Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Goede hotend gezocht

Posted by Ohmarinus 
Goede hotend gezocht
April 04, 2013 01:36PM
Zoals de titel al aangeeft, ik heb een krap budget en ben op zoek naar toch een leuke hotend. Ik heb nu die van printedparts.nl maar die vind ik erg tegenvallen, ik heb me er inmiddels wat in verdiept en sta op het punt om er óf een zelf te maken, óf om twee verschillende modelletjes gewoon te kopen zodat ik er twee kan testen en ook nog een reserve heb als er iets stuk gaat.

Groeten uit Haarlem!
jcr
Re: Goede hotend gezocht
April 04, 2013 03:00PM
Hoi Ohmarinus,

Ik weet natuurlijk niet wat jou definitie van krap is en hoeveel je aan een hotend wilt uitgeven, maar van de betere hotends is de J-Head de meest betaalbare. Deze is voor ongeveer € 50 op verschillende plaatsen te koop (of voor $55 van de maker er van, Reifsnyder). Pas wel op, er komen steeds meer goedkope Chinese kopieën van de populaire hotends op de markt, welke niet van dezelfde kwaliteit zijn of dezelfde print resultaten behalen. Zo ook is dit het geval voor J-Heads, dus pas op wat je waar koopt (Ebay confused smiley).

Zelf een hotend maken is natuurlijk ook erg leuk om te doen, maar is niet voor iedereen weggelegd. Als je het aandurft, er zijn genoeg smaken om uit te kiezen. Je kan ook vanaf nul beginnen en zelf een hotend ontwerpen en fabriceren, maar dit pakt uiteindelijk veel duurder uit. Je gaat snel eerder gemaakte fouten herhalen die andere ontwerpers ook maakten en zal meerdere iteraties nodig hebben voordat het een werkend exemplaar oplevert.

Ieder geval succes met het verkrijgen van je nieuwe hotend.

Groetjes,
John
Re: Goede hotend gezocht
April 12, 2013 02:26PM
Hi John, bedankt voor je uitleg.

Inmiddels heb ik een hotend gekocht, het is deze geworden:
[www.ebay.nl]

Helaas was mijn extruder niet helemaal bijpassend, dus ik moet nog een nieuwe printen. Toen ik die vanmiddag aan het printen was crashte mijn repetier (gvd...) na anderhalf uur printen.

Vooralsnog een fijne hotend, maaaaar met deze hotend wordt mijn extruder wel extra warm en alles wat erboven zit, dus ik moet nu een ventilatortje gaan aansluiten om te voorkomen dat dingen daarboven beschadigen.

Inmiddels heb ik weer wat geld gespaard, dus misschien dat ik die J-head er ook nog bij- ga kopen. Ik denk dat een extra hotend nooit mis is. Heb ook een poolse verkoper gevonden op Ebay, ik weet niet hoe goed die hotends zijn, maar ik ga hem in ieder geval mailen over zijn constructie. Hij verkoopt ze per 2 voor een goede prijs.

Heeft die J-head een verwisselbare nozzle? Das wel handig voor als hij bijvoorbeeld vastloopt.

- Marinus
Re: Goede hotend gezocht
April 13, 2013 04:28AM
Hallo Marinus,

Van die poolse verkoper op ebay heb ik er ook 2 gekocht. Ik heb er nog niet mee ge print, maar vind ze er erg netjes uitzien en ik vond het erg fijn dat je echt alles kunt aanpassen hoe je het hebben wilt. Ik kreeg alleen op mijn berichtje met de afmetingen geen reactie meer. Hij had ze wel precies zo gemaakt als waar ik om gevraagd had. Ik was er dus erg tevreden mee.

Veel succes ermee!

Groetjes,
Jonnie
Re: Goede hotend gezocht
April 13, 2013 11:26AM
Aha, ik ben nu van kleur ABS gewisseld, ik had zwart ABS van een Nederlandse verkoper. Vreselijk spul, heeft mijn extruder gemold omdat er ineens een stuk op de rol zat dat dikker was dan 3,5mm!!!!! What de hel!

