Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3

Posted by Johnny 
Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
June 18, 2013 09:12AM
Eindelijk, na weken spullen bij elkaar zoeken en sleutelen vandaag voor de eerste keer iets zien bewegen. smileys with beer

Linksboven de voeding die ik ga gebruiken. Rechtsboven Wade's extruder.
Linksonder een arduino mega en rechtsonder een zelf gefabriekt interfaceje met een polulu erop.

Het programmatje laat, na reset, de motor van de extruder 2 omwentelingen vooruit maken, wacht even en dan een tikkie terug.

De arduino gebruikt deze code:

int stepPin = 11;
int dirPin = 12;
int ledPin = 13; // on board LED

int cnt = 0;

void setup()
{
  pinMode(stepPin, OUTPUT);
  pinMode(dirPin, OUTPUT);
  pinMode(ledPin, OUTPUT);
  digitalWrite(ledPin, LOW);     
  Serial.begin(9600);
}

void loop()
{  
  Serial.println(cnt);

digitalWrite(dirPin, HIGH);     
  delay(150);
  digitalWrite(dirPin, LOW);     // Short blink
  delay(1000);

digitalWrite(dirPin, HIGH);     // Set the direction.
  delay(1000);

if(cnt == 0)
  {   
    moveSteppermotor(400, 2048);  // 2 revolutions fast forward

digitalWrite(dirPin, LOW);    // Change direction.
    delay(1000);

moveSteppermotor(20, 65535);  // 1/10 revolution slow backwards
  }

cnt = cnt + 1;
}

void moveSteppermotor(int steps,  unsigned int spd)
{
  int i;

for (i = 0; i<steps; i++)       
  {
    digitalWrite(stepPin, HIGH); // "Rising Edge" so the polulu knows to when to step
    digitalWrite(ledPin, HIGH);
    delayMicroseconds(spd);
    digitalWrite(stepPin, LOW); 
    digitalWrite(ledPin, LOW); 
    delayMicroseconds(spd);     // min 500 Any faster the motor stalls.
  }
}

Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
June 18, 2013 02:48PM
Ondertussen ook de Y-carriage met eindstop getest. Lijkt het goed te doen. Stuur me een PB als je software wil hebben waarmee ik de test laat lopen.

Ik heb ook een filmpje op youtube gezet, ik zal morgen eens kijken hoe ik dat hier krijg.

June 18, 2013 04:55PM
Youtube filmpje (20 sec) met de test van de Y carriage.

Morgen de X Cariage en de Z axis testen.
June 19, 2013 07:29AM
Johnny,

Ziet er goed uit, succes met het bouwen. Je kunt wel zien waar je oorsprong ligt. De meeste mensen zullen het apparaat eerst helemaal opbouwen en de elektronica / firmware als laatste in een keer doen. Dan krijg je vragen zoals hij beweegt maar een kant op.

Waar heb je het plaat materiaal vandaan en wat heeft het gekost als ik vragen mag?

Jan
June 19, 2013 11:12AM
Haha .. tijdens de opleiding was er al een verschil tussen de lampedraaiers en de fietsenmakers. Ik kom dus duidelijk uit het kamp van de lampendraaiers. Dat fietsenmaken is vrij nieuw voor me.

Het is helemaal niet bij me opgekomen om het eerst in elkaar te zetten. grinning smiley FF een arduino eraan, paar regels software erbij en kijken of de wielen draaien is voor mij veel logischer. Maar ja .. ben ook lampedraaier. Ik wordt er wel jaloers van als ik zie wat een beetje fietsenmaker allemaal in elkaar kan zetten.

Het plaatmateriaal komt uit Spanje. Was ik zeer tevreden over. Kosten 38,- voor al het alu. +/25 verzending. Ik heb er ook het plastic besteld (ik heb nog geen 3D printer winking smiley ) maar met name over de maatvoering ben ik maar matig enthousiast. [www.3dprinters-shop.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 06/19/2013 11:16AM by Johnny.
June 19, 2013 12:51PM
Die maatvoering, gaat dat over het plastic of over het aluminium?
June 19, 2013 02:16PM
Over het plastic. Alu was dik voor mekaar!
June 19, 2013 02:54PM
Weer een stap verder. Vandaag de RAMPS binnen gekregen, dus mijn eigen gefabriekt ding eraf, en RAMPS erop.

