Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Z as eindstop

Posted by Lisal27 
Z as eindstop
April 28, 2013 04:43PM
Hallo,

Tijdens het proefdraaien ben ik erachter gekomen dat de eindstop Z as niet goed werkt. Ik gebruik een Ramps 1.4 met arduino mega 2560. Als eindstop een opto.
Opto werkt goed als het bed naar beneden draait. Verplaats ik de eindstop naar boven, om te voorkomen dat het heatbed de printkop raakt dan gaat het mis.
De eindstop is dan op de z + aangesloten. Alleen stopt de Z as niet.
Moet ik software matig nog iets instellen in de arduino code (sprinter)?
Pronterface wordt als software gebruikt.

Met belangstelling kijk ik uit naar jullie reactie.

ps. op het www kan ik hier niets over vinden.

Groetjes Lisa
Re: Z as eindstop
April 28, 2013 04:59PM
Zelf stel ik het af met een fysieke endstop, heb nog een opto-endstop liggen, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik die moet aansluiten.

Als ik de Z-as afstel, dan doe ik dat door het bed hoger of lager te bewegen. Eigenlijk moet ik die opto eens in gebruik gaan nemen samen met een makkelijk afstelbare opto zodat ik niet steeds het bed hoef bij- te stellen, maar alleen de endstop hoef te calibreren.

Kan je mij uitleggen waar ik kan vinden hoe ik de opto aansluit? Ik heb een kabel met drie draden voor de opto en een sanguino.

Verder, kan het zijn dat je kabeltje niet goed in de ramps zit? Of is er misschien een draadbreuk? De opto zou het gewoon moeten doen, zelfs als je hem hebt verplaatst, als door het verplaatsen iets niet meer werkt, lijkt mij dat het een fysiek probleem is in de bedrading ergens.

Groetjes,
Marinus uit Haarlem
Re: Z as eindstop
April 28, 2013 05:18PM
Hoi Marinus,

De opto eindstop heeft 3 aansluitdraden.
rood is + de voeding dus
zwart is - de aarde
en via de gele draad gaat het signaal.
Dus de opto geeft een signaal af via de gele draad. Hoe hij op een sagnuino aangesloten moet worden weet ik niet. Ik gebruik een Ramps 1.4.

Overigs verwacht ik dat het bij mij een software instelling is. De opto heb ik uitgewisseld en dat gaf geen oplossing.

Groetjes Lisa
Re: Z as eindstop
April 28, 2013 05:58PM
'Opto werkt goed als het bed naar beneden draait'

Maar, dan werkt hij toch gewoon? Wat voor printer heb je? Ik gok dus een printer met een bed dat op- en neer beweegt in plaats van een X-carriage die omhoog en omlaag beweegt.

Misschien kan je het iets duidelijker uitleggen?
Het zou goed kunnen dat je in je firmware een instelling moet veranderen, maar dan moet ik eerst iets meer weten over je machine, welke firmware, en welke software je gebruikt.

Groetjes!
Re: Z as eindstop
April 29, 2013 03:08AM
Marinus,

In mijn geval beweegt de z as het heatbed van beneden naar boven. De eindstop had ik dus aan de onderzijde van het heatbed gemonteerd zodat bij coming home de stappenmotor op tijd stopt. Dit werkt prima.
Nu heb ik deze eindstop gedemonteerd en aan de bovenzijde van de Z as gemonteerd. Dit om ervoor te zorgen dat het heatbed nooit de printkop kan raken. Dus ook de bedrading van de Z eindstop een plaats opgeschoven van Z- naar Z + op het ramps 1.4 bord.
Resultaat het werkt niet naar behoren.
Nu vraag ik mij af moet er ergens in de Arduino code niet aangegeven worden welke eindstops je gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat als het prog. een eindstop ten onrechte als open of dicht ziet de boel in de war loopt.
Ik hoop dat ik hiermee iets duidelijker ben geweest.

Groetjes

Lisa
Re: Z as eindstop
April 29, 2013 04:10AM
Hoi Lisa,

Ik begrijp je uitleg van je setup niet helemaal. Om wat voor printer gaat het?
Bij het homen wil je de endstop toch juist op de z- hebben? (0,0,0)

Als je printbed zakt bij het printen, dan lijkt de bovenkant van je z as juist z=0.
Heb je hem daar met de stekker op de z- positie op je RAMPS al geprobeerd?

Groetjes,
Jonnie
Re: Z as eindstop
April 29, 2013 05:36AM
Ah, ik denk dat ik het snap, je moet in de firmware de Z-endstop inverten. Dan zou het opgelost moeten zijn.

Jouw firmware 'denkt' dus dat de endstop aan de onderkant zit, maar het hoort aan de bovenkant te zitten, want je Z-nulpunt zit op de plek waar je printbed de nozzle nét niet raakt.

Welke firmware gebruik je?

(Hier een voorbeeld hoe het in sprinter moet [www.thefrankes.com])

Edited 1 time(s). Last edit at 04/29/2013 05:37AM by Ohmarinus.
Re: Z as eindstop
April 29, 2013 05:40AM
Hallo Jonnie,

Het is zelf ontworpen printer, qua software en elektronica hetzelfde als RepRap. De eindstop wil ik juist op de hoogte van de printkop plaatsen zodat het heatbed nooit de printkop kan raken. Home zou ik dan in de software of arduino code willen instellen als een afstand. Wanneer ik de de kabel van de eindstop van Z- in Z+ steek werkt dit niet omgekeerd. Waarschijnlijk moet ik, zoals ik eerder zei, iets veranderen in de Sprinter arduino code of in Pronterface. Alleen kan ik niet vinden waar.

