Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ook ik heb het 3d virus

Posted by KeeZie 
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 23, 2013 04:56PM
@jcr dankje het werkt nu al aardig alleen nu gaan ze maar 1 kant op.. ik heb de endstops ook aangesloten alleen op mijn nieuwe kabeltjes zitten er 3 kleuren en ik heb nu alleen plus en min maakt dat verschil?? het is voor de ramps 1.4
hij gaat nu door tot ie niet verder kan dus moet steeds ontkoppelen en handmatig terugzetten

hopelijk weet iemand hoe het kan dat ik maar 1 kan op kan en niet terug..
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 23, 2013 06:10PM
Je hebt zeker optische endstops? Die hebben volgens mij een V+, V- en SIG, hoe die aangesloten moeten worden weet ik niet precies. Met de G-code M119 krijg je de status van de endstops. Op die manier kan je testen of ze werken zoals de bedoeling is. Als je wagentje maar één kant op wil is het vaak een probleem met de endstops of de configuratie daarvan in je firmware.
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 24, 2013 11:15AM
ik heb nu alles volgens standaard gedaan alleen nu maken de motortjes een raar brommend geluid..
weet iemand ook wat wat is dus 2a=plus 2b=min etc
ik weet het nu niet meer heb vanalles geprobeerd maar met de test firmware deed ie alle kanten op en nu maar 1 kant en soms helemaal niks alleen brommen

heb ook een foto van de draadjes van de motor bijgevoegd
Attachments:
open | download - CAM01361.jpg (599.3 KB)
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 24, 2013 04:22PM
Hoi KeeZie,

Productief dagje gehad zo te lezen winking smiley

Als de motoren 1 kant op bewegen heb je ze in iede geval aangesloten, firmware in de Arduino gezet en host software geinstalleerd smiling smiley

Welke firmware heb je naar de Arduino geupload?

Dat ze maar 1 kant op bewegen is een veel voorkomend probleem en er is dus ook veel over te vinden gelukkig smiling smiley
Ik denk ook dat je RAMPS denkt dat je endstops ingedrukt staan omdat er niets op de S is aangesloten. Met het commando M119 zie je wat je ramps denkt. Het is lastig zo zonder te weten wat voor endstops je gebruikt er een oplossing voor aan te dragen.

Zoemende/brommende motortjes kan komen doordat ze teveel stroom krijgen. Heb je ook iets met de potmeters op de stepperdrivers gedaan? Dit is een pagina die je een beetje kan helpen.


Deze link is totaal niet on topic, maar ik vond hem te leuk om niet te posten!!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 28, 2013 06:42AM
ik heb alleen het probleem met de motortjes van de mendel.. met die van de prusa i2 is niks aan de hand die doen het gewoon dus word een leuk gepuzzel want ze deden het beide toen de test firmware erop stond maar vind de magie van reprap wel leuk alleen zoveel vragen had ik nooit gedachttongue sticking out smileytongue sticking out smiley

vind je link erg leuk Calissmiling smileysmiling smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 28, 2013 02:02PM
ik had de motortjes aangesloten zoals beschreven alleen de stepperdrivers waren gloeiend heet en heb het maar dus weer uitgezet, gelijk mijn andere motortjes getest en die doen het gelukkig nog..
klopt het dat je motortjes alleen maar 1 kant op gaan als je ze los test met de endstops erin??of moet ik nog wat veranderen in de firmware (sprinter)
vind het wel gek dat de aansluiting van de motortjes verschillend zijn er is namelijk maar 1 verschil in de draden en dat is geel en zwart iemand ervaring met hoe ik het nu moet aansluiten??want met de meeste weerstand aan elkaar is niet de oplossing alleen een oplossing als je een nieuwe stepperdriver wilt kopentongue sticking out smileytongue sticking out smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 28, 2013 03:59PM
Okay, allereerst, nooit je machine aanzetten als de motoren niet zijn aangesloten, dan kunnen je stepperdrivers doorbranden.

Heb je koelelementjes? Die zijn eigenlijk 'verplicht' op de stepperdrivers, dat ze heet worden is normaal, maar ze mogen niet kokendheet zijn. Ik heb er koelelementjes op plus nog een cooling fan die op de koelertjes blaast.

De bedrading is normaal hoor, althans, het is 50/50 ik heb die kleuren ook al vaker voorbij zien komen. Op Ebay en op het forum hier zie je ook weleens dat er twee verschillende kleuren in de omgang zijn. Die jij hebt zijn wel iets minder voorkomend dus helemaal 50/50 is het niet.

Verder nog even schaamteloos reclame maken voor de machine die ik aan het bouwen ben winking smiley
[forums.reprap.org]

Komende week ga ik ook aan de electronica beginnen, ben echt benieuwd of alles een beetje werkt. Genoeg naslagwerk in iedergeval om te kijken of alles goed gaat. Voorheen heb ik zelf met een Sanguino 1.3a gewerkt, maar op de nieuwe printer komt een Ramps 1.4 en dat is toch eventjes wat anders. Met andere aansluitingen en met andere instellingen en opties.

