Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Aluminium laten Lasersnijden in NL

Posted by Ohmarinus 
Aluminium laten Lasersnijden in NL
April 20, 2013 11:38AM
Hoi mensen, ik wil een nieuw frame voor mijn Reprap Air laten lasersnijden, maar ik kan niet zo 1-2-3 een duidelijk bedrijf vinden die dit voor me wil doen.

De meesten vragen erg hoge prijzen valt me op, vooral voor kleine opdrachten, nu ben ik een student en heb ik dus geen hoog inkomen, het wordt erg moeilijk voor me om iets gedaan te krijgen op deze manier smiling smiley

Weet iemand een adres waar je nog voor een schappelijke prijs iets kan laten lasersnijden?
Het model dat ik wil laten snijden is deze:
[www.thingiverse.com]

In 6 mm Aluminium.

Mvg,
Marinus
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
April 21, 2013 08:40AM
Inmiddels heb ik een stuk of acht snijbedrijven benaderd, mijn bestand opgestuurd en om een offerte gevraagd. Heb erbij uitgelegd dat ik een student op de kunstacademie ben en dat dit een project voor mijn studie is.

Erg benieuwd of ik ergens een zacht prijsje krijg in de offerte.

Ik ga zelf niet boven de 80 euro, ik heb offertes gezien van 85 euro voor een setje om te laten snijden, dus ik denk dat ik hem daar wel onder kan krijgen.
Hou jullie op de hoogte.

Een aluminium frame is natuurlijk veel leuker dan een acrylaat frame dat maar wiebelt.

CNC'en kan ook, en watersnijden ook. Er is zelfs een bedrijf dat het kan laten plasmasnijden, dus ik heb me in de zoektocht niet alleen gefocust op lasersnijden.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
April 21, 2013 02:38PM
De eerste offerte is binnen...

€368

Ehh.. ja.. nee dus.
Hi Marinus,

Je kan het even proberen bij Richter Staalservice in Enschede, zie ook: [www.richter.nl]

Veel succes!
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
April 22, 2013 01:40PM
Heb nog een paar offertes binnen, allemaal van 160~190 ex btw.

Dit blijft veel te duur, thanks Marloes, ik heb Richter nog niet gevonden, ga ze meteen mailen.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 06, 2013 04:30PM
Dat is echt niet veel geld voor die onderdelen! Je mag al blij zijn dat ze het doen, de meeste bedrijven zitten niet te wachten op hobby projecten!

Je kunt het nog proberen bij:

Bax metaal
Berma
Veraa metaal
Nts
De bruyn
Wilvo
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 07, 2013 05:42PM
In de VS kan ik een Prusa Alu frame bestellen voor 30 euro.

Dit vind ik een redelijke prijs, erg raar dat ik voor een frame dat 3 keer zo groot is ineens meer dan zes keer zoveel moet betalen, en bij sommige bedrijven zelfs meer dan het tienvoudige!

Nederland is een raar land kwa dit soort dingen helaas.

Heb nu een bod gekregen voor 115e, dit vind ik een goede prijs, ik ga kijken of het allemaal gaat lukken met dit bedrijf.


Ik zal de bedrijven die jij aangeeft ook nog even proberen. Die prijzen lopen echt uit de hand.






Johnnymoto Wrote:
-------------------------------------------------------
> Dat is echt niet veel geld voor die onderdelen! Je
> mag al blij zijn dat ze het doen, de meeste
> bedrijven zitten niet te wachten op hobby
> projecten!
>
> Je kunt het nog proberen bij:
>
> Bax metaal
> Berma
> Veraa metaal
> Nts
> De bruyn
> Wilvo
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 08, 2013 06:33PM
De alu delen van de Pursa worden hoogstwaarschijnlijk in grotere series gesneden, wat de kostprijs per set natuurlijk naar beneden brengt. Welk type aluminium gebruik je? Scheelt ook veel in de prijs. Zou het uit 6082-T6 laten snijden, is kwalitatief goed tov de prijs.

Gr. John
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 09, 2013 06:18AM
Ah, ja daar heb ik dus echt geen verstand van...

