Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Lijst met nederlandse verkopers plastic

Posted by Mr. Seeker 
jcr
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 15, 2013 03:44AM
Hoi Marinus,

Ik heb twee rollen ABS bij FormFutura gekocht, zwart en blauw, maar ben er nog niet helemaal over uit wat ik er van moet vinden. Het zwarte was gewoon zwart en redelijk consistent. Kleurtje blauw is toch iets donkerder dan de afbeelding op de site je doet vermoeden; op de site lijkt het baby blauw, in werkelijkheid is dit toch wat donkerer. Kleur correcte foto's nemen blijft ook een vak apart winking smiley Tevens was het blauw behoorlijk inconsistent in dikte en over het groote gedeelte van de spoel behoorlijk ovaal (3.1mm over 2.85mm). Uiteindelijk toch wel gelukt om er wat bruikbaars mee te printen grinning smiley :


@Thomas: Hoe is de dikte/rondheid van hun PLA? Hopelijk wat beter dan mijn ervaring met de blauwe ABS.

En nog weer twee verkopers ontdekt op de Nederlandse markt; plastic2print en colorFabb. De eerste lijkt vooralsnog het standaard Chinese filament te verkopen wat je over al ziet, maar de eigenaar zegt met Pantone matching bezig te zijn om het kleuren aanbod behoorlijk te verbreden en naar smaak van de klant aan te passen, hopelijk met een lokale fabrikant. Ik heb hier net drie rollen ABS besteld; eens kijken hoe dit gaat bevallen. Het filament van colorFabb ziet er helemaal interessant uit. Het is niet gewoon PLA, maar een zelf ontwikkelde PLA/PHA mix. Vooral de kleurtjes die ze aanbieden zie ik wel heel erg zitten en ga hier een dezer dagen ook eens wat bestellen. Hun eigen intro in het 3d print wereldje is te vinden op het Ultimaker forum.
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 15, 2013 08:40AM
HI, dat klinkt goed zeg, ik ben nu op zoek naar PLA denk ik, ik wil nieuwe ervaringen en heb nu alleen maar met ABS geprint.

Gister een rol Kapton besteld, eerst even kijken hoe dat bevalt, mijn printjes blijven nu nooit op mijn printbed plakken, zelfs niet met een volledig ontvette printbed en ABS lijm.

Even kijken hoe die kapton bevalt en als het goed werkt, blijf ik voorlopig bij ABS printen. Werkt het als kak, dan ga ik kijken of PLA iets voor me is. Helaas zijn PLA printjes niet echt weerbestendig en hittebestendig, dat is wel een nadeel want ik wil graag dat mijn goede printjes lang goed blijven.

Voorlopig heb ik mijn handen vol aan het warpen van mijn ABS, probeer al een tijdje die kettingen te printen waar je kabels mooi in kunnen vallen, dan ga ik mijn bedrading opnieuw doen en alles mooi door die schakelkettingen heen- laten lopen.

Ik heb gehoord dat PLA goede stijfheid heeft en dus waarschijnlijk er goed werkt voor die kabelgeleiders, het ABS dat ik heb is echt moeilijk om mee te printen, maar ik denk dat als ik de kapton tape heb (100mm breed), ik in ieder geval de variabele van de wisselende kwaliteit van de zelfgemaakte ABS-lijm verwijderd. En dus 'echt' kan beginnen met afstellen van temperaturen van hotend en printbed. Heb nu al redelijk wat prints gemaakt voor grotere objecten en dat heb ik nu wel zo ongeveer klaar, maar de kleinere objecten blijven erg moeilijk om te printen omdat ze toch steeds weer loskomen van het printbed.
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 17, 2013 05:36AM
Hi JCR,

Ik zag net je post voorbij komen met betrekking tot onze ABS filamenten en wilde even een toelichting geven op de ovaliditeitswaarden die je hebt gemeten, want alle waardes groter dan 3.0mm zijn in principe altijd onacceptabel:
We hadden laatst een kleine batch ontvangen van onze fabrikant die door het kwaliteitscontrole systeem zijn geglipt. Daartussen zaten een paar spoelen die niet helemaal aan onze, normaal gesproken, strenge eisen met betrekking tot diameter tolleranties and ovaliditeits tolleranties voldeden. Het lijkt erop alsof jij net ongeluk hebt gehad. Ik ben wel blij om te horen dat het nog wel is gelukt om er wat bruikbaars mee te printen.

In ieder geval: geef met een eventueel volgende bestelling even je bovenstaande probleem aan, en we maken het enigszins goed door je wat gratis losse metertjes van een kleur naar wens erbij te sturen.