We gaan het meemaken.

Succes met jouw machine.
Re: Ook ik heb het 3d virus
July 29, 2013 04:12AM
@KeeZie: Zoals Marinus al zei. Die koelelementjes moet je wel direct op die stepperdrivers plakken!
Verder heb ik een oude pc fan (80x80 daarvan heb ik er toch een stel liggen) gepakt en aangesloten op de D9 (waar je ook een 2e extruder op aansluit). Als ik de machine wil laten bewegen staat die aan. 80x80 is vrij stil en koelt prima.

Probeer eens een motor de andere kant op te laten draaien terwijl je de endstop van die as ingedrukt houdt. Grote kans dat hij het dan wel doet. Dan is het inderdaad een kwestie van je firmware instellen. Zo heel snel kan ik daar geen linkje voor Sprinter voor vinden, maar dit zijn dingen die heel veel voorkomen, dus is het zeker wel te vinden.

Over de aansluitdraden kan ik niets zeggen behalve dat het een kwestie is van trial and error of van weerstanden meten...


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
jcr
Re: Ook ik heb het 3d virus
August 07, 2013 07:55AM
Kleine correctie overigens; je kan de electronica prima aan/uit zetten zonder dat er motoren aangesloten zijn. Er zal niets door branden. Wat je niet moet doen is je motoren in- of uitpluggen als de electronica aan staat (of iets specifieker, als de 12V spanning aanwezig is winking smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
August 09, 2013 09:17AM
Nu heb ik de Mendel aan de praat alleen als ik bij de handmatige bewegingen de endstop raak dan stopt hij wel op tijd alleen als ik iets wil printen schiet hij gewoon door.

iemand ideeën??

endstops heb ik getest stuk voor stuk:

>>>M119
SENDING:M119
x_min:H y_min:H z_min:H
>>>M119
SENDING:M119
x_min:L y_min:H z_min:H
>>>M119
SENDING:M119
x_min:H y_min:L z_min:H
>>>M119
SENDING:M119
x_min:H y_min:H z_min:L

Edited 1 time(s). Last edit at 08/09/2013 09:21AM by KeeZie.
jcr
Re: Ook ik heb het 3d virus
August 09, 2013 10:26AM
Hoi KeeZie,

Het kan wel eens een beetje prutsen zijn om endstops correct werkend te krijgen, afhankelijk van het soort endstops dat je gebruikt en hoe deze precies aangesloten zijn*, maar even vlug kijkend naar je output van M119 lijkt het er op alsof ze momenteel precies het tegenovergestelde raporteren van wat je verwacht. Het makkelijkste om dit te testen is gewoon even de logica voor de endstops in je Configuration.h omdraaien. Dus voor X_ENDSTOP_INVERT, Y_ENDSTOP_INVERT en Z_ENDSTOP_INVERT de gedefinieerde waarde het tegenovergestelde maken van wat het nu is:
const bool X_ENDSTOP_INVERT = false;
const bool Y_ENDSTOP_INVERT = false;
const bool Z_ENDSTOP_INVERT = false;
wordt dan:
const bool X_ENDSTOP_INVERT = true;
const bool Y_ENDSTOP_INVERT = true;
const bool Z_ENDSTOP_INVERT = true;
of precies andersom smiling smiley


*) afhankelijk van het soort endstops en de manier van aansluiten kan ook nog zo gebeuren dat er zgn. pullup resistors nodig zijn om ze (correct) te laten werken. Hier ook weer, afhankelijk van het type endstop zijn er verschillende oplossingen. Sommige endstops hebben een geintegreerde pullup, andere weer niet. Hier kan de ENDSTOPPULLUPS ook nog van pas komen, of soms roet in het eten gooien.
Re: Ook ik heb het 3d virus
August 09, 2013 05:29PM
Dankjesmiling smileysmiling smiley

het werkt en nu nog tape ipv mengsel van abs en aceton want het krult nu op en er kom dus niks, hopelijk met de kapton tape opgelost
Re: Ook ik heb het 3d virus
August 15, 2013 03:28AM
wrong topic..
Re: Ook ik heb het 3d virus
September 18, 2013 11:20AM
Nu heb ik een vraagje over de infill.

Ik print graag met honeycomb alleen is elke keer de eerste laag en laatste laag dat niet.
nu zie ik in slicer solid layers: 3 staan maar moet ik deze op 0 ofzo zetten om alles honeycomb te krijgen??

hoor het wel.

Greetsz KeeZie
Re: Ook ik heb het 3d virus
September 21, 2013 06:15AM
heb het zelf al opgelost.
nu het volgende probleem.. het object word niet in het midden geplaatst maar erg rechts
iemand ideeën??
Re: Ook ik heb het 3d virus
September 21, 2013 02:09PM
Instelling in slicer wat jouw heatbed afmetingen zijn en waar het stuk staat.


