Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

"kapotte" stepper

Posted by rvo 
rvo
"kapotte" stepper
April 19, 2013 07:24AM
Hallo
Sedert enige tijd proberen printer aan het "pruttelen " te krijgen . Wat door omstandigheden maar niet lukken wil
Oa : de 3de stepper die nu defect raakt.

Het euvel doet zich steeds voor bij de X as .
Gisteren " luisterde " hij nog zeg maar , en vandaag niet meer : home gaan hij naar de andere kant(reageert niet op editten /convert van richting) , of gaat een paar keer heen en weer , motor maakt dan een geluid alsof hij met moeite wil draaien of 2 kanten tegelijkertijd wordt opgestuurt ( en blijft dus staan ) .
Wissel ik de stepper om met de yas : verplaatst het probleem zich naar deze Y-as en doet de X-as zijn werk wel .( maar voor korte duur).

Kan de motor de stepper " beschadigen" cq laten disfunctioneren ?
Of is er wat anders aan de hand .?
Handeling ?

Sanguino 1.3
wantai motortje
stepper A4988 pololu
repetierhost


Uiteraard hoor ik graag van jullie

Rob

Edited 2 time(s). Last edit at 04/19/2013 07:26AM by rvo.
Re: "kapotte" stepper
April 19, 2013 08:41AM
Wat je beschrijft (klinkt alsof hij 2 kanten op wil gaan) klinkt in mijn oren als een te lage stroom op de steppermotor, je kan het schroefje van de stepper iets omhoog draaien terwijl je de motor een opdracht geeft. Draai deze niet te hoog, dan kunnen er dingen beschadigen, dus geef de stepper de opdracht om 100mm 1 kant op te rijden terwijl je met je andere hand langzaam het potmetertje op de stepperdriver met de klok mee draait. Zo heb ik mijn stepperdrivers ingesteld. Als hij te weinig stroom levert aan de stappenmotor dan blijft de motor stilstaan en 'trillen'.

- PAS OP - dat je met je schroevendraaier geen ongewenste contacten teweeg brengt op je steppermotor, als je per ongeluk naast je potmetertje tikt kan je de steppermotor kortsluiten en dan gaat 'ie stuk. Ik heb nog gezocht naar een nylon schroevendraaiertje om dit te doen, maar niet kunnen vinden. En.. ja ook ik heb hem een keer kortgesloten hahaha. Kneusje dat ik ben.

Ik denk niet dat er iets kapot is! Pas als je de stroom goed hebt zou ik gaan kijken naar het instellen van de firmware.

Dat je beschrijft dat de andere as het dan maar voor 'korte duur' doet, kan weer komen doordat die andere stepper een te hoge stroom levert en daardoor oververhit, hierdoor gaat de stepperdriver zichzelf uitschakelen om doorbranden te voorkomen en krijg je een schokkerige reactie van je stappenmotor en pauzeert hij steeds doordat de stepperdriver zichzelf uit veiligheid uitschakelt.

Ik gok dat hier het probleem ligt. Zoek ook even op het forum naar 'stepper current' en 'stepper driver overheating' dat soort termen, ik denk dat het allemaal aan die potmeterinstellingen ligt van je stepper drivers.

Laat je even weten of dit het kan zijn?

Marinus

Edited 1 time(s). Last edit at 04/19/2013 08:45AM by Ohmarinus.
rvo
Re: "kapotte" stepper
April 19, 2013 09:25AM
Marinus
waar ken ik je toch van ?spinning smiley sticking its tongue out

Tunen van de steppers is reeds geprobeert zonder resultaat
Als hij te weinig stroom levert aan de stappenmotor dan blijft de motor stilstaan en 'trillen'. Klopt alleen 2 sec daarvoor liep hij wel 1 kant op

Dat je beschrijft dat de andere as het dan maar voor 'korte duur' doet, kan weer komen doordat die andere stepper een te hoge stroom levert en daardoor oververhit, hierdoor gaat de stepperdriver zichzelf uitschakelen om doorbranden te voorkomen en krijg je een schokkerige reactie van je stappenmotor en pauzeert hij steeds doordat de stepperdriver zichzelf uit veiligheid uitschakelt. .
Hiermee bedoel ik dat hij het maar eventjes goed doet en daarna niet meer , dus ook niet na een " afkoelingsperiode.

Greetz Rob
Re: "kapotte" stepper
April 19, 2013 12:58PM
Hmm.. Dat is toch wel gek gedrag ja..

