Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

RepMan van BfB

Posted by Batist 
RepMan van BfB
March 25, 2009 12:40PM
Wie heeft hier allemaal een RepMan gekocht? Ik las daarnet Mr. Seeker en unfold ook?

Ik ook btw, besteld bij Unimatic, maar nog niets ontvangen... :-(

Greetz,
Batist.

PS. We zullen die lage landen hier eens beginnen bevolken met wat repraps ;-)


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
March 25, 2009 07:49PM
Ik heb bij de BfB zelf gekocht, klaarblijkelijk gaat dat iets sneller dan unimatic grinning smiley Vooral als je er hard op aandringt tongue sticking out smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 03/25/2009 07:53PM by Mr. Seeker.
Re: RepMan van BfB
April 12, 2009 03:01PM
Hey Batist,

Wij hebben er inderdaad ook een gekocht, ook rechtstreeks bij BfB. Heb hem vorige week ontvangen en ben al een eindje op weg. Heb je de joue nog steeds niet ontvangen?

Groeten
Re: RepMan van BfB
April 12, 2009 03:32PM
Hellow,

Ja normaal wel, ik was vorige week in Madrid* en DHL komt deze woensdag nog eens langs.

*Madrid: Zoals je waarschijnlijk wel weet was er een tijd geleden een RepRap workshop in Madrid. (Met Zach en Adrian)
Ik ben daar eens langs geweest, echt wel een leuk medialab daar! Jammer dat Gent dat niet heeft :-).

Groeten,
Batist.

PS. Als er een paar Belgen zijn met een RepRap wordt het wel eens tijd dat we eens afspreken he... :-)


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
April 12, 2009 04:55PM
fijn!

Is echt een zen jobke om hem in elkaar te steken, hier en daar wat fouten in de manual maar voorlopig niets ernstig. Grappig van Madrid, mijn vriendin was daar ook loouter toevallig langs geweest vorige maand en had daar ook een heel geanimeerd gesprek met die jongen die daar de RepRap met Zach had gebouwd. Hij vond het geweldig dat we er ook mee bezig waren en wou graag eens langskomen.
We moeten zeker eens afspreken binnenkort. Ik heb nog steeds reprap.be geparkeerd staan, misschien eens een simpel blogje opzetten waar iedereen zijn ervaringen kan zetten.

Groeten.


ps. Ik heb geen consumables gekocht, MrSeeker, weet jij hoe het staat met die gemeenschappelijke aanschaf? Ik had nog niets doorgegeven.
Re: RepMan van BfB
April 18, 2009 05:37AM
De gemeenschappelijke aanschaf is al klaar, moet nog even bij hem langs...

Ben net terug van vakantie, en ik heb een waslijst aan e-mails en andere zaken die ik nog moet doen.

Zeg unfold, hoe ver sta jij nu met de BfB spul?
Re: RepMan van BfB
April 19, 2009 12:07PM
Ondertussen is mijn RepRap V3.0 ook toegekomen, woehoew!

Ik ben al bijna klaar, maar het stropt wat bij de extruder... Ik vind precies geen manual die daarover gaat. Het mechanisch gedeelte wel, maar ik weet niet welke pins ik met welke moet verbinden... En de software?

Zie ik iets over het hoofd, of hebben jullie hetzelfde probleem?

Groeten!


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
April 21, 2009 01:05PM
@Batist: Bijna klaar eye popping smiley
Er zit geen software bij, althans buiten diegene die op je board staat en best uitgebreid is... Deze neemt G-code als invoer. Deze kun je creëren met de RepRap software, Skeinforge of cam.py (http://replicat.org/generators)
Je moet trouwens niet te snel gaan, ze zijn nog bezig met de manuals smiling smiley De extruder en firmware manuals staan sinds een paar dagen online.


@Mr. Seeker: Heb het heel druk gehad, was al blij als ik nog 2,3 stappen kon doen op een dag. Nu weer meer tijd en ben bij stap 6-01. Moest ook de firmware opnieuw installeren want mijn board gaf geen kik, dat is gelukkig in orde. Ben nou een beetje vastgelopen omdat ik een stalen stang mis, ik heb een 475mm over en een 500mm te kort. Iemand toevallig een 475mm over?
Jammer dat de aanschaf al gebeurd is, denk je dat er nog een kilotje bij de bestellen valt?