Dus nu is er een stukje van mijn guide op de extruder afgebroken, en daarna is het vastgelopen in de extruder en hotend. Hierdoor is ook een print van een paar uur compleet vertieft. Ik heb het zwarte ABS eruit gekregen en print nu met geel van dezelfde verkoper. Dit gele ABS werkt prachtig, het loopt mooi door, veel minder van die geluidjes van knappende luchtbelletjes en het hecht ook mooi aan elkaar. Ik kan nu mooi precies printen.

Ben natuurlijk meteen mijn Mendocino motor gaan printen die ik al twee jaar aan het ontwerpen ben, ik kan eindelijk los!

Die Poolse hotends ga ik er misschien nog wel bijbestellen omdat ik toch graag wat variatie en backup wil hebben. Ik heb gezien hoe een kapotte hotend er uit ziet bij een vriend van me, dus erg handig zoiets erbij te hebben. Aangezien ik de printer ook voor studie gebruik moet het gewoon goed werken. Heb net een ventilator klaar gemaakt om aangesloten te worden op de extruder, hij wordt erg heet en bij printjes van langer dan 1,5 uur moet ik echt koelen, de extruder-steppermotor wordt erg warm, kan hem nog wel aanraken, maar het lijkt me niet goed. Heb nu even provisorisch een ventilatortje opgehangen, als mijn huidige printje klaar is ga ik meteen even een mooie ventilator-bevestiging printen smiling smiley

Benieuwd naar die Poolse hotend! Ik neem een kleine en grote nozzle, maar welke maten precies weet ik nog niet, ik had eerst een 0.5mm maar die was van slechte kwaliteit, nu print ik met een 0.4mm, dit voelt aan als de ideale maat voor printen, maar ik zou ook stiekem nog wel een 0.3 willen hebben en dan veel op 0.2mm layer height printen.

Met de 0.4mm nozzle print ik nu meestal op 0.25mm layer height, met goed resultaat. Als ik iets wil draften dat print ik op 0.4mm layer height en dat gaat ook goed met het nieuwe filament, maar ziet er natuurlijk vrij grof uit.
Re: Goede hotend gezocht
April 14, 2013 05:38AM
Hoi Marinus,

Vreemd genoeg heeft de kleur vaak ook nog invloed op de kwaliteit van het filament. Dat heb ik al vker gelezen.

Mijn filament komt nu ook heel snel aan (dus er komt binnenkort weer een berichtje van een nieuwe webshop) en ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe dar daarmee is.

Wat ik heel fijn vond van die poolse hot ends is dat je er ook de feeder hole op kunt geven. Ik wil gaan printen met 1.75mm filament, maar heb de feeder holes op 1.85mm besteld. Een beetje verdikking kun je dan opvangen leek me. Filament van meer dan 3.5 mm dik vind ik wel heel erg!! Daarover zou ik contact opnemen met de verkoper. Al is het maar zodat die het tegen hun leverancier kunnen zeggen.

Als de stepper erg warm wordt, kun je ook even kijken of die wel goed is ingesteld qua stroomsterkte.

Succes!

Jonnie
Re: Goede hotend gezocht
April 14, 2013 12:27PM
Heb vandaag nog extra bekabeling besteld en toch maar Kapton tape omdat ik helemaal leip word van die ABS glue....

Verkoper reageerde niet echt op mijn mailtje.. Ik denk dat ik daar maar niks meer ga bestellen. Als ik een verkoper zou zijn van ABS en zo'n mailtje zou krijgen dan zou ik echt meteen de rol omruilen.
rvo
Re: Goede hotend gezocht
April 14, 2013 12:38PM
hallo

met de verwerking van/bij/met kunststof heeft kleur inderdaad effect met de verwerking ervan .
dit door de pigment additieven
bij zwart helemaal omdat daar veel '" roet "in zit en als vulling doet men er rotzooi/recycle in onder het mom van het is zwart en je ziet het niet .

grt
jcr
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 04:11AM
Zwart filament is inderdaad ongeveer het ergste waar ik mee gewerkt heb, maar er zijn evengoed nog grote verschillen qua kwaliteit tussen diverse fabrikanten. Het klopt dat idd de productie afval van andere kleuren en mislukte batches hier in verwerkt worden, maar blijkbaar maken sommige fabrikanten het nog bonter door allerlei meuk toe te voegen die het onprintbaar maak. Je moet het soms wel eens treffen denk ik winking smiley

@Marinus: Welke fabrikant/leverancier was dat? Als je nadat je contact heb gezocht met de verkoper over waardeloos filament niets te horen krijgt, is het misschien een beter idee om deze club links te laten liggen. Krijgen ze misschien door dat customer relations net zo belangrijk is als alleen maar spullen verkopen.