Overigens had ik wel met mijn motoren dat als de stroom genoeg leek, en de motor een inspanning leverde, hij daarna toch nog kon stoppen op sommige stukken, ik heb toen de stroom nog iets hoger gezet en nu draait alles wel gewoon netjes. Aanvankelijk heb ik ook 1 stepperdriver doorgebrand, door een defecte mosfet op de Sanguino, daarna heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad.
rvo
Re: "kapotte" stepper ?
April 21, 2013 09:09AM
oh ja

de 3de stepper die ikop de Xas positie monteerde deed direct al raar.

als ik de xas motor op de yasaansluiting connect , en vervolgens laat ik hem diverse malen bewegingen maken , blijft deze het goed doen en de stepper van de y as blijft "goed'.

dus het lijkt erop , dat zodra stepper op het bordje wordt geprikt deze defect raakt

grt

Edited 1 time(s). Last edit at 04/22/2013 09:14AM by rvo.
Re: "kapotte" stepper
April 21, 2013 09:45AM
Het is moeilijk, ik had dus ene kapotte MOSFET die de spanning regelt, daardoor ook wat dingen stuk. Het zou kunnen dat de verkoper gewoon een kapotte mosfet op het bordje heeft geplaatst, maar dat weet je ook pas als je hem voor het eerst aansluit..

Je hebt hem dus nog steeds niet aan de praat.. Jammerlijk man, ik voel met je mee.

Ben nu op zoek naar een alu snijder zelf want ik wil nog iets stevigers dan acrylaat als frame. Op zich is acrylaat prima hoor, maar ik heb een nieuw model frame gevonden en heb wel zin om te modden.

Heb je nog contact met de leverancier van de spullen?




rvo Wrote:
-------------------------------------------------------
> oh ja
>
> de 3de stepper die ikop de Xas positie monteerde
> deed direct al raar.
>
> als ik de xas motor op de yasaansluiting connect ,
> en vervolgens laat ik hem diverse malen bewegingen
> maken , blijft deze het goed doen en de stepper
> van de y as blijft "goed'.
>
> dus het lijkt erop , dat zodra stepper op het
> bordje wordt geprikt deze defect raakt
>
> grt
rvo
Re: "kapotte" stepper
April 21, 2013 02:40PM
Marinus
Inderdaad frusti ja
Jawel nog steeds contact ,maar verwact het antwoord niet van die kant
Grt
jcr
Re: "kapotte" stepper
April 22, 2013 11:02AM
Hoi Rob,

Beetje verwarrend lezen vanwege je creatieve termologie, maar ik snap ongeveer wat je geprobeerd heb. Om ieder geval een vraag te beantwoorden, ja, je kan stepperdrivers opblazen door je motor in- of uit te pluggen als de spanning er nog op staat. Dus voordat je snoertjes e.d. aan het ompluggen gaat, altijd even de voeding uitzetten. Anders dan dat horen ze niet zomaar stuk te gaan (een A4988 kan zelfs enigsinds tegen kortsluiten, maar probeer het maar niet expres uit).

Maar het klinkt alsof je ergens sluiting heb, of slechte bedrading. Zelfs als dit niet het geval is, kan het helpen om stapsgewijs alles te controleren en het e.e.a. uit te sluiten. Dus voordat je lukraak dingen te proberen, zou ik eerst (of allemaal, of iedergeval voor je probleem as) de stepperdrivers van de Sanguinololu verwijderen en de motoren uitpluggen en eens op de motor aansluitingen van de sanguinololu meten of daar geen kortsluiting in zit. Mocht dit niet het geval zijn, stepperdrivers weer terug plaatsen en kijken of er juist wel contact is tussen de motor pinnen en de stepperdrivers. De motorpinnen komen één op één overeen met de middelste vier pinnen van de stepperdriver, dus zijn vrij makkelijk controleren. Mocht dit allemaal gewoon kloppen, is het tijd om je steppermotor te controleren. Tussen geen van de aansluitingen van de motor wil je een sluiting tegenkomen, maar tussen twee aderparen moet je weer wel een weerstand meten. Bij sluiting of missende weerstand tussen de aderparen, eerst je bedrading eens controleren. Lijkt dit correct te zijn, dan kan je steppermotor stuk zijn, maar dat is wel uitzonderlijk.