Ik ga nu de eindstop en de stepper zo bedraden dat ze op de RAMPS passen. Ik heb er alvast 1 polulu op geschroeft. Dan verander ik de pinnen in de software, zodat mijn testprogramma ook via de ramps loopt.

De Z-as en de X-as heb ik klaarliggen, dat wordt morgen of overmorgen.

June 19, 2013 03:17PM
Ziet er erg netjes uit Johnny!

Leuk om te zien dat toch veel mensen een Prusa i3 maken smiling smiley

--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
June 19, 2013 04:12PM
Morgen weer een dag. De RAMPS werkt, en de eindstop ook. Software ombouwen ging heel eenvoudig.

Voor wie ook met RAMPS werkt een waarschuwing. De maker heeft in zijn onmetelijke wijsheid (NOT) besloten om zowel GND als 5V naar de eindstop connector te brengen, zonder weerstanden. En dan ook nog naast elkaar.
Als je per ongeluk de schakelaar tussen punt 2 en 3 aansluit (ipv 1 en 2) en de eindstop komt in dan sluit je de voeding kort. Ik schat zo in dat menig project hierop gestrand is.

De 5 volt zal voor de voeding van opto schakelaars zijn. Als nu GND en 5V niet naast elkaar hadden gezeten, dan had foutief aansluiten geen gevolgen gehad!

Tip: de aansluitingen van de steppers moeten ook in de juiste volgorde. Ik heb van mijn vrouw wat nagellak gekregen spinning smiley sticking its tongue out en bij punt 1 een dotje gemaakt. Want ook deze aansluiting kan er op 2 manieren op. Foutief aansluiten heeft geen fatale consequenties.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/19/2013 04:17PM by Johnny.
June 19, 2013 05:26PM
Johnny, dat is op de Sanguino volgensmij ook gewoon zo, en op alle andere boardjes ook.
June 20, 2013 03:05AM
Zoals Ohmarinus al zei, is dit correct en op alle reprap electronica zo. Veel mensen maken namelijk gebruik van optische of magnetische eindschakelaars. Deze hebben een 5v voedingsspanning nodig, met een weerstand in je 5v lijn krijg je een spanningsdeling en zal je elektrisch eindschakelaar niet werken.Een beetje voeding heeft een kortsluit beveiliging en zal niet kapot gaan.

Leuk om hier je voortgang te zien, ik heb pas een I3 boxed frame gebouwd.
June 20, 2013 04:23AM
Dat anderen het allemaal zo doen hoeft nog niet te zeggen dat het goed is! Voor mijn volgend project ga ik in elk geval connectors gebruiken die er maar op één manier op kunnen. Kleine moeite, zelfde kosten.

M.b.t. de kortsluitbeveiliging, dit is de voeding die of uit de usb connector komt, maar meer waarschijnlijker via de 12 volt en 7805 op de Arduino. Welliswaar is die kortsluitvast op 1A, maar de ongekoelde 7805 zal dan zo warm worden dat de thermische beveiliging (hopelijk) zal inkomen. En of de printspoortjes naar de microswitch 1A aankunnen waag ik ook te betwijfelen.
Ik weet niet wat er gebeurt als je de USB voeding van je PC kortsluit, en ik ga het ook niet proberen.

Afijn, de voeding kortsluiten is nooit fijn, en met 2 simpele maatregelen had het voorkomen kunnen worden. (pinnen verwisselen, en/of stekker met marker gebruiken)
June 20, 2013 09:05AM
Dan valt de voeding uit en moet je je PC opnieuw opstarten smiling smiley. Ik heb zelf een gen7 geëtst, met daarop connectors die maar op één manier aangesloten kunnen worden. Die heb ik wel zelf moeten maken en aansluiten.

Een 78xx-spanningsregelaar bevat ook enkele beveiligingen. Zo zal hij uitschakelen als de opgenomen stroom meer dan zijn opgegeven maximum bedraagt of als hij warmer wordt dan 150°C. Dit heeft als voordeel dat het IC niet beschadigd raakt als er te veel stroom genomen wordt. Het IC laten afkoelen of de belasting wegnemen zal er voor zorgen dat de spanningsregelaar weer ingeschakeld wordt.

