Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ook ik heb het 3d virus

Posted by KeeZie 
Ook ik heb het 3d virus
June 03, 2013 09:45AM
Hallo,

Ik ben al een tijd bezig met informatie zoeken etc. op het gebied van 3d printen en volg ook al een aardig tijdje het forum
dus toch maar account aangemaakt en mijn brandende vraag te stellen.

ik ben van plan om een Prusa i3 te maken omdat deze (lijkt mij) nog wel aardig te doen is voor iemand met een beetje technische kennis.
nou zijn er heel veel mensen die halve info geven maar er is niemand die mij echt goede duidelijke informatie kan geven.

je vind genoeg op internet maar nergens vind je duidelijke afmetingen van boorgaatje naar boorgaatje etc.
vaak worden er foto's geplaatst en dan moet je maar gokken.

ik wil een stevige maar vooral overzichtelijke (dus niet loswapperende draden) printer maken.

Is er iemand die mij duidelijkheid kan geven of dat ik een keer langs kan komen om te bekijken hoe en wat??
(ik hoop dat er ook mensen in het hoge noorden hier op het forum zitten)

hoop op een paar reacties

mvg KeeZie
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 03, 2013 01:58PM
Hallo KeeZie,

Waar kom je vandaan? Iemand in je omgeving treffen die er een heeft of ermee bezig is, is wel ideaal ja.

Zelf heb ik deze website als uitgangspunt genomen: [reprap.org]

Geweldig is die niet en voor zover ik weet is er ook nog geen echte goede documentatie van. Die wil ik wel gaan maken.
Er is via die website ook wel wat te vinden over welke onderdelen je nodig hebt, maar mijn ervaring was dat er soms M4 stond waar toch M3 nodig was. Stukje voor stukje bouwen, kijken en onderdelen halen heb ik dus maar gedaan. Ook wie welke plastic onderdelen heeft geprint kan nog uitmaken (mijn extruder body heeft M4 gaten voor bevestiging op de X-carriage, maar de X-carriage zelf heeft M3 gaten).

Ik vind het een mooie machine en je hebt er ook niet gek veel onderdelen voor nodig om in elkaar te zetten, maar de duidelijke documentatie ontbreekt nog.

Heb je al iets gekocht of besteld om mee te beginnen?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 04, 2013 05:06AM
Ik kom uit Friesland,
heb nog niks gekocht of besteld omdat op verschillende sites steeds weer wat anders staat qua elektronica
en laat dat nou net mijn probleem zijn want daar weet ik nog niet alles van maar leer zo wel snel door alles te lezen.

ik ben wel van plan om binnenkort vast het frame te maken want dat is niet zo hele moeilijk,
ben wel van plan om eerst een "simpele" printer te maken en dan te "upgraden" want ik denk dat ik met de bouw erg veel fouten ga maken en daar dus weer van leer en meteen ideeën kan opdoen.

hopelijk woont iemand in de buurt en zo gastvrij is zodat ik een printer kan gaan bekijken en vragen kan stellen en mij informatie die ik nog niet weet kan melden.
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 04, 2013 07:02AM
Hallo Keezie,

Het frame van de Prusa is inderdaad lekker simpel in elkaar te zetten. Er kan niet echt iets aan fout gaan. Hooguit komt hij er wat minder mooi uit te zien.

een paar puntjes waar je op kunt letten:
- de bodemplaat heeft vaak de dikte van 15mm, maar wordt dan wel 3mm van de grond gemonteerd. Dit is omdat het y-frame er met plastic stukjes aan wordt vastgemaakt die dan over de 8mm schroefdraad gaan. Hier 18mm voor gebruiken en dit gewoon op de bodem vastschroeven lijkt mij handiger.
- Als je goed naar het houten frame kijkt, zie je dat je aan de voorkant tegen de kopse kant van de zijkanten aan kijkt. Mooier is het om die paneeltjes andersom te doen zodat je aan de zijkanten de kopse kant van de voorkant ziet.

Electronica vind ik echt een persoonlijke voorkeur. Hele grote verschillen zijn er niet. De een heeft koeling nodig, de ander niet. De een kan 2 extruders aansturen, de ander niet. Vaste stepperdrivers of vervangbare. Echt beter of slechter is er volgens mij niet.

