Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Slechte ervaringen verkopers topic

Posted by Ohmarinus 
Slechte ervaringen verkopers topic
May 09, 2013 03:29PM
Hi guys, inmiddels zit ik me weer eens te ergeren aan bepaalde kwaliteit die geleverd is door een Nederlandse verkoper en ik heb het volste recht een klacht in te dienen bij deze verkoper, maar heb inmiddels geen zin meer in de lauwe non-coöperatieve reacties van deze verkoper, dus ik ga niet nog een keer aangeven dat ik ergens niet tevreden mee ben want ik denk niet dat ik enige zinvolle respons ga ontvangen.

Ik heb nu sinds begin Maart een 3D-printer, gekocht als 'kit'. Kit tussen aanhalingstekens, want je bent eigenlijk nog wel zo'n 200 euro kwijt aan allerlei materialen.

De X-ends zaten niet bij de kit, en de geprinte parts waren van slechte kwaliteit, de parts waren allemaal redelijk sterk geprint, maar daar is ook alles mee gezegd, de dimensies kloppen nergens, de X-carriage was te klein geprint waardoor die nu gebroken is en helemaal groeven in de X-as heeft getrokken. Ik had geen andere keus, ik moest toch gaan printen om deze onderdelen beter te printen dan ze waren.. (Inmiddels heb ik al redelijk wat onderdelen vervangen, en verbeterd).

Ik moest meters kabel bijbestellen, en niet te vergeten ongeveer 100 extra boutjes en moertjes en ringen, want er zat absoluut niet voldoende aansluitmateriaal bij de kit.
De kabels zijn belabberd van kwaliteit, erg kort en je moet overal zelf nog de stekkertjes aanzetten, ik werd in elke electronicawinkel uitgelachen toen ik vroeg of ze voor die crimpstekkers ook een tool hadden, want de stekkers die ik van de verkoper bij de machine kreeg, waren blijkbaar alleen bedoeld om door een machine aangebracht te worden.

Na ongeveer drie weken klooien met dan weer nieuwe kabels en stekkers, en dan weer extra gereedschap erbij, nieuwe bestellingen doen voor aansluitmateriaal was ik toch eindelijk zo ver. Ohja, ik had ook nog even wat extra ABS bijbesteld want ik wou helemaal los gaan, de printer heb ik gebouwd voor een project op de kunstacademie, en zonder machine geen project. Wat heb ik toch keer op keer weer een spijt van de aankoop van deze kit. De lauwe reacties van de verkoper helpen ook niet.

Enfin, na een maand bouwen was ik zo ver, hoppa, aansluiten die hap en testen! En met voorzichtigheid sloot ik de machine aan. Guess what? Alles zat goed, maar de USB kabel werd zo heet dat hij deels smolt. Blij dat ik aan de kabel voelde, anders had ik nu waarschijnlijk een opgeblazen poort gehad op mijn computer.

De verkoper heeft toen na wat heen- en weer gemail toch maar besloten om de sanguino en PSU na- te kijken, de sanguino gerepareerd en teruggestuurd. Dit vond ik een goede actie, en mag gezegd worden dat deze verkoper ook de slechtste niet is. Maar, vervangen van een Sanguino maakt natuurlijk niet goed dat ik me eigenlijk sowieso al goed genaaid voel met de kit waar vanalles aan ontbreekt.

Okay, na twee weken had ik hem pas weer terug. Het werkte, en waarempel, ik kon printen! Niks werkte echt goed, ik heb nog veel moeten aanpassen aan de 'kit'.

Flink gebeund, spullen bij andere leveranciers besteld, onder andere een andere hotend, die 20x beter werkte, in plaats van dat thuis gefabriceerde ding..

Eigenlijk is het enige positieve hieraan, dat ik hierdoor veel meer geleerd heb, dan dat ik geleerd zou hebben als de kit wel binnen een bepaalde norm had gevallen, al had ik de lessen dan waarschijnlijk ook wel geleerd, alleen dan zonder er zoveel geld en tijd aan kwijt- te zijn.

Inmiddels heb ik een hele nieuwe kit aan electronica besteld, en ga ik nu nog een hardware kit bestellen voor een MendelMax en heb ik nog een setje met 5 stappenmotoren nodig, en ga ik een andere machine bouwen.

