Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

waarom doet M119 het niet?

Posted by lesiur 
waarom doet M119 het niet?
March 09, 2013 04:49PM
Hallo,

Mijn eerste Prusa heb ik in elkaar, maar hij doet nauwelijks iets. Alleen de Z-as werkt een beetje, als ik de andere motoren daar op aansluit werken ze ook. Temperatuur van de heater wordt gelezen, verder geen enkele actie. Al lezende in allerlei fora kwam ik tegen dat een test om de endstops (Mech. Endstops v1.2 makerbot) het commando M119 (M200 in Teacup) gebruikt kan worden. Dit is bij mij het resultaat:
SENDING:M200
ok x_min:1 y_min:1 z_min:1

Wie kan mij vertellen welke betekenis ik dit moet geven? De endstops doen namelijk helemaal niets.

~~
Maryon

ps componenten van/voor de prusa:
Nema 17 stepper motors
RAMPS 1.4
Arduino Mega2560
Teacup
Pronterface
Slic3r

Edited 1 time(s). Last edit at 03/09/2013 04:49PM by lesiur.
Re: waarom doet M119 het niet?
March 13, 2013 09:33AM
Hallo lesiur,

Ik ben zelf nog bezig met mijn eerste reprap bouwen, dus heb nog geen praktijkervaring, maar misschien heb je hier toch iets aan.

op de RAMPS 1.4 wiki vond ik het volgnde:
"Sprinter and Marlin are popular and stable firmwares for RAMPS as of 3/28/2012. .... Others (Need pins set in Firmware as below)"

Het lijkt mij dus een communicatieprobleem tussen RAMPS en Teacup en ik adviseer je om eerst eens te kijken of het wel werkt met Sprinter of Marlin en als dat het geval is en je toch met Teacup wilt werken, eens te kijken welke pin assignment je dan moet gebruiken.

Succes!

Jonnie
jcr
Re: waarom doet M119 het niet?
March 15, 2013 04:40PM
Hoi lesiur,

Een aantal verschillende problemen, die deels met elkaar te maken kunnen hebben. Een kwestie van in de goeie volgorde oplossen smiling smiley

Je endstops eerst dus. De "ok x_min:1 y_min:1 z_min:1" die je terug krijgt van teacup betekend dat de firmware denkt dat alle drie de endstops ingedrukt zijn (0 == niet ingedrukt). Waarschijnlijk hou je ze ten tijde van testen niet ingedrukt, dus dat klopt niet. Je hebt ze dus of verkeerd aangesloten of verkeerd geconfigureerd in Teacup. Aangezien je niet vermeldt wat voor soort controller je gebruikt kan ik weinig zeggen over hoe de endstops aan te sluiten. Er van uitgaande dat je werkelijk de Makerbot endstops gebruikt, zorg er voor dat de 5V en GND coreect aangesloten zitten en dat pin 4 (signal) ook werkelijk van de signaal pin van de controller zit. Deze specifieke endstops zijn aktief laag, dus je moet in je config.h de opties X_INVERT_MIN, Y_INVERT_MIN, etc. aanzetten (zie Teacup Endstops). Als je dit allemaal voor elkaar heb en nogmaals een M200 stuurt zou je dus "ok x_min:0 y_min:0 z_min:0" terug moeten krijgen. Hou je nou een van de endstops ingedrukt en je stuurt nogmaals M200, zou je bijvoorbeeld "ok x_min:0 y_min:1 z_min:0" terug moeten krijgen.

Werken je endstops eenmaal, dan je motoren. Heb je het gebruikelijke "stroom afstellen voor de motoren" dansje al gedaan? E.g. het potmetertje op de stepper controllers stukje bij beetje open draaien tot dat je motor tot leven komt? Meestal hoor je ruim voor het midden al wat leven te zien, maar je hoort ze eigenlijk niet helemaal wagenwijd open te draaien (worden de controllers en/of motoren veel te warm). Of je kan iets wetenschappelijker, met een voltmeter de juiste referentie spanning instellen (zoals bij bijv. een Pololu of StepStick). Als je zoekt door het forum, kom je genoeg voorbeelden tegen die dit verder in detail uitleggen. Hou er ook rekening mee dat afhankelijk van bepaalde firmware instellingen een motor soms ook niet wil bewegen. Zo heeft bijvoorbeeld Marlin een optie die voorkomt dat de extruder motor werkt als het hotend beneden een bepaalde temperatuur is. Overigens zag ik hier niet zo snel enige sporen van in Teacup. Mocht dit allemaal geen baat hebben, zou het ook nog een mechanische probleem kunnen zijn. Dus ontkoppel dan een of meerdere motoren van hun as/snaar/tandwiel en probeer het dan nog eens.

Hopelijk kom je zo een eindje op weg. Veel plezier met debuggen ieder geval winking smiley

Groetjes,
John
Re: waarom doet M119 het niet?
March 16, 2013 07:02AM
Hi Jcr,

Dank je wel voor je hulp. In het nederlands is het zoveel makkelijker dan in het engels, al die technische termen is hell om te begrijpen. Dankzij je aanwijzingen geeft M200 nu waardes die kloppen. Wat nog niet werkt is dat de z-motor ook werkelijk stop als de endstop wordt ingedrukt, hij gaat gewoon door.