Ik gebruik liever ook zo weinig mogelijk aceton, zo ook dus geen ABS glue voor mij. Het printen van ABS op kapton gaat onwijs goed, mits je de temperatuur goed krijgt. Werkt soms zelfs zo goed dat de objecten er bijna niet vanaf te halen zijn, of zelfs het kapton kapot scheuren zodat jet het weer moet vernieuwen. Een goedkoper alternatief is PET tape, als je hier aan kan komen. Dit is ook iets dikker/duurzamer en kan wat meer misbruik hebben.

En wat al die vage/onbekende/goedkope hotends op ebay betreft, dat blijft een beetje gokken. Allemaal leuke nieuwe en onbewezen ontwerpen, iets dat ik liever vermijd indien mogelijk. Ik heb inmiddels wel geleerd dat een hot end ongeveer het belangrijkste onderdeel op je printer is en het de moeite loont om in een of meerdere goeie hotends te investeren, ipv. telkens weer het gevecht te moeten aangaan met halfbakken ondoordachte ontwerpen. E.g. even doorsparen en in een keer een goeie kopen, ipv meerdere malen goedkoop prutswerk aanschaffen, behoorlijk wat frustratie oplopen en mogelijk zelfs deze hobby aan de kant te zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn twijfels over die "EZ s157" hotend. Heeft iemand hier al (langdurig) PLA mee weten te printen? Ooit wel eens van iemand anders gehoord dat ie deze hot end gebruikt? En met succes?


Groetjes,
John
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 05:43AM
Beste John,

Ik word inderdaad ook best benieuwd welke leverancier dit was. Goede after sales is gewoon heel erg belangrijk. Direct namen noemen vind ik ook niet netjes, maar als er echt geen (fatsoenlijk) antwoord komt, is naming en shaming een goede oplossing. Dit is al niet de makkelijkste hobby en ik vind dat leveranciers daar ook wel aan moeten denken en het hun klanten zo makkelijk mogelijk moeten maken.

Wat zijn de hot ends die jij aanraadt/enthousiast over bent?

Die poolse hot ends vind ik er toch wat steviger uitzien dan die "EZ s157". Vooral dat je alles (ook de lengte van de PTFE buis) naar wens kunt krijgen en de labyrinth sealing vond ik erg fijn klinken.

Groetjes,
Jonnie
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 09:28AM
Hi, die Hotend die ik nu heb besteld bevalt me tot- nu toe erg goed hoor smiling smiley

Kapton tape is vandaag binnen gekomen, net als een set met snoertjes, hele fijne snoertjes dus ik ga dit weekend mijn bedrading opnieuw aanleggen omdat ik niet vind dat het nu netjes is en als er een probleem ontstaat in de electronica kan ik het nu gewoon echt never nooit niet ontdekken en oplossen. Het werkt wel super nu kwa eletronica maar het blijft natuurlijk eng als er wat mis gaat,

Zit nu nog op de academie, kan niet wachten tot ik straks thuis ben en kan printen!

Mijn heatbed vervormt hevig door de warmte dus ik ga proberen te printen op lagere temperaturen, ik hoop dat het werkt.

Ik heb eind deze week weer wat geld, als het goed is kan ik dat uitgeven aan de printer. Dan kan ik die poolse hotend kopen en gaan zoeken naar een oplossing voor de vervormende heatbed...
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 04:26PM
Hoi Marinus,

Tegen een vervormend heatbed werkt een glazen plaatje (wel met 4 klemmen vastzetten, niet met maar 2) vaak goed.
Wat voor snoertjes heb je nu?

Groetjes,
Jonnie
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 04:42PM
Hi, de verkoper van mijn machine, en het ABS, heeft me dus ook de kabels geleverd bij de kit, deze waren alleen lang en breed niet voldoende, had ik nog niet eens 1 stappenmotor mee kunnen aansluiten.