De reden dat ik dit bericht schrijf, is dat ik nu weer met filament aan het printen ben, dat ik dus al 2,5 maand in mijn bezit heb en gekocht heb bij de printer. Dit filament zit ook weer vol met luchtbelletjes, net als het zwarte filament dat ik eerst ook al had gekocht, het zwarte filament heeft letterlijk mijn extruder 'gesloopt', doordat het op een bepaald stuk zo ongelooflijk dik was, dat het gewoon het invoergat van de extruder-idler heeft afgebroken. Bovendien zat het zwarte filament vol vervuiling en heb ik meerdere malen mijn hotend moeten openmaken om dit te fixen.

Eigenlijk kan ik in dit bericht niet goed omvatten wat er allemaal mankeert, het is gewoon een totaalbeeld en ik denk dat deze verkoper geen oog voor detail heeft en zich eigenlijk niet zou moeten bezighouden met het verkopen van kits en DIY-producten. De reacties zijn elke keer weer zeer incompleet en teleurstellend.

Het voelt niet goed om de naam van het bedrijf te gaan noemen hier, maar eigenlijk wil ik dat wel doen. De verkoper heeft vast goede bedoelingen, maar goede bedoelingen hebben betekent natuurlijk niet dat je ook goed bezig bent.

Mocht iemand dit verhaal herkennen en denken dat ze weten welke verkoper dit is, dan is diegene natuurlijk vrij om uit- te doeken te doen om welke verkoper het in dit bericht gaat.

De verkoper heeft verder wel redelijk wat goed geprijsde materialen in de aanbieding zoals lagers, assenstaal, draadstaal, stappenmotoren, etc, en zelfs de Z-koppelingen van aluminium, ben ik erg tevreden over. Dus niet alle producten zijn slecht. Het is vooral de visie en het handelen van de verkoper die het het m.i. niet waard maken om bij hem een samengesteld product als een kit te kopen. Het filament raad ik ook af, redelijk wat luchtbelletjes in sommige kleuren, en de diameter maatvastheid laat het ook een beetje afweten. Alleen het geel en wit waren voldoende van kwaliteit. Het oranje, zwart en groen waren allemaal zwaar teleurstellend.

Als klap op de vuurpijl had ik eigenlijk al meteen moeten weten dat er iets niet in orde was. Bij aankomst van het eerste pakket was alles los in de doos geflikkerd, dichtgetaped en opgestuurt. Er waren dan ook flink wat spullen stuk, zoals de spiegel waarop geprint wordt. Vanzelfsprekend zaten de scherven overal in, en waren zelfs doorgedrongen tot in de zakjes met lagers en electronica. De scherven hadden ook het acrylaat gekrast van de Reprap Air, en op sommige delen van het Acrylaat was de beschermfolie al verwijders (sorry, maar als je een beetje 'verstand' hebt dan laat je dat gewoon mooi zitten). De Sanguino zat ik een papieren envelopje tussen allerlei zware materialen en de componentjes waren allemaal scheefgeknakt op de printplaat.

Dit, en helaas nog veel meer is wat mij dwars zit bij deze verkoper.
mvg,
Marinus















Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 10, 2013 01:36PM
Hoi Marinus,

DIt is wel behoorlijk balen. Goed dat je je verhaal hier gepost hebt. Ik vind het wel zo netjes dat je de naam van de verkoper niet vermeld hebt.
Kun je ondertussen wel printen?
Mocht je nog een onderdeel nodig hebben dan kan ik (of een ander) wel wat voor je printen

Jan
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 10, 2013 05:38PM
Hi, thanks for the offer smiling smiley

Heb afgelopen week weer iets moeten bestellen dus, ik ging de hotend vervangen, de oude extruder even verwijderd, de X-carriage brak gewoon in tweeën haha. Nouja, ik ga maar eens een nieuwe proberen te printen. Heb nu even provisorisch iets in elkaar geflanst...
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 10, 2013 05:58PM
Ik heb nog even naar je foto's gekeken. Dat X-karretje is wel een erg gevoelig type, door de lager-houders. Als je de schroefjes te strak aandraait knappen de houders zo af, maar eenmaal op z'n plek moet ie best goed kunnen werken.

Als je onderdelen van ABS zijn kun je overwegen de parts als het ware te verven met aceton. Dit lost het ABS gedeeltelijk op en geeft het onderdeel wat extra sterkte.

Groet,

Jan
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 12, 2013 06:24AM
'Muhahahahahaaa!!!'

Heb afgelopen vrijdag alles op alles gezet om de machine te verbeteren, en het loont.