Zelf heb ik als elektronica student / hobbyist nog nooit een voeding kapot gemaakt, ook al bestaat deze uit enkel een 7805. het aantal projecten dat hierop gesneuveld is zal zeer klein zijn. De printspoortjes krijgen maar kort de 1A te verwerken en kunnen wel wat hebben.

Wat is je volgende stap in het project, of is het nu op onderdelen wachten?
June 20, 2013 09:31AM
Vanavond zal ik wat foto's posten van de X en Z assen, en hopelijk ook een filmpje met wat beweging.

Printspoortjes zijn 35 micrometer dik, en ongeveer 10 mil breed. De soortelijke weerstand van koper is 1,67^10-8 ohm/m^2. Als het spoortje 2 cm lang is ... afijn .. je snapt hem.

Van die extruder krijg ik behoorlijk koppijn, wat een complex ding .. voor een lampedraaier winking smiley
June 20, 2013 12:33PM
Weer een stapje verder.

De motoren van de X as en de extruder werken ook. De extruder lijkt het goed te doen, alhoewel de tork bij lage toerentallen misschien wat weinig is. Straks maar eens wat testen met de stroom door de motor.

Voor de Z as koppelingen moet ik nog iets fatsoenlijks maken, en ook hoe ik de 2 motoren op 1 polulu moet aansluiten ga ik uitzoeken.

Volgende stap is het monteren, aansluiten en testen van de eindstops.
Wellicht dat ik ook al eens met repetier of pronterface ga spelen en er Marlin of Sprinter op zet?

June 20, 2013 04:32PM
Net de Marlin firmware in de Arduino gezet. Configuratie aangepast (Arduino Mega en 100K thermistors), compileren en uploaden ging goed.

Vervolgens klaagt pronterface over de temperatuur van de hot end. Aangezien ik nog geen hot end heb maar even snel een thermistor aan een connectortje op het RAMPS board geprikt. En jawel, pronterface werkt!

Morgen de Z as afmaken. Wie weet kan ik pronterface voor de gek houden en hem laten denken dat de hot end op temperatuur is. Dan zou ik al een file uit Slicer naar de printer kunnen sturen ..
June 20, 2013 05:56PM
Je kan een cold run doen vanuit Repetier smiling smiley
June 23, 2013 01:45AM
Weer een stap verder:

- heatbed zit erop, en werkt.
- riemen zitten erop.
- alle eindstops zitten erop, en werken.

Ik heb Repetier erop gezet, vind ik eigenlijk wel fijn werken.

Nu het heatbed is aangesloten, heb ik ook de 350 Watt voeding eraan gehangen. En daar zit een ventilator in. Die gaat acuut harder draaien als het heatbed aan gaat.

Ik heb lang gezocht naar instellingen ter callibrate, maar kreeg het maar niet goed. Uiteindelijk bleek dat ik de jumpers onder de polulu voor de microstepping vergeten was. Ik snapte al niet waarom ik er zoveel jumpers bij had gekregen.

Een grove calibratie lijkt al heel aardig te kloppen!

Volgende stappen:

- Z-As koppeling maken.
- Fijn calibratie

Ik wacht nog op de hot end.

June 24, 2013 04:02AM
Ziet er professioneel uit Johnny!

Gr Ernst
June 26, 2013 01:43PM
De laatste loodjes, hoop ik.

- Ik heb metalen koppelingen gemaakt voor de Z-as. Die zijn echter veel te stijf, waardoor de as teveel zwabbert. Maar eens nadenken hoe dat op te lossen. Iets flexibels .. ?

- Ik heb een verloop/verleng snoertje voor de stappen motors gemaakt, zodat ik de stroom door de motoren kan meten. Klein schroevedraairtje geslepen, en de motoren afgesteld op 0,8~0.9 A. Ze stonden op 0,3 en daarmee liep het niet lekker. Nu gaat het veel beter.

- Een experimenteel hot end in elkaar geknutseld, in afwachting van het bestelde. Valt nog niet tegen, Hot end op 200 gr, en dan blijf het deel dat aan de extruder zit rond de 70. Zonder ventilator of wat dan ook. Geen idee hoe dit zal printen.

Foto's volgen.

