Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

De eerste prints

Posted by Lisal27 
De eerste prints
June 09, 2013 04:37PM
Na ruim 3 weken bezig geweest met de mechanische afstelling (assen en lager vervangen, Z as verstelling aangepast) nu de eerste prints gemaakt. Dit nog met wisselend resultaat. Vooral als de print de hoogte ingaat wil het nog niet goed lukken. Ben nu bezig om de juiste software settings in te stellen. Ik gebruik PLA, verschillende temperatuur instellingen gebruikt. Van 185 tot 205 graden voor de extruder, heatbed van 50 tot 60 graden. Extra koeling op de extrude gehad, resultaat was nog slechter.
Wat wel hielp is de kop met kapton tape in te pakken waardoor er wat minder warmte straling richting print ging.

Bij het 8mm blokje is ook duidelijk te zien dat er nog het nodige sleutelwerk nodig is voor een goede print.

Groeten

Lisa

Edited 1 time(s). Last edit at 06/09/2013 05:08PM by Lisal27.
Attachments:
open | download - Blokje 1.jpg (27.5 KB)
open | download - 8 MM.jpg (25.8 KB)
Re: De eerste prints
June 09, 2013 05:09PM
Kijk even in mijn topic over isolatie. Je moet een fan op je printje zetten en je printkop inpakken in hittebestendig isolatiemateriaal zodat de fan je hotend niet afkoelt.

Je kan ook een fan op het bovenste deel van je hotend richten, dit voorkomt dat de hitte je extruder niet in klimt zodat je PLA pas smelt wanneer het in de 'melt zone' komt van de hotend, je wil echt dat de PLA pas smelt in de melt zone want anders zet het daarvoor al uit en heb je negen van de tien keer een vastloper. ABS heeft hier minder last van, maar ABS kan je niet koelen bij het printen omdat het dan helemaal warped.

Heel benieuwd naar je printjes Lisa! Succes met afstellen smiling smiley
Re: De eerste prints
June 10, 2013 03:00PM
Vandaag de printkop ingepakt (geisoleerd) met 2 lagen kapton tape, dit gaf al een veel beter resultaat in printen. Morgen draai ik er een klein stukje lasdeken omheen. Isoleert nog beter, hoop ik. Tevens de keramische heater monteren.

Groeten

Lisa
Attachments:
open | download - Turbine wiel.jpg (164.8 KB)
Re: De eerste prints
June 11, 2013 01:56PM
Ohmarius,

waarom de kop inpakken?

geen enkele printer die je kompleet koopt heeft dat.
ik zie het alleen bij zelfbouwers......

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: De eerste prints
June 11, 2013 02:46PM
Ik heb er goede ervaringen mee. Bij dunne objecten die de hoogte gaan zakken nu niet meer als een plumpudding in elkaar. Maar waarom het bij de komplete pakket printers niet zo is, geen idee.

We zullen even op Ohmarinus wachten.

Groetjes

Lisa
Re: De eerste prints
June 11, 2013 02:59PM
Weer een printje gemaakt, het lukt steeds beter ! smiling smiley


Lisa
Attachments:
open | download - 10mm 2 W.jpg (31.4 KB)
open | download - 10mm w.jpg (27.8 KB)
Re: De eerste prints
June 11, 2013 04:27PM
Hi guys, ja, ik heb het ook gedaan als test, maar ik weet wel dat heel erg veel hotends die je koopt al zijn ingepakt. Zal even wat voorbeelden zoeken smiling smiley

Deze van Acrol:
[shop.arcol.hu]

En Makerbot heeft een helemaal ingepakte:
[store.makerbot.com]

De MakerGear (Ultimaker) hotend heeft een los pakketje erbij om de hotend in- te pakken:
[ultimachine.com]

En dan zijn er nog wat meer smiling smiley

Voor mij was het dus gewoon een experiment, maar als je met PLA print, daar heb ik al veel over gelezen dat je dan de hotend moet inpakken en een fan op de nozzle moet richten. De hotend inpakken is dan zodat de hotend niet teveel afkoelt door de fan die er langs blaast, en daarbij heeft het ook andere bijkomende goede eigenschappen.

Natuurlijk is zo'n mooie fan-duct printen helemaal mooi, zoeen die om je nozzle heen blaast.

Met ABS is dit niet te doen, dan trekt je print krom en springt 'ie van je bed. Ik heb een fan op de bovenkant van mijn hotend blazen om de heat barrier tussen hotend en extruder af- te koelen, zodat mijn extruder niet heet wordt. Mijn vorige extruder was door hittewerking vrij broos geworden dus dat voorkom ik nu. Het pakje waar ik mijn hotend in gehesen heb werkt prima en voorkomt fluctuaties in temperatuur. Voor mij was het vooral belangrijk dat de hotend het zojuist geprinte ABS niet te warm hield, waardoor ik dus ook een hoger kleiner object kan printen zonder dat dit helemaal inkakt. Helaas niet helemaal geslaagd, maar toch, wel een beetje, nu nog iets klooien met de heatbed temperatuur, misschien dat ik de heatbed nog wat lager zet na de eerste laag waardoor ook die hitte wat minder wordt doorgegeven.
Re: De eerste prints
March 26, 2014 01:31PM
hoi iedereen
ik ben ook nog opzoek naar goede instellingen voor mijn print optimaal te krijgen.
nu bij het isoleren van mijn extruder, pakken jullie de onder kant ook in want daar komt de kapton los bij mij.
misschien een domme vraag. maar zit er wel mee winking smiley
grtzz
daan
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login