Heb nu met de hand twee aluminium platen gefabriceerd als printbed, de onderste zit aan de printer, en de bovenste zit met vier imbusboutjes vast met springveren ertussen. De heated bed wordt door diezelfde veren naar boven tegen de bovenste aluminium plaat gedrukt. De bovenplaat is bedekt met Kapton tape.

HIerdoor hoef ik nog maar eenmalig de Z-hoogte af- te stellen. Deze ochtend kon ik de machine aanzetten, een keer extruden on het printreservoir te vullen en gaan met die banaan, zonder afstellen! (Vandaar die euforische 'muhaha' aan het begin).

Verder heb ik de X-carriage doorontwikkeld. En een extruder van thingiverse aangepast zodat 'ie exact op de budaschnozzle past, mét herringbone tandwiel, een extra grote, voor meer torque.

Nu heb ik ook de X-endstop verplaatst van de X-as naar de X-carriage, dus alle kabels die te maken hebben met de extruder zitten nu ook op de extruder, dus kan ik ze allemaal in 1 kabelgeleider verbergen. Ziet er erg clean uit zo.

Verder een cooling fan op de koeler van de budaschnozzle gericht met een fan duct en ook een inlet duct, het valt me op dat niemand inlet ducts gebruikt, een erg onderschat iets, want als je een fan met een fan duct monteert, heb je ook wat lucht die terugstroomt aan de inlaatkant. Dit zorgt ervoor dat de extruder zelf niet meer heet wordt. De vorige X-carriage was gebroken door de hitte die van de hotend naar boven reist, ik wil structurele integriteit behouden van mijn X-carriage en extruder, dus dit zou het moeten oplossen. Wat nog in de planning staat, is dat ik een fan duct wil ontwerpen die twee uitgangen heeft, én een led-houder. De ene uitgang moet het zojuist geprinte abs afkoelen en de andere doet wat hij nu al doet.

Heb vrijdag ook alle bekabeling vervangen, dus geen nare zelfgemaakte stekkertjes meer, maar netjes alles met crimp-contacten en krimpkous aangebracht en netjes in kabelbuisjes geleid en klaar is kees. De bekabeling die ik bij de kit heb gekregen was echt om te huilen, maar nu zit het helemaal goed. Het is jammer dat ik aanvankelijk zo weinig kennis had van electronica en deze kleine techniek, heb erg veel geleerd en als ik weet wat ik nu weet, had ik de kit nooit gekocht.

Verder de Z-draadeinden vervangen, nu ik weet hoe die er nieuw uit- horen te zien... Verdorie, in die kit zaten gewoon half versleten draadeinden. Niet cool.

Ohja, en ik had laatst lagers besteld nog bij de originele leverancier van de kit, nou de LM8UU's zijn wel goed, maar de ronde lagers, die zaten vol met ABS schraapsel en waren duidelijk gebruikt. Dit kan je toch niet menen!? Iets nieuw kopen en dan tweedehands zut krijgen met allerlei troep erop en in?

De lagers zijn nog wel in orde, maar ik verwacht wel gewoon een nieuw product zonder stof, schraapsel en andere restjes erop.

Één van de X-ends is deels gebroken inmiddels, omdat het onderdeel niet helemaal recht is geprint, deels gewarped en ook klopt de maatvoering niet helemaal, er komt meer stress op de onderdelen dan de bedoeling is. Ik hoop dat ik nog een nieuwe kan printen voor hij stuk gaat. Ben nu opnieuw de X-carriage aan het printen want de vervanger is stukgegaan omdat ik die heb moeten printen met nog de oude gebroken X-carriage.

Op het moment heb ik veel problemen met printjes die niet blijven plakken op de kapton tape. Heb alles al geprobeerd, reinigen met Aceton, heter printen, het bed heter zetten.
Nu print ik op 237º met het bed voor de eerste laag op 120º en de daaropvolgende lagen op 110º.
Voorzover lijkt het te werken, maar ik zie al een hoekje omhoog komen. Als deze print faalt, dan stap ik over op een ander filament.

Ik zal even wat foto's maken, hier is er alvast een:

Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 12, 2013 07:05AM
Mooi dat het nu beter gaat!!

Je printer vind ik er zo ook wel erg mooi uit zien zeg! Gefeliciteerd. Dat van de duidelijk gebruikte onderdelen vind ik ook weer echt niet kunnen. Aan de ene kant vind ik het netjes van je dat je de naam van de verkoper niet noemt, aan de andere kant ook wel jammer. Nu kunnen anderen het pas herkennen nadat hen hetzelfde is overkomen en niet vooraf gewaarschuwd worden. Ook als het verder best goed spul voor een goede prijs is, loont het dan misschien gewoon erg om langs te gaan en ter plekke elk onderdeel even te inspecteren.