Edit: Het RAMPS bordje steekt aan de zijkant iets uit. Als de X-Carriage omlaag komt, raakt de motor de reset schakelaar die daar zit. Dan gaat ie dood smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 06/26/2013 01:46PM by Johnny.
jcr
June 26, 2013 02:01PM
Hoi Johnny,

Voor flexibele motorkoppelingen, probeer eens vinyl aquarium slang (4mm ID / 6mm OD) wat bij iedere dierenspeciaalzaak te krijgen is voor weinig. Grappig genoeg voorkwam dit bij mij juist geen wobble en heb ik op mijn tweede i3 juist starre metalen koppelingen gebruikt, wat beter lijkt te werken.

Indien je geprinte onderdelen van ABS zijn, zal die 70 graden geen probleem zijn, maar als dit PLA is zal je een ventilator op de koude kant moeten zetten. 70C is boven de glas temperatuur van PLA en dit zal dan ook zacht worden/vervormen.

Waarschijnlijk bedoel je je motor x-end en niet carriage, maar als je motor idd de reset knop raakt, betekend het wel dat je geprinte onderdelen van een heeeeele oude revisie gemaakt zijn, want dat probleem is ergens eind 2012 al verholpen.

Succes verder met de laatste loodjes

Groetjes,
John
June 26, 2013 04:16PM
CLEAN!!

dat is mijn eerste reactiesmiling smileysmiling smiley
alvast succes met de calibratie want dat kan een gedoe zijn (heb ik gelezen)

Greetsz keezie
June 27, 2013 02:48AM
Weer wat verder. Filmpje gemaakt van wat bewegingen.

Ik heb de reset schakelaar wat naar achter gezet, de X motor kan nu langs de RAMPS omlaag tot de nul positie.

Ik heb de starre koppelingen vervangen door iets flexibels (bedankt voor de tip John). Op het filmpje is duidelijk te zien dat met name de rechter M5 draad zwabbert als een gek. Ik ga een vriend uitnodigen voor een kop koffie. We hebben samen gestudeerd, ik voor lampedraaier en hij voor fietsenmaker. Eens kijken wat ie ervan zegt.

Calibratie is klaar. Als ik de assen 100 mm laat bewegen, dan meet ik met de schuifmaat ook echt 100 mm beweging. Calibratie zat in de software, dus appeltje eitje smiling smiley

Ik wacht nog op de "echte" hot end, en op wat thermistors voor in de eigen geknutselde hot ends. Verder ga ik eens nadenken over koeling.

Ik moet nog nette kabelbundels maken, maar dat doe ik pas als alles werkt.

Youtube filmpje (50 sec)
June 27, 2013 02:55AM
ziet er goed uitsmiling smileysmiling smiley
is zo'n koppeling niet goed dan??(reprapworld)hij zwabbert nogal:s

hopen dat ie snel werktsmiling smileysmiling smiley

greetsz keeziesmiling smiley
June 27, 2013 02:18PM
Ik heb een aluminium koppeling van printedparts.nl die werkt prima smiling smiley
June 27, 2013 02:59PM
Let op met printedparts.nl, de ervaringen waren niet zo goed. Misschien wel voldoende voor niet-geprintte onderdelen hoor, ik heb er geen ervaring mee.
June 27, 2013 03:58PM
Ziet er goed uit, daarom heb ik ook dezelfde printer haha. Wat me wel opvalt is dat je de y-motor aan de voorkant van de printer hebt gemonteerd. Heb je dit bewust gedaan? Maakt voor de werking niks uit denk ik maar misschien heb jij daar een ander idee over of een tip.
June 27, 2013 04:40PM
Ha, ja dat was inderdaad mijn post winking smiley

De printed parts zou ik daar niet kopen, maar de vitamins zijn daar wel ok hoor.
Heb er nu weer een voeding besteld, hij heeft Hitachi 400's dat zijn goede voedingen en kunnen heated bed èn hotend van stroom voorzien.

Virtlink Wrote:
-------------------------------------------------------
> Let op met printedparts.nl, de ervaringen waren
> niet zo goed. Misschien wel voldoende voor
> niet-geprintte onderdelen hoor, ik heb er geen
> ervaring mee.
July 11, 2013 01:24PM
Even een kleine update: na mijn operatie ben ik voldoende hersteld en ben weer aan het knutselen geslagen. Het aantal problemen dat ik onderweg heb moeten oplossen lijkt ontelbaar, maar ondertussen heb ik hem toch redelijk aan het printen.

Ik zal eersdaags weer foto's en een filmpje posten.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login