad voor de goedkope MMAXes (1.5 - 1.6). Dus met goedkope schroefdraad voor de Z as.

Edited 3 time(s). Last edit at 03/27/2013 09:40AM by hardwareaddict.
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 27, 2013 09:43AM
p.s. het valt me op hoe er wel 20 verkopers van mendelmaxes zijn en van degenen die eigen plastic ontworpen hebben die houden de STL's daarvan toch gewoon achter. Commercie heeft het beetje overgenomen in de reprap wereld als het gaat om de betere zelfbouwkits.
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 27, 2013 03:07PM
@sanguino stuk : de sanguino lijkt direct niet te functioneren als iets niet in orde is. Vooral de endstops.

Plug dus alles eruit, met name de endstops en test endstop voor endstop tot je de boosdoener hebt. Dan werkt hij mogelijk weer. Hier ook keer gehad smiling smiley
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 30, 2013 02:18AM
hola , leuk, dus tenminste 5 mensen in de buurt .

mhensen had me al adviezen gegeven ... power of the crowd !
Ik hoop dat mijn J-Head MKV Hot End / Extruder probleem opgelost is binnen 2 weken .
(btw. Ik heb niet so veel tijd om te experimenteren en forum te volgen omdat ik druk werk & kids heb )

@ hardwareaddict, goed te horen dat er is nog iemand met MMax , ik zou je graag op Skype of offline ontmoeten
, mijn skype naam is "branko_nl"
oh en onderdelen zijn van :
[blomker.com]

Zijn er Reprepers bijeenkomsten in NL?
Als er warmer word in Mei:-) ik zou een BBQ organeseren bij ons thuis bij de meertje in de buurt ...

> Commercie heeft het beetje overgenomen in de reprap wereld
Zeker een topic om te bespreken bij BBQ ... OS and commercialization of OS ... ik heb bijna niks gelezen over deze topic en wat community denkt over dat.
Ciao


p.s.
Engels is mijn tweede taal , NL is de 3de , dus fouten komen vaak voor ...
Re: Reprapers in Amsterdam regio
March 30, 2013 06:57AM
heh joh dat soort kits als die blomker dat zijn typisch Engelse kits joh - om iemand te citeren: "Behind blomker.com is a crap guy from the UK".

Engelsman die goedkoop via Maleisie kits probeert te slijten waarvan vast het plastic van geen meter op elkaar past en als er iets kapot is dan kun je 't niet retourneren.

De Chinese kits zijn net zulke ellende en ook het gros in NL, de niet-commercielen dezelfde ellende. Ze maken zich allemaal met Jantje van Leiden ervan af met het plastic, terwijl dat juist de grootste ellendebron is indien niet goed geprint. Als je zekerheid wilt dan is ultimaker natuurlijk stuk beter. Ook een factoren snellere printer overigens. Maar natuurlijk wel dubbele van die prijs.

Als je weinig tijd hebt zou ik die blomker kit retourneren en geld terugeisen, want het gaat maanden fulltime werk zijn dat goed te krijgen.

We zien nu dat CharlieSteurbaut alhier adverteert met een goedkope kit (die er tot voor kort niet werden aangeboden in een straal van 1000 kilometer). Tijd om 'm een kans te geven - dan horen we daarna 't geklaag wel smiling smiley

Met name omdat als hij goed plastic wil leveren dan gaat 'm dat precies 2 weken printtijd op een prusa i2 kosten per kit. Wie weet echter valt het allemaal reuze mee?

Als je dan nog de extrusies en een zak met T-slot moeren en een zak met schroeven koopt dan bouw je een prusa i2 zo om naar mendelmax. Die extrusies en zak met T slot moertjes ligt tussen de 50 en 90 dollar op ebay op dit moment.

Edited 6 time(s). Last edit at 03/30/2013 07:07AM by hardwareaddict.
Re: Reprapers in Amsterdam regio
April 01, 2013 09:05PM
Om eerlijk te zijn heb ik nogal spijt van de aankoop van mijn kit. De geprinte parts zijn veelal krom, de bijgeleverde moertjes en boutjes waren bij lange na niet genoeg en heb moeten bijbestellen bij conrad.nl er was maar een hele kleine portie bekabeling bijgeleverd en heb dat zelfs twee keer moeten bijbestellen, de heatbed moest ik zelf nog een MDF bodemplaat voor zagen en boren, de geprinte parts waar de glijlagers in horen te passen waren gekrompen bij printen denk ik want de lagers pastten er met geen mogelijkheid in. Sommige parts kom je amper aandraaien met de boutjes en mooi ringetjes ertussen, maar toch kraakten ze en ik was bang dat ze zouden breken.

