Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

object onder het bed

Posted by Replace 
object onder het bed
March 18, 2013 05:21AM
Ik heb een object als STL dat blijkbaar iets onder het 0-level van de zas ligt. tenminste dat zie ik na import in openscad.
enig idee wat er gebeurt als ikdat met slicer slice en dan print et pronterface?

gat de kop door mijn glasplaat, of wordt alles gewoon vanaf 0 geprint?

Thomas
p.s. optillen in openscad lukt wel, maar opnieuw renderen en exporteren doet hij niet. ook niet na netfabb....


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
jcr
Re: object onder het bed
March 25, 2013 11:44AM
Hoi Thomas,

Zoals je misschien zelf al ondekt heb, kan het geen last als je een object beneden z=0 hebt, slic3r is slim genoeg om het aller laagste punt in de stl op printer z = 0 te zetten. Wat wel een grappig effect kan voortbrengen is als je een object er bij plaatst wat hoger zit, want deze wordt natuurlijk niet automatisch naar het nul vlak verplaatst en zal dus je printer midden in de lucht proberen te printen.


Groetjes,
John
Re: object onder het bed
March 27, 2013 09:31AM
Het zou wel moeten werken, maar je wilt het toch boven 0 krijgen hoor.

Zijn de coordinaten hardcoded in openscad of valt dat simpel te transformeren - meestal hoef je toch maar weinig aan te passen in openscad om iets voor elkaar te krijgen daar de meeste objecten toch vrij simpel zijn geometrisch gezien.

Gebruik overigens CURA hier voor 't slicen - hopeloos dat slicer - moet je zoveel voor afstellen om een simpel printje te doen smiling smiley
jcr
Re: object onder het bed
March 27, 2013 02:24PM
Als je Slic3r al hopeloos vindt zou je voor de gein eens Skeinforge moeten proberen, dan wordt je waarschijnlijk helemaal gek winking smiley

Het is idd wel zo dat slicers als Cura en KISSlicer het 3d printen allemaal wat toegankelijk maken voor mensen die net beginnen met deze fantastische hobby, zonder dat ze meteen overwelmt raken door de te gebruiken software (de leercurve is al stijl genoeg voor sommige mensen). Maar op den duur als je wat meer ervaring krijgt wil je ook wat meer invloed kunnen uitoefenen op hoe wat geprint wordt en dan is een slicer met meer opties onontbeerlijk. Wat dat betreft schiet zelfs Slic3r nog te kort tongue sticking out smiley
Re: object onder het bed
March 27, 2013 02:47PM
Wat hard nodig is net voor het printen start is om een extrusion van een aantal millimeters plastic te geven, anders zit er in de j-head te weinig plastic, ook al geef ik handmatig een 10 mm extrusion *voor* ik de print opdracht geeft. Echter de tijd tussen het geven van de opdracht en het beginnen met printen, da's soms een minuutje hier.

Cura geeft net voor hij begint te printen nog een 5 mm boost. Ofschoon dat al aan de magere kant is, meestal net genoeg.

Probeer dat soort dingen eens met slicer smiling smiley

Probeer ook eens de E value te veranderen in slicer. Volgens mij kan dat alleen in de firmware als je slicer gebruikt. Nu dat is lekker als je verschillende filamentrollen hebt smiling smiley

Zulke dingen horen eenvoudig te zijn. Iets wat goed is, werkt overal goed.

We zijn het gelijk met elkaar eens als je zegt dat al deze programma's, vanuit professioneel opzicht gezien, zuigen.
jcr
Re: object onder het bed
April 02, 2013 10:26AM
Gaat wel een beetje zwaar off-topic zo, maar...

Je haalt hier behoorlijk wat verschillende dingen door elkaar. Cura is niet een of ander magisch programma wat allemaal fantastische features met zich mee brengt die elders niet beschikbaar zijn. Vergeet niet dat Cura alleen maar een printer control programma is met een meeverpakte slicer (in dit geval een directe afstammeling van Skeinforge), niet veel anders van programma's als Pronterface, Repertier-Host en ReplicatorG. Besturen allemaal je printer en bieden de optie om stl's te slicen. De een heeft wat meer knopjes dan de ander, maar in basis doen ze allemaal hetzelfde.

