Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Draadeinden

Posted by Ohmarinus 
Draadeinden
May 11, 2013 06:59PM
Hi guys, nou ik heb eens rondgekeken, op internet bij reprap winkels zie je overal draadeinden voor rond de 4 a 5 euro.

Kom ik vanmiddag bij de ijzerhandel hier om de hoek... 77 cent voor 1 meter M8 gegalvaniseerde draadeind. Die ik er in had zitten zijn ook gegalvaniseerd en doen het hardstikke goed!

Even een vraagje ivm gegalvaniseerd of RVS, wat gebruiken jullie het liefst voor de draadeinden van de Z-as en zijn de moeren dan ook RVS of gegalvaniseerd?

Voor de constructie van de machine gebruik ik ook gegalvaniseerd, maar dat zijn statische verbindingen dus daar treedt vrijwel geen slijtage in op.

De vraag stel ik, omdat RVS veel harder is, en ik verwacht dus minder slijtage op RVS assen, maar de moeren zullen dan wel weer veel harder slijten als die niet RVS zijn.
Re: Draadeinden
May 12, 2013 04:05PM
Rvs is zeker niet harder als staal maar wel taaier! Rvs heeft de eigenschap om te gaan vreten bij dynamische verbindingen. Het is een mooi materiaal voor een nette afwerking en voor in de voedselindustrie maar absoluut af te raden bij werktuigbouwachtige componenten! Ik weet niet to welke mogelijkheden je beschikt maar als ik stalen draadstangen gebruikte dan maakte ik de moeren van rg7 brons met een krappe tolerantie op de draadstang.
Re: Draadeinden
May 12, 2013 04:05PM
Hoi Marinus,

Zelf gebruik ik gegalvaniseerd draadeind. Slijtage zal meevallen, het draadeind wordt nauwelijks belast. Wat wel echt een verbetering is, is om het draadeind in te spuiten met Teflon spray. Het loopt dan veel soepeler.

Groetjes,
Lisa
Re: Draadeinden
May 12, 2013 05:07PM
Ah, ik ben zelf zo iemand die alles zelf leert, dus ik ben een jaar terug mijn racefiets volledig gaan reviceren en ik had nog een potje mooi oud lagervet liggen, daar heb ik de assen mee ingesmeerd, en dat loopt ook als een tiet! (of als een tierelier).

Anyway, smering zit wel goed, af- en toe smeer ik nog wat vet bij met een kwastje, maar dit vet blijft mooi tussen de groeven hangen dus het wordt er niet uitgelopen door de moeren.

Op mijn Air zitten twee mooi ontworpen X-ends die een veer tussen twee moeren gebruiken om de X-end steady te houden, hierdoor loopt het ietsjes stroever, maar met het vet ertussen werkt het prima.

Blij met de nieuwe draadeinden, bij de originele draadeinden die ik bij de kit kreeg zat overal wel een deuk in, ze waren krom! Vreselijk. Nu zijn ze dus kaarsrecht, prachtig hoe die laagjes nu zo mooi op elkaar komen, ik word er bijna emotioneel van hihi winking smiley



Lisal27 Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marinus,
>
> Zelf gebruik ik gegalvaniseerd draadeind. Slijtage
> zal meevallen, het draadeind wordt nauwelijks
> belast. Wat wel echt een verbetering is, is om het
> draadeind in te spuiten met Teflon spray. Het
> loopt dan veel soepeler.
>
> Groetjes,
> Lisa
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login