Wat betreft het filament. Tja dat blijft volgens mij toch een kwestie welke temperaturen voor jouw printer het beste werken. Ik heb de temperaturen zoals mijn leverancier ze vermeld op mijn site gezet, maar heb van gebruikers ervan ook behoorlijk afwijkende waardes gehoord.

Als je ander filament wilt proberen, kun je ook eens een try out pakket van mij proberen winking smiley
In ABs heb heb ik transparant en Galaxy (die zijn niet in PLA) en die zijn ook erg mooi om te zien. Als je iets wilt wat niet op de site staat kun je me altijd even mailen.

Groetjes,
Jonnie Zwartjes
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 12, 2013 08:58AM
Mooi dat het nu beter gaat. Zo wordt de noodzaak om een andere printer te gaan bouwen al wat minder. Kun je nog rustig over na gaan denken.
Met nog even wat knutselwerk moet je hier best wel een goede printer van kunnen maken waar je de aankomende tijd mee uit de voeten moet kunnen.

De leverancier van je spullen is echt een prutser, dit kan toch echt niet. Ik neem aan dat je hem hiermee geconfronteerd hebt. Wat was zijn reactie?
Misschien moet hij zelf even reageren hier. Ik denk dat de meeste hier ondertussen wel uitgevogeld hebben om wie het gaat. Dus kom op .... reageer!

Je problemen met het loslaten van je onderdelen kan ook liggen aan een te hoge temperatuur van de bed.
Ik zelf print met ABS op een met kapton-tape bedekte glas plaat, deze zit geklemd op een 5 mm alu plaat.
De temperatuur stel ik meestal in op 110 graden. Dit is dus de temperatuur van de alu plaat. De onderdelen zitten goed vast en heb weinig last van omhoogtrekkende hoeken. Hangt natuurlijk van de grote en dikte van het object af. Een ABS plaat van 15x15 cm en een dikte van meer dan 10 mm gaat echt een probleem worden.

Mijn ervaring is dat nieuw kapton tape minder goed hecht dan tape die je al een tijd in gebruik hebt. Schoon maken met aceton doe ik maar heel af en toe. Normaal gesproken alleen even de vingerafdrukken eraf vegen met een droge doek.

groeten,

Jan
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 12, 2013 09:40AM
Hi Jan, bedankt voor je reactie, ja inderdaad, het is dit ding:
[www.thingiverse.com]

De bodemplaat is dus inderdaad een redelijke oppervlakte met ook nog eens scherpe hoeken. Het witte filament blijft beter plakken, maar het is nog steeds niet super. Ik ben nu een printtest aan het doen met iets koudere extrusie en iets kouder heatbed. Had hem ook al weer teruggezet op 110º en ik print nu weer op 232º ipv 237º.

Als het nu weer niet goed blijft plakken ga ik weer wat andere oplossingen bedenken. De aceton was ook meer bedoeld om vet te verwijderen, ik heb met de oude printjes ook vaak op 'vies' kapton (met ABS restjes erop) geprint en dit ging prima. Maar voorheen bleven de prints op het nieuwe kapton zo onwijs goed plakken dat ik ze er niet goed meer af kreeg, en nu dus totaal het tegenovergestelde. Ik hoop dat het iets kouder printen, het temperatuurverschil tussen het vers gelegde ABS, de heatbed, en de ambient temperature iets kleiner maakt waardoor het minder zal warpen. Ik weet niet of het gaat werken.

Mocht ik het niet goed krijgen, dan ga ik proberen de luchtflow van de hotend-koeler compleet te isoleren dmv een kapje dat ik om de hotend plaats. Misschien veroorzaakt de hotend-koeler toch nog teveel tocht waardoor het printje wil kromtrekken. Zie overigens tijdens de print nu al dat het printje weer los wil komen in de hoekjes, nu is het nog miniscuul, maar zal met een paar lagen wel losspringen denk ik. Tergend grinning smiley hahaha
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 12, 2013 05:46PM
Hoi Marinus,

Dat karretje moet je kunnen printen zonder dat ie in de hoeken los komt. Ik heb hem zelf ook geprobeerd. Was wel een lastig ding. De houdertjes voor de lagers zijn vrij zwak door de manier waarop het geprint moet worden. Breekt vrij snel als je de schroefjes te strak aan draait. (delaminatie)
De temperatuur van de hotend komt vrij nauw, te hoog en de smalle delen krullen omhoog. Te laag, dan is de hechting tussen de lagen te zwak.