Ik kan zelf lasersnijden, maar dan alleen uit Acryl en Hout, het frame dat ik nu heb wil ik in Alu laten snijden, maar ik twijfel nu heel erg omdat ik zie dat de andere machines doorontwikkeld worden en de Air die ik heb eigenlijk buiten de boot valt.

De userbase van andere machines is gewoon veel groter.

De Mendelmax spreekt mij heel erg aan, ik kan zelf de onderdelen printen en dan hoef ik alleen maar de alu profielen te bestellen (waar ik dat ga doen weet ik nog niet, 'stappenmotor.nl' ofzoiets heeft ook alu profielen) en natuurlijk kan ik ook een Rostock Delta bouwen, of een normale Prusa Mendel, of een i3, de i3 ziet er erg goed uit en kan ook uit normaal hout worden gesneden, dat vind ik een erg aantrekkelijk idee, al wil ik dus geen hout in een printer hebben, ik vind dat raar, de machine wordt heet, dan wil je geen hout of kunststof in de dragende constructie hebben.

Welke machine bouw jij nu Johnny?






Johnnymoto Wrote:
-------------------------------------------------------
> De alu delen van de Pursa worden
> hoogstwaarschijnlijk in grotere series gesneden,
> wat de kostprijs per set natuurlijk naar beneden
> brengt. Welk type aluminium gebruik je? Scheelt
> ook veel in de prijs. Zou het uit 6082-T6 laten
> snijden, is kwalitatief goed tov de prijs.
>
> Gr. John
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 09, 2013 08:09AM
Hoi Marinus,

Ik ben een enorme fan van de i3 boxed frame (al vind ik dat er zeker een stel verbeterpunten zijn).

Waarom zou je precies geen hout of kunststof in de machine willen hebben?
Zonder kunststof zou elke reprap een groot probleem hebben winking smiley Hout kan aardig wat warmte hebben. Veel meer dan hoe warm je printer wordt bij normaal gebruik.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 09, 2013 02:12PM
Sowieso zou je geen hout of kunststof als dragende constructie willen hebben in je machine. Daarmee bedoel ik in het algemeen, natuurlijk snap ik dat in de context van repraps het de bedoeling is dat ze met de printer te maken zijn. De materialen die je dus zelf 'sourced' heb je juist hierbij voor het uitkiezen en waarom zou je dan niet voor een aluminium plaat gaan in plaats van een acrylplaat?

Het hele idee van die repraps is juist dat je de prints alleen gebruikt als verbindingsmateriaal, en daarmee goedkope, reeds beschikbare materialen samenstelt tot iets functioneels.

Blijf erbij dat ik vind dat er aluminium in moet. Echter, de prijzen van het plaatmateriaal vallen mij zo zwaar, dat ik besloten heb een Mendelmax 1.5 te gaan bouwen met aluminium extrusieprofielen van Misumi.

Deze printer heeft een goed groot printoppervlak, ziet er erg stabiel uit en lijkt beter ontwikkeld te zijn dat de Air.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 10, 2013 05:36AM
Oorspronkelijk was het idee van reprap dat ze zoveel mogelijk onderdelen voor een nieuwe printer konden printen. Ideaal heb je een machine die zichzelf colledig kan repliceren. Wat je zegt over goedkope, reeds bestaande materialen gebruiken ben ik het volledig mee eens. Ik vind het onzin om zoveel mogelijk geprinte onderdelen te gebruiken als ik voor een klein bedrag wat kan halen bij de lokale bouwmarkt. Toch is dit voor zover ik weet niet de oorsprokelijke Reprap gedacht tongue sticking out smiley

Van wat ik heb begrepen zijn die aluminium extrusieprofielen behoorlijk prijzig. Dat kan een goede reden zijn om naar andere materialen te kijken. Ik heb me geregistreerd bij Misumi zelf omdat ik gt2 belt wilde hebben, maar vond ze daar eigenlijk te duur mee. Als ik je met profielen bestellen kan helpen, kun je me even een berichtje sturen (maar verder kijken kan dus erg lonen).

