Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

net nieuw ook hier!

Posted by 3D rob 
net nieuw ook hier!
May 24, 2013 05:44PM
hallo allemaal!
Naam is Rob en ben door het negatieve bericht op TV gaan kijken op You Tube wat 3D printen is,
na wat rond kijken blijkt dit(volgens mij!) alleen maar iets positiefs te kunnen zijn.
ik heb mij op een paar forums aangemeld en vind het eigenlijk wel leuk! (volgens zeggen in ander forum is het een virus)
en ja het lijkt mij ook wel leuk en ook stiekem gedacht om er ook mee aan de gang te gaan.(zelfbouw)
mijn hobby'zijn elektronica (voornamelijk HF), modelbouw(RC vliegen) en nog iets met vrouwelijk schoon(hoe het hete ben ik ff vergeten)winking smiley
Voor mijn werk zit ik in het ijzer (metaalbewerker grof/scheepsbouw, maar fijn kan ik op mijn werk ook)
Helaas heb ook gezien dat het een dure hobby kan zijn/worden,
ook mislukkingen als je gaat zelfbouwer heb ik meermaals(helaas) voorbij zien kommen.
kopen is zo wie zo ook toch wel een grof grapje maar goed dat hoort nu eenmaal bij hobby's,,,,Toch?
in princiepe weet ik niks, kan ik niks en heb ik ook nog niks, maar wat niet is.....
thumbs up
oow is waar ook!
als het mij lukt ga ik morgenmiddag ook hier nog even kijken:
[www.protospace.nl]

vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 05/24/2013 05:48PM by 3D rob.
Re: net nieuw ook hier!
May 25, 2013 03:27AM
Hallo Rob,

Welkom hier op het forum!

Volgens mij is 3D niet positief of negatief. Het ligt eraan wat je ermee doet (maakt). Dat 3D geprinte vuurwapen dat in de media is geweest vind ik niet geweldig, maar er gebeuren ook dingen die ik wel geweldig vind Baby krijgt 3d geprinte spalk voor luchtwegen

Dat het een soort virus is, daar ben ik het zeker mee eens. Het leuke s ook dat er nog zoveel in ontwikkeld wordt. De grenzen zijn nog lang niet in zicht.

Hoe duur deze hobby is, heb je zelf in de hand. Mijn Prusa i3 kostte me iets minder dan 300 aan materiaal. Dat was dan wel rondkijken wat waar het goedkoopste is. Zoals met alles helpt het enorm om eerst goed te kijken wat je wilt en wat je nodig hebt. Als je zelf een machine wilt gaan bouwen raad ik je aan om eerst eens goed rond te kijken welke je wilt bouwen en of je daar veel over kunt vinden (Van een Prusa 2 kun je een Ikea achtige bouwhandleiding downloaden). Een compleet bouwpakket kopen kan ook, maar kijk dan goed bij welke verkoper. Zoals je hier op het forum kunt lezen kan dat ook tegenvallen.

Als je vragen hebt, horen we dat hier graag en veel plezier bij protospace!

Groetjes,
Jonnie


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 25, 2013 04:36AM
Hoi Rob,

welkom. Ook leuk nog een model bouwer/vlieger hier te zien.
Zelf heb ik de meeste vliegtuigen verkocht om mijn printer te bekostigen, dus het is een beetje een hobby shift geworden :-)

Nu bouw ik een hovercraft voor RC, eigen ontwerp en een robot (andermans ontwerp) , en natuurlijk ontwerp ik daarvoor nu een boel parts vor de 3d printer.

Ik denk dat je als metaalman best zelf kan bouwen. Als balsa man is het mij ook gelukt.
Mijn tegenvallers en successen hou ik bij in een blog, als je nog wat extra te lezen zoekt.

Nogmaals welkom en succes met je plannen

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 05/25/2013 04:39AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: net nieuw ook hier!
May 25, 2013 12:11PM
Ben net terug uit Utrecht:
[www.protospace.nl]
eerlijk gezegd, het viel mij tegen!confused smiley
Verder schrijf ik niets meer want ik wil niemand op zijn tenen trappen.
En uiteraard het staat allemaal nog in de kinderschoenen!