Groetjes,
Lisa
Re: Z as eindstop
April 29, 2013 06:46AM
Hallo Marinus,

Bedankt voor de website! Dit heeft me in de goede richting geholpen.
Wat ik heb veranderd in de Arduino Sprinter code:
Configuration.h
#define Z_HOME_DIR 1
pins.h
#define Z_MIN_PIN -1
#define Z_MAX_PIN 19

Groet,
Lisa
Re: Z as eindstop
April 29, 2013 08:43AM
Om eerlijk te zijn weet ik niet of je de pinnen moet veranderen, zou het eerst alleen proberen met een veranderde home_dir.
Re: Z as eindstop
April 30, 2013 06:52AM
Kun je ons ook laten weten of het werkt?
Re: Z as eindstop
May 04, 2013 07:56AM
Ja, dit werkt smiling smiley
Ik zie dat ik vergeten ben het volgende toe te voegen, dit moet ook worden veranderd:
// Inverting axis direction
const bool INVERT_Z_DIR = true; veranderd in const bool INVERT_Z_DIR = false;

Edited 1 time(s). Last edit at 05/04/2013 07:57AM by Lisal27.
Re: Z as eindstop
May 04, 2013 12:14PM
Okay, nice. Fijn dat je ook even laat weten wat de oplossing was smiling smiley Toch ook fijn voor andere gebruikers.

Succes met printen!
Re: Z as eindstop
May 11, 2013 05:37AM
Lisa,

Zou je een foto of filmpje kunnen laten zien van je printer. Het is altijd leuk om te zien wat anderen zelf ontworpen hebben.

Groet,

Jan
Re: Z as eindstop
May 11, 2013 06:31AM
Hierbij een foto van het prototype. De koppelingen van de Z as zijn inmiddels vervangen door een wat flexibelere uitvoering. Inmiddels ben ik aan het proefdraaien. En uiteraard een aantal verbeteringen aan het aanbrengen. Vooral de Z as wil nogal eens vastlopen. Heeft waarschijnlijk met kromme draadeinden te maken. Om 100% rechte draadeinden te vinden is mij nog niet gelukt.
Dus het project is nog in volle gang.

Groetjes

Lisa
Attachments:
open | download - Prototype.jpg (38.6 KB)
open | download - Slangkoppeling 1.jpg (38.9 KB)
open | download - Koppeling 1.jpg (33.7 KB)
Re: Z as eindstop
May 11, 2013 07:13AM
Vet hoor, doe je ook een studie die te maken heeft met techniek?
Re: Z as eindstop
May 11, 2013 07:41AM
Lisa,

Ik heb zelf ook last gehad van een slingerende z-as draadeind op mijn Sels mendel. Ik heb dit opgelost door de X-ends van de durbie printer te gebruiken. zie handleiding op [github.com].

Waar het op neer komt is dat je de beweging van de draadeind opvangt.
Bouw je moer in in een rechthoekig blokje en bouw daaromheen een kokertje waarin dit blokje heen en weer kan schuiven. Door nu dit kokertje weer heen en weer te laten schuiven in een andere geleiding (haaks op de andere) heb je in twee richtingen de beweging opgevangen.

Op deze manier kan je moer meebewegen met de draadeind. Als je het geheel redelijk passend maakt heb je verticaal een starre verbinding.

Op mijn printer heeft dit een hoop problemen opgelost. De draadeind zwabbert lekker heen en weer, maar heb je verder geen last van

Groeten,

Jan
Attachments:
open | download - Naamloos-1.png (61.1 KB)
open | download - Naamloos-2.png (37.2 KB)
Re: Z as eindstop
May 11, 2013 03:02PM
Jan,

Inderdaad door de moer een beetje speling te laten maken in het horizontale vlak zullen de slingeringen opgevangen kunnen worden. Precies zoals jij schrijft. Ik heb het opgelost door het U profiel los vast aan de Z as te monteren. Zie ook de foto. Aan de stappenmotor kant is een lager geplaatst. Het lager aan de onderzijde van het draadeind is verwijderd. Het draadeind slingert dus nog steeds maar het heatbed niet meer.

Groetjes

Lisa

Edited 1 time(s). Last edit at 05/12/2013 09:43AM by Lisal27.
Attachments:
open | download - Draadeind.JPG (29.7 KB)
Re: Z as eindstop
May 12, 2013 04:02PM
Hoi Marinus,

Ja, ik studeer Productontwikkeling. Doel is om uiteindelijk mijn eigen prototypes te printen smiling smiley
Studeer jij toevallig ook iets technisch?

Groetjes,
Lisa
Re: Z as eindstop
May 12, 2013 04:56PM
Leuk! Ik studeer Architectural Design op de Gerrit Rietveld Academie, maar ik twijfel heel erg om over- te stappen naar Designlab daar (productontwerp).

Morgen mag ik weer! smiling smiley




Lisal27 Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marinus,
>
> Ja, ik studeer Productontwikkeling. Doel is om
> uiteindelijk mijn eigen prototypes te printen smiling smiley
> Studeer jij toevallig ook iets technisch?
>
> Groetjes,
> Lisa
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login