Succes en hou ons op de hoogte en stel je vragen gerust!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 06, 2013 06:38AM
Hallo KeeZie,

Ik ben ook van plan een 3d printer te bouwen, ook de Prusa i3, ik kom zelf ook uit Friesland, Sneek om precies te zijn.
Misschien kunnen we samen werken om zo 2 printers te bouwen en van elkaar te leren, ik heb eerder een Cupcake CNC van makerbot gemaakt dus heb enige ervaring met 3d printen. Ik wil nu echter zelf aan de slag en mijn eigen printer thuis hebben staan.
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 06, 2013 07:20AM
Hey Aottens,

Leuk dat je ook een wilt makensmiling smileysmiling smiley
ik ben nu aan het zoeken voor onderdelen etc. en kan je zeggen dat ze hier zeeer behulpzaam zijn en je niet voor gek verklaren als je een vraag stelt.
oftewel je hoeft hier niet het wiel opnieuw te gaan uitvinden.

ik woon in menaam dus lijkt me een leuk idee om samen 2 printers te bouwen.
pm'en lijkt me ook handigersmiling smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 06, 2013 12:30PM
AOttens, ook welkom hier in het forum!

Zoals KeeZie al zei, schaam je nooit om hier iets te vragen. We zijn allemaal hier om elkaar te helpen en van elkaar te leren.

Zo'n Cupcake CNC is wel heel iets anders dan een Prusa i3 zeg! Een hoop zal je dan al bekend voorkomen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Groetjes,
Jonnie


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 06, 2013 01:03PM
Dan heb ik meteen een vraagwinking smiley
of iemand de bijlage kan bekijken en laten weten of ik alles heb?? (het ziet er wat raar uit maar dit is een lijstje wat voor mij te doen istongue sticking out smiley)
heb het lijstje gemaakt met de info die ik op het forum heb gekregen.

als er wat mist hoor ik het graagsmiling smiley
als er bij de bouw nog wat nodig is of wat er anders kan (wat ik wel verwacht) dan post ik dat meteensmiling smileysmiling smiley

Greetsz KeeZie
Attachments:
open | download - Prusa i3 benodigdheden.doc (577.5 KB)
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 06, 2013 05:55PM
Zoek gewoon naar 'BOM' (Bill Of Materials) dan heb je zo een goede lijst die gewoon klopt smiling smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 07, 2013 07:45AM
Die BOM's kloppen niet altijd helemaal voor je eigen eisen, degene die je hebt gemaakt ziet er goed uit. Kleiner dan m3 is lastig te kreigen en grub's ook, i.p.v. die grub kan je een stukje draadeind m8 van 1cm zagen.

Ik heb pas een I3 gebouwd, zie [gathering.tweakers.net] . Zoals je kan zien heb ik de linker kant langer gemaakt, zodat de PC voeding en de elektronica daar precies in passen. Ik heb nu een Rapsberry pi in de printer gebouwd om draadloos te kunnen printen zonder dat je computer aan hoeft te staan.

Ik mis een glasplaat in je lijst, Ikea verkoopt spiegels van 20 x 20 met afgeronde hoeken 4 stuks voor 4 euro. Deze worden door veel mensen gebruikt. Verder zou ik het aantal m3 moeren, ringen en bouten verdubbelen, deze vliegen er doorheen. Er staat 1 meter timing belt, dat moet 2 meter zijn. Verder nog flags voor de opto endstops, een hobbed bolt, springveren voor je extruder en heated bed, koelers 40 en 50 mm om je hot-end / print te koelen en afwerkmateriaal, zoals krimpkous en ty-raps.

Als je de J-head vinnen niet koelt met PLA heb je kans dat deze verstopt raakt. Ik heb een 40mm fan op de J-head en een 50mm fan op de print staan, met PLA is de kwaliteit van je printen daardoor stukken beter. Ik heb een J-head houder ontworpen voor de I3 waar je aan 2 kanten een uitbreiding kan monteren, zoals een ducted J-head koeler en aan de andere kant een print koeler. Deze is voor de J-head MK IV, kan e.v.t. wel worden aangepast naar de MK V.

Let goed op dat je goede gladde assen kopt. De eerste die ik had waren gerold staal (zwart) die waren ovaal, waardoor de bearings niet paste. Daarom heb ik nu RVS assen, welke op internet heb besteld (op maat gezaagd smiling smiley ).

Dat is alles wat ik nu kan bedenken, S6 met je printer!
Pas op dat je niet te veel veslaafd raakt winking smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 07, 2013 07:15PM
Hi P4tje, wat voor aansluiting heb je nu op je stepper board? Ik zie dat de stekker van je ATX voeding (die brede) in een printplaatje plugt, maar ik herken het niet!

Nog nooit gezien zoiets, zeker de nieuwe megatronics ofzo?
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 09, 2013 12:11PM
Hallo KeeZie,

Ik ben het met P4tje eens. Die BOM's kloppen niet. Ze zijn hooguit handig om erbij te houden en te kijken wat waarvoor gebruikt wordt.