VrGr Rob.
Re: net nieuw ook hier!
May 25, 2013 04:04PM
Hebben ze het record wel gehaald ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: net nieuw ook hier!
May 25, 2013 07:05PM
Voor mij doet die website het dus niet, ik heb echt geen idee waar het nu over gaat smiling smiley

Ik weet nog wel een andere verkoper die ik je echt kan afraden, als je benieuwd ben, stuur een PMmetje!
Re: net nieuw ook hier!
May 25, 2013 07:19PM
Hallo Replace
Ik durf het ook niet te zeggen, ik ben niet tot het einde gebleven.
Eerlijk gezegd hoop ik wel dat het ze gelukt is,
Maar er is nog veel te doen hoor deze kinderschoentjes zijn wel HEEL erg klein.
Ik wil deze techniek en natuurlijk ook hobby niet zomaar afkraken.
Ik wil het nog eens zien,
maar dan ook andere machientjes dit waren bijna allemaal van die houten kratjes.
Wat mij trouwens opviel dat ze allemaal met een hele dunne spuit aan het spinnen waren!
Heel dun en fragile ik neem aan dat dit ook verwisselbaar is naar een dikkere spuit/draad?
Mijn vrouw en zoon waren er ook bij hun commentaar wil ik hier niet schrijven,
Wat dat betreft zijn zij saampjes als een olifant en een nijlpaard in een glazen kast.
Hallo Ohmarinus geloof me ik ga voorlopig helemaal niets kopen!
de site nog een keertje: [www.protospace.nl]

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 05/25/2013 07:20PM by 3D rob.
Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 06:21AM
Rob,

gangbare filamenten zijn 3mm en 1.75 mm
die gaan dan door spuitmondjes van 0.35 t/m 0.5 mm

Dunner is nauwkeuriger, dus een hogere resolutie als je daar van mag spreken.

Ik heb een Orca (www.mendel-parts.com) met 1.75 door 0.35
Ik overweeg een Builder (www.3dprinter4you) met dezelde specs.

Die houten kratjes zijn laser cut panelen :-) zulke printers zijn minder reprap, maar wel stabieler dan zo'n schroefdraad versie.
De top in thuisprinten, Makerbot, is ook zo'n kratje, maar dan van metaal. Mijn Orca is van aluminium maar geen kratje :-)

Als je zelf gaat bouwen is het aan jou hoe leuk je hem er laat uit zien.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 07:48AM
Ik krijg dus steeds deze melding:

Quote
Oops! Google Chrome could not find www.protospace.nl
Try reloading: www.­protospace.­nl
Additional suggestions:
Access a cached copy of www.­protospace.­nl

Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 11:34AM
sorry ik krijg het hier wel???
[www.protospace.nl]
voor de rest ik weet het ook niet hoe dit kan.
komen jullie hier ook wel eens?
[www.3dprintforum.nl]

VrGr Rob.

Edited 4 time(s). Last edit at 05/26/2013 11:44AM by 3D rob.
Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 01:34PM
Hallo Rob,

De link naar protospace doet het bij mij ook gewon goed (firefox). Misschien iets met een instelling in Chrome bij Marinus?

Op dat andere forum heb ik me net aangemeld smiling smiley Eens kijken of er daar mensen actief zijn.
Misschien weet Rob nog iets nuttigs te zeggen over de assen/staven vraag van Lisa27.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 03:38PM
Helaas, de site doet het bij mij op geen enkele browser, ook niet op mijn laptop, de modem blockt ook niets, geen idee waarom het niet werkt. Misschien mogen ze mensen uit Haarlem niet winking smiley
Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 05:23PM
@Replace: Die spuitmondjes zijn zelf in nog meer variaties te krijgen hoor. Bij hot end kun je ze van 0,2 tot 1.0mm bestellen.