Bij de kit zaten losse stekkertjes en losse crimp-contacten die in die stekkertjes moeten. Dit had ik nog nooit gedaan maar ik dacht dat het 'normaal' was. Dus ik zo'n dure crimptang gekocht omdat ik dacht dat dat allemaal normaal was en 5 meter flatcable besteld en daarmee de motors aangesloten. Werkt prima, maar ik ben meer dan een week bezig geweest met kabels maken en aansluiten. Dit was echt vreselijk.

Nu heb ik mooie kabeltjes gekocht op ebay met alles al aangesloten, en zelfs in de juiste kleuren! Dit is echt zeer de moeite waard, bovendien zijn de kabels lang genoeg om netjes weggewerkt te kunnen worden. Voor tien euro had ik het hele pakket kabels van verkoper 'tijnekind'.

Wordt even een leuk klusje dit weekend om het allemaal aan- te sluiten.




Helaas is mijn huidige extruder te ruim en zit de hotend niet goed vast, ik heb een nieuwe X-carriage geprint en ga die zometeen monteren op mijn X-as en dan de hotend even goed vastklemmen in mijn extruder-body.

Dan kan ik eindelijk mijn extruder opnieuw printen, kan echt niet wachten tot ik mijn problemen heb opgelost.
Ik heb dus ontdekt dat het printbed niet zoveel vervormd, maar de hotend elke keer omhoog en naar beneden komt als de extruder een stukje retract omdat de houder van de hotend tekort schiet. Ik heb de hotend al ietsjes vaster gezet net met twee satéstokjes en ik heb nu al geen 'smashed layers' meer, dus ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Ik kon me ook al niet voorstellen dat mijn ontzettend goed ontworpen heatbed het probleem kon zijn winking smiley en inderdaad, de heatbed vervormd amper, helemaal nu ik de isolatie van onder de heatbed heb verwijderd.

Ik heb gister ook eventjes snel een halve box ontworpen in doorzichtig acrylaat die ik over de voorkant van de machine kan zetten zodat er geen tocht meer langs het heatbed kan stromen, dit is een prachtige oplossing, ik had eerst isolerend materiaal naast de heatbed tijdens het printen maar dit belemmerde ook het zicht.

Als de machine eenmaal goed draait zal ik eens goede foto's maken van het apparaat, ik heb een Reprap Air 2 'XL' (Eigenlijk 'SxL' want de verkoper heet Simon/Siemen en heeft het ontwerp nog iets aangepast ofzo).

Dit is een Reprap Air met iets meer printhoogte, misschien zo'n 200x200x140mm nu, en de Z-couplings zijn niet goed geprint door de verkoper dus de schroefdraad-assen wobbelen bovenin erg en daardoor kan ik sowieso maar tot max 100mm hoogte printen. Daarna klemt het teveel en slaan de steppers door. Niet doen dus! Ik hou van mijn machines en ik hoop dat ze nog lang meegaan.

Ben nu de laatste lagerhouder aan het printen voor de Air, heel binnenkort ga ik samen met iemand kijken naar een oplossing om de stappenmotors naar onderaan de machine te verplaatsen, we willen heel graag het bestaande ontwerp aanpassen omdat stappenmotors bovenaan gewoon erg onhandig is.

Wat voor machine heb jij Jonnie?

Groetjes,
Marinus

(ohja, ik heb bij 'tijnekind' op ebay ook nog een rol Kapton tape besteld, de grootste 100mmx33m, ik ben ZO BLIJ met dit spul, het hecht echt supergoed, geen gezeik meer met inconsistente kwaliteit van de ABS glue.. prachtig, ik ben na tien printjes al helemaal verkocht)







Calis Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marinus,
>
> Tegen een vervormend heatbed werkt een glazen
> plaatje (wel met 4 klemmen vastzetten, niet met
> maar 2) vaak goed.
> Wat voor snoertjes heb je nu?
>
> Groetjes,
> Jonnie

Edited 1 time(s). Last edit at 04/16/2013 04:44PM by Ohmarinus.
jcr
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 05:24PM
Hoi Jonnie,