Wat ook van belang is de breedte van de spoortjes t.o.v de hoogte (Edge width over Height in skeinforge-carve en Infill width over Thickness in Inset ) Hoe breder de spoortjes hoe beter de hechting.

Bij ABS is het echt belangrijk dat er geen tocht is. De hechting tussen de lagen wordt dan heel slecht. Dus als het even kan geen ventilator.
Bij ABS is het koelen van de isolator van de hotend minder van belang dan bij PLA. (Alhoewel ik geen ervaring heb met de budaschnozzle)
Ik zelf gebruik helemaal geen ventilator en heb de ventilator die over de stepper drivers blaast moeten afschermen van het bed.
Ik gebruik zelf deze [reprap-fab.org] hotend. Volgens de maker zou deze ook gekoeld moeten worden, maar ik gebruik em als een tijd zonder.

Hoe hoger de omgevingstemperatuur hoe beter. (Je kooi om de printer moet zeker helpen.)

Voor een goede hechting van de eerste laag is het ook van belang dat je Z-enstop precies afgesteld staat. Ik heb hem zo ingesteld dat als Z nul is de nozzle de plaat ook raakt. Ik gebruik hiervoor een voeler van 0.2 mm en stel de Z op 0.2mm. De voeler moet er dat precies tussendoor schuiven.
Doe dit als alles op temperatuur is (Bed en nozzle) en met een schone nozzle

Groet,

Jan

Edited 1 time(s). Last edit at 05/12/2013 05:50PM by jand.
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 12, 2013 06:10PM
Ah, ja nu opeens blijft het ABS wel heel goed hechten, dat terwijl ik niks heb veranderd. Net sprong er nog een printje van mijn bed af, maar nu hecht echt alles bizar goed, ik moet het voorzichtig met een tang vastpakken en langzaam aan druk opvoeren wil het loskomen anders krijg ik het er niet af.

Ik print nu op 227º en de heatbed op 110º bij de eerste laag en 100º op volgende lagen. Blowerfan staat vol aan op bovenstuk van de hotend en maakt absoluut geen tocht over de print. De fan op de Sanguino zit buiten het frame, en de Air 2 heeft een acrylaat frame achter de Sanguino zitten, dus de lucht van die fan blaast ook niet naar de heatbed toe, zelfs niet zachtjes. Verder kun je op de foto zien dat ik een acrylaat heatbox heb gevouwen, deze voorkomt verdere toch, en ik ga nog een kabel wegwerken naar achter toe in plaats van naar de voorkant van de machine, dan kan ik de heatbox nog verder over de machine plaatsen en komt er echt nul tocht binnen.

Voor de achterkant van de machine ga ik morgen nog een stuk acrylaat uitsnijden dan is die ook redelijk tochtdicht, maar de reden waarom ik overal wandjes plaats is vooral in de convectiewarmte niet te verliezen, als ik de warmte van de machine binnen de machine kan houden, zal de ambient temperatuur van mijn woonkamer steeds minder invloed kunnen hebben op het (teveel) afkoelen van de geprinte lagen ABS.

Om heel eerlijk te zijn twijfel ik wel een beetje of ik niet misschien naar PLA overstap. Ik lees hier goede dingen over, het enige wat ik niet weet is of ik PLA wel fijn vind werken. Ik wou morgen bij Formfutura vier rollen kopen, misschien dat ik er twee ABS haal en twee PLA.

Heeft er hier iemand eigenlijk ervaring met een Bowden extruder? Ik vind die Bowden extruders echt super 'lekker' ogen, ben gek op die technische vernuftigheden.

Mooie hotend heb je trouwens, de reden waarom ik het koel is omdat mijn extruder echt te heet wordt met deze hotend, en ik heb de schade gezien aan mijn oude extruder na slechts een maand printen. Hitte tast het ABS erg aan, dus ik blijf lekker koelen, bovendien loopt het ABS vast door de warmte die omhoog kruipt, en nu ik de bovenkant van de hotend koel, gebeurt dit niet meer. Ik kan de hotend makkelijk een tijdje aan- laten staan zonder beweging, zonder dat het zaakje vastloopt smiling smiley
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 01:43AM
Ik zou zeker een keer PLA proberen, is in een hoop dingen net iets makkelijker. Houd er rekening mee dat PLA al helemaal zacht wordt bij 50 graden. Dan wordt koelen een stuk belangrijker. Vele gebruiken zelfs een fan die op het te printen onderdeel blaast.
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 04:33AM
Hoi Marinus,

Ik ben ook en enorme fan van die Bowden's extruder. Buiten dat hij lekker oogt heeft hij nog een heel belangrijk voordeel.
Het bewegende deel van je printer is veel lichter aan gewicht met een Bowden's extruder, waardoor je printsnelheid flink omhoog kan.