@Rob: Die kratjes zijn zoals replace al zegt wel een heel erg stabiel ontwerp. Je kunt je voorstellen dat zo'n bewegend deel (weegt toch al snel een 300gram krachten op het systeem uitoefend als het snel beweegt. Een beetje een stevige machine is dan wel zo fijn. Waarschijnlijk zag je daar Ultimakers en die behoren wel tot de beste in de wereld qua nauwkeurigheid en print snelheid. Een prachtig Nederlands product smiling smiley
Als je zelf iets gaat bouwen, raad ik je ook zeker aan om direct al wat kritisch naar het ontwerp te kijken. Die machines van schroefdraad kunnen bijvoorbeeld ook een dichte zijkant hebben. Dat geeft ze wat meer gewicht en stabiliteit.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 26, 2013 06:21PM
Ja, ik droom ook over een andere machine, en dan wordt het waarschijnlijk een box oid. Mijn Reprap Air wiebelt zo onwijs erg... En toch maakt 'ie nog erg mooie printjes. Moet je je voorstellen hoe het is als de machine helemaal stabiel draait!

Benieuwd wat het wordt voor jou.
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 12:07PM
Hoi allemaal weer!
Nou ik wacht nog even rustig af jongens, ik bouw nog niets en koop nog niets.
Nogmaals ik wil niet lelijk doen maar vond het nog zo teer en onstabiel wat ik zag,
Wel denk ik dat het jammer is dat er niet nog wat meer merken stonden.
Ook geloof ik wel dat als je met een dikkere spuit (noem ik het maar even)
Dat je daar wat degelijker mee zou kunnen spinnen (noem ik het ook maar weer even)
Ik, maar ook mijn vrouw en zoon vonden het te iel te dun en er werd ook veel prulletjes gemaakt.
(ik hoop in vredesnaam dat ik niemand op zijn tenen trap mensen want dat is echt mijn bedoeling niet!!!)grinning smiley
Er was daar trouwens wel een HEEELE lieve mevrouw die heel erg duidelijk allerlij dingetjes aan het uitleggen was!
Petje af voor die wat oudere (LIEVE) mevrouw!(niet tegen mijn vrouw zeggen he!!!)winking smiley
.
@Calis,
Ook dat 3D print forum is nog in zijn beginstadium,
Het zou denk ik ook slim zijn als onze NL mensen zich daar ook aan zouden melden!thumbs up
Om het 3D printen in NL wat meer een zetje in de rug te geven mensen?
[www.3dprintforum.nl]
loos van het forum daar blijf en zit ik ook hier, ik denk dat het slim is om wat meer forums te hebben.thumbs up

Tot zo ver weer even mensen!
Rob.!
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 01:57PM
Ik had liever wat forums minder,
het is toch al zo dun gezaaid met serieuze posters.

Dus Rob, blijf liever hier rondhangen en maak hier wat moois van :-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 02:01PM
Van dat andere forum heb ik nog gen bericht gehad dat mijn account geactiveert is sad smiley
Als ik die woensdagavond nog niet heb, probeer ik het normaals, of kijk of ik iemand daar direct kan benaderen.

Voor Rob: Die spuit wordt de Hot end genoemd (dat is het gedeelte dat opwarmt en het plastic laat smelten. Het spinnen wordt "extruden" genoemd, omdat dat nu eenmaal de amerikaanse term is voor uitpersen.

Ondanks dat het er fragiel uitziet is het toch behoorlijk sterk spul hoor. Het grootte probleem met die smalle hot ends is dat het heel erg lang duurt voordat iets af is. Ook daarom worden er bijna alleen kleine prulletjes gemaakt.
Er zijn echter ook wel grotere projecten hoor. [www.youtube.com] is een erg mooi voorbeeld (ook een Nederlander). Ook [www.youtube.com] vind ik helemaal geweldig. Dit zijn alleen projecten van een hele andere schaal en (nog?) niet echt iets voor de hobbyist. Wat mij erg leuk lijkt om te zien is bijvoorbeeld dat iemand een printbare en goedkope robot arm ontwerpt dat en beschikbaar stelt zodat er ook daar weer op verder ontwikkeld kan worden.
Ook de materialen zijn nu een beperkene factor. Als er een makkelijk voorradig materiaal is dat niet op een verwarmde ondergroend geprint moet worden, kunnen er makkelijk grotere dingen worden gemaakt.

