Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

8 MM assen.

Posted by Lisal27 
8 MM assen.
May 26, 2013 09:31AM
Hallo,

Nu de hardware in elkaar zit en het proefprinten begonnen is merk ik dat de X en Y as niet lekker loopt. Er zit nogal wat speling op. Bij nameten bleek dat de assen maar 7.83 mm zijn. Aluminium assen uit de bouwmarkt heb ik gebruikt. Een exemplaar was zelfs 8.23 mm. Bij de stalen assen het zelfde verhaal. Wat is wijsheid met een schuifmaat terug naar de bouwmarkt en de assen op de juiste dikte uitzoeken of bij een groot elektronica verzendhuis H6 stalen assen bestellen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt. Voor de duidelijkheid, ik gebruik 2 LM8UU lagers achter elkaar, dus 4 in totaal.

Groetjes

Lisa

Edited 1 time(s). Last edit at 05/26/2013 09:43AM by Lisal27.
Re: 8 MM assen.
May 26, 2013 12:27PM
Hi Lisa, ik denk dat je 'staven' en 'assen' met elkaar verward.

Een staf is een staaf die ongeveer de juiste diameter heeft. Verder zou ik absoluut geen alu gebruiken, dit slijt heet erg snel in, de LM8UU lagers hebben kneiterharde kogels en die zullen zich direct in het aluminium vreten.

Wat ik heb gedaan is 'assenstaal' gekocht, onder de noemen 'lineaire geleider'. Als je deze zoekterm invult op internet kom je al snel terecht bij wat zaken die deze assen verkopen.

Bij een as is er veel meer gelet op de kwaliteit van de hardheid en de diameter. Bij een staaf is het meestal niet zo kritisch gemaakt.

Hier vind je een voorbeeld van een webwinkel met beide producten:
[www.ijzershop.nl]

Heb zelf mijn assen hier gekocht, maar die waren niet allemaal kaarsrecht, dus ik heb uiteindelijk de rechte stukken schoongesneden en een paar stukjes as weggegooid:
[www.printedparts.nl]
De diameter was overigens wel perfect.

(mocht ik het verkeerd uitleggen, dan hoor ik het graag van iemand die het nóg beter weet!)

Edited 2 time(s). Last edit at 05/26/2013 12:38PM by Ohmarinus.
Re: 8 MM assen.
May 26, 2013 02:55PM
Marinus,

Bedankt voor je reactie. Ik ging ervanuit dat het voor een prototype weinig zou uitmaken. Maar toch. Inderdaad is Alu niet het meest geschikte materiaal hiervoor. Ik ga verder met assenstaal. Zodra ik weer vorderingen maak houd ik jullie op de hoogte.

Lisa
Re: 8 MM assen.
May 26, 2013 03:37PM
Intussen heb ik bij IGUS een offerte aangevraagd voor hun verchroomde assen en kunststof glijlagers.
Zal wel even doorspelen hoeveel het ongeveer kost bij hun, het is een groot bedrijf met veel professionele onderdelen, en ik neem aan dat je in je prototype ook al best wel goed materiaal kan gebruiken.
Re: 8 MM assen.
May 26, 2013 04:25PM
Ja dat is ook zo. Door de vele speling welke ik nu heb krijg ik geen mooie prints. Het kalibreren van de printer is eigenlijk niet te doen op deze wijze. Ik houd het maar op verkeerde zuinigheid.
Re: 8 MM assen.
May 26, 2013 06:19PM
Ach, je leert er alleen maar van. Ik zal je niet vertellen hoeveel ik al in mijn printer heb gestoken winking smiley

Heb je nog wat leuke foto's van je resultaten?
Re: 8 MM assen.
May 28, 2013 11:15AM
Hi, ik heb vandaag de nieuwe offerte ontvangen, bij IGUS kwam ik uit op een bedrag dat flink boven de 100 euro zat. Helaas word je daar flink extra gerekend door een tussenpersoon.