Rien

PS: Kleur correcte foto's maken is inderdaad soms lastiger dan verwacht. We hebben wel recent de foto van het blauw aangepast, dus deze komt nu beter overeen met de daadwerkelijke kleur.
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 17, 2013 05:49AM
Eerlijk gezegd vond ik de foto's op Formfutura toch echt van een veel hogere kwaliteit dan wat je gemiddeld tegenkomt. De witbalans lijkt redelijk in orde en de foto's zijn scherp en niet verhullend. En dat vind ik fijn.
jcr
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 19, 2013 03:35AM
Hoi Rien,

Die losse metertjes hoeft niet hoor, schiet ik weinig mee op. Waar je me blijer mee zou maken is een verdere uitbreiding van jullie kleuren assortiment smiling smiley Vooral wat spannendere en flitsende kleuren zou wel leuk zijn (kijk bijv. eens naar wat Trinitylabs heeft laten maken aan ABS en PLA). Met name knal rood (candy apple red?) ABS ben ik nog naar opzoek winking smiley Of wat andere materialen misschien, zoals polycarbonaat of HIPS.

En wat kleuren reproductie betreft, je zou met een colorchecker aan de gang kunnen gaan, dan heb je ieder geval wat consistentie over al je foto's, maar dan ondervang je helaas nog niet het probleem dat het merendeel van de mensen met ongecalibreerde schermen werkt winking smiley

Groetjes,
John
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 21, 2013 06:35AM
jcr Wrote:
-------------------------------------------------------
> maar dan ondervang je helaas nog niet het probleem
> dat het merendeel van de mensen met
> ongecalibreerde schermen werkt winking smiley
>
> Groetjes,
> John

Daarom vind ik het erg prettig dat een aantal leveranciers, zoals Formfutura, per meter en/of packs met verschillende kleuren leveren. Op die manier kun je met een kleine investering kijken of de kleur je bevalt.
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 21, 2013 06:41AM
jcr Wrote:
-------------------------------------------------------
> Het filament van colorFabb ziet er
> helemaal interessant uit. Het is niet gewoon PLA,
> maar een zelf ontwikkelde PLA/PHA mix. Vooral de
> kleurtjes die ze aanbieden zie ik wel heel erg
> zitten en ga hier een dezer dagen ook eens wat
> bestellen. Hun eigen intro in het 3d print
> wereldje is te vinden op het Ultimaker forum.

Het gamma van colorFabb ziet er inderdaad goed uit, de prijs van 40 euro per kilo vind ik echter aan de hoge kant.
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 27, 2013 08:18AM
jcr Wrote:
> @Thomas: Hoe is de dikte/rondheid van hun PLA?
> Hopelijk wat beter dan mijn ervaring met de blauwe
> ABS.


Ik heb begin deze week 2 rollen PLA (3 mm) besteld bij FormFutura en ik ben niet echt tevreden van de kwaliteit (bij gekleurd filament).

De zwarte rol was in orde. De gemeten waarden vallen binnen de tolerantie en het filament is zo goed als rond. Met deze rol heb ik al enkele goede prints kunnen doen.

Daarna ben ik de "flaming red" rol gaan testen. Het eerste wat opvalt is dat de kleur ook anders toont in werkelijkheid. Het filament is eerder "half-doorzichtig" dan "non-transparent" zoals het op de site staat.
Toen ik de dikte begon te meten verschoot ik echter nog meer. De gemeten diktes verschillen enorm! Op sommige plaatsen is het 2.67 mm dik, op andere is het 2.96 mm dik. Helemaal buiten de +/- 0.1 tolerantie lijkt mij...
Als je dan eens heel dicht kijkt naar het filament dan zie je dat deze vol staat met bulten. Je voelt ze zo zitten als je er eens overgaat met je vinger.
Ik heb al enkele dingen proberen printen met deze rol, maar het wil maar niet lukken. Misschien dat een meer ervaren persoon hier wel nog iets mee kan printen, maar mij lukt het voorlopig niet.