Wat mij betreft is Bowden's echt the way to go smiling smiley

Zoals Jan al zegt is PLA makkelijker te verwerken en nog een voordeeltje: Het stinkt niet!
PLA heeft ook als nadelen dat het sneller zacht wordt, niet geschikt is voor warme vloeistoffen winking smiley en waar ABS nog wat buigt, doet PLA dit niet.

Beide uitproberen is wel zo slim lijkt me. Het zijn gewoon andere materialen die in andere situaties handiger zijn.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 04:44AM
Het voordeel van een bowden treed pas echt op bij een ultimaker of tantillus setup.
Bij een mendel achtige heb je hier weinig aan. Je kunt dan wel een hele snelle X-as maken maar voor de Y-as moet je wel het hele bed heen en weer slepen, dan schiet je er niet veel mee op.

Beide machines zijn voor mij niet echt makkelijk te maken omdat je er een laser snijder voor nodig hebt. Ik zie me al met een figuurzaag aan de gang gaan.

Jan
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 03:18PM
Ah, daar zit wel wat in ja... Nou, ik zou natuurlijk een tantillus kunnen gaan bouwen, of een ultimaker, of een Orca-achtig ding...

Inmiddels heb ik bijna alles binnen om een tweede printer te maken, alles behalve stepper motors, en de geprinte parts en de gesourcede parts. De elctronica, hotend, kabels, koelers, etc heb ik allemaal al klaarliggen.

Een ontwerp met Bowden en een printbed dat alleen op- en neer beweegt lijkt me dan ook zeer aantrekkelijk... Misschien moet ik dat gewoon doen. 1 printer waarmee ik ABS print, en 1 printer waarmee ik PLA print dan. En eigenlijk wil ik wel een zelfbouw hotend maken, eentje met ingebouwd koelsysteem in plaats van een cooling fan die tegen de buitenkant aan blaast.

Heb nu nieuw filament van Formfutura gekocht. Er zitten wel veel luchtbelletjes in vind ik sad smiley maaaaaaaaar, ik hoor helemaal geen ploppende belletjes, en het printen gaat ook gewoon goed lijkt het. Ben nu mijn tweede printje aan het printen. Eerste printje was helaas mislukt, zonder aantoonbare reden.

De kleuren zijn Frosty White en Robotic Grey, allebei ziet het er leuk uit, mooi detail is dat het wit ook écht wit is! Ik leg het naast een van mijn oude prints.. Damn, die wit waar ik eerst mee printte lijkt wel geel zo smiling smiley
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 04:03PM
Ik herken je probleem, je wil wel iets anders bouwen maar weet eigenlijk niet wat.
Zal ik er nog een aan je lijstje toevoegen. [kuehlingkuehling.de]
Je moet maar even niet naar de prijs kijken, maar naar de features. Perfect apparaat voor ABS. Source van de plastic parts is wel beschikbaar, maar (nog) geen BOM.
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 06:05PM
Je kan ook eens Googlen naar de reprap family tree. Dan zie je mooi alle machines t/m 2012 onderverdeeld naar in welke rochting het printbed beweegt en in welke richting de extruder. Volgens mij zijn de machines met een printbed dat alleen in de z richting beweegt wel de maachines waar toekomst in zit. Veel ruimte efficienter en zoals die Kuehling printer, goed afsluitbaar. Zelf keek ik naar de Darwin omdat die volgens mij heel goed schaalbaar is smiling smiley

Mooi dat dit filament van formfutura je ook goed bevalt. Ik ben benieuwd naar je verdere werk!

Groetjes,
Jonnie


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 13, 2013 06:48PM
Inmiddels twee prints verder (eerst even een nieuwe houder voor lagers in de spoel geprint) en het bevalt me zeer goed.

Al zie ik onregelmatigheden in het filament, kleine belletjes hier- en daar, en iets lichte vlekjes hier- en daar in het filament, het komt er prachtig uit tot- nu toe. Het wit is echt mooi wit, de lijnen zijn constant, en het enige wat nog niet helemaal wilde lukken was de retraction, die heb ik nu gehalveerd en het gaat best lekker zo.