Het mooie van deze open hardware en open source wereld is dat het niet zozeer de vraag is OF het gebeurd, maar eerder de vraag WANNEER het gebeurd.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 02:44PM
Dat 3D-printforum ziet er niet heel goed uit moet ik zeggen. Vooral de winkels die ze daar linken zijn vrij prijzig.

Misschien is het omdat ze nog nieuw zijn..
Wel leuk om te zien dat er wat activiteit is hier in het NL forum op Reprap.

Hebben jullie die 3D-printer al gezien die Conrad nu verkoopt?... Ik verwacht er veel van, het is gewoon een gejat concept haha. Ben echt benieuwd!!!
[www.conrad.nl]

De voorbeeldprintjes zien er overigens wel erg goed uit. Het printbed doet de X en Y en de hotend beweegt alleen omhoog.
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 03:41PM
Mijn eerste gedachten erbij zijn:

- met die fan daar haalt hij de 20x20 niet
- Een bed dat in de X en Y tichting beweegt is wel het meest ruimte inefficiente ontwerp wat er is! Die heeft een footprint nodig van meer dan 4x zijn printbare oppervlakte
- nog aardig aan de prijs voor een bouwpakket

Dat het een gejat concept is, vind ik dan weer niets mis mee winking smiley We borduren allemaal voort op het werk van anderen (in meer of mindere mate). De printkwaliteit ziet er zeker erg netjes uit. Het bed met de print in de X en Y richting laten bewegen levert natuurlijk ook nog steeds minder bewegende massa op dan de hot end laten bewegen. Minder bewegende massa = een stabieler object bij hogere snelheden.

Met zo'n zaak als Conrad erachter denk ik ook dat dit wel gaat lopen. Leuk! Meer mensen in de community smiling smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 04:16PM
Ja, inderdaad, dat bed dat beweegt is erg onhandig. Ben zelf nog steeds erg gecharmeerd van het Makerbot principe. Dus het Bed is de Z-as en de hotend de X en Y.

Dit scheelt je dan ook een stappenmotor als ik het goed heb begrepen, maar je zou hem natuurlijk ook met 2 stappenmotoren op de X en Y as maken, maar dan heb je een Ramps nodig met 6 stepper drivers. Is dat mogelijk?

Kan niet wachten op de vakantie, dan ga ik helemaal los met het bouwen van een nieuwe printer smiling smiley (denk toch maar een Mendelmax...)
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 06:41PM
@Replace
Neeeeee ik ga niet weg hoor, dat forum was ik als eerste aangemeld zodoende.
Minder forums ja en nee, tis natuurlijk wel fijn om naar 1 forum te gaan in plaats 2 of 3
Aan die andere kant lijkt het mij ook weer goed voor meer verschillende ideetjes verschillende
invalshoeken.
@Calis
Dankjewel voor jou uitleg, ik wist het ongeveer al wel maar verlies nog wel eens een naampje.
En ja de filmpjes waar jij mee aan komt dat is het echte werk natuurlijk!
Voor de hobbyist nu weer even wat te groot maar dit is wel prachtig om te zien.
Maar dat wat dikkere printen vind ik wel wat hebben, echt onderdelen printen waar je wat mee kunt.
@Ohmarinus
Dat forum is ook nog maar sinds kort geboren dus ja inderdaad moet het zich nog gaan vormen natuurlijk.
Net als de 3D printer zelf alles is nog in een begin stadium, ik denk dat je er ook zelf aan moet meewerken om de uiteindelijke vorm er in te krijgen.
Die Conrad printer ziet er ook inderdaad wel leuk uit ja, het gebruikte materiaal is ook wel gaaf.
De vraag is natuurlijk is dit wel sterk/stijf genoeg en software verwisselbaar of gemixt te gebruiken.