Groeten!
Re: RepMan van BfB
April 21, 2009 01:11PM
Raar dat jij een stang over hebt. Klaarblijkelijk toch iets verkeerd gemeten? Ik heb in ieder geval alle stangen moeten gebruiken.
Re: RepMan van BfB
April 21, 2009 01:22PM
denk dat ze een verkeerde hebben gegeven, ik heb eentje over en mis een andere. En ik heb alles dubbel gecontroleerd. Is de jouwe al werkend? Ik ben bezig met een glaasje dat ik ooit heb ontworpen om te zetten naar G-code. Misschien kunnen we dan zoals de traditie voorschrijft een kleine indrink houden als wij drieën klaar zijn.
Re: RepMan van BfB
April 21, 2009 01:41PM
Ik ben volledig klaar met de assemblage, maar in de extruder kop handleiding kan ik niet terugvinden hoe ik de pins moet connecteren...

Maar een indrink zou zeker een goed plan zijn :-) dan kunnen we dat ook als startpunt gebruiken om eens werk van maken van reprap.be.

Op m'n website staan er foto's van de repman: [www.coded.be]


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
April 22, 2009 02:42PM
Hallo

ik heb nog maar juist kennis gemaakt de reprap en ben zeer geïnteresseerd maar ik vraag mij af of dit moeilijk is voor het in elkaar te zetten en welk materiaal hiervoor wordt gebruikt is dit gewoon plastic
groeten
Steve
Re: RepMan van BfB
April 22, 2009 06:31PM
De BfB is uit Acryl om precies te zijn, maar elk soort plastic werkt.

Moeilijkheidsgraad: Niet echt. Moet wel goede vingers hebben, kunnen werken met kleine tangetjes en een beetje in gaten weten te wurmen. Zeg gerust dat je er 36-48 werkuren aan moet besteden.

Ik moet nog een extruder maken, en die z-as werkend zien te krijgen. Elke keer heb ik het probleem dat de boel loslaat en de as de grond in geboord wordt...

oh, en het drankje: Ik zit in antwerpen, jullie?

Edited 1 time(s). Last edit at 04/22/2009 06:31PM by Mr. Seeker.
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 09:33AM
Antwerpen, twee tegen een dus smiling smiley

Die z-as daar zit ik nu ook naar te kijken, ik zit vast omdat ik die staaf mis dus kan lang kijken. Ik heb het idee dat die acrylvoetjes waar de lagers in vallen niet echt diep genoeg zijn en dat die lager er makkelijk uit kan wippen. Ik heb ze al wat ontbraamd maar dan nog heb je een diepte van 1,5mm. Zit daar het probleem of niet?
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 10:17AM
Inderdaad, dat heb ik ook gehad.
Als je met een platte schroevendraaier de gesmolten acryl afkraakt gaat het beter. (Ik had dat wel nogal laat gezien, dus de onderste zijn niet zo goed gelukt bij mij.)
De beste techniek is - denk ik - schroevendraaier tussen rand en acrylaagje steken, en dan draaien.

Dan kan je die lagers er in duwen en zitten ze redelijk stevig vast.


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 11:06AM
Bedankt voor de reactie
Ik heb zelf gelezen dat je er zelfs chocolade voor kan gebruiken, klopt dit?
Bij het pakket steekt daar toevallig een instructie tekening of dergelijke in?
Want qua elektronica heb ik geen kennis het mechanische gedeelte zal nog wel lukken .
Ik heb zoveel vragen maar ik ga dit forum niet belasten met 101 vragen
Alvast bedankt
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 11:16AM
@Steve,

Gewoon doen hoor! Er staat ook een hoop info op de website, gewoon eens doorploegen helpt ook veel.
Chocolade extruderen kan niet standaard, de printkop die erbij zit kan een scala aan kunststoffen extruderen. De Fab@Home kan dit wel gezien die met een soort injectie spuit werkt maar die is héél duur en kan weer geen kunststof aan. Er zijn wel genoeg mensen die met een soortgelijke printkop bezig zijn (ik ook) maar nog niet 'off the shelf'. Ik verwacht wel dat dat niet heel lang gaat duren vermits de jongens van Makerbot ook een 'frostruder' zijn aan het maken voor glazuur op cakejes te printen smiling smiley
Dat is trouwens ook een mooie machine gebaseerd op en deels compatibel met Reprap(http://www.makerbot.com/), al is die wel flink wat kleiner maar volgens mij ook met een hoop minder onderdelen