De potmetertjes had ik inderdaad al ontdekt en aan gedraaid. Maar de x en y motor lijken helemaal geen stroom te krijgen. De z-motor is wel goed in te stellen met de potmeter. Inmiddels heb ik de stepperdrivers verwisseld, om te controleren of ze misschien kapot zijn. Nu zit op het z-gedeelte de stepperdriver die aanvankelijk op de x zat, en opnieuw is de z de enige die iets doet. Ik heb alle motoren al een keer aangesloten op de z en dan werken ze goed, dus aan de motoren of de bedrading lijkt het ook niet te liggen. Mijn conclusie is dat de software (config.h) nog niet goed genoeg is om ook de x en y aan te drijven. En ik heb geen flauw benul waar dit in zit. Ik heb dit file bijgesloten, misschien dat je er even naar wil kijken?

~~
Maryon
Attachments:
open | download - config.h (23.1 KB)
jcr
Re: waarom doet M119 het niet?
March 25, 2013 11:28AM
Hoi lesiur,

Sorry voor de ietwat trage reactie, maar met het forum dat om de haverklap stopt met werken, drukte ivm werk en het knutselen aan een nieuwe printer, kwam ik er even niet aan toe.

Anyway, even vlug kijkend naar je config lijkt deze volgens mij niet echt te kloppen. Nu ben ik helaas (nog) niet intiem bekend met teacup en wat je eventueel weg zou kunnen laten in een configuratie, maar wat mij als eerste opvalt is dat je geen enkele ENABLE pin gedefiniëerd heb. Ik ben nu zelfs verbaasd dat je beweging in je Z kreeg. Dus misschien eerst eens de juiste pins instellen? En misschien voor de zekerheid, de acceleratie wat lager zetten (iets van 1000mm/s^2). Dit kan je naderhand altijd weer verhogen als je printer dat verdraagd.

Groetjes,
John
Re: waarom doet M119 het niet?
March 27, 2013 02:00PM
Ha John,

Fijn dat je sowieso de tijd neemt om te antwoorden. De config.h heb ik gedownload en ik ging ervan uit dat het zo zou moeten werken. Ik begrijp helaas het engels niet dat in programmering gebruikt wordt, dat maakt dat ik geen idee heb wat ik moet doen. Wat mij wel was opgevallen was dat de Z als enige helemaal op D-pins zit, de X en Y zitten ook op A-pins. Ik dacht dat mijn probleem misschien hiermee te maken had, heb geprobeerd daar iets meer duidelijkheid over te krijgen, maar dat is niet gelukt. Dat is misschien ook de reden waarom Z wel iets doet?

Ik ga het uitproberen wat je voorstelt, je hoort het nog.

~~
Maryon
jcr
Re: waarom doet M119 het niet?
March 27, 2013 02:32PM
Hoi Maryon,

Net zelf ook een RAMPS 1.4 bordje gekocht welke ik op mijn prusa i3 ga schroeven. Aangezien ik toch met een schone lei begin, prop ik er eerst wel even Teacup in en probeer ik er een werkende config voor te maken. Mocht dat lukken post ik die hier wel, dan heb je tenminste een werkend voorbeeld om het eea van te kopiëren (en weet ik iets meer van teacup om wat zinvollere antwoorden te geven winking smiley
Re: waarom doet M119 het niet?
March 30, 2013 06:02AM
Wow, John, dat zou hartstikke fijn zijn.

We zijn niet gebakken aan Teacup hoor, we zijn daar gewoon mee gestart, vonden het wel een leuke naam. Wat ben jij gewend om te gebruiken, Sprinter?

~~
Maryon
Re: waarom doet M119 het niet?
March 30, 2013 09:01AM
Ha John,

Ik heb in de config.h dingen veranderd, zoals je aangegeven had en nu doen alle motoren iets, zelfs de extruder. Ik heb zowel enable uncomment, als de invert commando's. Dit omdat ik merkte dat de stroomverbinding werd afgesloten op het moment dat ik via pronterface met de printer verbinding maakte. En nu doen ze het dus allemaal handmatig. Maar......
Als ik op 100 klik in pronterface blijft de motor bewegen, gaat gewoon steeds door. Dus op een of andere manier is 100 hetzelfde geworden als homing. Daarnaast werken de endstops nog niet, dus moet ik disconnecten om de motor te laten stoppen. Ook wil het wel gebeuren dat plotseling de XY motoren geen stroom meer krijgen, zomaar. Ik hoor dan iets verzet worden en dan gaat de amperemeter naar beneden en doen deze motoren weer niets.

Kortom, ik ben er nog lang niet, maar er is wel enige vooruitgang. Dank je wel voor je hulp zover.

~~
Maryon
jcr
Re: waarom doet M119 het niet?
April 02, 2013 09:53AM
Hoi Maryon,

Goed om te horen dat je er wat beweging in hebt gekregen, al gaat het nog niet helemaal gewenst. Het is toch echt noodzakelijk dat je je endstops eerst correct werkend krijgt anders blijven de motoren zich vreemd gedragen. Bijv. maar één kant op willen werken als het lijkt dat de endstops getriggerd worden. Of homing wat veroorzaakt dat motoren tot in het hiernamaals blijven draaien omdat ze de endstop nooit raken.

Ik heb inmiddels een config voor teacup weten te maken, welke ik vanavond eens uit zal proberen alvoor ik deze post. Ik snap nu ieder geval iets beter waar je tegen aan loopt. Nl. Teacup is toch iets meer voor de gevorderde gebruiker denk ik. Misschien moet je eens zoals je zelf al voorsteld, Sprinter proberen. Iets simpeler te configureren en iets beter gedocumenteerd. Zelf gebruik ik op dit moment Marlin, welke iets meer opties heeft, maar hier zou ik me nog niets aan wagen als ik jou was. Gewoon eerst eens Sprinter proberen (ga ik overigens ook weer doen zodra mijn 4pi binnen is).
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login