Van een ander bedrijf heb ik nu een offerte gekregen voor Gehard + Geslepen assen 2 meter en 12 glijlagers van brons, zelflubricerend. Dit is inc verzendkosten zo'n 42 euro ex btw. Ik denk dat dat voor goede assen wel een redelijk prijsje is. De glijlagers van brons zijn 1.14e per stuk ex btw en de 2x1m as is ongeveer 17e ex btw.
Re: 8 MM assen.
May 28, 2013 05:02PM
8mm stalen assen zijn binnen, morgen monteren en proefdraaien. Ik merk al dat er veel minder speling is.

Lisa
Re: 8 MM assen.
May 28, 2013 05:32PM
Super! Ik hoop dat mijn raad je geholpen heeft.

Waar heb je ze besteld, en wat kostte het?

Succes! smiling smiley




Lisal27 Wrote:
-------------------------------------------------------
> 8mm stalen assen zijn binnen, morgen monteren en
> proefdraaien. Ik merk al dat er veel minder
> speling is.
>
> Lisa
Re: 8 MM assen.
May 29, 2013 04:26PM
Ijzershop.nl. de link die jij stuurde. Zijn kaarsrecht, op verschillende plaatsen gemeten, 7.98 mm. Ik voel nu geen speling meer in de lagers. Snelle levering, zondag besteld, dinsdag in huis. Prijzen staan online op de website. Dus nu alles demonteren, nieuwe assen erin en proefdraaien. Dit zal wel in het weekeinde gebeuren.
Overigs is de weerstand van de heater kapot gegaan. Gelukkig had ik nog een reserve.

Lisa
Re: 8 MM assen.
May 29, 2013 05:04PM
Prachtig! Ik ben benieuwd.

Heb zelf zeer slechte ervaringen met hotends met weerstanden. Nu ik een Budaschnozzle heb met een keramisch element wil ik nooit meer terug. Die keramische elementen worden echt supersnel heet en tot- nu toe is hij nog niet stuk gegaan. Had met mijn vorige hotend twee keer in een maand een doorgebrande weerstand, niet helemaal doorgebrand, maar het omhulsel was stuk, met een scheur erin.

Overigens ook 1 hotend in mijn bezit die met twee weerstanden werkt ipv 1, deze warmde ook vrij snel op en had een goede stabiele temperatuur. Maar toch.. dat keramische element dat ik in mijn nieuwe heb.. Super!

Dit zit er bij mij in:
[gadgets3d.com]

Zoiets kan je overigens ook wel goedkoper krijgen hoor in NL ook. En ze zijn niet allemaal van de beste kwaliteit, maar die ik nu heb is echt fijn.
Re: 8 MM assen.
May 29, 2013 05:17PM
Overweeg ik ook te gaan gebruiken, bij Reprapworld staan deze ook te koop, alleen een stuk lagere prijs. De weerstand had ik met koperfolie en temperatuur geleidende 2 componenten lijm in het hotend gelijmd. Mede door uitzettingen is deze weerstand gesneuveld. Nu zit hij er wat losser in. Eigenlijk is het een oneigenlijk gebruik van een weerstand en logisch dat deze geen lang leven beschoren zal zijn.

Lisa
Re: 8 MM assen.
May 29, 2013 06:31PM
Ja, exact, ik had ook door uitzetting schade aan mijn weerstand. Schade! winking smiley

Heb nu een hele goedkope keramische heater nog liggen hier, nog niet gebruikt, maar ik ga zien hoe die werkt als de huidige ooit sneuvelt. Lijkt me dat er niet zoveel kwaliteitsverschil in zit. Het oogt goed in ieder geval. Wat ook mooi is, is dat er aan die heaters al een draad van een meter zit, mét isolatie.

Heb je inmiddels al wat foto's van je build? Ik ben erg benieuwd, nog niet veel Nederlanders gezien die hun eigen machine bouwen.
Ben zelf gezwicht voor een Mendelmax, en wacht nu tot de aluminium extrusies weer beschikbaar zijn en dan koop ik ze meteen, plus 5 stappenmotoren en ik ga een Bowden extruder bouwen. Als die Mendelmax eenmaal netjes draait (met een J-head hotend), dan ga ik de Reprap Air helemaal uit elkaar halen en ook proberen om een volledig zelfontworpen printer te bouwen. Leuke uitdaging!

