Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

infill niet 100%

Posted by Replace 
infill niet 100%
April 30, 2013 11:15AM
Sinds een tijdje hapert mijn smelt a fen toe en dat zie je vooral bij infill = 100%
Om de paar banen hapert er dan een baan eventjes en daarna pikt hij het weer op.
Soms gaat het heel lang goed en dan opeens weer een tijdje af en toe geen smelt.
De extruder draait gewoon zonder haperen zijn rondjes.

Het is zo'n beetje onafhankelijk van de kleur of het merk PLA dat ik verstook. Het is ook niet symmetrisch, ook al lijkt het er op in de foto.
Ik zie niet aan de meenemers dat er veel slijpsel ligt, een teken van slip, dus ik heb geen idee wat de oorzaak is.

Kent iemand dit verschijnsel ?

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 04/30/2013 11:15AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - infill.JPG (116.2 KB)
Re: infill niet 100%
April 30, 2013 05:15PM
Wat hapert er precies? Ik neem aan dat je stepper motor gewoon doordraait?

Misschien zit er een vuiltje in je nozzle, zou dat zo kunnen zijn? En dat de druk dan opbouwt in je nozzle omdat het er niet uit kan en als de druk te hoog wordt, het er weer doorheen komt en dat de druk dan langzaam aan afneemt en dat het na een stukje printen weer dichtslibt, en dat de druk dan weer opbouwt tot het er weer uitkomt etc etc?

Heel erg gek.. En komt de hotend goed op temperatuur? Kan het zijn dat er een thermistor stuk is waardoor hij een hogere temperatuur aangeeft dan dat het daadwerkelijk is? Als het te koud is print het ook niet goed kan ik me voorstellen.

Ben maar een beetje aan het gissen en meedenken hoor.. Echt geen idee wat het kan zijn.
Re: infill niet 100%
May 01, 2013 02:37AM
Re: infill niet 100%
May 01, 2013 04:23AM
Maar dat zou je makkelijk moeten zien.
Zet een markering op je filament en kijk of het in een vloeiende beweging de extruder in gaat.
Re: infill niet 100%
May 04, 2013 04:50PM
ik gebruik Camiel,s hobbed bolt.
zo te zien gaat de filament wel vloeiend.

als ik de idler er af haal zit er geeen slijpsel van slippen.

Ik zie nu wel opeens dat er gesmolten filament ergens tussen de isolator en de hotend uit zweet.
dus dat zou de oorzaak kunnen zjn.

ik zal hem eens demonteren.
wordt vervolgd

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: infill niet 100%
May 05, 2013 08:37AM
Wat voor hotend gebruik je? Ik heb wel dingen gelezen over lekkende J-heads bijvoorbeeld.
Re: infill niet 100%
May 16, 2013 10:07PM
Ik heb Camiels v10 op de orca


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: infill niet 100%
May 22, 2013 01:49AM
Hoi Thomas,

IK ken die hotend alleeen van plaatjes, lijkt me iets te gevoelig ivm de vele onderdelen, maar er zijn vele die hier goede resultaten mee hebben. Lekkage is zeker geen goed teken. Misschien een keer uit elkaar halen en schoon maken. Evt de schroefdraad omwikkelen met teflon tape.

Heb je al een lagere snelheid geprobeerd, zoals ik in je andere topic voorgesteld heb?

Gr. Jan
Re: infill niet 100%
May 24, 2013 04:24AM
Koel je de bovenkant van de hot-end? Als deze niet gekoeld wordt kan het zijn dat het PLA al smelt boven het verwarmingselement, waardoor de druk oploopt en er PLA uit je hot-end lekt. Het zou ook kunnen zijn dat je hot-end te warm staat ingesteld, wat ook een drukverhoging kan veroorzaken doordat het PLA te snel smelt.
Re: infill niet 100%
May 24, 2013 01:04PM
Ja, het is standaard Orca, dus met cooling fan op de invoer.

En deze problemen zijn pas van de laatste 2 maanden ofzo.
Ik zal eens beginnen met de hotend (4 delig) te TeflonTapen (3x woordwaarde :-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login