Nu heb ik ontdekt dat de hotend gewoon van onbruikbare kwaliteit is, en de hotend en heatbed kan ik niet tegelijk aan hebben. De hotend komt dan niet boven de 190 graden uit en de heatbed blijft steken op 87 graden. Als ik de heatbed uitzet heeft de hotend ongeveer een half uur nodig om tot de 230 graden te komen en koelt daarna zeer makkelijk weer af..

Ik ga de naam van de verkoper hier niet noemen want dat vind ik ook niet netjes, maar ik kan je wel aanraden eerst wat mensen om ervaringen te vragen als je in NL koopt. Een deel van de kit die ik heb gekocht is wel prima in orde, maar een ander deel is absoluut niet in orde. Vooral de kleine details zijn vaak erg slecht afgewerkt en zorgen ervoor dat het geheel eigenlijk niet vlekkeloos werkt.

De mosfet op de sanguino die de stroom verdeeld was vanaf het begin al kapot, de usb kabel smolt bijna helemaal weg, dus ik dacht dat ik de polariteit van de voeding verkeerd had aangesloten, deze heb ik daarna andersom aangesloten, maar het bleek dus dat het in het begin wel goed zat en dat die oververhitting kwam door een kapotte 7805 mosfet. Heel vervelend, ik heb alles moeten opsturen, en weer moeten laten bezorgen.

De hotend die bij de kit zat is gewoon niet goed, het aluminium blokje is erg slecht gebouwd, de PTFE-huls die erbij zit is scheef afgezaagd, en de schroefdraad in de PTFE-huls is maar 6mm diep terwijl de bredere uitsparing aan de binnenkant wel 12mm diep is waardoor er wat ABS ophoopt in die ruimte, verder is het metalen buisje met schroefdraad dat in de PTFE-huls gedraaid zit weer een stukje wijder dan 3mm, ongeveer 0,5mm wijder, waardoor de gesmolten ABS zich ophoopt in dat reservoirtje en als het filament langer dan 10 seconden stilstaat in de hotend zit alles vast en moet ik hem eerst schoonmaken. Nu heb ik nog niet kunnen printen omdat op het moment dat ik een printopdracht geef, de printer eerst de positie gaat kiezen en de hotend op temperatuur brengt, dit duurt langer dan tien seconden waardoor tijdens het in- positie komen van de hotend, het ABS alweer vastgelopen is in de kop.

Ik erger me helemaal stuk aan al die kleine mankementjes waar ik tegenop loop. Inmiddels ben ik nu al een maand alleen maar problemen aan het oplossen die niet in mijn eigen schuld liggen. Daarnaast heb ik zo'n acht bestellingen moeten doen voor materiaal dat ontbrak voor de montage van de machine.

Al met al had ik net zo goed een geassembleerde machine kunnen kopen, dan had ik alle verantwoordelijkheid buiten mijn eigen kunde kunnen leggen en was ik veel goedkoper uitgeweest. Verder heeft de Reprap Air 2 'XL' die ik hier heb staan absoluut niet het opgegeven printoppervlak. Hier zou ik nog wat dingen aan kunnen veranderen, maar het blijft wel een kwestie van dat 200x200 al niet te halen valt omdat de nozzle gewoon niet tot de rand van het heatbed kan printen omdat de X-as steppermotor gewoon tegen de zijkant aankomt dan. In de hoogte heb ik misschien 12~15cm voordat de steppermotor van de X-as tegen de zijkant van het frame aankomt. De extruder zit gewoon in de weg dan.

Dit dwingt mij ertoe om te dromen over een eigen ontwerp. Ik studeer architectuur op de Rietveld Academie, en al is het niet zo'n technische studie, ben ik er wel door gefascineerd. Ik zie erg veel ruimte voor verbetering. Bij de Air begrijp ik bijvoorbeeld niet waarom er niet gewoon een spacer is gemaakt voor de onderkant zodat de machine onder welke omstandigheid dan ook gewoon altijd 100% haaks en waterpas in elkaar zit.

Zo, en nu ga ik slapen, het was weer een teleurstellende dag.

Ohja, en ik kan iedereen Marlin aanraden als firmware, ik gebruik nu Kliment Sprinter, maar het voelt verouderd, helemaal als je kijkt naar al die extra mogelijkheden die je in de Marlin firmware nu kan instellen.

Heel erg benieuwd of ik mijn eigen hotend kan maken, iemand die hier nog een adresje weet voor een betaalbare hotend?
- Marinus
Re: Reprapers in Amsterdam regio
April 02, 2013 09:15AM
hardwareaddict Wrote:
-------------------------------------------------------
> heh joh dat soort kits als die blomker dat zijn
> typisch Engelse kits joh - om iemand te citeren:
> "Behind blomker.com is a crap guy from the UK".

"typisch Engelse kits" als die van Reprappro en Nophead doen het anders aardig goed
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login