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Ook ik heb het 3d virus
September 21, 2013 04:38PM
1) als je de assen naar home stuurt, wordt dat 0,0 voor de SW. Het is de bedoeling dat de printkop dan helemaal op het randjevan je bed staat.
2) in slicer staat onder printersetting de afmeting van je printbed (210,210). En het midden, (100,100).

Als je kop na het homen niet op 0,0 staat, zal hij bij het printen ook niet op 100,100 beginnen, maar meer naar rechts.
Corrigeren kan in Marlin door het nulpunt bij endstop te veranderen, maar eenvoudiger is het om in slicer naar 80,80 te gaan.

Bedenk wel dat in dit geval je eigenlijk de eindstop moet verplaatsen, want je hebt je printgebied verkleind.

E.
Re: Ook ik heb het 3d virus
October 30, 2013 08:24AM
heeft iemand een goede dxf bestand van het frame incl. de kleine stukjes van de motortjes van de prusa i3??heb wel wat gevonden maar die zijn te klein
Re: Ook ik heb het 3d virus
October 30, 2013 08:29AM
het gaat om de wooden frame single plated
Re: Ook ik heb het 3d virus
October 30, 2013 03:36PM
[github.com]

Daar vind je alles. Vorige week nog op de plotter gehad voor een collega.
Re: Ook ik heb het 3d virus
October 30, 2013 05:28PM
Die had ik al gevonden maar toch thanks.
je hebt ook met stabilisatieblokjes voor de motortjes maar als ik ze vind dan is het niet op schaal.. wou namelijk bij snijlab laten snijden in hout.
Re: Ook ik heb het 3d virus
November 19, 2013 05:04PM
kan iemand mij vertellen hoe ik minder filament in de extruder kan laten lopen??
ik zat al met dikte te klooien maar dat werkt niet echt (of ik doe het niet goed)
Re: Ook ik heb het 3d virus
November 19, 2013 05:21PM
In slic3r de extruder multiplier aanpassen. 1.0 is normaal, 0.95 is minder filament.
In Cura flow verlagen.
Met LCD aan printer, Tune menu, Flow aanpassen.

Gr.
Re: Ook ik heb het 3d virus
November 20, 2013 11:09AM
Top!! Thanks againsmiling smileysmiling smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
November 26, 2013 10:13AM
Als ik print (wat die aardig doet) dan trekt het filament omhoog op de punten waar de laag niet zo hoog is
bv als ik de frame vertex (prusa frame bovenin) print dan trekt het bij de gaten omhoog (onderste laag) moet ik dan het heated bed hoger zetten (75graden) of lager..
ben er ook achter dat af en toe de kapton tape vervangen ook wonderen doetsmiling smileysmiling smileyik spray en na een aantal prints ook haarlak op
en moet zeggen dat dat ook wel aardig werkt maar de kapton tape vernieuwen is beter.

heeft iemand tips??
Re: Ook ik heb het 3d virus
November 26, 2013 04:11PM
Blauwe Tesa van de Praxis ( die van 4,50 in de aanbieding), honderd keer beter dan kapton.
En als grotere prints krom gaan, dan kun je een brim om de print leggen van 5-8 mm, dan blijft de boel mooi plat en vast
Re: Ook ik heb het 3d virus
November 26, 2013 04:14PM
en dan geen heated bed??
het gaat de eerste paar lagen goed maar daarna..

[www.praxis.nl]
die??

Edited 1 time(s). Last edit at 11/26/2013 04:18PM by KeeZie.
Re: Ook ik heb het 3d virus
December 06, 2013 04:07PM
@Evbeurdn: TOP!! het plakt super heb geen heated bed meer nodigsmiling smileysmiling smileyhet koelt meteen af dus plakt daardoor goedsmiling smileysmiling smiley
vaak was het nog "beweegbaar" als ik het eraf haalde.

nog meer supertips??winking smileywinking smiley
Re: Ook ik heb het 3d virus
December 07, 2013 06:28AM
De witte PLA van forumlid Callis (Filamenenmeer). Ik heb ooit een rol Ultimaker Premium PLA gekocht (750 gram voor 37 Euro), deze is veeeeeeeel mooier, print fantastisch bij 193 graden en kost de helft.....

Eric
Re: Ook ik heb het 3d virus
December 10, 2013 05:40PM
Ik heb nu al wat leuke printjes gemaakt maar wil altijd beter en dan kom je altijd kleine dingetjes tegen
heb nu dat de extruder kleine vlekjes neerlegd.. als ik de extruder opdracht geef om wat filament er doorheen te pompen gaat het goed
het is alleen op een bepaald stukje van de print.
iemand dit ook gehad??
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login