Morgen zal ik een foto uploaden, ik moet nu slapen.

Een Delta is ook altijd nog een optie, die heeft een Bowden extruder, én een printbed dat stil ligt. Dus helemaal geen Z-as meer smiling smiley Bovendien heb ik dan maar 4 stepper motors nodig. Nu lees ik wel dat de Delta's nog altijd veel problemen hebben met printen, maar ik kan me goed voorstellen dat dat vooral firmware-gerelateerd is.

Zijn er al Nederlanders die een Delta hebben gebouwd?



Calis Wrote:
-------------------------------------------------------
> Je kan ook eens Googlen naar de reprap family
> tree. Dan zie je mooi alle machines t/m 2012
> onderverdeeld naar in welke rochting het printbed
> beweegt en in welke richting de extruder. Volgens
> mij zijn de machines met een printbed dat alleen
> in de z richting beweegt wel de maachines waar
> toekomst in zit. Veel ruimte efficienter en zoals
> die Kuehling printer, goed afsluitbaar. Zelf keek
> ik naar de Darwin omdat die volgens mij heel goed
> schaalbaar is smiling smiley
>
> Mooi dat dit filament van formfutura je ook goed
> bevalt. Ik ben benieuwd naar je verdere werk!
>
> Groetjes,
> Jonnie
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 14, 2013 08:07AM
Heya, ik wou nog even aangeven dat de luchtbelletjes in het filament alleen in het eerste stukje van de rol zaten, dit was maar een kort stuk en verderop is het filament prima!
Ik post eind van de dag foto's!

smiling smiley
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 14, 2013 05:50PM
En zoals beloofd, foto's en een video!

Planetary gears!
[youtu.be]

En wat foto's. Geprint met de Budaschnozzle en het witte filament van Formfutura smiling smiley Op sommige delen vult het nog niet helemaal lekker, maar dat is gewoon instelwerk.






Stresstest winking smiley

Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 15, 2013 03:45AM
Dat ziet er netjes uit!! Top dat het nu gaat zoals het hoort te gaan.

Dit wit is inderdaad mooi helder wit smiling smiley

Die planetary gears vind ik ook een heel erg leuk object.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 15, 2013 05:50AM
Ja leuke dingen zijn dat, deze had ik erg ruim opgezet, omdat ik deze niet kon printen met mijn vorige hotend, dus de toleranties zijn erg ruim. Zal hem nog een keer herprinten met wat minder ruime toleranties smiling smiley


Hier nog een foto van een printje in HIGH-RES gemaakt met een DSLR.
[img703.imageshack.us]

Zoals je op de foto kan zien heb ik de X-endstop verplaatst naar de fanholder aan de linkerkant op het karretje. Dit gaf me een extra cm aan de linkerkant om te printen want mijn printbed is iets groter dan normaal smiling smiley

Edited 2 time(s). Last edit at 05/15/2013 07:24AM by Ohmarinus.
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 20, 2013 03:14PM
Hihi, inmiddels al een paar PM's gekregen met vragen welke verkoper het dan was, iedereen die het me heeft gevraagd had het in 1 keer goed smiling smiley

Ben ik misschien toch niet zo goed in het bespeuren van kwaliteit op het internet dan ik dacht..

Hoedanook, de machine draait nog steeds erg lekker, ik heb van bijna alle prints de laatste tijd een foto gemaakt met mijn DSLR en ga ergens een album maken waar de vooruitgang op te zien is.

Ondertussen is het vrij rustig op het Dutch forum. Terwijl er volgensmij toch best wel wat actieve NL leden zijn. Hoop dat het nog wat groeit!
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 20, 2013 05:26PM
Hoi Marinus,

Ik bekijk het forum elke dag wel een paar keer eigenlijk. Maar ik reageer alleen als ik ook iets toe kan voegen.