Momenteel ben ik nog steeds een groot fan van J-Heads, want voor die prijs is er volgens mij weinig beters krijgen en scheelt een hoop frustratie. Dus als ik er echt een aan moet raden, die dan maar winking smiley Overigens wil ik niet impliceren dat alle hotends die wat minder (of niet) bekend zijn ook meteen waardeloos of onbruikbaar zijn. Er kunnen nog wel eens verborgen juweeltjes tussen zitten. Maar waar je ook mee te maken heb is community support. Als je vraagt van "ik heb een probleem met een J-Head" is de kans dat iemand je kan helpen vele malen groter dan "Ik heb een probleem met een FooBar Fobsnozzle", alwaar niemand ervaring mee heeft. Maar, zo lang je gekozen hotend het doet en naar wens, ongeacht de naam en herkomst, is er natuurlijk niets mis mee smiling smiley

@Marinus: Zorg er voor dat je hot end echt muurvast aan je extruder body vast zit, want de geringste speling zorgt al voor foeilelijke resultaten.

Groetjes,
John
Re: Goede hotend gezocht
April 16, 2013 07:44PM
Heya, ja ik heb dus wat dingen geprint voor de X-carriage, maar het is nu teveel werk om alles uit elkaar te halen, dus ik heb twee metalen vulringen geplaatst tussen de hotend en de extruder, er zat namelijk ruimte aan de bovenkant van de hotend, hij kwam niet helemaal in het gat van de extruder en dus had speling in de hoogte.

Nu zit hij redelijk goed vast maar ik moet eigenlijk gewoon een andere extruder hebben want deze hotend is niet ontworpen met het oog op mijn extruder.

Aan het eind van de week heb ik weer wat geld en dan kan ik waarschijnlijk wel een J-head bestellen, ik zie nu toch wel in dat het inderdaad een goede hotend is. Ik heb vanmiddag nog met wat andere mensen over hotends gehad en die zeggen ook allemaal dat de hotend eigenlijk wel het belangrijkste onderdeel is van je printer. Dan kan je printer nog zo netjes uitgelijnd zijn, als je hotend niet lekker werkt dan verpest die alles voor je.

Ben wel blij met deze hotend, maar mijn hobbed bolt is bijvoorbeeld ook niet echt heel goed, en de extruder en alle geprinte onderdelen zijn gewoon niet goed recht geprint, allemaal moeizaam dus, en tóch lukt het me nog redelijke printjes te toveren winking smiley

Ga morgenochtend eens even goed stresstesten met wat testprintjes, overhang, bridging etc. De X, Y en Z asjes zijn gewoon perfect afgesteld, net als de E-steps. Maar een scheve Z-coupling gooit roet in het eten, de hotend is nu dus opgelost, dus morgen kan ik eens wat printjes gaan maken en foto's posten. Krijg graag commentaar en ik merk dat jullie als Nederlandse community al meer zinvolle dingen te melden hebben dan de meeste mensen op het forum.

Morgen komt waarschijnlijk mijn bestelling met boutjes binnen zodat ik ook de nieuwe Z-couplings in gebruik kan nemen waardoor de schroef-assen eindelijk recht komen te staan.

- Marinus
Re: Goede hotend gezocht
April 17, 2013 05:42AM
@Marinus: Ik wacht nog op 1 pakketje om mijn Prusa i3 af te bouwen. Ik heb rustig de tijd genomen om me goed in te lezen en naar onderdelen te zoeken. Helaas stond in beide BOM's dat ik 608 en 624 bearings nodig had en bleek dit niet zo te zijn. Als deze af is, ga ik beginnen aan een 2e machine en maak ik daar een duidelijke handleiding van en onderdelen lijst. Samen met een vriend wil ik workshops gaan geven en ik ben bezig met een webshop (vandaag komt het schip met m'n plastic aan in Rotterdam!!). Op het moment heb ik dus nog geen werkende machine, maar ik heb al wel voldoende gelezen en gezien om af en toe antwoord te durven geven op vragen winking smiley

@jcr: Die J-heads zijn wel echt een goed beproefd ontwerp ja. Zeker met een vervangbare nozzle lijken ze me ideaal.
Dat een ruime support vanuit de community erg belangrijk is, ben ik volledig met je eens!!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login