Ik heb enkele foto's bijgevoegd van de metingen. Er zit ook een foto bij van een verdikking. Op foto is het moeilijk te zien, dus heb ik er een zwarte lijn op getekend die de contour zou moeten volgen van het filament. Je kan zien dat er een plaats is (aangeduid door de pijl) waar het filament "uitsteekt" of breder is dan de normale lijn. (De foto's zijn genomen met een smartphone vastgehouden terwijl ik de caliper moest vasthouden... Sorry voor de slechte kwaliteit dus winking smiley)
Attachments:
open | download - 20130427_123924.jpg (41.2 KB)
open | download - 20130427_123927.jpg (47.4 KB)
open | download - 20130427_123937.jpg (43.3 KB)
open | download - 20130427_123946.jpg (43.3 KB)
open | download - 20130427_123958.jpg (41.8 KB)
open | download - 20130427_124007.jpg (39.5 KB)
open | download - 20130427_125059.jpg (35.9 KB)
open | download - bad filament.jpg (72.2 KB)
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 27, 2013 07:51PM
Misschien is het beter om een recht stuk te laten zien, de foto 'bad filament.jpg' is voor mij erg onduidelijk en lijkt meer op 'zoeken' naar problemen smiling smiley
Ik denk dat de toleranties nog wel meevallen, ik heb hier al veel erger gezien. Bovendien is filament met bijvoorbeeld luchtbelletjes veel erger dan een dikte die wat afwijkt. Ik heb mijn filament van een andere leverancier, dit filament is wat dikker juist, maar wel redelijk consistent dik (3.05mm) dus ik heb dit ingesteld in Slic3r en print prima.

Ga zelf volgende week langs bij Formfutura om te kijken wat ze hebben, dan neem ik wat cash mee om een paar rollen te kopen.

- Marinus
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 28, 2013 05:50AM
Hallo,

Ik heb zelf mijn filament uit China deze week ontvangen, dus mijn webshop gaat aankomende week ook open.
(en er zitten hele mooie kleuren tussen die ik nog niet bij anderen heb gezien).

Omdat ik wil voorkomen dat mensen een andere kleur krijgen dan die ze verwachten dacht ik eraan om op de foto's een referentie mee te geven. Bijgevoegd een staaltje met kleuren verf (gewoon bij de lokale bouwmarkt te krijgen).
Het lijkt me dat als erbij staat welke kleur van welk merk erbij ligt en het beste matcht, mensen zo toch goed kunnen zien wat ze krijgen.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Attachments:
open | download - Untitled.jpg (532.6 KB)
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 28, 2013 08:43AM
Het is moeilijk, onze schermen zijn niet geijkt, het PMS systeem is bijvoorbeeld ook een mooi kleurvast systeem, maar het beste is natuurlijk de foto's maken met een goede DSLR en de witbalans beheersen door een 'studio' foto te maken met invulflits in plaats van bijv. zonlicht.

Al met al, denk ik, dat als men echt wil weten wat de kleur is, je het gewoon zelf moet gaan ophalen ipv via internet te bestellen smiling smiley

En ik vind -met alle redelijkheid- dat je als webverkoper enigszins goede foto's moet hebben, maar dat je absoluut niet de verplichting hebt om gecalibreerde en afgestelde foto's te leveren. Het is wel fijn om te zien dat men zich hierop focust, maar uiteindelijk is de integriteit van het filament voor mij belangrijker. Dan kan je kleurtje nog zo mooi zijn, als je er niet mee kan printen omdat het vol met luchtbelletjes zit, of omdat de dikte niet klopt, dan heb je er nog niks aan winking smiley
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 28, 2013 10:04AM
Hoi Marinus,

Kennissen van me adviseerden me al om de RAL nummers erbij te zetten. Probleem met RAL is natuurlijk dat dat gewoon veel te weinig kleuren kent en at lang niet iedereen een RAL kleurenwaaier thuis heeft liggen. Met Pantone heb ik wat ervaring en dat vind ik echt een geweldig uitgebreid systeem. Enige probleem daarmee is dat ook daarvan niet iedereen een kleurenwaaier heeft liggen. Ook omdat de schermen niet geijkt zijn, moet je gewoon iets hebben dat dus niet op een scherm wordt weergegeven. Vandaar mijn idee om de verfkaartjes van de bouwmarkt te gebruiken. Die kan iedereen toch makkelijk halen en zien er overl hetzelfde uit.

Het zelf ophalen is zeker het fijnste. Ik nodig je (en alle andere geintresseerden) dus ook uit om langs te komen (Bodegraven, aan de N11, A12). Contact met mensen hier op het forum lijkt mij ook het community gevoel te versterken.

De kwaliteit van het filament is uiteraard het belangrijkste, maar ik vind wel dat mooiere kleuren en vooral beter weten welke kleur je koopt, erg kunnen bijdragen aan wat er uiteindelijk gemaakt kan worden. Ik zou graag wat meer mensen zien die 3d printers op commerciele basis kunnen inzetten.