Met Nederlandse verkopers van machines heb ik geen ervaring, dus ik zou het echt niet raden. Hopelijk zijn andere mensen hierdoor wel gewaarschuwd. Zeker omdat dit toch nog vrij nieuw is en erg snel veranderd vind ik dat het gewoon belangrijk dat je weet van wie je dingen koopt en ook weet dat die persoon service verleent. Dit forum is al een geweldig mooi medium daarvoor en ik hoop dus ook dat hier meer verkopers op komen. Interactie kan alleen maar positief zijn. Ook voor die verkopers. Zoals ik van de week nog schreef. Zonder feedback kunnen wij de dienstverlening en producten ook niet verbeteren.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
jcr
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 21, 2013 07:49AM
Hoi Marinus,

Je hoeft echt geen Sherlock Holmes te zijn om te achterhalen dat het hier om printedparts.nl gaat, wat je zelf ook al een paar keer heb laten vallen tongue sticking out smiley Vooral als een verkoper in gebreke blijft nadat je meerdere malen contact heb gehad, is er niets mis mee om je mede (aanstaande) reprappers hier voor te waarschuwen, zodat hun de ergenis bespaard blijft winking smiley Overigens schreeuwt die hele site "wegblijven" als je wat verder kijkt dan je neus lang is. Gebrekkige/incomplete informatie; volledig annoniem (geen info over wie de verkoper is, of contact informatie); Chinese namaak Arduino's als echte verkopen, etc. etc. Er is gewoon te veel mis mee.

En er zijn eigenlijk best wel veel Nederlandse reprappers. Waarschijnlijk zelfs veel meer dan je zou verwachten. Het Nederlandse forum ziet er alleen zo uitgestorven uit omdat het merendeel van de Nederlandsers prima met Engels uit de voeten kan en zich dus ook in de normale, internationale fora ophoudt, alwaar je kans op hulp veel groter/sneller is. Iets waar je zelf ook dankbaar gebruik van lijkt te maken winking smiley
Re: Slechte ervaringen verkopers topic
May 21, 2013 02:14PM
Haha, okok, ja, je hebt gelijk, ik wist trouwens niet dat het chinese arduino's waren.. Ik weet wel dat die man de Sanguino's zelf in elkaar zet en dat de stepsticks die ik heb gekocht bij hem de witte variant zijn (dat is dus de goedkope chinese), en dat las ik achteraf, en al geeft het me geen problemen met de machine, zit het me toch niet helemaal lekker.

Ik vind het zelf ook wel leuk om in het Nederlandse forum te hangen, het voelt toch vertrouwder, en ik studeer al full-time in het engels, dus van mij mag er ook best wel wat afwisseling zijn winking smiley

Heb vanmiddag op mijn academie nog wat navraag gedaan over materiaalkosten en de factuur die ik had gekregen voor verchroomde precisiestangen (16e/meter) schijnt toch wel redelijk te zijn. De bronzen zelflubricerende glijlagers zijn ook niet al- te duur. Maar bij elkaar is 70e toch iets te duur voor mij op het moment. Helaas maar waar, had de machine graag een upgrade gegeven, maar dat blijft dus nog even wachten. Ik moet voor mijn studie ook een laptop aanschaffen dus dat gaat voor.

Print me trouwens helemaal rot de laatste tijd, sinds ik de machine goed aan de praat heb en met het nieuwe filament gaat het echt als een trein, af- en toe zijn er nog dingen die mislukken, maar over het algemeen werkt het allemaal. Gister heb ik zelfs op laaghoogte 0.125mm kunnen printen, duurde wel een eeuw, maar het zag er erg goed uit smiling smiley





jcr Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marinus,
>
> Je hoeft echt geen Sherlock Holmes te zijn om te
> achterhalen dat het hier om printedparts.nl gaat,
> wat je zelf ook al een paar keer heb laten vallen
> tongue sticking out smiley Vooral als een verkoper in gebreke blijft nadat
> je meerdere malen contact heb gehad, is er niets
> mis mee om je mede (aanstaande) reprappers hier
> voor te waarschuwen, zodat hun de ergenis bespaard
> blijft winking smiley Overigens schreeuwt die hele site
> "wegblijven" als je wat verder kijkt dan je neus
> lang is. Gebrekkige/incomplete informatie;
> volledig annoniem (geen info over wie de verkoper
> is, of contact informatie); Chinese namaak
> Arduino's als echte verkopen, etc. etc. Er is
> gewoon te veel mis mee.
>
> En er zijn eigenlijk best wel veel Nederlandse
> reprappers. Waarschijnlijk zelfs veel meer dan je
> zou verwachten. Het Nederlandse forum ziet er
> alleen zo uitgestorven uit omdat het merendeel van
> de Nederlandsers prima met Engels uit de voeten
> kan en zich dus ook in de normale, internationale
> fora ophoudt, alwaar je kans op hulp veel
> groter/sneller is. Iets waar je zelf ook dankbaar
> gebruik van lijkt te maken winking smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login