Mocht dit het allemaal niet zijn, dan blijven er meganische of afstellingsproblemen over. Voor dat laatste, kijk even een paar recente threads door, daar kwam het aan de praat helpen van de endstops en afstellen van de motorstroom meerdere malen aan de orde (feedrates laag houden wil ook nog wel eens helpen). Eventuele aanwezeigheid van mechanische problemen kan je controleren door de de snaar er van af te halen en de motor nog maals te proberen. Werkt deze nu wel, dan heb je mischien de snaar veel te strak staan, of loopt je x-carriage niet lekker en moet je zorgen dat je gladde assen 100% parallel staan, recht zijn en je lagers/bussen correct uitgelijnd zijn.

Hopelijk kom je hier wat verder mee smiling smiley

Groetjes,
John
Re: "kapotte" stepper
April 22, 2013 03:21PM
Dat de assen van de X-carriage niet helemaal recht zijn dat kan ik nu al met zekerheid zeggen, want wij hebben van dezelfde leverancier gekocht en die levert geprinte parts die niet recht zijn geprint... Huilen is dat. Inmiddels bezig mijn eigen parts nu te printen..
rvo
Re: "kapotte" stepper
April 22, 2013 05:15PM
Jcr
Bedankt voor je respons

Het is me uiteraard bekend om "stroomloos "de diverse onderdelen te connecten of disconnecten .
Mechanisch loopt de x -carriage soepel ;als ik de printer op zijn zij houd , dan schuift de x carriage vanzelf naar beneden .
Heb e.e.a reeds stapsgewijs doorlopen (nog niet de pinnen op het bordje : en het neigt dat dat het probleem zich daar voordoet?)

De laatste 2 (defecte ?) steppers monteerde ik eerst op de Y-as en daar functioneerden ze.

Daarna deze stepper op de X-as positie >>> en de motor doet tegelijk "raar"
Plaats ik de vermeende "defecte "stepper terug op de Y-as positie, en dan doet ook de Y-as motor "raar"


Connect ik de X-as motor/connector op de y-as positie evenals de endstop (met een goed stepper) >> doet X-as motor het verder perfect (dus dit sluit eigenlijk uit dat er sluiting zit in x-asmotor/bedrading /connector en endstop )

Rob
Grt
jcr
Re: "kapotte" stepper
April 23, 2013 03:17AM
Hoi Rob,

Zoals je het nu omschrijft, klinkt het inderdaad alsof er iets op je Sanguinololu telkens de X stepperdriver ( <-- dus niet stepper, want dan refereer je eigenlijk naar de motor winking smiley ) opblaast, maar ik zou hier niet zo snel een schuldige voor aan kunnen wijzen. Alleen met meten zou je er achter kunen komen wat er hier gebeurt. Je kan nog even per Marinus z'n suggestie de twee FETs er af trekken, kijken of dit helpt, maar dat begint wel heel veel op lukraak dingen proberen te lijken winking smiley Als je de Sanguinololu kant-en-klaar bij een leverancier vandaan heb, misschien garantie claimen en omwisselen voor een compleet nieuwe?
rvo
Re: "kapotte" stepper
April 23, 2013 07:18AM
Hai

De 2 N-mosfets ? die zijn m.i voor de beide heatingcircuits i.p.v een SSR.

Maar miss heb ik het gevonden.

I,ll keep in touch
Zoals wij fransen zeggen spinning smiley sticking its tongue out

Grt
Rob
jcr
Re: "kapotte" stepper
April 23, 2013 07:29AM
Oh, ik weet wel waar de FET's voor zijn, vroeg me alleen af hoe een defecte FET er voor zou kunnen zorgen dat je stepperdrivers telkens de geest geven winking smiley
Re: "kapotte" stepper
April 23, 2013 05:08PM
Bij mij blies een kapotte FET dus de steppers op, Sanguino board van dezelfde leverancier. FET's laten vervangen door de leverancier, maaaar nu komt het, hij stuurde mijn defecte boardje na reparatie per ongeluk naar een ander en ik kreeg dus een compleet nieuw boardje daarna.

Wat er ook gebeurde was dat de USB kabel heet werd omdat de power via een sluiting naar mijn USB kabel werd geleid. Deze werd zo heet dat hij ging smelten. Ben echt heel blij dat mijn USB aansluiting niet stuk is op mijn computer. De sluiting zat in het soldeerwerk denk ik, nooit kunnen controleren, maar ik zou me niet kunnen voorstellen dat een kapotte fet een interne kortsluiting zou kunnen veroorzaken?

Succes! Ik zou ook zeggen: Nieuw Sanguino boardje vragen!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login