Ik kijk van af de zijlijn nog wel even toe,
Ohmarus heel veel succes strakjes met bouwen!
thumbs up
VrGr Rob
Re: net nieuw ook hier!
May 27, 2013 07:10PM
@ Marinus: Een in de X en Y richting bewegend bed heeft voor- en nadelen. Zelf ben ik ook heel erg gecharmeerd van die bed in de Z richting, hot end in de X en Y richting printers, maar dit is wel een erg open ontwerp dat een goede snelheid kan halen. In principe is elke printer met 4 steppers te maken (X, Y, Z en de Extruder). Overal waar 2 motors worden gebruikt voor een as, kun je dit ook vervangen door een belt. Een extra motor is vaak gewoon makkelijker en niet echt duurder.

Ramps voed de 2 Z-motoren al met 1 driver, je kunt natuurlijk op de Y-connector natuurlijk ook 2 motoren aansluiten (parallel). Ze delen dan natuurlijk wel het maximaal toelaatbare amperage (2A) samen.

Er zijn best wat printers van dit type bedacht hoor. Kijk maar eens in die Reprap family tree.

@ 3d Rob: De electronica/software is allemaal gewoo uitwisselbaar. In essentie doen al deze apparaten precies hetzelfde. Of het printbed nu naar links beweegt, of de hotend naar rechts is om het even. Voor deze toepassing is dit materiaal sterk en stijf genoeg. Felix en Cartesio zijn ook allebei met dit materiaal gemaakt. Cartesio dan wel iets steviger, maar daar kun je ook mee frezen!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 28, 2013 07:38AM
3D rob Wrote:
-------------------------------------------------------
> Net als de 3D printer zelf alles is nog in een
> begin stadium,


Hi Rob, dat is niet echt zo hoor winking smiley de FDM technologie is al van de 80's!
De RepRaps zijn inderdaad wel wat nieuwer, maar hier kun je meer vinden over Fused Disposition Modeling:
[en.wikipedia.org]

"The technology was developed by S. Scott Crump in the late 1980s and was commercialized in 1990."
[rpworld.net]

De eerste Reprap stamt uit 2007 (dus ook alweer 6 jaar oud), en inmiddels zijn de originele repraps alweer op model 3, de Huxley (ertussenin zit de Mendel).

Beginstadium zou ik het dus niet echt noemen, maar het is zeker nog in ontwikkeling smiling smiley Ik denk dat het in de komende vijf jaar heel erg snel zal gaan, de beschikbare vitamins zullen ver-tienvoudigen, en de prijzen voor onderdelen zullen nog wel wat naar beneden gaan (niet drastisch, maar het kan zeker nog goedkoper, helaas niet per sé beter).



Heb nog even rondgekeken naar printertjes, ik ben erg gecharmeerd van de Makibox en de Eventorbot.

Makibox:
[makibox.com]
[makibox.com]
Voor 200 dollar kan je er al een kopen! Whaaaaaaat!? grinning smiley Tel daar verzendkosten en zo'n 20% invoerrechtenbelasting bij op..

Eventorbot:
[www.eventorbot.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 05/28/2013 05:35PM by Ohmarinus.
Re: net nieuw ook hier!
May 30, 2013 09:09AM
persoonlijk vind ik dat je met een x en y in een slag wat risico loopt voor cadans enzo.
ik vind wat dat betreft de Orca wel goed. het bed doet de y (ook de Z, maar terwijl hij dat doet wordt er niet geextrudeerd) en de wagen doet de x.

Ondanks dat vind ik de Builder ook erg fraai, maar die doet zowel x als y met de wagen.

Een printer die x en y met het bed doet, die moet dus elke keer het gewicht van het bed en de hele print accelereren in 2 richtingen en ook weer afremmen. Dat aat ten koste van resoltie, snelheid en comfort.