Over je lijstje:
- qua electronica mis ik nog de stepper motortjes. Daarvan heb je er 5 nodig (1 x, 1Y, 2Z en 1 voor de extruder).
- thermistors heb je er in principe 1 nodig (om de temperatuur voor je heated bed te meten). In je hot end zal er al een zitten.
- Zoals P4tje al zei heb je 2m timing belt nodig. (1m voor de X en 1m voor de Y). Je houdt dan wel een paar cm over.
- het stukje rubberslang zal zijn om de stepper motortjes op de 5mm draad voor de Z as aan te sluiten. Zelf heb ik daar [www.ebay.com] voor gekocht. Ziet er beter uit en die slippen zeker niet.
- Op 1 boutje na heb ik overal M3x10 kunnen gebruiken. Daar zou ik er dus meer van nemen (3 per motor en 6 voor de endstops).
- De endstops houders vastzetten heb je wel iets langers voor nodig, 3x m3x24 werkt daar prima voor, met een zeskantig kopje kun je ze laten verzinken).
- Je hebt veel meer m3 rongetjes nodig. Daarvan heb ik er zeker wel 50 gebruikt. (overal aan beide kanten 1)
- net zoveel m3 moertjes als boutjes...
- Je hebt 2 m5 moeren op je lijstje staan (voor de Z as neem ik aan), maar je hebt ook M4 of M5 nodig voor de extruder, daarvan heb je wel wat andere onderdelen op de lijst staan. Loop dat dus nog even goed na.
- Je hebt 1 grub screw M8 nodig voor in een Wade's extruder. Voor de X idler en de Y idler heb ik M8x35. bouten gebruikt.
- met je houtschroeven is het handig om er met verzonken kop en met vlakke kop te hebben. De mounts voor de Z as
kun je aan de zijkant met een verzonken kopje schroeven. Daar heb ik m3x20 gebruikt. De schroefopeningen aan de voorkant zijn vlak, dus daar is een platte kop beter. Daar heb ik M3x25 gebruikt. De houdertjes om de Y-as constructie aan het box frame te bevestigen, hebben ook allemaal plaats voor een verzonken kopje. Daar heb ik M3x25 gebruikt.

Nog een belangrijk ding dat ik mis op je lijstje is een "hobbed bolt" voor de extruder.

Hopelijk heb je hier nog iets aan winking smiley

Groetjes,
Jonnie


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 09, 2013 12:51PM
Is die 1 meter M5 draadeind voor de Z-as?
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 09, 2013 01:14PM
Marinus: Ja, de prusa i3 heeft M5 voor de Z-as ipv M8.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 09, 2013 02:35PM
WAUW!! wat een infosmiling smileysmiling smiley
Ik ga nu eerst 3 weken op vakantie dus begin er daarna meesmiling smileysmiling smiley
kan ik dan ook mooi alles rustig doornemensmiling smileysmiling smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 09, 2013 03:45PM
KeeZie, goed idee! Ik probeer ook een duidelijke bouwhandleiding te schrijven voor een Prusa i3. Hopelijk ben ik daar dan ook al een eindje mee.

Fijne vakantie!!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 12, 2013 02:56AM
@Ohmarinus Bedankt voor het compliment! Het is namelijk een zelf geetste Gen7 1.5 met paarse solder mask. De microcontroller is geprogrammeerd met een Arduino.
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 29, 2013 02:46PM
nou ben ik behoorlijk op weg geholpen maar kom maar niet uit de electronica..
is het nou echt zo duur(242 euro voor complete set incl motortjes) of zie ik het verkeerd.

kan iemand mij de simpelste werkende manier vertellen??

wil eigenlijk wel een LCD en sd kaart erop maar dan kom ik al snel uit op een megatronics..

heeft iemand voorbeelden??

Edited 1 time(s). Last edit at 06/29/2013 05:12PM by KeeZie.
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 29, 2013 05:15PM
Hoi KeeZie,

Het ligt eraan wat je wilt hebben met de electronica.

Een lcd panel en een sd (niet ss!) reader kan ook prima op een ramps.
Zelf ben ik een enorme ebay shopper en daar kun je leuke dingen vinden in veilingen, maar dat duurt soms wel een tijd voordat je iets hebt gevonden voor een leuke prijs.Hier heb je voor een erg leuke prijs (de dollar staat een stukje lager dan de euro) een volledige set, inc heated bed.