Het primen van je hotend is dus ook niets specifieks van Cura, maar gewoon g-code injectie wat je slicer doet. Als jij al onder de indruk bent van alleen maar 5mm plastic je hotend in pompen; dit is hoe mijn startup sequence werkt: unattended start. Dit werkt met zowel Slic3r als Skeinforge en onafhankelijk welk frontend ik gebruik.

Je e-steps/unit kunnen veranderen zonder je firmware te hoeven flashen heeft ook niets met Cura te maken, noch met welke slicer je gebruikt. Dit is gewoon een functie in je firmware zelf. Repertier was de eerste die dit ondersteunde, maar ondertussen kan je in Sprinter en Marlin dit ook doen. Kwestie van de juiste g-code sturen om het in te stellen en als dit correct werkt, naar EEPROM te schrijven zodat dit bewaard blijft (M92 Exxx om in te stellen, M500 om in EEPROM op te slaan).

En nee, vanuit professioneel oogpunt vind ik dat het huidige aanbod aan reprap software helemaal niet zuigen. Het tegenovergestelde zelfs, zwaar van onder de indruk. Vergeet niet dat je het hier over een stelletje hobbyisten heb die in de avond uurtjes met gesmolten plastic rommellen en dat deze hobby nog behoorlijk in de kinderschoenen staat. Als je zo graag professionele software gebruikt, moet je misschien een printer aanschaffen van Z-corp of Stratasys. Daar krijg je echte professionele software en ondersteuning bij zoals je van echte bedrijven kan verwachten. Enige nadeel is dat je printer minimaal 100 keer duurder uit valt.
Re: object onder het bed
April 12, 2013 02:52AM
haha, veel tips allemaal.

ik heb gemerkt dat het printen idd goed gaat na slic3r. de glasplaat blijft heel :-)
voor het primen van de kop doe ik iets anders. ik zet geen temperatuur in de gcode, dus ik hoef niet te wachten.

dus mijn sequence is:
wachten tot pronterface de temperatuur goed heeft,
home de kop
extrude manueel tot hij goed loopt
start de print met een skirt van 3 loops.

even voor de duidelijkheid: ik heb een glasplaat laten maken zonder de hoek linksvoor. Dus na het homen hangt de kop daar in de lucht en kan de extrusie gewoon naar beneden druppelen.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: object onder het bed
April 12, 2013 03:36PM
Open het gewoon in Repetier, dan zie je hem in de 3D box staan zoals het geprint wordt, en dan zie je ook meteen de onderkant als je wil en kan je ze Z corrigeren.
Re: object onder het bed
May 05, 2013 09:16PM
Replace: Waarom wachten tot de temperatuur de benodigde waarde bereikt heeft? Doet de firmware het het niet? (wellicht M92 P.. te laag als hij de temperatuur niet bereikt.)

Heb ook de ervaring niet dat ik moet extruden tot het goed gaat, de skirt is genoeg 'extrude start up' tijd. Ook in dit geval was dat eerder niet zo omdat eerder een PFTE buisje vergeten was te monteren. (reprappro)

Btw: beetje silly dat cura niet .gcode kan opslaan naar file.. Nou goed het kan wel door gewoon de sd-kaart directory te mikken op de lokale harddisk.
Re: object onder het bed
May 08, 2013 02:50AM
Hi Jasper,

ik heb gemerkt dat het wachten op de temperatuur nogal hinderlijk is.
Ook moet ik bij kleine objecten wel heel veel skirt neerleggen om de kop weer vol te krijgen.

En soms droopt de kop zo vreemd leeg dat er een hele knoedel pla onder hangt, di sleept hij mee het object in en die valt er op een slecht moment ooit eens af.

Nu heb ik alles onder controle :-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login