Die belandt vroeg of laat ook nog wel eens naast de werkbank :-(

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: net nieuw ook hier!
May 30, 2013 09:56AM
Hallo Thomas,

Het bed en het printobject zijn bijna altijd lichter aan gewicht dan de wagen. Daarbj zit je print vaak ook wel goed vast aan het bed (of de plaat daarop). Dit is wel precies de reden dat ik zo'n fan ben van die Bowden's extruders. Die stepper op de wagen is zwaar! Om te voorkomen dat hij naast je werkbank komt, mag de printer van mij best wat gewicht hebben winking smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 31, 2013 04:17AM
Haha,

ik neem het zekere .... [www.thingiverse.com]

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: net nieuw ook hier!
May 31, 2013 04:59AM
Zo simpel kan het inderdaad zijn om je machine meer massa te geven smiling smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: net nieuw ook hier!
May 31, 2013 05:57AM
Wat grappig, mijn machine verschuift dus helemaal niks, maar hij is zelf wel wat flexibel. En al zijn de printjes nog zo mooi (serieus, ik heb de machine nu zeer netjes afgesteld) ik vraag me af of een machine die niet flexibel is, misschien niet nog betere printjes kan voortbrengen...
Re: net nieuw ook hier!
June 01, 2013 04:31AM
Toen ik aan het kijken was naar die filmpjes dacht ik waanzinnig dit vind ik leuk!
Maar nu als voorbeeld:
[www.thingiverse.com]
Dan denk ik daar word heel veel materiaal neergespoten,
Duurt denk ik ook best wel veel tijd en energie.(kosten?)confused smiley
Dan denk ik, deze vormen maak ik misschien makkelijker na op mijn werk!
Misschien praat ik uit mijn nek, ik weet het nog niet zo net.
Ik zou dit maken van nylon of ijzer.
Ik ben metaalbewerker van beroep *helaas geen draaier/frezer*
En toch vind ik het allemaal leuk!!!thumbs up

VrGr Rob.
in plaats van bijvoorbeeld nylon zou ik een kuntstof broodplankje gebruiken als materiaal
gehaald bij bijvoorbeeld (geen reclame!!! IKEA)
hier 2 gaatjes in boren en er een gleufje in zagen.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/01/2013 04:36AM by 3D rob.
Re: net nieuw ook hier!
June 01, 2013 07:15AM
Natuurlijk is er geen regel die aangeeft welk materiaal je moet gebruiken.

De meeste reprap-gebruikers hebben ook niet echt een reprap, maar meer een 'repstrap', een machine waarbij geprinte parts vervangen zijn door zelf-gefabriceerde onderdelen.

Ik ben nu zelf bijvoorbeeld een eigen X-carriage aan het ontwerpen, eigenlijk is het gewoon een simpel plaatje aluminium, een zelfgeprint karretje is ook prima hoor, maar ik vind de functionaliteit nog niet 100% en Alu is gewoon veel sterker dan geprint plastic. Allemaal leuk en wel hoor die zelfgeprinte onderdelen, maar als ik straks naar een bowden extruder toe wil, dan kan ik beter dat karretje van alu maken en dan bijvoorbeeld de koppeling van de bowden-plug waar de kabel in vastzit, in een geprint onderdeel plaatsen dat weer op het aluminium zit.

In mijn ogen is 3D-printen vooral heel erg handig voor 'tussenstukjes' en is het tijdrovend om complete onderdelen te printen.

Op de academie hebben de nu de opdracht om een eigen toren te bouwen, nu heb ik met lasdraad en een paar geprinte onderdelen een toren kunnen bouwen, met mijn eigen proportie systeem.

Vind het eigenlijk ook leuk om te zien hoe iedereen weer dingen op zijn eigen manier oplost, dus rob, ga die spullen maken! En laat het ons zien smiling smiley

Heb je nou inmiddels al een printer?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login