Voordelen: erg goede prijs, erg vriendelijke verkoper.
Nadelen: je hebt niet 2 jaar garantie die je bij een europese verkoper wel hebt en je moet er een week of 2-3 op wachten.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 29, 2013 05:27PM
Electronica is best wel prijzig. Een Sanguinololu moet je voor rond de €100 kunnen krijgen en motoren ergens tussen de €10 en €20 per stuk
Misschien moet je nog even rustig rondkijken wat er te koop is.

De prijs van een kit is vaak lang zo slecht nog niet. Vergeet niet dat als je bij verschillende leveranciers koop je iedere keer weer verzenkosten kwijt bent. En dat kan best wel oplopen.

Kijk eerst nog eens rustig rond naar een kit. (Binnen europa, vanwege btw en invoerrechten)
Kijk ook eens op Marktplaats, daar staan soms ook leuke dingen tussen.

Zodra je een leuke kit gevonden denkt te hebben, gooi het hier in de groep om te kijken hoe de ervaringen hier zijn met die leverancier.


Jan
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 29, 2013 06:30PM
@Jand: Die BTW en invoerrechten gaan pas spelen vanaf een drempelbedrag. Veel kleine dingen (motor couplers, heated bed, lagers) blijven daar ruimschoots onder en worden gratis verzonden door de verkoper.

Verder zetten de Chinese verkopers ook rustig op de verpakking dat het een lagere waarde heeft (niet eerlijk, maar het is zo). Dan heb je nog dat de douane lang niet alle pakketjes controleert en als laatste is het soms zelfs MET BTW nog steeds een stuk goedkoper dan hier.

Belangrijker vind ik dat je koopt van een verkoper die je vertrouwt, niet degene die perse de goedkoopste is. Een ander ding is dat je volgens EU regelgeving 2 jaar garantie hebt. Koop je iets van buiten de EU, dan heb je dat niet.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 30, 2013 04:13AM
@calis dank voor de verhelderende blik, dat van het drempel bedrag is goed om te weten. Zelf ben ik een keer behoorlijk teleurgesteld geweest over een pakketje dat ik in de VS wilde bestellen. Het totaalbedrag inclusief BTW en verzendkosten was gewoon twee maal zo hoog als de vermelde prijs
Vandaar mijn waarschuwing.

Het is dus een kwestie van goed opletten.
Re: Ook ik heb het 3d virus
June 30, 2013 05:11AM
@Jand: ik heb het ook een keer gehad met pantoffels uit Autralie. Maar zelfs met de BTW erbij waren die nog steeds veel goedkoper dan ze hier waren. De leverancier voor mijn filament stuurde me 2 facturen mee. 1 echte en 1 voor als ik de invoerrechten wilde ontlopen. De mentaliteit is daar ook ietsje anders dan hier (niet dat wij graag belasting betalen).

Ik zie het zo dat je met veel dingen (de kleine bedragen) helemaal safe bent en met de grotere loop je een risico. Soms is het zelfs met die btw erbij alsnog interessant om het elders te kopen.

Het is zeker een kwestie van goed opletten en van keuzes maken. (2 jaar garantie kan ook wat waard zijn)


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 04, 2013 01:14PM
Vandaag pakketje [www.ebay.com] uit Hongkong ontvangen en hoefde niks aan de douane te betalen
er zat ook nog 5m belt bij en die stond niet bij de advertentie dus dat scheelt weer een paar eurootjessmiling smileysmiling smiley

nu kijken wat ik nog mis en langzaam maar goed opbouwen.
Attachments:
open | download - CAM01315.JPG (98.9 KB)
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 04, 2013 02:16PM
als ik het volgende bestel is het dan compleet??

[reprapworld.com] of de 50x50
[reprapworld.com] er zit bij de extruder nog 1
[reprapworld.com] hier zit ie dus bij en deze word in 1.75 geleverd (overlegd via mail)
[reprapworld.com]
[reprapworld.com] 2x
[reprapworld.com] 2x

alle reacties zijn welkom
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 04, 2013 03:34PM
Hoi Keezie,

Erg leuk dat er ook gt2 belt bij je pakketje uit china zat!! Dat scheelt je al snel 20 euro smiling smiley Van 5 meter hou je nog aardig wat over (je hebt minder dan 2 meter nodig). Echt een topdeal dus!