Ik heb net ook je andere post gelezen. Erg jammer dat dit je ervaringen zijn en ik kan je alleen zeggen dat het gelukkig niet altijd zo gaat. Zelf heb ik heel veel via ebay gekocht en daar ben ik allemaal zer behulpzame verkopers tegengekomen. Ook hier zal het een kwestie van tijd zijn willen de slechte afvallen. Wat dat betreft doen de pioniers het zware werk...

Over de MendelMax is erg veel te vinden en dit lijkt me een uitstekende keuze. Have fun building it!

Met vriendelijke groet,
Jonnie
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 10, 2013 02:12PM
Bij motedis hebben ze mooie prijzen voor profielen zie [www.motedis.com]
Ik heb er nog niets besteld, alleen gevonden. Ik heb wel gekeken naar een mendelmax, maar weet het nog niet precies.
Ik heb nu een Sels mendel die het veder goed doet. Aan de andere kant is het wel leuk om weer iets nieuws te bouwen.

Over mitsumi, daar heb ik ooit iets willen bestellen, maar ze leveren niet aan particulieren.

Goeten,

Jan

Edited 1 time(s). Last edit at 05/10/2013 02:13PM by jand.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 13, 2013 01:49AM
Ohmarius, je bent student, heeft jouw opleiding toevallig geen fablab? wij hebben op de Han in arnhem een fablab waar je kunt lasersnijden, 3 d printen e.d. Maar dan moet je wel een workshop hebben gevolgd ( tegen betaling). in nederland zitten veel fablabs inmiddels, misschien kun je iemand vinden die daar toegang toe heeft. ik heb zelf ook de prusa boxed versie, die is wel lekker stabiel en de electronica is mooi weg te werken, en het frame is thuis makkelijk te zagen.
grt
Bart
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
May 13, 2013 03:01AM
Hi, ja ik kan zelfs al goed lasersnijden maar de machines op de academie en bij fablab kunnen beiden geen alu snijden winking smiley
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 11, 2014 10:48AM
Je kan het ook proberen via keasupport.nl.. Zijn jongens van m'n studie die zoveel moesten laten maken dat ze er een bedrijfje mee zijn begonnen. Snijden platen en buizen in alle maten en volgens mij ook niet te duur..
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 11, 2014 08:03PM
Quote
dikket
Je kan het ook proberen via keasupport.nl.. Zijn jongens van m'n studie die zoveel moesten laten maken dat ze er een bedrijfje mee zijn begonnen. Snijden platen en buizen in alle maten en volgens mij ook niet te duur..

Hi, bedankt voor je tip!

Trouwens, ooit weleens gehoord van deze schilder?
[en.wikipedia.org]
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 14, 2014 06:59AM
Haha nee die kende ik nog niet, ziet er wel sjiek uit. Gelukt met die jongens?
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 15, 2014 07:37AM
Ook contact gehad met Kea, prima service die jongens, prijzen zijn netjes en ze denken mee en dat laatste is echt super.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 15, 2014 01:43PM
Prijs??
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 15, 2014 01:54PM
Zoals ik zeg, prijs is netjes. En dan vergelijk ik met bedrijven waar wij vanuit mijn werk veel snijwerk uitbesteden.

Prijs is kan ik wel noemen maar is nogal nietszeggend als je de hele tekening en alles er niet bij hebt en gevraagde en gegeven toleranties, materiaal, dikte etc niet weet. Als je wat hebt te snijden; aanvragen met je wensen er bij en materiaalspecs (en alu is geen alu, daar zijn nogal wat smaken in te verkijgen wat ook weer consequenties heeft) en dat weet je de prijs.

Edited 3 time(s). Last edit at 03/15/2014 01:58PM by smokey_rs250.
Re: Aluminium laten Lasersnijden in NL
March 15, 2014 05:27PM
Ik dacht zelf aan Alu 2 (Al-Cu) of 7 (Al-Zn-Mg) voor een printbedje. Maar na wat leeswerk kwam ik erachter dat #1, Al ook goed genoeg is en goedkoper is.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login