Over exact twee weken zijn mijn eindbeoordelingen voorbij en heb ik twee maanden de tijd om eraan te werken smiling smiley
Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 08:10AM
Hierbij een foto van het prototype. Deze printer is gemaakt zonder geprinte onderdelen. Alles materiaal komt uit de bouwmarkt. Elektronica en lagers uit een webwinkel.
Nu eens lijken of ik hem afregelt krijg.

Groetjes

Lisa

Edited 1 time(s). Last edit at 06/02/2013 08:32AM by Lisal27.
Attachments:
open | download - Prototype 2 web.jpg (42.1 KB)
Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 08:54AM
Gaaf!

Heb je ook gekeken of je driehoeken ipv vierkanten kan gebruiken? Ik denk dat dit de stabiliteit ten goede komt.

Heb je al een naam voor je printer? smiling smiley
Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 09:33AM
Jazeker, PortalPrinter.

Ik deze vorm behouden. Verwacht wel dat er meer stijfheid gekregen word als het in een behuizing ingebouwd is. Maar nu eerst een proefprinten.
Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 10:23AM
Lisa, ik vind het geweldig wat je hebt gedaan! Je hebt je plekje in de Reprap geschiedenis hiermee ook al verdient smiling smiley

Heb je er ook ergens een blog van?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 10:38AM
Natuurlijk, [portalprinter.blogspot.nl]

Blog loop iets achter met de aanpassingen die ik op het forum vermeldt. Komende weken heb ik het erg druk met examens dus even pas op de plaats.

Lisa
Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 12:07PM
Misschien leuk om op je blog te vermelden wie de 'we' zijn smiling smiley Dat is voor toevallige bezoekers niet echt duidelijk denk ik.

Quote
Our own 3D Printer
Welcome on our blog. For a while we had the idea to design and build our own 3D Printer. We are not the first ones to make a 3D printer.

Re: 8 MM assen.
June 02, 2013 12:53PM
Lisa, succes met je examens!!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: 8 MM assen.
June 04, 2013 01:12PM
Gelukkig is de Z -as ophanging nu verbeterd, foto komt eraan.

Lisa

Edited 1 time(s). Last edit at 06/04/2013 01:15PM by Lisal27.
Re: 8 MM assen.
July 12, 2013 06:28AM
Inmiddels heb ik vandaag hardverchroomde assen besteld voor mijn nieuwe project, de mendelmax 1.5 inclusief glijlagers van een bepaald type brons met een speciale glijlaag van PTFE. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Zal wel even een review geven als ik ze binnen heb. Ben nu de X-ends aan het herontwerpen in openSCAD zodat ik de lagers ook daadwerkelijk kan gebruiken winking smiley
Re: 8 MM assen.
July 28, 2013 03:54PM
Hier kun je zien waar ik inmiddels mee bezig ben:
[forums.reprap.org]
Re: 8 MM assen.
July 29, 2013 03:56AM
Wow!

Ook al is het niet zo transparant als ik had verwacht, vind ik toch dat de printed parts mooi 'wegvallen' smiling smiley

Waarom wil je eigenlijk een alu printbed? Puur esthetisch?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: 8 MM assen.
July 29, 2013 05:17AM
Hi, ja dat alu printbed wil ik omdat ik er in mijn huidige printer ook een heb zitten die echt geweldig werkt. En ik heb tijd gestoken in het bedenken van dat ontwerp, dus alleen maar goed om het dan te hergebruiken. Bovendien staat het mooi winking smiley Ik ga echt geen MDF in die MendelMax zetten hoor hahaha smiling smiley

Nu nog even het plastic onderstel ontwerpen voor de heatbed. Ook belangrijk, want ik gebruik dus van die PTFE glijlagers en die moeten in een houder geklemd worden, en de heatbed moet op een verhoging want de Y-assen zitten vrij laag op de machine waardoor het printhed tegen het frame aan komt als je hem niet op een verhoging plaatst. Raar ontwerp, maar zal vast zijn zodat de kracht op de aandrijfriem voornamelijk lineair op de Y-carriage staat.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login