Over het andere spul
- er zat bij je pakketje uit China al een 40x40 fan als het goed is. Zelf zet ik een pc fan (80x80 die heb ik toch voldoende liggen) op de ramps, dus zal de 40x40 op de extruder komen. Ik hou meer van grote fans, die maken minder herrie bij dezelfde luchtverplaatsing.
- Je hebt inderdaad 5 stepper motors nodig. Die geprinte extruder zal voor een Prusa 2 zijn, maar die maak ik toch bij de geprinte parts, dus dat zit goed. Voor een ex B.T.W. prijs vind ik dit wel erg hoog trouwens.....dan zou ik toch nog eens rondkijken op ebay.
- Gewoon een net prijsje voor een nette voeding.
- In de beschrijving staat dat die belt clamps voor T2,5 of T5 belt zijn. GT2 zal je er vast ook wel mee vast kunnen zetten, maar ik zou gewoon voor de tie rip methode gaan.
- Zijn die axis couplers 5x5 (Prusa i3)of 5x8 (Prusa 2) ? Ook die zou ik lekker van ebay halen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 04, 2013 06:17PM
Voor de voeding gebruik ik een Hitachi voeding, geen ATX, maar een dedicated 12v 24amp voeding. Werkt super, hierop zit heatbed en hotend en alle electronica. Moet alleen wel een gat zagen in de kast van de voeding en een fan monteren op de case omdat de voeding goed gekoeld moet worden bij deze belasting.
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 05, 2013 04:53AM
Bij reprapworld verkopen ze een J-head hot end, ik weet niet of iemand deze al geprobeerd heeft. Met degene die jij gepost hebt schijnen veel problemen te zijn. De J-head kan je beter koelen als je PLA gaat printen. Als je PLA wilt printen moet je rekening houden met koeling van je hot end en e.v.t. koelen van je print. Ik gebruik zelf één 40mm fan en twee 50mm fans, dit zorgt voor een veel betere print kwaliteit bij overhangs en bridges.

Ik zou niet voor die extruder set gaan, zelf de onderdelen bij elkaar zoeken kost iets meer moeite. Maar het is het dubbel en dwars waard. Wat dingen die ik heb op mijn I3 extruder heb zitten:

- Hobbed bolt:
[www.ebay.nl]
Let op, bij standaard gears hoef je niks aan te geven maar bij herringbone gears moet je even zeggen dat je de andere versie wilt.
- 2 sterke veren:
[www.ebay.nl]
Van deze heb ik de overige twee doormidden geknipt en gebruik ik als vering voor mijn heated bed
Let op deze zijn voor 3mm bouten, de orginele I3 extruder gebruikt 4mm bouten om de idler vast te klemmen,
Ik heb de m3 moeren erin gelijmd. Als ik mijn nieuwe parts ga printen pas ik dit aan voor 3mm moeren.

Ik maak gebruik van een ATX voeding, mijn elektronica heeft een ATX aansluiting.Bij het aansluiten van een ramps zul je het één en ander moeten tweaken aan de ATX voeding om de 12v in te schakelen. Let wel op dat als je een heated bed lager dan 1 ohm hebt de ATX kan afschakelen bij het aanzetten van je heated bed, door de hoge stroompiek. Een 12v voeding zal daar geen last van hebben.

De couplers zijn waarschijnlijk voor 5mm naar 8mm. Bij de I3 wordt er vaak gebruik gemaakt van een stukje (stugge) aquarium slang. Bij een harde coupler gaat het stuk schroefdraad snel in zelfresonantie, waardoor de bovenkant alle kanten op gaat.

De rest is hierboven al gezegd smiling smiley

Zal binnenkort mijn I3 hier posten, als ik de laatste verbeteringen erin heb verwerkt.
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 22, 2013 01:21PM
Nu heb ik het volgende probleempje:

Ik heb op mijn kabels van de motortjes zwart groen rood blauw
als ik op google kijk hoe ik ze moet aansluiten (ramps 1.4) dan krijg ik zwart groen rood blauw te zien
op het kaartje staat 2B 2A 1A 1B

iemand een idee hoe ik ze moet aansluiten??
jcr
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 23, 2013 05:21AM
Hoi KeeZie,

Motoren aansluiten is vrij simpel, mits je motoren de "standaard" kleuren volgorde aanhouden. In dat geval is het: A1 - rood, A2 - blauw, B1 - groen, B2 - zwart. Mocht dit niet het geval zijn dan moet je even uitzoeken welke draadjes er samen aan een motorspoel hangen. Dit kan je doen door even met een multimeter de weerstand te meten. Tussen twee bijelkaar horende draden zal je een lage weerstand kunnen meten. Of je kan even twee draden met elkaar kortsluiten; als het dan zwaar of onmogelijk wordt om de motoras met de hand te roteren, dan heb je een paar gevonden. Per paar moeten deze dan op A1/2 of B1/2 aangesloten worden.

@P4tje: denk er om, bij RRW verkopen ze dus geen J-Head, maar een clone of op z'n hoogst door een J-Head geinspireerd. Afhankelijk van de herkomst en kwaliteit kan je er de grootse "lol" aan beleven
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login