Groetjes,
Jonnie
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 28, 2013 03:09PM
Hi Jonnie ik ga eerst bij Formfutura langs om eens te kijken, erg dichtbij voor mij en dat had ik eerder al aangekondigd, ik hoop dat je wat afnemers kan vinden voor je filament, maar voorlopig heb ik nog genoeg en mijn printer is (verdomme) nog steeds niet helemaal aan de praat. Hij squashed erg vaak layers en ik heb geen idee waarom...
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 28, 2013 04:05PM
@Marinus: Dank je! Dat gaat vast wel lukken ddenk ik. Natuurlijk moet je dat doen. Formfutura komt erg goed op mij over met de reacties hier op het forum en ik vind ook zeker dat ze wat bijzondere, mooie producten hebben. Eind komende week hoop ik van alle kleuren duidelijke foto's te hebben en het betalingssysteem in orde te hebben. Dan kondig ik uiteraard heel trots aan waar ik te vinden ben winking smiley

Squashing layers heeft een kennis van me ook last van. sad smiley Heb je wel goede stevige axis couplers voor de z-as zodat hij daar niet op kan slippen?
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 28, 2013 05:03PM
Jeps, ik heb aluminium Z-axis, heb met de hand een stress-test gedaan, maar elke keer als de Z-axis draait, dan draait de alu coupling mooi mee, dus ik zou niet weten wat het is.

Ben nu bezig een nieuwe X-carriage te printen, dit gaat erg vaak mis, dus ik kan nog niet checken of het daar aan ligt, maar eigenlijk wil ik mijn hele X-systeem aanpassen, dus nieuwe X-ends laten printen bij iemand die de printer goed heeft afgesteld en ook de extruder opnieuw laten printen, dit keer in de juiste maten want degene van wie ik de extruder en alles heb gekocht heeft zijn printer niet goed genoeg afgesteld waardoor alle maten net ietsjes te klein zijn. Dit zorgt er dus ook voor dat de glijstangen van de X-as net iets te dicht bij elkaar zitten en niet recht lopen. Nu heb ik ook een nieuwe hotend, met mijn oude hotend printte ik beter, maar die hotend bleef niet op temperatuur, de huidige hotend print heel erg moeilijk, maar blijft wel weer goed op temperatuur.

Ik heb al gekeken voor een nieuwe hotend, ik wil wel een officiele J-head kopen, of een Budaschnozzle, maar de laatste keer dat ik keek waren die allebei uitverkocht via de officiele webwinkels van de ontwerpers. Ik word hier nogal moedeloos van.
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 29, 2013 04:00AM
Hallo,

Als het geen van de z as is, vind ik hier voornamelijk nog opmerkingen over de flowsnelheid van de extruder.
Heb je die ook al goed getest? Gaat het steeds bij dezelfde hoogte fout, of telkens ergens anders?

Heel veel mensen hebben ze natuurlijk graag direct van de ontwerpers. Ik kan me goed voorstellen dat die ze niet snel genoeg kunnen produceren winking smiley

Met wat voor printer heb je dit probleem?
Re: Lijst met nederlandse verkopers plastic
April 29, 2013 05:34AM
Heb nu een Reprap Air 2 XL, gister voor het slapen nog geprobeerd wat te printen, maar opeens bleef hij op dezelfde laag printen, ik denk dat hij wel zes keer op dezelfde hoogte is blijven hangen. Heel gek, want als ik dus de Z-as bedien vanuit het programma (Repetier Host en Pronterface) dan draait hij zonder moeite omhoog en omlaag en raakt de stepper driver niet oververhit.

Ik heb zitten kijken, met verbazing, want de stappenmotoren draaiden geen volledige draai zoals zou moeten. Ik heb nu in mijn firmware de stappen per mm teruggezet op 2560, dit is dus niet wat ik gemeten heb, maar dat in theorie het juiste aantal zou moeten zijn. Mijn eerste printje ging goed, alleen de toren ging niet helemaal lekker geprint.

Ga nu nog maar een keertje opnieuw de steps/mm berekenen voor mijn filament. Dit had ik overigens al goed afgesteld omdat ik nu rondjes precies in de juiste maat krijg als ik ze print. De X- en Y-as zijn ook perfect gekalibreerd.




Calis Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Als het geen van de z as is, vind ik hier
> voornamelijk nog opmerkingen over de flowsnelheid
> van de extruder.
> Heb je die ook al goed getest? Gaat het steeds bij
> dezelfde hoogte fout, of telkens ergens anders?
>
> Heel veel mensen hebben ze natuurlijk graag direct
> van de ontwerpers. Ik kan me goed voorstellen dat
> die ze niet snel genoeg kunnen produceren winking smiley
>
> Met wat voor printer heb je dit probleem?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login