Edited 1 time(s). Last edit at 04/23/2009 11:17AM by unfold.
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 11:38AM
Heb je ook enig idee hoeveel de reprap in totaal kost?
maar ik vrees echt dat als ik hem koop dat ik hem nooit in werking zal zien want als ik het goed begrijp zit hier dus niets handleiding achtig in en het schrikt mij een beetje af als ik filmpjes zie waar ze dan bezig zijn met een stappemotor en het moederbord enzo dan denk ik al van het enige dat ik zal hebben is een ijzeren frame eye rolling smiley.
Maar ik ben echt gefascineerd door dit machine wat het allemaal kan produceren.
Als de prijs een beetje haalbaar is dan staat hier in de zomer een reprap machine
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 11:44AM
Je kan hem zelf bouwen voor 300-400 euro of zoals de meeste in deze thread doen een kant en klare kit kopen van Bit From Bytes met een heel duidelijke handleiding maar dan ben je wel 800-900 britse pond kwijt. De Makerbot is iets goedkoper.
Batist, jij hebt er zelf een gebouwd van scratch toch?
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 12:04PM
Wat is het duidelijke verschil tussen een makerbot en een reprap?
je kan dus als het ware alles in plastic printen ook bv een holle bol niet dat dit ineen klapt omdat dit hol is vanbinnen
en wat is de maximum Breedte,hoogte en lengte dat je er mee kan maken

Sorry voor de vele vragen maar hier heb ik tenminste duidelijke antwoorde zonder een halve dag te zitten zoeken op google
Re: RepMan van BfB
April 23, 2009 12:13PM
Niet googelen, gewoon de website checken. makerbot is gebaseerd op RR technologie maar print 10x10x10 cm ongeveer. Reprap zelf of klonen zoals de BitsfromBytes die wij bouwen (vrij identiek maar ander materiaal) print 30x30x30 cm. Een bol is een lastig beesteje. Vol wel (denk ik) maar hol niet omdat de max. overhang 45 graden is. Kijk naar het RR logo, dat is een druppel, die vorm kan je wel bouwen. Kijk maar eens op [objects.reprap.org] daar zie je een aantal voorbeelden. Voorlopig kan de RR nog geen supports printen. Maar de RR is modulair en upgradebaar dus met de huidige hardware kan je steeds toekomstige upgrades printen.
Re: RepMan van BfB
April 24, 2009 04:34AM
Voor dingen die je kunt printen kun je ook kijken naar www.thingiverse.com, daar staan ook aardig wat dingetjes op, en daar zet ik meestal mijn spullen op.
Re: RepMan van BfB
April 25, 2009 04:30PM
Leuk nieuws!

Ik ben begonnen met het printen van objecten! Eerste shots: [www.coded.be]

Groeten! (Ik ga snel nog wat verder spelen :-))


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
May 05, 2009 09:00AM
En hoever is iedereen? Batist zijn capriolen heb ik al gezien smiling smiley maar de anderen?
Heb eindelijk even kunnen doorwerken en mijn bot is klaar, nu de extruder nog. Moet bij de bot nog wel de Z-as eens onderhanden nemen want die gaat nog wat stroef.

Groeten!

dries
Re: RepMan van BfB
May 06, 2009 02:35PM
Ik heb geen tijd om de boel af te maken... Bovendien ook het gevoel dat ik de chip heb opgeblazen, want hij geeft geen groen lichtje meer.

Ook moet ik de z-as eens onder handen nemen, heeft de neiging of los te komen.
Re: RepMan van BfB
May 06, 2009 04:41PM
vervelend. Mijn board deed ook weinig otb maar met een firmware update was het gefixed.

Die Z-as is een zorgenkindje ja, je ziet dat ze daar bij de volgende reprap ook van af stappen. Ik ga mijn Z-as ook terug eruit gooien en eens helemaal nalopen. op de BfB blog staan wat goede tips en ook in het forum.

Succes nog, hoop dat je wat tijd vindt.
Re: RepMan van BfB
October 18, 2009 05:17PM
mmm ik krijg net te zien dat de reprap een nieuw model heeft de mendel.
Weet iemand hoe duur dat deze gaat zijn en wanneer deze te koop is
Re: RepMan van BfB
October 19, 2009 12:53AM
Ik schat rond de 500 euro.

Maar het zal wel nog een tijdje duren tot er zo een te koop wordt aangeboden. (Je moet rekenen dat de bedrijfjes die nu RepRap's verkopen geïnvesteerd hebben in hun model...)


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
October 19, 2009 02:32PM
Is het de moeite voor te wachten of denk je zelf van het verschil tussen mendel en darwin toch niet zo groot is dat ik het best een darwin koop of is het de moeite voor te wachten op de mendel.
Qua prijsverschil is het wel de helt goedkoper, niet?
Re: RepMan van BfB
October 20, 2009 12:51PM
Ik denk dat het wel nog een tijdje zal duren. (misschien een jaartje ofzo)

De beste en snelste oplossing is volgens mij eentje kopen bij makerbot of bitsfrombytes.


[www.coded.be]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login